Vastentijd 2021
26/2 Evangelie volgens H. Matteüs 5:20-26:
Want Ik zeg jullie: als jullie
gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën,
zullen jullie zeker het Koninkrijk van de Hemel niet binnengaan. Jullie hebben
gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: ´Pleeg geen moord. Wie moordt,
zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.¡ En Ik zeg zelfs: ieder die in
woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden
voor het gerecht. Wie tegen hen ´Nietsnut!¡ zegt, zal zich moeten verantwoorden
voor het Sanhedrin. Wie ´Dwaas!¡ zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen
te staan. Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar
herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, laat je gave dan bij het
altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer
brengen. Leg een geschil snel bij, terwijl je nog met je tegenstander onderweg
bent, anders levert hij je uit aan de rechter, draagt de rechter je over aan de
gerechtsdienaar en word je gevangen gezet. Ik verzeker je: dan kom je niet vrij
voor je ook de laatste cent hebt betaald.
Zalige Columba
Marmion (1858-1923), Abt
Het kan gebeuren (
) dat iemand
zijn broeders "excommuniceert". Dit kan worden gedaan door te falen
in liefdadigheid; door iemand uit te sluiten, als het niet uit zijn hart is dan
in ieder geval van de uitstraling van effectieve liefde. Nogmaals, men kan
iemand uit het hart van anderen "excommuniceren" door wantrouwen in
hen op te wekken. Dit is een zonde die zo in strijd is met de Christelijke
geest dat we er speciaal voor op onze hoede moeten zijn en hierin met de
grootste fijngevoeligheid moeten handelen.
. Woe to those who impair, in whatever manner it may be, this spirit of
charity. In rending the robe of the Bride, they tear from their own soul the
Christian sign excelling all others.
De cenobitische gemeenschap is
één, het cement dat de verschillende leden samenbrengt, is naastenliefde. Als
dat vermindert, neigt het Goddelijke leven er ook naar om te verminderen in het
sociale lichaam. Wat is eigenlijk het onderscheidende teken waardoor leden van
de Christelijke familie onfeilbaar worden herkend, het teken dat Christus Zelf
heeft gegeven? Het is wederzijdse liefde (vgl. Joh. 13:35). Hetzelfde
geldt voor de kloostergemeenschap, en het ware kenmerk van de bescherming van
Christus Jezus over een religieuze gemeenschap is de naastenliefde die regeert
tussen haar leden. Wee degenen die, op wat voor manier dan ook, deze geest van
naastenliefde aantasten. Door de mantel van de Bruid te verscheuren, scheuren
zij uit hun eigen ziel het Christelijke teken dat alle andere overtreft.
Christus is één; hij vertelt ons
dat wat we voor de minste van Zijn broeders - goede of kwade aandoen, we onszelf
aandoen. (vgl. Mat 25:40,45).
Cenobitisch kloosterleven is een monastieke traditie die de nadruk legt op het gemeenschapsleven.
In het Westen behoort de gemeenschap vaak tot een religieuze orde, en het leven
van de cenobitische monnik wordt gereguleerd door een religieuze regel, een
verzameling voorschriften. De oudere stijl van het kloosterleven, om als
kluizenaar te leven wordt eremitisch genoemd. Een derde vorm van monnikendom,
di voornamelijk in het Oosterse Christendom voorkomt, is de skete. (uit: nl.qaz.wiki)
Overweging
Psalm 130:6: Mijn ziel verlangt naar
de Heer, meer dan wachters naar de morgen.
De
Bijbel heeft veel treffende beelden, en geen enkele is krachtiger dan deze van
de wachter die wacht tot de dageraad aanbreekt en dan de stadsmensen roept om
op te staan en de dag te beginnen. Dat waren de dagen dat mensen voor hun
veiligheid in ommuurde dorpen en steden woonden. De wereld daarbuiten was een
gevaarlijke en bedreigende plek, met wilde dieren en rovers. De wachter liep in
het donker op de stadsmuren, terwijl hij waakte tot het aanbreken van de dag.
Het
verlangen van de wachter weerspiegelt perfect het verlangen van het menselijk
hart, een hart dat waakt om God te verwelkomen. De Vastentijd is een tijd om
ons te concentreren op ons verlangen naar God, in gedachten houdend dat we als
menselijke wezens rusteloos zijn voor God - zelfs als we ons er meestal niet
van bewust zijn. Niemand is zonder verlangen. We verlangen allemaal naar iets
meer, iets beters, niet in staat om te identificeren wat dat iets is.
Te dikwijls
zoeken we het op de verkeerde plaatsen: in persoonlijke ambitie ten koste van
anderen, materiële goederen, ongepaste relaties, een verslaving, wat dan ook.
Maar
het verlangen blijft bestaan, zelfs als het niet wordt vervuld. Waarom? Omdat
alleen God het ware object van onze verlangens kan zijn. Helaas leven we in een
wereld waar zo velen op zoek zijn naar geluk en vervulling elders dan in God.
De Vastentijd is een tijd om thuis te komen bij God. Mijn ziel verlangt meer
naar de Heer dan naar een wachter naar het aanbreken van de dag.
Eén hart en één
geest gericht op God

Matt 5:24: Ga je eerst met je
broeder of zuster verzoenen.
Een
woord dat vooral tijdens de vastentijd veel wordt gebruikt, is VERZOENING.
De Vastentijd is een periode waarin we spirituele vernieuwing zoeken, door
gebed, vasten en aalmoezen, zoals we op Aswoensdag werden aan herinnerd. Om
deze geestelijke vernieuwing te bereiken, wordt de nadruk gelegd op verzoening
met God, onze broeders en zusters en mijzelf. De heilige Matteüs in het
evangelie van vandaag wijst op het belang van verzoening met elkaar voordat we
iets aan God brengen. Matthew noemt woede omdat het vaak woede is die ons ervan
weerhoudt om verzoend te worden met God, onze naaste en onszelf.
Verzoening,
wil het blijven duren, zal het niet van de ene op de andere dag plaatsvinden,
het kost tijd en geduld. We hebben Gods hulp nodig en we moeten ook bereid zijn
om oprechte menselijke inspanningen te leveren, als we willen dat verzoening
deel uitmaakt ons Christelijk leven. Zonder verzoening zullen we niet ´één van
hart en één van geest gericht op God¡ zijn. Hier is nog een goede gedachte van de
H. Augustinus die ons door deze Vastentijd kan leiden:
Bid alsof alles van
God afhangt. Werk alsof alles van jou afhangt.
Mogen
jullie een waardevolle en vruchtbare Vasten hebben. Een meditatie geschreven
door Fr Ian Wilson, Priester in de Clare Priory, Suffolk
|