Vastentijd 2021
24/2 Evangelie volgens H. Lucas 11:29-32
Toen er steeds meer mensen
toestroomden, zei Hij: Dit is een verdorven generatie! Ze verlangt een teken,
maar zal geen ander teken krijgen dan dat van Jona. Zoals Jona een teken was
voor de inwoners van Nineve, zo zal de Mensenzoon een teken voor deze generatie
zijn. Op de dag van het oordeel zal de koningin van het Zuiden samen met de
mensen van deze generatie opstaan en hen veroordelen, want zij was van het
uiteinde van de aarde gekomen om te luisteren naar de wijsheid van Salomo, en
hier zien jullie iemand die meer is dan Salomo! Op de dag van het oordeel
zullen de Ninevieten samen met deze generatie opstaan en haar veroordelen; want
zij hadden zich bekeerd na de prediking van Jona, en hier zien jullie iemand
die meer is dan Jona!
H. Ireneüs van Lyon (c.130-c.208), Bisschop,
theoloog en martelaar
God toonde geduld ondanks de
zwakheid van de mens, omdat Hij van tevoren de overwinning zag die Hij hem
uiteindelijk zou geven door Zijn Woord. Want toen "kracht werd volmaakt in
zwakheid" (2 Kor 12:9), zorgde het Woord ervoor dat Gods goedheid en
enorme kracht openbaar werd gemaakt.
Inderdaad, het was hetzelfde met
de mens als met de Profeet Jona. God stond toe dat Jona door een zeemonster
werd opgeslokt, niet om hem helemaal te laten verdwijnen en te sterven, maar
zodat hij, wanneer hij door het monster was uitgebraakt, zich meer onderwierp aan
God en des te meer eer zou geven aan Hem die hem deze onverwachte bevrijding had
geschonken. Het was ook om de Ninevieten tot vast berouw te leiden en hen te
bekeren tot Hem die hen van de dood zou verlossen, verbaasd als ze waren door
het teken dat in Jona werd volbracht(...) Op dezelfde manier liet God toe dat
de mens werd verzwolgen door dat grote monster, de auteur van ongehoorzaamheid,
niet zodat hij helemaal zou verdwijnen en sterven, maar omdat God van tevoren
de zaligheid had voorbereid die door Zijn Woord werd vervuld door middel van
het "teken van Jona" (Jezus die na drie dagen verrees). Deze redding
is voorbereid voor degenen die dezelfde gevoelens voor God hebben als Jona en
die Hem met dezelfde woorden belijden: Ik vereer de Heer, de God van de Hemel,
de God die de zee en het land geeft gemaakt. (Jona 1:9)
God verlangde dat de mens, door
een onverwachte redding - Hem ontvangen, zou opstaan uit de dood en God zou
aanbidden, en met Jona zou zeggen: In mijn nood roep ik de Heer aan en Hij
antwoordt mij. God wenste ook dat de mens altijd trouw zou blijven door Hem te
aanbidden en onophoudelijk te danken voor de redding die Hij van Hem heeft
ontvangen.
Overweging

Maak
je gereed en ga naar Nineve, die grote stad, om haar aan te klagen met de
woorden die Ik je zeg. - Jona 3:2
De lezingen van vandaag zijn een
oproep tot bekering. Nineve is voor ons het symbool van de zondige plaats
waarvan de burgers zich uiteindelijk bekeerden en werden gered. Maar bekering was
een tijdje uit de mode. Zonde werd gezien als een kies woord, daarom kwamen
woorden als tekortkomingen' of 'zwakheden' in de plaats. In een parochie waar
ik assistent-priester was, kreeg ik van de parochiepriester te horen dat ik het
woord zonde niet moest gebruiken, omdat het te verontrustend was.
Maar we zijn zondaars. We hebben
allemaal Gods genade nodig om anderen op de eerste plaats te stellen in plaats
van onszelf. Of je het nu leuk vindt of niet, we zijn in wezen egocentrisch en
daar moeten we ons van verlossen. Zoals rabbijn Jonathan Sacks dikwijls zei, en
ik heb dit herhaaldelijk geciteerd, religie is de verlossing van eenzaamheid
'. Hij bedoelde dat religie, ware religie, ons openstelt voor God en
tegelijkertijd voor anderen. Religie is geen duikexpeditie in de ziel, zoals
iemand ooit zei, maar een bevrijding van onszelf zodat we voor anderen kunnen
leven.
De Vastentijd herinnert ons eraan
dat we ons moeten afkeren van voortdurend met onszelf bezig te zijn en te
erkennen dat we Gods vergeving nodig hebben. Een nederig, vermorzeld hart, O
God, zult U niet afwijzen', zoals we vandaag in de psalm lezen.
God verwelkomt ons met open armen
als we bij Hem terugkomen. Zonde en berouw zijn een realistische erkenning dat
we Gods hulp nodig hebben. Zelfs voor de slechte Ninevieten drong die waarheid toch
uiteindelijk tot hen door.
|