|
Vastentijd
2021
23/2 Evangelie volgens H. Matteüs 6:7-15
Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen
zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord
zullen worden. Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig
hebben, nog voor jullie het Hem vragen. Bid daarom als volgt: Onze Vader in de
Hemel, laat Uw naam geheiligd worden, laat Uw Koninkrijk komen en Uw wil gedaan
worden op aarde zoals in de Hemel. Geef ons vandaag het brood dat wij nodig
hebben. Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij hebben vergeven wie ons iets
schuldig was. En breng ons niet in bekoring, maar red ons uit de greep van het
kwaad. Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie Hemelse
Vader ook jullie vergeven. Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader
jullie je misstappen evenmin vergeven.
H.
Johannes van het Kruis (1542-1591), Karmeliet,
Kerkleraar
Wat betreft andere ceremonies in gesproken gebeden en
andere devoties, moet men er niet aan gehecht raken. Neem geen andere dan die
Christus ons heeft geleerd. Toen zijn discipelen hem vroegen hen te leren
bidden [Lc 11:1], zou Christus, als iemand die zo goed de Wil van zijn Vader
kende, hun alles verteld hebben wat nodig was om een antwoord van de Eeuwige
Vader te krijgen; en in feite leerde Hij hun alleen die zeven verzoeken van het
Onze Vader, die al onze geestelijke en materiële behoeften omvatten, en Hij
onderwees geen talloze andere soorten gebeden en ceremonies. Een andere keer
zei Hij tegen hen dat ze tijdens het bidden niet veel moesten verlangen naar
spreken omdat onze Hemelse Vader duidelijk onze behoeften kent.
Hij belastte ons alleen om te volharden in het gebed - dat
wil zeggen in het Onze Vader - en leerde op een andere plaats dat men moet
bidden en nooit moet ophouden. [Lukas 18:1] Hij leerde ons niet een groot
aantal verzoeken, maar dat deze zeven vaak en met vurigheid en zorg moesten
worden herhaald. Want hierin wordt alles belichaamd wat Gods Wil is en alles
wat bij ons past. Toen Zijne Majesteit driemaal zijn toevlucht nam tot de
Eeuwige Vader, bad hij daarom alle drie keren hetzelfde verzoek van het Onze
Vader, zoals de Evangelisten vertellen: 'Vader, als het niet mogelijk is dat
deze beker aan Mij voorbijgaat zonder dat Ik eruit drink, laat het dan gebeuren
zoals U het wilt.ÿ [Mt. 26:42]
En hij leerde ons slechts twee ceremonies om in onze
gebeden te gebruiken. We moeten bidden in de schuilplaats van onze geheime
kamer [Mt 6:6] waar we zonder lawaai en zonder iemand iets te vertellen kunnen
bidden met een volmaakter en zuiverder hart (
). Of, zo niet in iemands kamer,
in de eenzame wildernis, en op het beste en rustigste moment van de nacht,
zoals Hij deed. [Lk. 6:12]
Overweging

Gebroken
mensen is de Heer nabij, Hij redt wie zwaar wordt getroffen. Psalm 34:19
Deze
woorden uit de psalm van vandaag zijn enkele van de meest troostende woorden in
de Bijbel. Ze hebben me op verschillende moeilijke momenten in mijn leven veel
troost gegeven. Soms lijkt God een formidabele maar verre figuur, maar deze
woorden verdrijven dat idee. De Heer wil dat we ons voor hulp tot Hem richten.
De
psalm sluit goed aan bij het Evangelie, waar Jezus zijn discipelen leert
bidden: het Onze Vader. We zeggen het Onze Vader als een dagelijks gebed, maar
Jezus bedoelde het als een compendium van gebed, een lering over zowel de
context als de inhoud van alle gebed.
De
context van alle gebed is Onze Vader in de Hemel ', tegen wie we Abba' kunnen
zeggen, het intieme Hebreeuwse woord voor vader, dichterbij Papa'. Maar Gods Koninkrijk
is niet alleen in de Hemel maar ook onder ons; het is gekomenÿ en daarin zal Gods
Wil geschiedenÿ. Dan kunnen we tot God bidden, de inhoud van ons gebed, voor
zowel onze materiële ('brood') als geestelijke (vergeving) behoeften, en om te
vragen om niet bekoord te worden en om beschermd te worden tegen de 'boze'.
Zoals de H. Augustinus zegt, kan al het gebed worden samengevat in het Onze
Vader.
Augustinus
zegt ook, en dit troost zal zijn voor degenen wier hart gebroken is, gebed
bestaat meer uit verzuchtingen dan gesprek, meer in tranen dan in woorden'. God
heeft in feite geen woorden nodig, alleen een hart dat dichtbij wil komen. We
bidden meer door verlangen, en verlangen zelf is al gebed. Tenslotte spoort
Augustinus ons aan om te bidden om geluk ', echt geluk, dat alleen in God te
vinden is.
Gods zegen +
|