Vastentijd
2021
21/2 Evangelie
volgens H. Marcus 1:12-15:
Meteen daarna dreef de Geest Hem in de woestijn in. Veertig
dagen bleef Hij in de woestijn, waar Hij door Satan op de proef werd gesteld.
Hij leefde er temidden van de wilde dieren, en Engelen zorgden voor Hem. Nadat
Johannes gevangen was genomen, ging Jezus naar Galilea, waar Hij Gods goede
nieuws verkondigde. Dit was wat Hij zei: De tijd is aangebroken, het
Koninkrijk van God is nabij: kom tot inkeer en hecht geloof aan dit goede
nieuws.
Origenes
(c.185-253), Priester en theoloog
Het sterfelijke leven is vol hindernissen, waar je over
kunt struikelen. Het is bedekt met de valstrikken van bedrog (...) En omdat de
vijand deze valstrikken overal had uitgespreid en praktisch iedereen erin had
gevangen, was het nodig dat Iemand sterker zou komen om ze te overwinnen en te
breken en zo het pad van degenen die het volgden te vernietigen. Om deze reden
werd onze Redder, voordat Hij zich kwam verenigen met de Kerk zal Zijn Bruid,
ook door de duivel bekoord. (
) Op deze manier leerde Hij de Kerk dat ze niet
door luxe en plezier, maar door vele beproevingen en bekoringen tot Christus
moet komen.
Inderdaad, er was niemand anders die deze valstrikken had
kunnen overwinnen. Want allen hebben gezondigd, zoals er geschreven staat (Rom
3:23) Onze Heer en Redder, Jezus, is de enige die geen zonde heeft begaan (1Petr
2:22). Maar de Vader heeft Hem tot zonde gemaakt ter wille van ons (2 Kor 5:21)
zodat Hij naar de gelijkenis van zondig vlees en ter wille van de zonde de
zonde veroordeelde (Rom 8:3). Jezus liep dus in deze valstrikken, maar was er
zelf niet in verstrikt. Meer nog, toen Hij ze had gebroken en vernietigd,
moedigde Hij de Kerk zozeer aan dat ze van nu af aan hindernissen onder de
voeten durfde te verpletteren, over de valstrikken zou klimmen en in alle geluk
zou zeggen: Onze ziel is, als een vogel, ontsnapt uit de strik van de vogels. De
strik is gebroken en wij zijn gered. (Ps 124 [123]:7)
Hij onderging echter zelf de dood, maar toch vrijwillig en
niet gebonden door zonde, zoals wij. Want Hij is de enige die vrij is onder de
doden (Ps 87:6). En omdat Hij vrij was onder de doden, overwon Hij degene die
de macht had over de dood (Hebr 2:14) en nam deze gevangenen mee van degene
die de macht had over de dood (Ef 4:8), degenen die in de dood werden
vastgehouden. Het was niet alleen dat Hij zelf uit de dood verrees, maar tegelijkertijd
bracht Hij degenen die in de dood waren gevangen tot leven en plaatste Hij hen
met Hem in de Hemel (Ef 2:5); Opklimmend naar de Hoge, nam Hij gevangenen mee.
(Ef 4:8)
Overweging

Het
Koninkrijk van God is nabij Marcus 1:15
Als je de boodschap van Jezus in
één zin zou samenvatten, is dit de zin: het Koninkrijk van God is nabij.
Jezus kwam om Gods koninkrijk, het Koninkrijk van Zijn Vader, te verkondigen.
Maar het bijzondere is dat Hij niet naar een ver koninkrijk wees, of een
koninkrijk in de toekomst, dat nog onbereikbaar is. Nee, Hij verkondigde een Koninkrijk
in het hier en nu. Elders in het Evangelie wordt het Koninkrijk van God
beschreven als 'in' en 'onder' ons.
Dit is belangrijk, aangezien we
in de verleiding komen om God te zien als oneindig ver van ons en Zijn Koninkrijk
als een plaats die zo ver weg ligt dat het bijna onbereikbaar is. Maar God kwam
onder ons, in Jezus, en in Jezus vestigde Hij Zijn Koninkrijk. Jezus is
Emmanuel, God-is-met-ons. De Vastentijd is daarom een tijd om stil te staan
en ons hart te openen voor de aanwezigheid van Gods Koninkrijk in ons midden
en het te vestigen over de hele aarde.
Wat zijn de tekenen van Zijn Koninkrijk?
Verwacht niets spectaculairs, want God wordt vaker aangetroffen in alledaagse
dingen, de gebeurtenissen die gemakkelijk aan ons voorbij kunnen gaan. We
hebben het hier niet over een zonsondergang of de sterrenhemel 's nachts. De
vriendelijke glimlach van een gastvrije winkelbediende, de vriendelijke
buschauffeur, de tekst van een oude vriend, de onbaatzuchtige verpleegster die
haar leven in gevaar brengt elke keer dat ze naar haar werk gaat, zijn allemaal
tekenen van Gods Koninkrijk. Het begint in en rond ons.
Maar onze ogen van Geloof moeten
worden geopend als we deze tekenen willen zien. We moeten daarom onze behoefte
aan Gods genade erkennen door vergeving voor onze zonden te vragen. We moeten
bidden, zodat Jezus buiten de gebedstijden voor ons zal aanwezig zijn op die
momenten van plotselinge herkenning van Zijn Aanwezigheid. Zijn blik op ons en
onze reactie om Zijn handen, Zijn voeten en Zijn Hart te zijn voor de anderen
en dat ook zij Zijn Aanwezigheid herkennen. De Vastentijd is een tijd om de regenboog
in de wolken te herkennen, die in de eerste lezing van vandaag wordt genoemd,
een teken van Gods Aanwezigheid onder ons.
Gods zegen +
Vorm je om in iets beter
Daarna werd Jezus door de Geest
meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te worden. Nadat
Hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, had Hij grote honger. Matteüs
4:1-2
Bij het begin van zijn bediening
op aarde gaat Jezus de woestijn in en na veertig dagen vasten verleidt de
duivel hem drie keer. Deze verleidingen waren op fysiek vlak (voedsel), mentaal
vlak (ijdelheid) en spiritueel vlak (macht en roem). Deze drie gebieden zijn wegen
die de duivel voortdurend gebruikt om mensen te verleiden. Het is belangrijk om
te begrijpen dat de bekoring geen zonde is, maar een uitnodiging om een zonde
te begaan. Daarom is er op elk moment van bekoring een overvloed aan genade om
ons in staat te stellen de zonde te vermijden. De duivel is aan het werk om ons
tot een zondig leven aan te zetten, maar de triomf van Jezus over de bekoringen
door de duivel biedt een handleiding over hoe we de duivel kunnen weerstaan.
Deze handleiding is de Heilige Schrift, het levende Woord van God. Tijdens deze
Vastenperiode en daarna worden we aangemoedigd om ons begrip van de Schrift te
verdiepen door ons aan te sluiten bij een bijbelgroep of met een
bijbelstudievriend(in).
Als we terugdenken aan Psalm 51,
moedigt de H. Augustinus ons aan om bekoring te zien als een proces om net als
Jezus te zegevieren als we volharden. Hij vertelde dat onze pelgrimstocht op
aarde niet van beproeving kan worden vrijgesteld. We vorderen door middel van
beproeving. Niemand kent zichzelf behalve door beproeving, of ontvangt een
kroon behalve na de overwinning, of gaat de strijd aan behalve tegen een vijand
of bekoringen. Nogmaals waarschuwt de H. Augustinus dat je eerste taak erin
bestaat ontevreden te zijn over jezelf, de zonde te bestrijden en jezelf in
iets beters te veranderen. Je tweede taak is om de beproevingen en bekoringen
van deze wereld die zullen worden veroorzaakt door de verandering in je leven,
te doorstaan en temidden van deze beproevingen tot het einde toe te
volharden. Wees op je hoede, want deze bekoringen zullen van personen en
gebeurtenissen komen die je bekend zijn. Jakobus 4:7 zegt onderwerp je daarom
aan God. Weersta de duivel, en hij zal van je vluchten."
Moge de genade van God de Vader,
de Zoon en de Heilige Geest jou en je dierbaren begeleiden tijdens deze belangrijke
periode van Vasten en daarna. Meditatie door Fr Gabriel Tumba Hassan,
parochiepriester van St Monica, Hoxton, Londen
|