Vastentijd 2021
Keer nu terug tot Mij met heel je hart en begin te
vasten, te treuren en te rouwen. Niet je kleren moet je scheuren, maar je hart.
Keer terug tot de Heer, jullie God, want Hij is genadig en liefdevol, geduldig
en trouw, en tot vergeving bereid. (Joël
12-13)
Beste vrienden, nu de pandemie nog steeds woedt, zijn de
bezuinigingen van de vastentijd waarschijnlijk het laatste waar we aan denken.
Hoeveel meer ziekte, verdriet, angst voor de toekomst of gewoon ongemak kunnen
we aan? Wanneer Joël ons aanspoort om ons hart te laten breken in plaats van
dat onze kleding wordt gescheurd, roept hij ons op om naar het leven in al zijn
rauwheid te kijken en het te zien als een kans om God in ons leven te brengen.
En om onszelf de vraag te stellen: Waar is God in de pandemie? Heeft God ons
verlaten? Worden we door God gestraft? God heeft ons niet in de steek gelaten
noch worden we gestraft.
God in Christus is aanwezig op de ziekenhuisafdelingen met
de geïntubeerde patiënten en de verpleegsters en artsen die voor hen zorgen.
God is in de laboratoria terwijl de wetenschappers hard werken om het beste
vaccin te vinden. God zit in de honderden vrijwilligers die de vaccinaties
toedienen. God zit in de zeelieden die vastzitten aan boord van schepen die
niet naar huis kunnen, maar wiens werk essentieel is om ons van voedsel en
andere benodigdheden te voorzien. Gods liefde is aan het werk bij alle goede
mensen van elk geloof en bij degenen die strijden om de pandemie te boven te
komen. En Gods liefde zal uiteindelijk zegevieren: God is alle tederheid en
mededogen ', zoals Joël zegt.
De vastentijd is een herinnering dat het lijden zin heeft,
omdat Christus er zelf in Gods naam mee is begonnen, om te laten zien dat
lijden en zonde niet het laatste woord hebben en dat ondanks alles de Liefde
zal zegevieren, net als met Pasen. Op de een of andere manier, op mysterieuze
wijze, is God in Christus aan het werk in onze gebroken wereld, als we maar de
ogen van het geloof kunnen openen en inzicht krijgen. De vastentijd is een tijd
om ons tot de Heer, onze God, te richten, ons van onze zonden te bekeren en inzicht
te krijgen.
Moge God je zegenen +
Aswoensdag

Matt 6:1-6,16-18: Let op dat jullie de gerechtigheid niet
beoefenen voor de ogen van de mensen, alleen om door hen gezien te worden. Dan
beloont jullie Vader in de Hemel je niet. Dus wanneer je aalmoezen geeft,
bazuin dat dan niet rond, zoals de huichelaars doen in de synagoge en op straat
om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon
al ontvangen. Maar als je aalmoezen geeft, laat dan je linkerhand niet weten
wat je rechterhand doet. Zo blijft je aalmoes in het verborgene, en jullie Vader,
die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen. En wanneer jullie bidden,
doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek
staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun
loon al ontvangen. Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit
de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in
het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
Wanneer jullie vasten, zet dan niet zon somber gezicht als
de huichelaars, want zij doen dat om iedereen te laten zien dat ze aan het
vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. Maar als
jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, zodat niemand
ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En
jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
H. Leo
de Grote, Paus en Kerkleraar (+ ca. 461): 4de preek voor de vastenperiode
"Zie, nu is de dag van redding!" Want hoewel er
geen seizoenen zijn die niet vol van Goddelijke zegeningen zijn, en hoewel de
toegang tot Gods barmhartigheid voor ons altijd open staat door Zijn genade,
moet onze geest nu meer dan ooit ijverig zijn naar geestelijke vooruitgang en
bezield zijn door vertrouwen, want de dag waarop we werden verlost, nodigt ons
uit tot elke vorm van spirituele inspanning. Zo zullen we het grootste van alle
mysteries, het sacrament van het Laatste Avondmaal van de Heer, met gezuiverde
geest en lichaam houden.
Deze grote mysteries vergen van ons een niet aflatende
geestelijke inspanning (
) op zo'n manier dat we voortdurend voor Gods ogen
kunnen staan, net zoals we zouden moeten zijn op het feest van Pasen zelf. Maar
omdat weinigen deze standvastigheid hebben, en omdat de striktere naleving
wordt versoepeld in het licht van de zwakheid van het vlees (...) heeft de Goddelijke
Voorzienigheid ervoor gezorgd dat de discipline van de veertig dagen ons kan genezen
en dat de zuiverheid van onze geest kan hersteld worden. Begane fouten kunnen
worden verlost door vrome daden en verwijderd door het heilig vasten (
). Laten
we er dus voor zorgen dat we de voorschriften van de H. Apostel Paulus
gehoorzamen: "Laten we ons reinigen van elke verontreiniging van vlees en
geest" (2 Kor. 7:1).
Maar laat onze manier van leven in overeenstemming zijn met
ons vasten. Want ons vasten bestaat niet in de eerste plaats uit louter
onthouding van voedsel, maar de geest moet worden weggeroepen van onrecht en de
tong wordt weerhouden van roddel en laster. Dit is een tijd van zachtheid en
lankmoedigheid, van vrede en kalmte. (...) Wanneer de vastberaden zielen vandaag
vastbesloten zijn om hun fouten te laten vergeven, beledigingen voorbij te
laten gaan en fouten van anderen te vergeten (...) Deze geestelijke
zelfbeheersing mag niet somber zijn, maar laat het heilig zijn. Er mag geen
klaagzang worden gehoord van degenen die nooit zonder de troost van heilige
vreugde zijn.
Psalm 51:3-4: Wees mij genadig, God, in Uw
trouw, U bent vol erbarmen, doe mijn daden teniet, was mij schoon van alle
schuld, reinig mij van mijn zonden.
De vastentijd geeft ons de gelegenheid om Jezus, onze Verlosser,
te aanschouwen die stierf om ons leven te geven. Het bereidt ons ook voor op
Pasen, het grootste feest van het liturgische jaar. De vastentocht wordt op een
bijzondere manier gekenmerkt door de drie traditionele 'dimensies van de
vastentijd, namelijk: gebed, vasten en boetedoening
en het geven van aalmoezen.
1 Door gebed
maken we plaats voor God in ons leven en drukken we ons verlangen uit om een
diepere vriendschap met de Heer aan te gaan. Het is belangrijk voor ons om
tijd vrij te maken voor gebed en trouw te blijven aan ons gebedsplan.
2 Door vasten,
dat verschillende vormen kan aannemen, ontzeggen we onszelf iets om het met
anderen te delen, vooral met degenen die het nodig hebben. Het is ook een
gelegenheid om ons te onthouden van zonde, dus een meditatie over de tien
geboden zal een goede aanvulling zijn op ons gebedsplan. We moeten ons ook
richten op eerherstel om de gevolgen
die onze zonden hebben veroorzaakt teniet te doen. Gebed en vasten moeten ons
ertoe brengen onze relaties met anderen opnieuw te onderzoeken. We worden
uitgedaagd om de houding van Christus zelf te belichamen, die tijd doorbracht
met gebed en vasten. Deze gemeenschap met zijn Vader brengt hem ertoe
liefdevolle en medelevende relaties met anderen op te bouwen.
3 De derde dimensie, het geven van aalmoezen, brengt ons ertoe om met anderen te delen wat
we van de Heer hebben ontvangen in een geest van solidariteit en gemeenschap.
Het gaat niet alleen over het geven van geld, maar delen wat ons eigen is:
tijd, inspanningen, enz.
Vandaag vragen we in Psalm 51 om Gods genade omdat we
gezondigd hebben. De Heer God wil ons Zijn barmhartigheid schenken en Hij wil de
vreugde van zijn redding voor ons herstellen als we ons afkeren van onze zonden
en ons richten tot onze barmhartige God, die vol tederheid en mededogen is.
Begin aan deze 40 dagen-tocht naar Gods genade met als doel om Gods mededogen
en vernieuwing te ervaren. Dit als een gemeenschap benaderen wordt erg nuttig,
aangezien de leden van die gemeenschap elkaar zullen steunen door middel van
spirituele oefeningen tijdens de vastentijd en zelfs daarna. Als centrale
pijler van het Augustijnse charisma is het gemeenschapsleven een nuttig medium
waarmee steun wordt verkregen om de drie traditionele dimensies van de
vastentijd na te leven, namelijk: vasten, gebed en aalmoezen geven.
Let in deze vastentijd op een persoon of een groep die je
zal helpen dichter bij God te komen. De H. Augustinus zegt: Christenen moeten
altijd op deze manier leven, zonder enige wens om van hun kruis af te komen,
anders zinken ze weg onder het slijk van de wereld. Maar als we dat ons hele
leven moeten doen, moeten we tijdens de vastentijd een nog groter aanbod
hebben. Het is niet eenvoudig om 40 dagen door te komen. De vastentijd is de
belichaming van ons hele leven. (H. Augustinus, preek 205, 1). Kardinaal
Vincent Nichols (Bisdom Westminster) benadrukt dat de vastentijd een goede tijd
is voor ons allemaal, het is een reiniging, het dient om onszelf op het goede
spoor te krijgen, zodat we het leven in zijn goedheid en volheid kunnen omarmen
als de meest wonderbaarlijke van al Gods gaven.
Bedenk dat je stof bent, en tot stof zal je terugkeren! meditatie
van Pr Gabriel
Tumba Hassan, parochiepriester van St Monica, Hoxton, Londen
Uit:
hozana.org
|