Uit: fortesinfide.nl
Met Joe Biden ´voorop in de meest
subtiel-brutale campagne tot ontkerstening¡
De Duitse
internetsite Kath.net had een interview met Kardinaal Müller dat we hier onder
in vertaling weergeven. Hij zegt
behartenswaardige dingen over hoe wij als christenen weerstand moeten bieden in
een ontkerstenende wereld en niet moet heulen met de vijanden van God en van de
echte menselijkheid.
Eminentie, de Amerikaanse Conferentie van
Katholieke Bisschoppen heeft felle kritiek geuit op het abortusbeleid van de
nieuwe president van de V.S. Joe Biden. Anderzijds zijn er enkele stemmen van
Amerikaanse bisschoppen geweest die de kritiek van de bisschoppenconferentie op
Biden als onverstandig hebben bestempeld. Kardinaal Blase Cupich van Chicago
schreef op zijn persoonlijke Twitteraccount dat de Amerikaanse Conferentie van
Katholieke Bisschoppen ´een ondoordachte verklaring¡ had afgelegd bij de
inauguratie van de nieuwe president. Vindt u de kritiek van de USCCB terecht of
overdrijven de bisschoppen?
Kardinaal Gerhard Müller: Een katholieke bisschop onderscheidt zich van
machtspolitici en ideologen door gehoorzaamheid aan het geopenbaarde Woord van
God. Hij zou een valse apostel zijn als hij de natuurlijke morele wet zou
relativeren omwille van zijn politieke voorkeur of uit voorkeur voor deze of
gene partij. Want ieder mens erkent de eisen ervan in zijn geweten op grond van
zijn rede. Toen de politiek-religieuze machthebbers van hun tijd de apostelen
onder bedreiging met straf wilden verbieden de leer van Christus te
verkondigen, antwoordden de apostelen: ´Men moet God meer gehoorzamen dan de
mensen.¡ (Handelingen 5, 29).
Zij die het duidelijk belijden
van de heiligheid van elk menselijk leven relativeren op grond van politieke
voorkeuren met tactische spelletjes en sofistische verdoezelingen, verzetten
zich openlijk tegen het katholieke geloof. Vaticanum II en alle pausen tot
Franciscus toe hebben het opzettelijk doden van een kind voor en na de geboorte
de meest ernstige overtreding van Gods geboden genoemd.
USCCB-voorzitter aartsbisschop Gomez zegt in
zijn duidelijke verklaring tegen president Joe Biden: ´Zoals paus Franciscus
leert, kunnen we niet zwijgen als bijna een miljoen levens in ons land door
abortus worden vernietigd.¡ Wat is de leer van de Kerk over abortus?
Kard. Müller: ´God, de Heer van het leven, heeft in feite aan de
mens de hoge taak toevertrouwd om het leven te behouden, en die taak moet op
een menswaardige manier worden volbracht. Het leven moet daarom met de grootste
zorg worden beschermd vanaf het moment van de conceptie. Abortus en het doden
van het kind zijn afschuwelijke misdaden.¡ (Vaticanum II, Pastorale Constitutie
over de Kerk in de moderne wereld Gaudium et spes, 51).
President Joe Biden presenteerde zich – niet
alleen op de dag van zijn inauguratie – als een vroom, praktiserend katholiek.
Hoe geloofwaardig is dat in uw ogen, gezien zijn lange reeks pro-choice
verklaringen en zijn officiële verklaring op de 38e verjaardag van het Roe- v.-
Wade-abortusarrest : ´In de laatste vier jaar heeft het recht op abortus onder
zware druk gelegen,¡ evenals zijn aankondiging dat hij opnieuw massaal de
abortus zal steunen in de VS en wereldwijd, inclusief financieel?
Kard. Müller: Er zijn goede katholieken tot op de hoogste plaatsen
in het Vaticaan die in blind anti-Trump sentiment alles accepteren of
bagatelliseren wat nu tegen christenen en alle mensen van goede wil in de VS
wordt ontketend.
Op het ogenblik staan de VS, met
hun geconcentreerde politieke, mediale en economische macht, in de voorhoede
van de meest subtiel-brutale campagne in 100 jaar om de westerse cultuur te
ontkerstenen. Het leven van miljoenen kinderen die nu het slachtoffer zullen
worden van de wereldwijd georganiseerde abortuscampagne onder het eufemisme van
´reproductieve gezondheidsrechten¡ bagatelliseren zij door te wijzen op de
karakterfouten van Trump.
Een anders zeer gewaardeerde
confrater verweet me dat ik niet alles rond abortus moest laten draaien. Want
met het wegstemmen van Trump was het veel grotere gevaar afgewend dat deze gek
op de nucleaire knop zou drukken. Maar ik ben ervan overtuigd dat individuele
en sociale ethiek voorrang hebben op de politiek. De grens wordt overschreden
waar geloof en moraal worden afgezet tegen politieke berekening. Ik kan een
abortuspoliticus niet steunen omdat hij sociale woningbouw pleegt. Omwille van
het relatieve goed zou ik dan het absolute kwaad moeten dulden.
Er zijn bisschoppen in de V.S. die openlijk
hebben verklaard dat Biden niet in volledige gemeenschap met de Katholieke Kerk
is wegens zijn openbare verklaringen en daden betreffende abortus, bijvoorbeeld
de aartsbisschop van Denver, Samuel J. Aquila, en de aartsbisschop van
Philadelphia, Charles Chaput.
Chaput pleit ervoor dat Biden op dit moment
geen communie mag ontvangen. Daarentegen zei kardinaal Wilton D. Gregory,
aartsbisschop van Washington DC. dat hij niet zou afwijken van de praktijk en
dat Biden de communie mag blijven ontvangen. Wat is uw oordeel hierover?
Kardinaal Müller: De absurde opvatting is binnengeslopen, zelfs onder
katholieken, dat geloof een privé-aangelegenheid is en dat men iets intrinsiek
kwaads in het openbare leven kan toestaan, goedkeuren en bevorderen.
In de praktijk zullen de
christenen in een parlement of regering er niet altijd in slagen de natuurlijke
zedenwet op alle punten te handhaven. Maar zij mogen nooit actief of passief
deelnemen aan het kwaad. Op zijn minst moeten zij ertegen protesteren – en voor
zover zij kunnen – zich ertegen verzetten, zelfs als zij daardoor
gediscrimineerd worden.
Degenen die zich als christenen
uitspreken tegen de mainstream LGBT-propaganda, abortus, gelegaliseerd
drugsgebruik, de opheffing van de mannelijke of vrouwelijke seksualiteit,
worden vaak bestempeld als ´rechts¡ of zelfs ´nazi¡, hoewel het de naziÿs
waren, met hun biologistisch-sociaal-darwinistische ideologie, die het meest
openlijk in strijd waren met het christelijke mensbeeld.
De geestverwanten (die anderen denigreren
met nazivergelijkingen, maar tegelijk verontwaardigd zijn over
nazivergelijkingen) zullen elkaar eerder vinden waar men in opstand komt tegen
de God die de mens schiep naar zijn beeld en gelijkenis – als man en vrouw.
Kunnen de Amerikaanse bisschoppen er in
principe op vertrouwen dat paus Franciscus hun pro-life engagement volledig
steunt, terwijl er hoogstens meningsverschillen kunnen zijn over kwesties van
fijngevoeligheid in de omgang met een zittende president?
Kardinaal Müller: Het heeft de Heilige Vader nooit ontbroken aan de
duidelijkste woorden tegen abortus als moord met voorbedachten rade en hij is
daarom zwaar beledigd door degenen die anders graag naar hem verwijzen en het
contrast met de vorige paus Benedictus XVI niet luid genoeg kunnen benadrukken.
Ik hoop dat niemand op het perverse idee komt om abortus en euthanasie af te
wegen tegen het binnenlaten van immigranten en migranten aan de grens met
Mexico, en op die manier misdaden tegen de menselijkheid te vergoelijken met ´stilzwijgen¡.
Kunnen en moeten de katholieken van de V.S.,
gezien de pro-abortus standpunten van de nieuwe president, zich eenvoudigweg
goedwillig neerleggen bij zijn oproepen tot ´eenheid¡ en het helen van wonden?
Kardinaal Müller: Verzoening is wat God ons heeft gegeven door Jezus
Christus. Vooral voor christenen in de politiek zou dit ook een richtsnoer
moeten zijn voor hun spreken en handelen. Maar een ideologische verdeling van
de maatschappij wordt niet overwonnen door de ene kant te marginaliseren, te
criminaliseren en de andere te vernietigen, zodat uiteindelijk alle
instellingen, van de media tot de internationale ondernemingen, alleen worden
gedomineerd door de vertegenwoordigers van de kapitalistisch-socialistische
hoofdstroom.
In de V.S., zoals nu in Spanje,
zullen katholieke scholen, ziekenhuizen en andere instellingen zonder
winstoogmerk die met overheidsgeld worden gesteund, ongetwijfeld tot immoreel
gedrag worden gedwongen of worden gesloten als zij in overtreding zijn.
Uiterlijk nu moet zelfs de meest naïeve mens merken of het gepraat over
verzoening in de samenleving serieus bedoeld was of slechts een propagandatruc.
Vooral degenen die er zo luid
over praten, zouden zich kritisch moeten afvragen wat hun bijdrage aan de
verdeeldheid is. Het motto: ¥Willst du nicht mein Bruder sein, dann schlag ich
dir den Schädel ein´ (Als je mijn broeder niet wilt zijn, sla ik je kop
in) is niet de juiste weg naar verzoening en wederzijds respect.
Zou een dergelijk gewelddadig verzet tegen het
abortusbeleid denkbaar zijn in de Duitstalige wereld, in Oostenrijk, Duitsland
en Duitstalig Zwitserland?
Kardinaal Müller: Sinds de 18e eeuw met het absolutisme hebben we ook
in het katholieke Frankrijk, Oostenrijk en Beieren de ongelukkige traditie van
staatskerkelijk denken (Gallicanisme, Febronianisme, Josephinisme).
De kerk definieerde zichzelf niet
langer door haar goddelijke zending tot heil van alle mensen, maar door de
dienst die zij de maatschappij mocht bewijzen in het kader van het algemeen
welzijn in afhankelijkheid van de staat. Slechts eenmaal in de Kulturkampf
tegen het Pruisische staatsabsolutisme en tegen totalitaire ideologieën werd
verzet geboden in naam van zijn hogere missie (Pius XI, encycliek Mit
brennender Sorge).
Sindsdien onderwerpt men zich
publiekelijk in hoge mate aan de binnenwereldse staatsdoelen (de z.g.
systeemrelevantie) en houdt men zich alleen in de eigen privé kring bezig met
de agressieve ontkerstening van de maatschappij. Een bisschop in Centraal
Europa staat vandaag voor de keuze om te overleven met conformisme of om door
nitwitten gebrandmerkt te worden als fundamentalist….
Terwijl in de VS de absoluut talrijke deelname
van katholieke bisschoppen aan bijvoorbeeld ÿs werelds grootste pro-life
manifestatie, de Mars voor het Leven, bijna een gewoonte is, zijn in Duitsland
de weinige moedige bisschoppen die naar de Mars voor het Leven komen, op één
hand te tellen.
Kardinaal Müller: Het is niet aan mij om het gedrag van individuele
bisschoppen te beoordelen. Ik ben altijd onder de indruk geweest van Clemens
August von Galen, die op 18 oktober 1933 tot bisschop van Münster werd gewijd.
Zijn motto was: Nec laudibus- nec timore. Geen lof van de mensen, geen angst
voor de mensen zal ons bewegen.
In Polen, daarentegen, zijn de bisschoppen
uitgesproken prolife. Waardeert u hun inspanningen?
Kard. Müller: Meer dan enig ander Europees volk hebben de Polen
200 jaar geleden en gestreden voor de constitutionele democratie en het
katholieke geloof.
Desondanks zijn er wrede
vooroordelen tegen dit land in omloop. Zelfs in kerkelijke kringen worden deze
gemeenplaatsen en stereotypen kritiekloos overgenomen. De inzet van Poolse
bisschoppen, priesters en leken wordt toegeschreven aan een traditionalistisch
basisgevoel van een natie die na de nationaal-socialistische en communistische
dictatuur en buitenlandse overheersing nog niet zo rijp was voor democratie.
Uitgerekend uit Duitsland en
Oostenrijk komen aanbiedingen van privé-lessen in democratie en in het omgaan
met een geseculariseerde samenleving. Wij moeten op doordachte wijze meer
solidariteit tonen met onze katholieke broeders en zusters. Wij zouden belangrijke
dingen van elkaar kunnen leren en samen goed kunnen doen voor de katholieke
Kerk in de wereld van vandaag.
|