Advent week 3 : Met
stomheid geslagen
Het verhaal van Zacharias is mijn favoriete Bijbeltekst. Hij
werd met stomheid geslagen. Op verschillende momenten heb ik twijfels in het
geloof gehad, hetzij door te twijfelen aan Gods bestaan of door mijn roeping in
twijfel te trekken. Dergelijke twijfels kunnen komen in tijden van stress of
angst, zelfs in tijden van zelfgenoegzaamheid. Met tijden van
zelfgenoegzaamheid bedoel ik wanneer het leven verloopt zonder drama en de
behoefte aan God in het leven minder dringend kan lijken. Zulke twijfels hebben
is een natuurlijke fase in het leven en is het zoeken naar antwoorden op deze
twijfels een kans om ons geloof te verdiepen. Het in twijfel trekken van de
stomheid van Zacharias bij de profetie van de engel kan als een natuurlijke
reactie worden gezien.
Het feit dat hij met stomheid geslagen wordt bij zijn commentaar,
kan een harde straf lijken. Ook een priester zijn die met stomheid geslagen
wordt, is een aandoening die zijn bediening dramatisch zou belemmeren. Ik zou
niet in staat zijn om het Evangelie te verkondigen of de Mis in het openbaar op
te dragen. Ik zou moeite hebben om degenen die om advies of leiding komen te
helpen, en ik zou moeite hebben om in het openbaar te bidden en mijn behoeften
kenbaar te maken. De hachelijke situatie van Zacharias kan daarom zeker
sympathie opwekken.
Ik vind vooral Zachariasÿ aanvaarding van zijn boetedoening
en de uiteindelijke uitkomst van de voorspelling van Johannesÿ geboorte geweldig.
Zodra hij met stomheid werd geslagen, zag Zacharias onmiddellijk zijn fout in.
Het vermogen van de engel om zijn spraakverlies te voorspellen, geeft ook
geloofwaardigheid aan de voorspelling van Johannesÿ geboorte en zijn volheid
van Gods Geest.
Soms kunnen we toegeven aan onze emoties, of het nu angst,
woede of zelfs verwarring is, en flappen we er iets uit. Toch werden we niet
met stomheid geslagen. Maar hoe vaak corrigeren we onze fout onmiddellijk?
Zacharias krijgt in zijn spraakverlies de tijd om over zijn situatie na te
denken. Als we niet in staat zijn om onmiddellijk sorry te zeggen, laten we dan
over de situatie nadenken, onze moed verzamelen en onze excuses aanbieden en onze
fout corrigeren. Zo volgen we de voetsporen van Zacharias.
Zacharias corrigeert zijn fout bij de geboorte van zijn
zoon wanneer hij op zijn tablet schrijft dat het kind Johannes zal heten. Zijn spraak
wordt onmiddellijk hersteld zodat hij de geboorte van Johannes uitbundig kan
vieren met Elizabeth.
Ik vind het geweldig als we de Schrift in ons leven kunnen
betrekken. Ik denk dat het verhaal van Zacharias er zich gemakkelijk toe leent.
We moeten uit dit verhaal leren dat Zacharias, nadat hij met stomheid is
geslagen, zijn Geloof niet verlaat, maar zijn bediening in het heiligdom
voortzet tot het einde van zijn leven. Wat de voorzienigheid of het leven ons
in dit seizoen ook brengt, als we aan ons Geloof vasthouden, kan het toch een
vreugdevolle en gezegende tijd zijn. - Fr George Donaghy, OSA
19/12
Evangelie van de H. Lucas 1:5-25
Toen Herodes koning van Judea was, leefde er een priester
die Zacharias heette en tot de priesterafdeling Abia behoorde. Zijn vrouw,
Elisabet, stamde af van Aäron. Beiden waren vrome en gelovige mensen, die zich
strikt aan alle geboden en wetten van de Heer hielden. Ze hadden geen kinderen,
want Elisabet was onvruchtbaar, en beiden waren al op leeftijd.
Toen de afdeling van Zacharias eens aan de beurt was om de
priesterdienst te vervullen, werd er volgens het gebruik van de priesters
geloot en werd Zacharias door het lot aangewezen om het reukoffer op te dragen
in het heiligdom van de Heer. De samengestroomde menigte bleef buiten staan
bidden terwijl het offer werd gebracht. Opeens verscheen hem een engel van de
Heer, die aan de rechterkant van het reukofferaltaar stond. Zacharias schrok
hevig bij het zien van de engel en werd door angst overvallen. Maar de engel
zei tegen hem: ‘Wees niet bang, Zacharias, je gebed is verhoord: je vrouw
Elisabet zal je een zoon baren, en je moet hem Johannes noemen. Vreugde en
blijdschap zullen je ten deel vallen, en velen zullen zich over zijn geboorte
verheugen. Hij zal groot zijn in de ogen van de Heer, en wijn en andere gegiste
drank zal hij niet drinken. Hij zal vervuld worden van de H. Geest terwijl hij
nog in de schoot van zijn moeder is, en hij zal velen uit het volk van Israël
tot de Heer, hun God, brengen. Als bode zal hij voor God uit gaan met de geest
en de kracht van Elia om ouders met hun kinderen te verzoenen en om zondaars
tot rechtvaardigheid te brengen, en zo zal hij het volk gereedmaken voor de
Heer.ÿ
Zacharias vroeg aan de engel: ‘Hoe kan ik weten of dat waar
is? Ik ben immers een oude man en ook mijn vrouw is al op leeftijd.ÿ De engel
antwoordde: ‘Ik ben Gabriël, die altijd in Gods nabijheid is, en ik ben
uitgezonden om je dit goede nieuws te brengen. Maar omdat je geen geloof hebt
gehecht aan mijn woorden, die op de voorbestemde tijd in vervulling zullen
gaan, zul je stom zijn en niet kunnen spreken tot de dag waarop dit alles gaat
gebeuren.ÿ
De menigte stond buiten op Zacharias te wachten, en de
mensen vroegen zich af waarom hij zo lang in het heiligdom bleef. Maar toen hij
naar buiten kwam, kon hij niets tegen hen zeggen. Ze begrepen dat hij in het
heiligdom een visioen had gezien; hij maakte gebaren tegen hen, maar spreken
kon hij niet, Toen zijn tempeldienst voorbij was, ging hij terug naar huis.
Korte tijd later werd zijn vrouw Elisabet zwanger. Ze
leefde vijf maanden lang in afzondering en zei bij zichzelf: De Heer heeft zich
mijn lot aangetrokken. Hij heeft dit voor mij gedaan opdat de mensen me niet
langer verachten.
H. Maximus van Turijn (?-c.420), Bisschop
Het was gebed, niet seksueel verlangen, dat de conceptie
van Johannes teweegbracht. Elizabet was al voorbij de leeftijd waarop ze
zwanger kon worden, haar lichaam had alle hoop op zwanger worden verloren, maar
ondanks deze staat van hopeloosheid liet het gebed van Zacharias haar bejaarde
lichaam weer vrucht dragen. Het was genade, niet de natuur, die Johannes
verwekte. Hij kon niet anders dan een Heilige zijn, dit kind wiens geboorte
niet het gevolg was van een omhelzing maar van gebed.
Het zou ons echter niet mogen verbazen dat Johannes zo'n
glorierijke geboorte kreeg. De geboorte van Christus' voorloper, die Zijn weg
recht had gemaakt, moest enige gelijkenis vertonen met die van de Heer, onze Redder.
Als onze Heer uit een maagd werd geboren, werd Johannes verwekt in een oude en
onvruchtbare vrouw. We verwonderen ons niet minder over Elizabet die zwanger
werd op haar oude dag dan over Maria die als maagd baarde.
Volgens mij zit hier iets symbolisch in: Johannes
vertegenwoordigde het Oude Testament; hij werd geboren uit het reeds oude bloed
van een bejaarde vrouw. Terwijl Onze Heer, die het Goede Nieuws van het
Koninkrijk der Hemelen aankondigde, een nakomeling is van krachtige jeugd.
Maria, die zich bewust is van haar maagdelijkheid, verwondert zich over het
kind dat in haar schoot groeit; Elizabet, zich bewust van haar leeftijd, bloost
in haar door zwangerschap gezwollen buik; zoals de Evangelist zegt: "Ze
ging vijf maanden in afzondering." We moeten ook bewondering hebben voor
het feit dat dezelfde Aartsengel, Gabriël, beide geboorten aankondigde: hij
bracht troost aan Zacharias, die ongelovig was; hij kwam bij Maria, die hij
geloofde (Lc 1: 26v.). De eerste verloor zijn stem omdat hij eraan twijfelde;
de tweede ontving onmiddellijk het Woord, de Redder omdat ze geloofde.
|