DE ADVENT

29/11/2020 Eerste zondag van de advent: Een
tijd van verwachting
je wacht op onze Heer Jezus Christus om geopenbaard te
worden (1 Korintiers 1:3-9)
Advent is een tijd van verwachting, van wachten. Wachten op
wat, op wie? De H. Paulus zegt dat onze Heer Jezus Christus wordt geopenbaard
'; maar zullen we Jezus herkennen als Hij komt? De namen Jezus ', of
Christus', of Heer' komen gemakkelijk op onze lippen, hoewel hun betekenis
ongrijpbaar kan zijn. Wie is Jezus precies voor ons?
Paus Franciscus zei aan het begin van zijn pausdom dat hij
wil dat iedereen een hernieuwde ontmoeting met Christus in hun leven heeft. Het
is niet genoeg om alleen tot de Kerk te behoren. We moeten in de eerste plaats
weten waarom we in de Kerk zijn. We moeten zowel geloven als erbij horen. Wat
weerhoudt ons ervan om week na week naar de kerk te gaan of, misschien meer ter
zake, wat heeft ons ervan weerhouden naar de kerk te gaan?
Onze lege en half lege kerken tijdens de pandemie zijn
verwijzingen geworden naar de leegte, misschien, van onze relatie met Christus
in de Kerk. Ze richten zich tot ons met een vraag. Velen voorspellen inderdaad
dat na de pandemie een flink aantal mensen zal hebben besloten helemaal niet
meer naar de kerk te gaan. Ze zijn misschien tot het besef gekomen dat ze geen
groot gebouw nodig hebben om God in te vinden.
Er wordt gezegd dat we nu leven in een samenleving van gesettelden' en zoekers'. Gesettelden zijn degenen die tevreden zijn met hun lot, religieus
of anderszins. Zoekers zijn degenen voor wie het leven een reis is; en de
zoekers zijn talrijker dan de gesettelden. Het is een statistisch feit dat er
maar heel weinig diep doordrongen atheïsten zijn, degenen die er zeker van zijn
dat God niet bestaat en voor wie de kwestie is gesloten. De meesten hebben een
vraag in zich over de zin van hun leven, de meesten zoeken. Zoals de H.
Augustinus vele jaren geleden over mensen zei: het hart is rusteloos '.
Rusteloosheid, vragen stellen, twijfel - ze maken allemaal deel uit van de
menselijke conditie.
Dit is een goed moment - waar we ons ook bevinden in termen
van religieus geloof of ongeloof - om onszelf die meest fundamentele vraag te
stellen: waarom is er eerder iets dan niets? En daarna: waarom ben ik hier? Tot
onze verbazing kunnen we Christus tegenkomen. Sta deze advent open voor de God
van verrassingen.. - Fr Paul Graham, OSA, Assistant General van het Augustijnse
Concilie voor Noord-Europa
Hou je
klaar!
1st ZONDAG VAN DE ADVENT
"Waakt dan, want gij weet noch de dag noch
het uur waarop de Mensenzoon komt" (Mt 25,13). Hoewel de Heer zo namens
allen spreekt, richt Hij zich alleen tot Zijn tijdgenoten, zoals in veel van Zijn
verhandelingen die in de Schrift worden gelezen. Toch hebben deze woorden
betrekking op alle mensen, want voor elk van hen zal de laatste dag komen en
het einde van de wereld, waarop hij deze wereld zal moeten verlaten. Daarom
moet iedereen oppassen dat hij niet op een dwaalspoor wordt gebracht, maar
waakzaam blijft, zodat op de dag van de Heer, wanneer Hij komt, hij niet zal
overrompelt worden¡ - volgens de H. Paschasius RADBERTUS (785- c.865).
Karolingische theoloog en de abt van Corbie, een klooster in Picardië gesticht
in 657 of 660 door de koningin-regentes Bathilde met een gemeenschap van monniken
uit de abdij van Luxeuil (FRANKRIJK) in 1073 heilig verklaard door Paus
Gregorius VII.
Gebedsintentie: Door
de genade van God, laten we tot het einde volhouden, dan zullen we
onberispelijk zijn op de dag van onze Heer Jezus Christus.
H. Marcus 13:33-37: Pas op, wees waakzaam, want jullie weten niet
wanneer die tijd zal komen. Het is als met een man die op reis ging: hij
verliet zijn huis en droeg het beheer over aan zijn dienaren, die elk een eigen
taak kregen, en de deurwachter gaf hij opdracht om de wacht te houden. Wees dus
waakzaam, want jullie weten niet wanneer de heer des huizes komt, 's avonds, of
midden in de nacht, of bij het eerste hanengekraai, of 's morgens vroeg. Laat
Hij jullie niet slapend aantreffen wanneer Hij plotseling komt. Wat Ik tegen
jullie zeg, zeg Ik tegen iedereen: wees waakzaam!
H. Johannes Chrysostomus (c.345-407), Priester
te Antiochië, later Bisschop van Constantinopel, Kerkleraar (preek over psalm
49):
Bij zijn eerste komst kwam God zonder enige schittering,
onbekend bij de meesten, waardoor het mysterie van Zijn verborgen leven met
vele jaren werd verlengd. Toen Hij van de berg Tabor afdaalde na de
gedaanteverandering, vroeg Jezus Zijn discipelen om niemand te vertellen dat Hij
de Christus was. Toen kwam Hij als een herder om zijn verloren schapen te
zoeken, en om het weerbarstige dier te pakken te krijgen, moest Hij verborgen
blijven. Net als een arts die ervoor zorgt dat hij zijn patiënt niet van meet
af aan bang maakt, zo vermijdt de Heer zich vanaf het begin van Zijn missie
bekend te maken: Hij doet dat slechts onmerkbaar en beetje bij beetje. De Profeet
kondigde deze gebeurtenis zonder schittering aan met de volgende woorden:
"Hij zal zijn als regen die op de weide neerdaalt, als regenbuien die de
aarde besproeien." (Ps 72:6) Hij scheurde de hemel niet open om op de
wolken te komen, maar Hij kwam in stilte in de baarmoeder van een Maagd en werd
negen maanden door haar gedragen. Hij werd in een kribbe geboren als de zoon
van een nederige timmerman (
) Hij ging hier en daar als een gewone man; zijn
kledij was eenvoudig, zijn maaltijden nog zuiniger. Hij liep zonder te rusten
tot op het punt van vermoeidheid.
Maar Zijn Tweede Komst zal niet zo zijn. Hij zal met zo'n
genialiteit komen dat het niet nodig zal zijn Zijn komst aan te kondigen:
"Zoals de bliksem vanuit het oosten naar het westen flitst, zo zal de
komst van de Mensenzoon zijn." (Mt 24:27) Het zal de tijd zijn van oordeel
en veroordeling. En de Heer zal niet verschijnen als een dokter, maar als een
rechter. De Profeet Daniël zag Zijn troon, de rivier stroomde aan de voet van
het tribunaal, en de troon was volledig gemaakt van vuur, een wagen en wielen
(7: 9-10) (...) David, de Profeet-Koning, sprak alleen over pracht, van schittering,
van vuur dat aan alle kanten brandt: ´Voor Hem is een verslindend vuur; om Hem
heen is een woedende storm." (Ps 50: 3) Al deze vergelijkingen zijn
bedoeld om ons inzicht te geven in Gods soevereiniteit, het schitterende Licht
dat Hem omringt en Zijn ontoegankelijke natuur.
(Uit: hozana.org)
|