Bisschop Schneider: Vandaag bevindt de Roomse
Kerk zich in een spirituele instorting LifeSiteNews.com 14/10/2020 door
John-Henry Westen
Diane Montagna: Excellentie, wat zijn uw
algemene indrukken van de nieuwe encycliek van paus Franciscus: Fratelli Tutti?
Bisschop Schneider: Deze nieuwe encycliek
geeft de algemene indruk dat het een langdradige instructie is over de ethiek
van vreedzaam samenleven, gebaseerd op de sleutelbegrippen 'broederschap'
en 'liefde', begrepen in een sterk tijdelijk en sterk politiek
perspectief, om bij te dragen aan de wedergeboorte van een universeel
streven naar broederschap (Fratelli Tutti, nr. 8). Hoewel de encycliek
sleutelpassages van het Evangelie gebruikt, zoals de gelijkenis van de
barmhartige Samaritaan (Lucas 10: 25-37) en de woorden van Christus in het
laatste oordeel, die zichzelf identificeert met degenen in nood als 'de minste
van mijn broeders (Mt 25:40), past het niettemin hun betekenis toe in een meer
humanistische en wereldse horizon. In zijn geheel gezien mist de encycliek
een duidelijk bovennatuurlijke horizon; het mist enige verwijzing naar woorden
als "bovennatuurlijk", "Incarnatie", "Verlosser",
"Herder", "evangelisatie", "doopsel",
"Goddelijk zoonschap", "Goddelijke vergeving van zonden",
"verlossend karakter", "eeuwigheid , Hemel , onsterfelijk
, Koninkrijk van God/Christus .
Hoewel
hij lovenswaardig bevestigt dat 'Christus Zijn Bloed heeft vergoten voor ieder
van ons en dat niemand buiten het bereik van Zijn universele liefde valt' (nr.
85), reduceert de encycliek vervolgens helaas de betekenis van
bovennatuurlijke verlossing tot het vage en seculiere perspectief van een
"Universele gemeenschap." Het luidt: "In het Christelijk
denken en in het handelen van de Kerk [staat] bij voorrang de ontmoeting met
het heilige mysterie van de ander, de universele gemeenschap met de hele
menselijke familie centraal als een roeping van allen" (nr. 277). De
voorrang in alle menselijke relaties ligt echter in de ontmoeting met Jezus
Christus, de God-Mens, en met de Heilige Drie-eenheid, door heiligende genade
en de gave van de bovennatuurlijke deugd van liefde. Paus Franciscus stelt
terecht in Fratelli Tutti, n. 85: "Als we naar de ultieme bron van die
liefde gaan, namelijk het leven van de drie-enige God, ontmoeten we in de
gemeenschap van de drie goddelijke Personen de oorsprong en het perfecte model
van al het leven in de samenleving." Elders zegt hij: Anderen drinken uit
andere bronnen. Voor ons ligt de bron van menselijke waardigheid en
broederschap in het Evangelie van Jezus Christus (nr. 277). Volmaakte
menselijke waardigheid en broederschap voor alle mensen kan echter maar één
bron hebben, en dat is Jezus Christus, want alleen door de Mensgeworden Zoon
van God werd de menselijke waardigheid nog bewonderenswaardiger hersteld dan ze
werd geschapen (Orde van de Mis. , Prayer at the Offertory). Het zou van
groot nut zijn geweest als Fratelli Tutti had gewezen op de noodzaak voor alle
mensen om in Jezus Christus, God en de mens te geloven, om de onmisbare bron
van ware broederschap te vinden en de sleutel tot het oplossen van de problemen
van tijdelijke samenlevingen.
Paus Franciscus opent de nieuwe encycliek door
op te merken dat de titel, "Fratelli Tutti", is ontleend aan de
"vermaningen" van de H. Franciscus, die gericht waren aan zijn
medebroeders. U heeft in uw boek Christus Vincit gezegd dat de H. Franciscus u
inspireerde om Christus te volgen in het religieuze leven. Is volgens u het
gebruik van deze teksten door paus Franciscus trouw aan de betekenis van de H.
Franciscus?
Bisschop Schneider: Paus Franciscus gebruikt
hier de uitdrukking "Fratelli Tutti" (alle broeders) op een manier die
duidelijk verschilt van de H. Franciscus. Voor de H. Franciscus zijn
"alle broeders" degenen die Christus navolgen, d.w.z. alle Christenen,
en zeker niet gewoon alle mensen, en nog minder de aanhangers van niet-Christelijke
religies. We kunnen dit zien door te kijken naar de vollediger context waaruit
deze woorden zijn gehaald;
Laten we allemaal,
broeders, de Goede Herder beschouwen die om Zijn schapen te redden het lijden
van het Kruis droeg. De schapen van de Heer volgden Hem in verdrukking en vervolging
en schaamte, in honger en dorst, in zwakheid en bekoringen en op alle andere
manieren; en daarvoor hebben ze Eeuwig
leven van de Heer ontvangen. Daarom is het een grote schande voor ons,
dienstknechten van God, dat wij, hoewel de Heiligen werken hebben beoefend, eer
en heerlijkheid te verwachten door hetzelfde te prediken. (Vermaningen, 6).
Inderdaad,
de H. Franciscus minimaliseerde geen enkele fout van iemand, maar verworp
ze, en hij vleide het leven van zondaars niet, maar richtte zich erop met
strenge terechtwijzingen. Tot groot en klein sprak hij met dezelfde standvastige
geest. (Legenda Maior, 12, 8)
Paus Franciscus
stelt de H. Franciscus voor alsof hij een aanhanger was van de diversiteit van
religies. De
bedoeling van het bezoek van de H. Franciscus aan Sultan Malik-el-Kamil in
Egypte was echter niet om 'zijn openheid van hart te tonen, die geen grenzen
kende en de verschillen in religie overstegen' (Fratelli Tutti, nr. 3). Het
precieze doel van de H. Franciscus was om aan de sultan het Evangelie van Jezus
Christus te verkondigen. Men moet het betreuren dat paus Franciscus de H. Franciscus
in Fratelli Tutti reduceert tot een man die "iedereen probeerde te
omhelzen" en als een voorbeeld van "een nederige en broederlijke
'onderwerping' aan degenen die zijn geloof niet deelden (nr. 3) . De H.
Bonaventuur getuigt in de Legenda Maior dat de H. Franciscus expliciet het Evangelie
predikte aan de sultan, hem en zijn hele volk uitnodigde om zich tot Christus
te bekeren, door te schrijven:
Met zon
standvastigheid, met zon moed, en met zon vurigheid predikte hij tot de sultan
over de Drie-ene God en de Redder van allen, Jezus Christus.'(Legenda Maior, 9, 8).
Bovendien
stuurde de H. Franciscus zond hij vijf broeders om het Evangelie te prediken
aan de moslims in Spanje en Marokko terwijl hij ondertussen het Evangelie aan
de sultan predikte. Toen de H. Franciscus het nieuws van hun martelaarschap
hoorde, riep hij uit: "Nu kan ik waarlijk zeggen dat ik vijf broeders heb"
(Analecta Franciscana, III, 596).
De
hele Katholieke traditie heeft de H. Franciscus altijd voorgesteld als een Apostolische
en echte missionaire Heilige. Paus Pius XI schreef:
De H. Franciscus was
een man die echt Katholiek en Apostolisch was, op dezelfde bewonderenswaardige
manier waarop hij de hervorming van de gelovigen had bijgewoond, zo ook zette
hij zich persoonlijk in en beval zijn discipelen zich voor alle andere zaken
bezig te houden met de bekering van de heidenen tot het Geloof en de Wet van
Christus. (Encycliek Rite Expiatis, 37)
Wat ziet u als de
sterke punten of positieve elementen van deze nieuwe encycliek?
Bisschop Schneider: Een van de meest heldere
en theologisch correcte passages in Fratelli Tutti is de volgende bevestiging
van paus Franciscus: Als we naar de ultieme bron van die liefde gaan,
namelijk het leven van de drie-enige God, komen we in de drie goddelijke
Personen de oorsprong en het perfecte model van al het leven in de samenleving
(nr. 85). Deze bevestiging is een waar licht te midden van de enge
naturalistische horizon, het religieus relativisme en het gebrekkige
bovennatuurlijke perspectief van deze encycliek.
Een
ander belangrijk element is de afwijzing van paus Franciscus van elke poging om
een samenleving op te bouwen tegen het plan van God in. Hij schrijft: De
poging om een toren te bouwen (Toren van Babel) ... was een verkeerde poging,
geboren uit trots en ambitie, om een andere eenheid te creëren dan die door
God gewild was in zijn Voorzienig plan voor de naties (Gen 11: 1-9)
(nr. 144).
Even
belangrijk zijn de volgende uitspraken, die de leer van Paus Benedictus XVI
weerspiegelen: "Zonder waarheid ontbreekt het de bewogenheid aan
relationele en sociale inhoud" (nr. 184); Naastenliefde heeft het
licht van de waarheid nodig dat we voortdurend zoeken. Dat licht is zowel het
licht van de rede als het licht van het Geloof (Benedictus XVI, Encycliek
Caritas in Veritate) en laat geen enkele vorm van relativisme toe (nr.
185).
Paus
Franciscus herinnert ook aan het belang van altijd geldige objectieve
waarheden, gebaseerd op de menselijke natuur volgens Gods plan in de schepping,
en bevestigt dat er fundamentele waarheden zijn die altijd hooggehouden
moeten worden, ... ze overstijgen onze concrete situaties en daar kan niet over
onderhandeld worden, ... zelf worden ze geacht duurzaam te zijn op grond van
hun inherente betekenis (nr. 211), en dat het dus niet nodig is om de
belangen van de samenleving, de consensus en de realiteit van de objectieve
waarheid te bestrijden (nr. 212) .
Bovendien
waarschuwt Fratelli Tutti voor een vals universalisme en het virus van een
radicaal individualisme (zie nr. 100). In dit verband schrijft paus Franciscus:
Eén model van globalisering streeft in feite bewust naar een
eendimensionale uniformiteit en probeert alle verschillen en tradities te
elimineren in een oppervlakkige zoektocht naar eenheid ... Als een bepaald
soort globalisering beweert iedereen uniform te maken, om iedereen gelijk te
trekken, vernietigt die globalisering de rijke gaven en uniciteit van elke
persoon en elk volk (nr. 100).
De
volgende uitspraken in Fratelli Tutti zijn ook bedoeld om het recht van naties
op hun eigen identiteit en tradities te beschermen: "Er kan geen
openheid zijn tussen volkeren behalve op basis van liefde voor het eigen land,
de eigen mensen, de eigen culturele wortels" ( n. 143); Ik kan
anderen verwelkomen die anders zijn
alleen als ik stevig geworteld ben in mijn
eigen volk en cultuur (nr. 143); en het algemeen welzijn vereist eveneens dat
we ons geboorteland beschermen en liefhebben (nr. 143).
Fratelli
Tutti spreekt ook terecht over "het recht op privébezit en de sociale
betekenis ervan" (nr. 123).
Paus
Franciscus verheft zijn stem tegen een onmenselijke samenleving, die alleen de
sterke en gezonde accepteert en de zieke en zwakken veracht en elimineert. Hij
schrijft: Mensen hebben dit recht, zelfs als ze niet productief zijn,
geboren zijn met beperkingen of beperkingen hebben ontwikkeld. Dit doet niets
af aan hun grote waardigheid als menselijke persoon, een waardigheid die niet
is gebaseerd op de omstandigheden maar op de intrinsieke waarde van hun wezen.
Tenzij dit basisprincipe wordt gehandhaafd, zal er geen toekomst zijn voor
broederschap of voor het voortbestaan van de mensheid (nr. 107).
Ook
prijzenswaardig zijn de volgende belangrijke bevestigingen van paus Franciscus
in Fratelli Tutti: Erkend moet worden dat 'een van de belangrijkste
oorzaken van de crises in de moderne wereld een ongevoelig menselijk geweten
is, een afstand nemen van religieuze waarden en het heersende individualisme,
vergezeld van materialistische filosofieën die de menselijke persoon
vergoddelijken en wereldse en materiële waarden introduceren in plaats van
allerhoogste en transcendentale principes (nr. 275); en:
Goed en kwaad
bestaan niet langer op zichzelf; er is alleen een berekening van baten en
lasten. Als gevolg van de verplaatsing van moreel redeneren, wordt de wet niet
langer gezien als een afspiegeling van een fundamenteel idee van
rechtvaardigheid, maar als een weerspiegeling van de noties die momenteel in
zwang zijn. Ineenstorting volgt: alles wordt genivelleerd door een
oppervlakkige geruilde consensus. Uiteindelijk geldt de wet van de
sterkste(nr.
210).
|