Het geweten: pak het niet verkeerd aan Fr Robert
McTeique, SJ 29/9/2020
5 principes om ter harte te nemen
HIJ: het is goed voor mij om op
een dieet van een hoog suikergehalte te leven.
IK: Dat is krankzinnig! Er
is geen bewijs om dat te ondersteunen! En het gaat in tegen alles wat gekend is
over gezondheid.
HIJ: Het is OK. Mijn geweten zegt
dat ik op een dieet van niets anders dan een hoog suikergehalte kan leven.
IK: Dan moet er iets
verkeerd zijn met je geweten.
HIJ: Ik moet mij niet
verduidelijken tegenover jou Ik volg mijn geweten!
IK (probeer kalm en liefdevol te
blijven): Wat je zegt zaait twijfel over je verstand.
HIJ: Ik moet mijn geweten volgen!
De Kerk zegt het zo! Waarom wil je niet dat ik een goede Katholiek ben?
De bovenstaande uitwisseling is
weliswaar satirisch, maar het schetst de toestand. Het geweten is vaak een heet
hangijzer onder Katholieken, vooral als het om controversiële zaken gaat. De
hitte bereikt een kookpunt tijdens verkiezingsseizoenen. Mensen praten over het
volgen van hun geweten, maar zeer weinigen praten over het vormen van hun
geweten.
Omdat zo weinigen praten over de
verplichting om een goed gevormd geweten te volgen, en nog minder praten over
de voorafgaande noodzaak van het goede morele karakter dat nodig is om een
goed gevormd geweten te hebben, horen we het geweten vaak aanroepen als
excuus voor onzin.
Ook gebruiken mensen woorden als
onderscheidingsvermogen en gebed zoals anderen het woord geweten
gebruiken als excuus voor onzinnige beweringen. Hier is een illustratie uit het
echte leven:
PAROCHIAAN: Ik heb in gebed
opgemerkt dat God wil dat ik alles en iedereen onmiddellijk achterlaat en als
eenzame zendeling de allerarmsten ga dienen.
PRIESTER: Nee, God wil niet dat je
dat doet.
PAROCHIAAN: Hoe kun je dat
zeggen? Ik moet dit doen! Omdat ik het zag In gebed! Wil je niet dat ik Gods Wil
gehoorzaam?
PRIESTER: Ik weet dat je in gebed
niet inzag dat het Gods Wil is dat je alles en iedereen onmiddellijk achterlaat
en als eenzame zendeling werkt, omdat je een zwangere vrouw en twee kleine
kinderen hebt. Je kunt een dergelijk plan in gebed niet hebben onderscheiden,
omdat God je niet zal roepen om je sacramentele en morele verplichtingen op te
geven.
Zie je hoe dit werkt? Mensen
schrijven aan geweten of onderscheidingsvermogen of gebed toe wat in
werkelijkheid een uitdrukking is van een emotionele toestand. Toen ik mensen
uitdaagde op hun misbruik van deze drie woorden, is de geërgerde reactie die ik
krijg: "Maar ik voel gewoon dat ..." Dat kan waar zijn. Ze kunnen
voelen. Ze kunnen zelfs heel intens aanvoelen. Maar alleen voelen is niet een
kwestie van geweten, onderscheidingsvermogen of gebed.
Hier zijn enkele principes waar niet over te
onderhandelen valt:
1. Het is niet genoeg om te spreken over de
verplichting om je geweten te volgen.
2. Men heeft de plicht om een goed gevormd
geweten te hebben.
3. Men heeft de plicht het morele karakter aan
te kweken dat nodig is om het geweten goed te vormen.
4. Een goed gevormd geweten zal je nooit
verplichten te doen wat immoreel of irrationeel is.
5. Men kan niet onderscheiden of in gebed
ontvangen wat in strijd is met wat Christus aan Zijn Kerk heeft geopenbaard.
Laten we teruggaan naar het
verhaal van de man die een dieet volgde met alleen een hoog suikergehalte. Merk
op dat hij niet zei: "Mijn onderzoek toont aan dat het eten van alleen zaken
met een hoog suikergehalte goed voor je is." Waarom niet? Omdat er geen
bestaat. Ik heb mensen ontmoet die een aantal zeer dubieuze morele beweringen
hebben voorgesteld - het aantal en de twijfelachtigheid van deze beweringen
hebben de neiging dramatisch toe te nemen als we het hebben over seksuele
moraal of politiek. Als ik bewijs en redeneringen heb aangedragen waaruit
blijkt dat hun voorstellen waarschijnlijk of zelfs zeker onjuist zijn, is de
reactie meestal dat er niet eens een oppervlakkig onderzoek van het
bewijsmateriaal is geweest. Er wordt geen tegenbewijs geleverd. Het is niet
verrassend dat er geen tegenargument is, laat staan dat er een weerlegging
van de redenering wordt geboden. In plaats daarvan hoor ik: "Ik voel
nog steeds dat..." of "Geweten!" of "Nu, ik bracht het in
gebed en ik onderscheidde nog steeds..."
We bevinden ons in een
erbarmelijke toestand als zelfs Christenen, wanneer ze over morele zaken
spreken, excuses maken en vluchten voor verantwoording, in plaats van zichzelf
te onderzoeken in het licht van de waarheid - zowel de waarheid die beschikbaar
is voor de gewone menselijke rede als de waarheid geopenbaard door God.
Het is de bedoeling dat trouwe Christenen
het goede voorbeeld geven, dat wil zeggen het goede voorbeeld van een echt
rechtschapen leven geven. Tegelijkertijd is het de bedoeling dat trouwe Christenen
redenerende Christenen zijn door het verzamelen en zeven van bewijsmateriaal op
zoek naar wat goed en waarachtig is. Ware bekering vereist een zuivering van
zowel hart als geest, een zuivering van zowel morele als mentale afgoden, en de
troonsbestijging van Christus, de ware God en de ware mens, die iedere mens
niet alleen oproept om te voelen en te kiezen, maar ook om te denken en te leren.
Laten we ons daarom in gebed verenigen.
|