Congregatie Geloofsleer bevestigt standpunt
tegen euthanasie
GEPUBLICEERD OP DINSDAG 22 SEPTEMBER 2020 -
15:30
De Congregatie voor de Geloofsleer heeft in
haar vandaag verschenen document 'Samaritanus bonus' haar verbod op hulp bij
euthanasie bekrachtigd.
De Congregatie voor de Geloofsleer bevestigt
dat actieve euthanasie en hulp bij zelfdoding ethisch onaanvaardbaar zijn. Het
recht op zelfbeschikking is nooit absoluut. Actieve euthanasie en hulp bij
zelfdoding overschrijden vanuit het standpunt van de congregatie de ethische en
wettelijke grenzen van de zelfbeschikking. Tegelijk wordt bevestigd dat het
niet de bedoeling is om medische technologie, vooral in kritieke levensfases,
onevenredig en onmenselijk lang te gebruiken. Daarom is het legitiem om - met
respect voor de wil van de stervende - maatregelen te weigeren die alleen maar
een verlenging van het leven tot gevolg hebben. Wanneer de dood op
handen en onvermijdelijk is, is het geoorloofd om af te zien van behandelingen
die slechts een onzekere of pijnlijke verlenging van het leven opleveren.
De prefect van de congregatie, kardinaal Luis
Ladaria Ferrer, verklaarde op de voorstelling van het 23 paginas tellende
document met als Latijnse titel: Samaritanus bonus (De
barmhartige Samaritaan) - Over de zorg voor mensen in de kritieke en
terminale fase van hun leven, dat levensverkortende maatregelen een symptoom
zijn van de wegwerpcultuur. Zij bieden al evenmin een oplossing voor
de problemen van terminaal zieke patiënten. Ook in extreme
fases van lijden en dood moeten we de onvervreemdbare waardigheid van het
menselijke leven verdedigen. Pijn en dood mogen niet het laatste criterium zijn
waaraan de menselijke waardigheid wordt gemeten. Kardinaal Ladaria
Ferrer herhaalde dat euthanasie een misdaad is tegen het menselijk leven en
daarom onder alle omstandigheden intrinsiek slecht is. Zelfs
in het geval dat de patiënt niet bij bewustzijn is, moet hij of zij worden
erkend in de intrinsieke waarde en met passende zorg worden bijgestaan, onder
meer met het recht op voedsel en hydratatie. Er kunnen echter gevallen
zijn waarin dergelijke maatregelen onevenredig kunnen worden.
Echt mededogen bestaat niet uit het veroorzaken
van de dood, maar uit het liefdevol verwelkomen en ondersteunen van de persoon
die ziek is. Samaritanus bonus
Het document erkent dat de wanhoop of de angst van de
persoon die erom vraagt, zijn of haar persoonlijke verantwoordelijkheid kan
verminderen of zelfs onbestaande kan maken. Volgens Samaritanus
bonus schuilt achter de wens van ernstig zieke mensen om een einde
aan hun leven te maken bijna altijd de roep om hulp en liefde. Het antwoord
daarop is steun en genegenheid. De wens om te sterven, is vaak het resultaat
van onbehandelde pijn, een gebrek aan menselijke en christelijke hoop en
ontoereikende psychologische en spirituele zorg.
Zelfs wanneer genezing onwaarschijnlijk of
onmogelijk is, mag de medische, verpleegkundige, psychologische en spirituele
zorg nooit worden opgegeven. Samaritanus bonus
Het Vaticaanse document bekritiseert een bekrompen begrip
van de kwaliteit van leven, een verkeerd begrip van mededogen en een
individualisme dat anderen als een last beschouwt. Het Vaticaan blijft een
felle voorstander van de bevordering van palliatieve geneeskunde. Het feit dat
een ziekte ongeneesbaar is, mag er niet toe leiden dat een behandeling wordt
stopgezet. Ook wie terminaal ziek is, blijft het recht behouden om te worden
verzorgd en graag te worden gezien. Zo kunnen eenzaamheid, isolement en de
angst voor lijden en dood ook vermeden worden. Bovendien moet die hulp in deze
levensfase zowel de zieke als de gezinsleden omvatten.
Tot slot is het belangrijk dat er artsen en gezondheidswerkers
worden gevormd om de stervenden op een christelijke manier te begeleiden. De
spirituele begeleiding van een persoon die ervoor kiest om te worden
geëuthanaseerd, vereist een uitnodiging tot bekering, en nooit een
gebaar dat als goedkeuring kan worden geïnterpreteerd, zoals aanwezig blijven
terwijl de euthanasie wordt uitgevoerd.
Bron: SIR/KNA/Vaticannews.va
|