|
Dood aan het ego, door duizend kleine snijwonden
6/9
Matteüs 16:24-25: Toen zei Jezus tegen zijn
leerlingen: ‘Wie achter Mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn
kruis op zich nemen en Mij volgen. Want ieder die zijn leven wil behouden, zal
het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van Mij zal het behouden.’
Dit is een van de drie schriftverzen die de H. Franciscus
gebruikte als basis voor de levensregels van zijn drie orden. Maar Jezus
bedoelde het niet alleen voor zijn boeteorden, maar voor al zijn volgelingen.
Sterven aan onszelf, één verlangen tegelijk, zou voor ons een voortdurende
onderneming moeten zijn - zelfdood door duizend kleine snijwonden.
We vragen ons misschien af: doen kleine dingen er echt toe?
Laten we kijken naar de H. Faustina. In haar dagboek beschrijft ze met
adembenemende eenvoud wat er gebeurde in haar persoonlijke gewetensverlichting.
“Plotseling zag ik de volledige toestand van mijn ziel
zoals God die ziet. Ik kon duidelijk zien wat God niet aangenaam is. Ik wist
niet dat zelfs de kleinste overtredingen verantwoord zouden moeten worden. Wat
een moment! Wie kan het omschrijven? Om voor de driemaal H. God te staan!"
— H. Faustina, Goddelijke barmhartigheid in mijn ziel, dagboek nr 36
Het is vrij duidelijk! Ik vraag me af, als de ervaring zo
verontrustend was voor de H. Faustina, hoe zal het zijn voor de rest van ons?
Dikwijls hebben we de neiging om ons tijdens het biechten
te concentreren op het grootste, slechtste onkruid in de spirituele tuin. Dat
is geweldig! Dat moeten we doen. Maar als ze eenmaal zijn uitgeroeid, is het vruchtbaar om voorover te buigen (denk aan
nederigheid) en de bodem af te speuren naar het kleine, aanhoudende onkruid,
dat niet zo erg lijkt, maar later grote problemen kan veroorzaken - een
preventieve daad.
Ik schreef dit stuk oorspronkelijk voor de nieuwsbrief van
de franciscanengroep waartoe ik behoor, de broeders en zusters van boete van de
H. Franciscus. Terwijl ik erover nadacht in welke richting deze boodschap zou
uitgaan, bleven er woorden naar me toekomen die begonnen met de letter “S”.
"Snijwonden" is er zeker een van. Daarom heb ik een lijst gemaakt van
klein, hardnekkig onkruid die we misschien moeten “afsnijden” voordat ze bij
ons een wildgroei veroorzaken.
Hier zijn enkele die bij me opkwamen. De meesten van hen
identificeren onkruid dat ik zelf heel goed ken en waar ik waakzaam moet zijn
bij het afsnijden.
Klagen - Ik
vroeg God eens wat ik moest opgeven voor de Vastentijd, en het eerste woord dat
in mijn hoofd opkwam, was "klagen". Probeer het 40 dagen op te geven
en je zult zien hoe verraderlijk het zijn weg vindt in het dagelijks leven.
Klagen is het toppunt van ondankbaarheid. Zelfs kleine klachten zijn een
belediging voor onze God die van ons houdt en ervoor zorgt dat alle dingen ten
goede werken voor degenen die van hem houden. Klachten zijn een gif dat de
geest van negativiteit in de wereld voedt. Hier is een voorbeeld van het omdraaien
van een klacht. Ik woon in Canada, dus de winters zijn lang. Onlangs heb ik
deze truc geleerd. Telkens wanneer ik iemand hoor klagen over het weer, citeer
ik het boek Daniël: “IJs en sneeuw, prijs de Heer; Vorst en kilte, zegen de
Heer! " Gewoonlijk roept dat een glimlach op bij de klager, maar meer ter
zake, het geeft glorie aan God, zelfs in moeilijkheden. Glorie aan God is het hele punt van alles.
Corrigeren -
Er is broederlijke correctie die vriendelijk, zachtaardig en privé wordt gedaan.
Daarnaast is er de correctie van degene die zelfingenomen is. Het is vaak openbaar, hoogmoedig
en meestal niet nodig. Ik ben iemand die nauwkeurigheid en duidelijkheid
waardeert. Soms is het belangrijk om juistheid en duidelijkheid een stem te
geven, zoals in een politierapport of een wiskundige vergelijking. Maar in een
informeel gesprek moet ik, omwille van de liefdadigheid, leren het los te
laten!
Kritiek -
Dit is een zeer slecht onkruid. Zelfs kleine kritiek levert bloed op, of de
persoon nu aanwezig of afwezig is. Kleine snijwonden. Aanhoudende of niet
aflatende kritiek lijkt meer op een geseling. Jezus voelt elke zweepslag van de
tong, net als degene die bekritiseerd wordt. Wacht niet langer! Ontwortel het
onkruid!
Troost -
Als boeteling heb ik wat werk aan deze zaak. Troost is gemakkelijk te verkopen.
We houden niet van dingen die te warm, te koud, te hard, te zacht, te pittig,
te zout zijn. Tegenwoordig is er een app of een pil voor alles wat er met ons
scheelt! Het helpt te bedenken dat het zoeken naar eindeloze troost
vergelijkbaar is met klagen en zijn oorsprong vindt in ondankbaarheid. We
zullen ons eindeloos op ons gemak voelen in de Hemel, maar laten we hier, terwijl
er nog zielen zijn die gered moeten worden, kleine dingen vinden om "op te
offeren". Het is een goede gewoonte voor wanneer de grote dingen opduiken.
Commentaar leveren - Dit is een groot slecht onkruid in het tijdperk
van sociale media. Het is ook een bekoring in de meeste sociale situaties.
Moeten we echt onze mening over alles geven? Wat verandert er? Wordt iets
opgebouwd of afgebroken? Houd elke gedachte gevangen voor Christus.
Tegenwoordig zijn er overal mondmaskers. Als boete kunnen we mondmaskers zien
als een herinnering dat we meer moeten bidden en minder moeten praten. God zal
ons wijsheid geven als we bidden. Dat alleen al geeft ons iets dat de moeite
waard is om te zeggen.
Nieuwsgierigheid – In dit tijdperk van sociale media, bevordert de tv- en nieuwscyclus de
overtuiging dat alles onze zaak is. Is het echt zo? Nieuwsgierigheid is een
enorme afleiding van het spirituele leven. Het zou goed zijn om te bekijken
waar we onze tijd en aandacht aan besteden en het overschot weg te laten. Ik
moest mijn COVID-nieuws verminderen omdat ik bang werd. Nu raadpleeg ik gewoon
de website van de gezondheidsdiensten om te zien of er onmiddellijk iets bedreigend
is. Het ligt allemaal in Gods handen. Als franciscaan moet ik het eenvoudig
houden - en vertrouwen hebben, altijd vertrouwen.
Zelfgenoegzaamheid - Dit wordt gedefinieerd als "een gevoel van
zelfvoldane of onkritische tevredenheid met zichzelf". Het is een houding
van "En dan? Regels gelden voor andere mensen." Het plaatst het zelf
boven het algemeen welzijn. Dit zijn complexe tijden. Verwarrende tijden. De
drijvende kracht in ons leven moet de Goddelijke Wil en het algemeen welzijn
zijn, niet onze eigen wil en ons eigen welzijn.
Voorwaarden -
Volgen we Jezus, die zich volledig geeft, of stellen we voorwaarden aan onze
vrijgevigheid? Er is een inspirerend verhaal over Catherine Doherty, die een
heel zwaar leven had. Na WOI leden zij en haar man honger. Haar man was ziek en
leed aan een oorlogstrauma. In een voorbeeld van heroïsche liefdadigheid bewaarde
Catherine voor haar man het ei van haar lunch, hoewel ze zelf extreem zwak was
na een dag werken en bijna flauwviel op weg naar huis. Het was dubbel heroïsch
omdat haar man ontrouw was, haar mishandelde en haar leven ellendig maakte. Dit
gebeurde niet uit slaafse angst, maar uit heroïsche liefdadigheid. Zij was
iemand die geen voorwaarden stelde aan haar vrijgevigheid.
Dit zijn slechts enkele zaken die bij me opkwamen. Het is
natuurlijk niet voldoende om het onkruid te identificeren en onvermoeibaar te
verwijderen. De beste manier om ervoor te zorgen dat ze niet terugkomen, is
door ze te vervangen door de heilzame planten van mededogen, aandacht,
naastenliefde, helderheid, tevredenheid, troost, moed, berouw, belijdenis en
contemplatie van het Kruis van Christus.
Pr. Dave Pivonka zei dit in zijn serie "Wild
Goose" over de Heilige Geest: "De Geest veroordeelt ons om ons te
bekeren, niet om ons te veroordelen."
Kom Heilige Geest! Veroordeel ons, bekeer ons, corrigeer ons
en troost ons in Uw genade. Amen.
|