Het Kindje Jezus verschijnt op 7/8/20 te
Sievernich
Ik zie drie lichtbollen, een
grote in het midden, en een kleine lichtbol rechts en links. Ze zweven naar ons
toe, prachtig schijnende lichten. Ze komen zwevend uit de richting van de kerk
- de grote bol gaat open en er komt stralend licht uit, en het Kindje Jezus,
zoals ik het ken, met een prachtige glanzende gouden kroon, donker gekleurde
krullen, een gouden kleed en een gouden mantel. En beide zijn geborduurd met
lelies. Het draagt de efod en boven de efod is een hart met een kruis, ook
van goud. En in Zijn rechterhand houdt Hij de grote gouden scepter vast. Het
uiterlijk is mooi, en de mantel is stralend, net als zijn mantel.
Uit wikipedia: De efod was een uit kostbaar materiaal vervaardigd
gewaad, ook wel een lijfrok genoemd, dat in het oude Israël
werd gedragen door de hogepriester. In de NBV heeft de efod
verschillende benamingen. In de Pentateuch is het priesterschort,
in Samuël priestergewaad.

Een uitgebreide beschrijving van
de efod is te vinden in het Bijbelboek Exodus, in de hoofdstukken 28 en
39. Het was kennelijk een kledingstuk dat wij thans een hes zouden
noemen: een pand voor en achter, met verbindingen over de schouders en langs de
heupen.
De taken van de Hogepriester
waren dezelfde als die van elke andere leviet die de Eeuwige diende, op een
paar uitzonderingen na. Alleen Hij kon bijvoorbeeld het borstschild dragen met
daarin de kostbare edelstenen. Bovendien kon alleen hij de taken uitvoeren die
vereist waren op de Grote Verzoendag (Jom Kipoer). Hij was ook de enige persoon
die twee (waarschijnlijk) speciale stenen kon gebruiken waarnaar in de Bijbel
wordt verwezen als de Urim en Tummim.
De speciale borstplaat van
edelstenen gemaakt voor de priester (soms aangeduid als de "borstplaat van
het oordeel" - Exodus 28:30) had elk van zijn kostbare stenen gegraveerd
met de naam van een van de twaalf stammen van Israël (Leviticus 8: 7-9, Exodus
28:17-20, 39:10-13).
Het hoofddoel van het borstschild
van de Hogepriester was om een gedenkteken (herinnering) voor de Eeuwige te
zijn. Het was bedoeld om hem eraan te herinneren dat hij het hele volk
vertegenwoordigde, als bemiddelaar voor
de Heer (Exodus 28:29, 39: 7). De edelstenen erin waren uitgelijnd in vier
rijen met elk drie stenen (Exodus 28:17, 39:10).
Van veel edelstenen bestaan
kleurvariëteiten, het staat dus niet vast of de hieronder getoonde kleuren
juist zijn.
1 Sardius (rood) (Ruben) topaas/peridot (geelbruin)
(Simeon) emerald (geelachtig groen) (Levi)
2 Hyacint (roodachtig zwart) (Juda) lapis
lazuli (of saffier) (lichtblauw) (Dan) jasper (oranje) (Naftali)
3 Ligurus (koningsblauw) (Gad) agaat (groen) (Aser) ametist (paars) (Issaschar)
4 Chrysoliet (geel) (Zebulon) beryl (wit) (Jozef)
onyx (rood/witte strepen, of roze) (Benjamin)
Kinderen van Jakob in volgorde van geboorte
Zonen van Jakob en Lea : 1 Ruben
2 Simeon 3 Levi 4 Juda
Zonen van Jakob en Bilha : 5 Dan
6 Naftali
Zonen van Jakob en Zilpa : 7 Gad
8 Aser
Zonen van Jakob en Lea : 9 Issaschar
10 Zebulon
Zonen van Jakob en Rachel : 11 Jozef
Efraïm Manasse 12 Benjamin
De fundamenten van het Nieuwe Jeruzalem met de
namen van de Apostelen op de edelstenen
Jasper (oranje-vurig rood) Johannes of Andreas
Lapis lazuli (koningsblauw) Johannes
of Andreas
Chalcedon (lichtblauw) Petrus
Emerald (groen) Filippus
Sardonyx (rood en witte lagen) Nathaniël
Sardius (rood) Jacobus
Chrysoliet (geel-goud) Matteüs
Beryl (wit - ecru) Thomas
Topaas (geel-bruin) Jacobus de Mindere
Chrysoprase, Peridot (geel-groen) Judas
of Simon de Zeloot
Jacint (roodachtig zwart) Judas of Simon de Zeloot
Ametist (paars) Matthias




|