DIT
ARTIKEL OM TOT NADENKEN TE STEMMEN, ZELFS EEN DIER DOODT ZIJN EIGEN JONG NIET
IN DE SCHOOT!
Wanneer
een recht onrecht wordt Br René Stockman - Pro Vita
Op 2 juli verhinderde de voorzitter van CD&V Joachim
Coens dat een wetsvoorstel inzake abortus dat een aanzienlijke verruiming
inhoudt van de voorwaarden en termijnen voor het uitvoeren van een abortus in
het parlement zou worden goedgekeurd. Hij plaatste de hangende regeringsonderhandelingen
tijdelijk on hold. In het politieke landschap in België sprak men van een herhaling
van de mini koningskwestie, verwijzend naar Koning Boudewijn die op 30 maart
1990 op morele basis weigerde het wetsvoorstel rond de depenalisering van
abortus te ondertekenen en zich daardoor in de onmogelijkheid plaatste om als
koning te regeren.
Moedig klonk het op bepaalde banken, laf op andere en onverantwoord
op nog andere banken. Uitstel maar geen afstel? Recht op leven mag geen zaak
zijn van meerderheid tegen minderheid, ook niet in een democratie. Over het
ethisch minimum kan niet gediscussieerd of onderhandeld worden in een land dat
de mensenrechten hoog in het vaandel beweert te dragen.
Nadat abortus reeds eerder werd gedepenaliseerd en ook de
term noodsituatie in 2018 uit de wet is verdwenen, beoogt dit wetsvoorstel
een nog verdere versoepeling van de voorwaarden om abortus op een wettige wijze
mogelijk te maken en het uiteindelijk als een recht van de vrouw te beschouwen.
Het
wetsvoorstel kadert dus volledig binnen een doorgeslagen libertaire ideologie
waarbij de zelfbeschikking, de vrijheid en de autonomie van het individu
verabsoluteerd worden en waarbij niets nog in de weg mag staan om deze absolute
zelfbeschikking, vrijheid en autonomie te belemmeren. We herkennen deze
ideologie ook in het verhaal van de euthanasie om uiteindelijk ook daar te
komen tot een recht op euthanasie op eenvoudig verzoek van de betrokkene.
Dat er jaarlijks op wereldvlak 50.000.000 abortussen
worden
uitgevoerd kan ons toch niet onverschillig laten. Daarbij zijn er een deel bij
die quasi verplicht worden uitgevoerd, opgelegd door totalitaire regimes. In
die situaties worden de rechten van de vrouw fundamenteel geschonden, maar toch
horen we weinig of geen reactie tegen deze praktijken. Andere landen zijn dan
weer de speelbal van de wereldwijde actie van Planned Parenthood die erin
slaagt haar ideologie te koppelen aan het al dan niet ontvangen van financiële
steun vanwege nationale en internationale fondsen en ngos. Het zijn de
verborgen agendas die tot in de hoogste echelons hun weg hebben gevonden en de
besluitvorming mede bepalen. Daartegen protesteren is taboe. In de Westerse
landen wordt het nu steeds meer als een teken van vooruitgang in de promotie van de mensenrechten gezien om abortus als een nieuw verworven recht te laten
erkennen. En de meeste politici buigen voor deze vorm van libertair denken,
zonder enig besef van de gevolgen hiervan. Vrijheid-blijheid lijkt wel hun
enige politieke leidraad en moreel kompas.

Wat een geluk dat ik werd
geaborteerd!
België was bij de eersten om abortus onder bepaalde
voorwaarden te depenaliseren en waande zich ethisch verheven boven andere
landen. In Nederland is men nog progressiever dan in België en kan abortus
tot 22 weken, de termijn die zogenaamd wetenschappelijk werd vastgelegd als
het ogenblik waarop een kind levensvatbaar zou zijn buiten de baarmoeder.
Wat is
er nu vooruitstrevend aan het recente Belgische wetsvoorstel? Dat men vrouwen
die nu naar Nederland gaan om een abortus te laten uitvoeren omdat ze de
grens van de 12 weken hebben overschreden nu in eigen land zal kunnen behandelen? Dat men
het uitvoeren van een abortus verder kan banaliseren tot een
routinebehandeling?
Deze evolutie op wetgevend vlak staat in schrik contrast
met de eerbied voor alle leven, speciaal voor het leven dat bedreigd is en niet
voor zichzelf kan opkomen. Worden de rechten van het weerloze kind in de
baarmoeder niet geschonden indien een vrouw tot een abortus beslist? Wie heeft
het recht en waar haalt men het recht om nieuw leven te beëindigen en een
nieuwe persoon het leven te ontnemen? We bevinden ons in onze samenleving op
een kantelend hellend vlak waarbij we hoe langer hoe meer over mekaars leven
willen beslissen. Werkelijk een bijzonder akelig vooruitzicht voor de echt
zwakkeren in onze samenleving. Deze tendens moet dringend een halt worden
toegeroepen en evolueren naar een mentaliteit van warme menselijke
verbondenheid.
Durven we nog beweren dat onze samenleving een toonbeeld is
van menselijkheid en gidsland is voor de rest van de wereld? Uit eigen ervaring
met andere culturen in de rest van de wereld weet ik hoe er van daaruit met
afschuw wordt gekeken naar de wijze waarop onze samenleving met bejaarden en
het ongeboren leven omgaat.
Worden de ogen van onze politici voor gebrek aan
menselijkheid in onze eigen samenleving pas echt geopend nadat men in het
parlement wordt geconfronteerd met beeldmateriaal van bijvoorbeeld schrijnende
toestanden in de woonzorgcentra tijdens de coronacrisis? Gaan onze politici
echt pas kritisch nadenken over veranderingen en alternatieven wanneer ze met
hun neus en ogen op de feiten worden gedrukt?
Zou het niet eerder wenselijk en progressief zijn om te
zoeken naar wegen om abortus te voorkomen en als samenleving te investeren in
specifieke psychologische begeleiding en bijkomende opvoedingsondersteuning bij
ongewenste zwangerschappen?
Het huidige wetsvoorstel faciliteert abortus op een
ongeziene wijze. Getuigenissen
vanuit Nederland tonen aan dat zelfs de termijn van 22 weken nog amper
gerespecteerd wordt en dat er altijd wel een uitzonderingsmaatregel wordt
gevonden om ook na deze termijn abortus uit te voeren en daarvoor niet gestraft
te worden.
Durft
men nog in alle duidelijkheid zeggen dat bij abortus een mens wordt gedood en
dat tegelijk minstens 1 ander persoon psychologische zwaar belast wordt? Men
dient er bijgevolg alles voor over te hebben om abortussen te voorkomen in
plaats van ze te faciliteren.
De verdediging van de mensenrechten en rechten van
minderheden gebeurt in onze samenleving hoe langer hoe meer op een
onaanvaardbaar willekeurige, selectieve en discriminerende wijze. Op zich reeds
volledig in strijd met het wezen van het concept van de mensenrechten zelf.
Ongeboren kinderen zijn een weerloze minderheidsgroep die
ook de politici nodig hebben om hun recht op leven plaatsvervangend te
verdedigen. Het kan niet langer dat enkel de rechten het meest gegarandeerd
worden van die mensen die daardoor zelf kunnen opkomen en het luidst kunnen
roepen.
Men reageert massaal emotioneel wanneer een panda-babytje
het niet haalt, maar men blijft onbewogen bij het feit dat er vandaag opnieuw
zoveel kinderen hun geboorte niet halen omwille van een technische ingreep.
12 weken, 18 weken, 22 weken, geen weken
Steeds wordt bij
een abortus iets traumatisch en tragisch uitgevoerd dat beter op een of andere
wijze had kunnen voorkomen. Laten we de tijd die ons nu gegund wordt dank zij
deze nieuwe mini-koningskwestie aanwenden om daarover wat fundamenteler na te
denken en het niet onverschillig van ons af te schuiven. Het is hoog tijd dat
zij die beweren verdedigers van de zwakkeren in de samenleving te zijn en zij
die de bezorgdheid voor de natuur, de dieren en het milieu terecht tot een
prioriteit te maken, ook duidelijk hun stem te laten horen in de kwestie van
het respect voor het menselijk leven. En laten we legitieme wegen zoeken om ook
onze stem te laten klinken, ook al is het op het eerste gezicht in een
woestijn. Want ook een woestijn kan weer bloeien!
WAT ER
TEGENOVER MOET STAAN BIJ HET WETSVOORSTEL:
DE
VERPLICHTING DAT DE VROUW EEN VRAGENLIJST INVULT WAARBIJ ZE MOET VERKLAREN OF
ZE AL DAN NIET ONDER DRUK WERD GEZET, OF ZE EIGENLIJK WEL BESEFT DAT HET OM EEN
MENS GAAT EN DIT MOORD IS, OF ZE BESEFT DAT ZE HET KIND TER ADOPTIE KAN AFSTAAN
IN bv. EEN VONDELINGENSCHUIF IN DE HELMSTRAAT IN ANTWERPEN BIJ MOEDERS VOOR
MOEDERS.
DE
VERPLICHTING EEN BOKAAL MET EEN VERSNEDEN KINDJE VAST TE HOUDEN EN ER VERPLICHT
10 MINUTEN NAAR TE KIJKEN.
|