De
boodschap van Garabandal stond ook in het teken van de H. Eucharistie en het
Priesterschap
In hun gesprekken werd de nadruk gelegd op de speciale
verering die onder de heiligen verschuldigd was aan de H. Jozef als Maria's
echtgenoot. De zieners werd ook aangeraden om voor het Heilig Sacrament te
bidden, aangezien het Heilig Sacrament "het beste is wat er in kerken
is", zoals de kinderen het uitdrukten.
Op 8 september zei de parochiepriester dat ze naar het
visioen moesten informeren naar de reden waarom de verschijnselen 's nachts
plaatsvonden. Bij deze vraag viel een schaduw van verdriet over het gezicht van
de Maagd Maria.
Het lijkt erop dat de Heilige Maagd de uren koos waarop de
meeste beledigingen aan Onze Heer werd gegeven. Misschien was het late uur ook
bedoeld om de boetvaardigheid te testen van allen die naar Garabandal gingen.
Op deze manier werd inderdaad het publiek geselecteerd,
want het ongemak van een wake onder de omstandigheden die heersen in Garabandal
vereist zelfopoffering. Deze "selectie" van het publiek in de
Mariaverschijningen is altijd bereikt door de vertraging van het uur, de af te
leggen afstand of het weer. Op de dag van het wonder van de zon in Fatima
moesten pelgrims die de plek bereikten door de hele nacht langs modderige paden
te ploeteren. Tot voor kort was het buitengewoon moeilijk om met de auto naar
Garabandal te rijden, en op de dag die werd gekozen om de Eerste Boodschap bekend te
maken, viel de regen met bakken naar beneden.
In een trance gingen de drie kinderen naar huis om hun
kleren te verwisselen voor langere, op bevel van het visioen. 'We moeten onze
jurken altijd zo lang dragen, en vooral als we U komen opzoeken', zei Conchita.
In de meeste van extases was het de gewoonte dat de kinderen voorwerpen aan de H.
Maagd aanboden om te kussen. Dit moesten vrome objecten zijn. Decoratieve
ringen werden afgewezen, en de enige die werden geaccepteerd waren trouwringen.
Vaak was er het "wonder" van hun terugkeer. Zonder zicht tastten de
zieners naar de eigenaar van de ring in kwestie en plaatsten hem feilloos op de
juiste vinger. In een dergelijke extase begon Mari loli een trouwring aan de
rechterhand van de eigenaar te plaatsen, zoals in de meeste delen van Spanje
gebruikelijk is. Opeens, nog steeds naar boven kijkend, zei ze: 'Oh, niet op
deze.' Ze trok de ring terug en plaatste hem op de overeenkomstige vinger van
de linkerhand. De vrouw in kwestie kwam uit Valencia, een provincie waar
trouwringen gewoonlijk aan de linkerkant worden gedragen, niet aan de
rechterkant.
De
eerste boodschap op 18/10/1961
We moeten veel offers brengen, veel boete doen.
We moeten dikwijls het H. Sacrament bijwonen;
maar vooral, moeten we goed zijn
en tenzij we dit doen,
zal ons een straf treffen.
De beker is reeds vol aan het lopen
en tenzij we veranderen,
zal een zeer grote straf ons treffen.
De Maagd wil dat we dit doen,
zodat God ons niet straft.
Het nieuws verspreidde zich over heel Spanje. Op de dag
arriveerden er honderden pelgrims, bereid om een sensationele openbaring te
horen. De meesten hadden een spectaculair wonder verwacht. Sommigen hoopten
zelfs de Heilige Maagd te zien. Net als bij Fatima op de dag van het wonder van
de zon, was er een stortbui. Doorweekt en onder de modder wachtte het publiek
geduldig. De zieners hadden de opdracht gekregen om de boodschap in de kerk te
lezen. Sommige leden van de Commissie kwamen echter tussenbeide en er werd
besloten om de aankondiging om 22.00 uur bij de pijnbomen te doen. De grote
menigte gehoorzaamde en ging op het afgesproken uur de steile berghelling op.

In het schemerige licht van een fakkel haalde een van de meisjes
uit haar zak een stuk papier dat ze alle vier hadden ondertekend. Met zwakke
stem las ze het document. Ze kon haar stem niet duidelijk laten horen en de
boodschap werd daarna opnieuw voorgelezen door een van de aanwezigen. Er was
niets bijzonders aan, niets spectaculairs. Er kwam geen wonder. De werken van
God zijn altijd eenvoudig en soms zelfs elementair.
De teleurstelling van mensen was heel begrijpelijk. Velen
waren sinds de vorige dag wakker gebleven.. Ze hadden de regen verdragen. Ze
hadden hun verwachtingen rond deze dag opgebouwd, en nu, toen de tijd daar was,
vonden ze alleen maar een groezelig, verfrommeld stuk papier waarin vier kleine
kinderen hen vroegen om offers te brengen en het Heilig Sacrament te bezoeken.
'Dit is het einde van Garabandal', morde de meerderheid.
De H.
Communie
Tijdens de vele verschijningen leidde Maria de meisjes naar
het kerkje van Garabandal. De meisjes aanbaden Christus in de geconsacreerde
hostie. En liepen na hun kinderlijke aanbidding uit eerbied achteruit lopend
weer het kerkje uit.
Wanneer de pastoor Don Valentin Marichalar uit Cosio verhinderd was de H.
Eucharistie te celebreren en communie uit te reiken kregen de meisjes van de
Aartsengel Michaël de H. Communie uit tabernakels in Spanje. Ofwel bij de
ingang van het kerkje, of bij de pijnbomen. Maar de hostie
bleef onzichtbaar.
Het was een mystiek fenomeen dat de bediening van de
heilige communie door de engel gebeurde. Het fenomeen is niet nieuw. Bij
verschillende gelegenheden ontvingen de zieners in Fatima ook de heilige
communie door "de Engel van de Vrede", de stralende figuur die voor
het eerst aan de kleine kinderen verscheen en hen voorbereidde op de bezoeken
van de Heilige Maagd. Hetzelfde kwam in het verleden veelvuldig voor bij
Theresa Neumann en andere mystici.
De meisjes in Garabandal vielen dikwijls in extase op hun
knieën, baden, en namen de gebruikelijke houding aan om de communie te
ontvangen. Ze openden hun mond en slikten iets in. Een priester zei ooit tegen
Conchita: 'Wat je zegt kan niet waar zijn, omdat engelen niet kunnen consacreren.'
Conchita haalde alleen haar schouders op. Maar een paar dagen later legde ze
uit: 'Ik vroeg het aan de Maagd en je hebt gelijk. Ze vertelde me dat de engel
de hosties uit de tabernakels op aarde haalt
'
Toen ze bij de pijnbomen aankwamen, verscheen de engel aan
hen 'met een gouden beker'. Hij gaf aan dat ze zich moesten voorbereiden om de
H. Communie te ontvangen en dat de hosties waren gewijd. Hij liet ze het 'Confiteor'
zeggen, en daarna als dankzegging het Anima Christi.
Conchita gaat in haar dagboek verder: 'Vrijdag kwam, en
zoals de Maagd me had verteld, zag ik, terwijl ik bij de pijnbomen zat, een
stem die me vertelde dat 18 juli 1962 de dag was waarop het wonder zou worden
verricht. De stem die ik hoorde zei tegen mij: 'het kleine wonder, zoals je het
noemt'." De Hemel wilde een bewijs geven dat de onzichtbare communies echt
waren.
Het uiteindelijke wonder van de zichtbare H. Hostie,
gebeurde uiteindelijk 25 minuten na middernacht, en dus 19 juli 1962.
Naderhand werd verteld dat Conchita de Heilige Hostie
ongeveer twee minuten onbeweeglijk op haar tong had gehouden, voordat ze het
normaal at en uiteindelijk de crucifix in haar hand kuste.
Het was laat geworden doordat de sfeer in het dorp niet zo
devoot was door het rumoer van het dorpsfeest ter ere van San Sébastian. De
Hemel had gewacht tot de stilte was teruggekeerd. Dit bovennatuurlijk gebeuren
werd door tientallen getuigen waargenomen. De meisjes hadden ook de
bovennatuurlijke gave om priesters in burgerkleren als priester te erkennen.

|