Rafaël
(Hebreeuws
Rāfāʾēl, God geneest, Gods
geneesmiddel) De H.
Aartsengel Rafaël wordt over het algemeen geassocieerd met een naamloze engel
die wordt genoemd in het evangelie van Johannes, die het water beroert bij de
genezende poel van Bethesda. De H. Rafaël wordt genoemd in het Boek Tobit.

Volgens de Babylonische Talmoed wordt de H. Rafaël
geïdentificeerd als een van de drie engelen die aan Abraham verschenen in het
eikenbos van Mamre, in de regio Hebron. (Gen. xviii; Bava Metzia 86b). De H. Michaël,
als de grootste, liep in het midden, met de H. Gabriël rechts van hem en de H. Rafaël
links (Yoma 37a). Alle drie de engelen kregen het bevel een specifieke missie
uit te voeren. Gabriëls missie was om Sodom te vernietigen; Michaël's missie
was om Sarah te informeren dat ze over een jaar tijd Isaak zou baren; Rafaël's
missie was om Abraham (van zijn recente besnijdenis) te genezen en Lot te
redden. Rashi schrijft: "Hoewel de missie van de H. Rafaël twee taken
omvatte, werden ze als één enkele missie beschouwd, omdat het beide handelingen
waren die mensen hebben gered."
De H. Rafaël verschijnt voor het eerst als de menselijke
reisgenoot van Tobit's zoon, Tobias, en noemde zichzelf "Azarias de zoon
van de grote Ananias". Tijdens de reis wordt de beschermende invloed van
de aartsengel op vele manieren getoond, waaronder het binden van een demon in
de woestijn van Opper-Egypte. Na terugkomst en genezing van de blinde Tobit,
maakt Azarias zichzelf bekend als "de engel Rafaël, een van de zeven, die
voor de Heer staat" Tobit 12:15.
Er worden genezende krachten aan de H. Rafaël toegeschreven,
omwille van zijn verklaring aan Tobit (Tobit 12) dat hij door de Heer werd
gezonden om hem te genezen van zijn blindheid en om Sarah, zijn toekomstige
schoondochter, te bevrijden van de demon Asmodeüs, die elke man die ze trouwde
op hun huwelijksnacht vermoordt, voordat het huwelijk kan worden voltrokken.
In het Nieuwe Testament worden alleen de HH. Aartsengelen
Gabriël en Michaël bij naam genoemd (Lucas 1: 926; Judas 1:9). Later verwijst Johannes
5: 14 naar de poel van Bethesda, waar een menigte van zieken wachtte op de
beweging van het water, want 'een engel van de Heer daalde op bepaalde tijden
neer in de vijver en beroerde het water. En hij die als eerste in de vijver
daalde nadat de beroering van het water ophield, werd genezen van elke soort
kwaal.
De H. Aartsengel Rafaël wordt beschouwd als beschermheer
van reizigers, blinden, aangename ontmoetingen, verpleegsters, artsen, medische
hulpverleners, huwelijksbemiddelaars, het Christelijk huwelijk en Katholieke
studies.
Afbeelding: heeft dikwijls een staf in de hand. Hij wordt
ook afgebeeld met een vis in de hand, of staande op een vis, naar het verhaal
van de genezing van Tobit met de gal van een vis.
Gebed: Glorierijke H. Aartsengel Rafaël, grote prins van
het Hemels Hof, U bent beroemd voor uw gaven van wijsheid en genade. U bent
gids van degenen die reizen over land, zee en in de lucht, de trooster van de gekwelden
en toevlucht van zondaars. Ik smeek U, help me in al mijn noden en in al het
lijden van dit leven, zoals U de jonge Tobias ooit hielp op zijn reizen. Omdat
u het "medicijn van God" bent, bid ik u nederig om de genezing van de
vele gebreken van mijn ziel en de kwalen die mijn lichaam teisteren. Ik vraag U
in het bijzonder om de volgende gunst (noem ze op) en de grote genade van
zuiverheid om de tempel van de Heilige Geest te kunnen zijn. Amen.
Uriël (Hebreeuws
Uriel, God is mijn licht). Hij wordt vermeld in het Boek van Enoch,
en wordt duidelijk onderscheiden van Fanuël Gezicht van God. Uriël wordt ook
gevonden in het tweede boek Ezra.
Uriël wordt vaak geïdentificeerd als de engel van bekering.
Hij "staat bij de poort van Eden met een vurig zwaard", of als de
engel die "waakt over donder en terreur". In de Openbaring van Petrus
verschijnt hij als de engel van berouw, die grafisch wordt weergegeven als
zijnde zo meedogenloos als elke demon. In het leven van Adam en Eva wordt Uriël
beschouwd als een van de Cherubijnen van het derde hoofdstuk van Genesis. Hij
wordt ook geïdentificeerd als een van de engelen die Adam en Abel in Eden
hielpen begraven.

Hij controleerde de deuren van Egypte tijdens de dood van
de eerstgeborenen op lamsbloed. Hij heeft ook de sleutel tot de put in de Eindtijd
en leidde Abraham naar het westen.
Uriël wordt in de moderne angiologie op verschillende
manieren geïdentificeerd als regent van de zon, vlam van God, engel van de
goddelijke aanwezigheid, leider over Tartarus (hel), aartsengel van redding.
Hij wordt vaak afgebeeld met een boek of een papyrusrol die wijsheid
vertegenwoordigt. Uriel is een beschermheer van de kunsten.
Volgens de liturgie doopte Uriël ten tijde van de
kruisiging van Jezus zijn vleugel in het bloed en het water dat uit de flank
van Christus stroomde en vulde er een beker mee. Met de beker in zijn hand,
snelden hij en de aartsengel Michaël de wereld in en sprenkelden het over heel
Ethiopië, op elke plaats waar een druppel bloed viel, werd een kerk gebouwd.
[16] Zo wordt Uriel vaak afgebeeld met een kelk gevuld met het bloed van
Christus in de Ethiopisch-orthodoxe iconografie.
Afbeelding: hij wordt geassocieerd met de vegetatie op
aarde. Hij wordt afgebeeld met stengels van rijpe tarwe. Hij wordt ook
afgebeeld met de zonnecirkel.
Gebed: H. Aartsengel Uriël, bemiddel voor ons dat ons hart
mag branden met het vuur van het Heilig Hart van Jezus. Help ons dat we de
genaden die we kregen bij het H. Vormsel door de H. Geest vruchten voortbrengen
in onze ziel. Verkrijg voor ons de genade om het zwaard van de waarheid te
gebruiken om alles weg te halen dat niet in overeenstemming is met de aanbiddelijke
Wil van God in ons leven, zodat we ten volle kunnen meewerken in de strijdende Kerk.
Amen.
Jehudiël
(Hebreeuws
Yehudiel, Eer aan God of God van de Joden, ook: Jegudiël, Jhudiël) Jehudiël is de beschermheilige van
iedereen die werkt, en de kroon die hij vasthoudt symboliseert de beloning voor
succesvolle spirituele inspanningen. Hij is raadgever en verdediger van allen
die in verantwoordelijke posities werken tot eer van God en dat zij voortdurend
Gods Wil zouden uitvoeren. Jehudiël staat ook bekend als de drager van Gods
barmhartige liefde. Hij werd voor het eerst genoemd in het Boek van Enoch.

Afbeelding: met een kroon in de hand en een drievoudige
zweep of roede (of een staf), als symbool voor de beloning van God voor de
rechtvaardigen, en straf voor de zondaars.
Gebed: Barmhartige H. Aartsengel
Jehudiël, middelaar van Gods eeuwige en overvloedige genade. Vanwege onze
zondigheid verdienen we Gods vergeving niet. Toch schenkt Hij ons voortdurend
verdraagzaamheid en geduld. Help ons bij onze vastberadenheid om onze zondige
gewoonten te overwinnen en er berouw over te hebben. Breng ieder van ons tot
ware bekering van hart. Opdat we de vreugde van verzoening kunnen ervaren
zonder dewelke wij geen echte vrede kunnen kennen. U die voortdurend voor ons
bemiddelt, luister naar onze gebeden. Breng al onze verzoeken naar God de
Vader. We vragen dit door onze Heer Jezus Christus, die leeft en heerst met de
Vader, in de eenheid van de Heilige Geest, één God, voor eeuwig. Amen.
Selatiël
(Aramees
Tzelathiel, Hebreeuws Shealtiel, Gebed van God, ook: Selaphiël, Sealtiël).
Hij wordt soms geïdentificeerd met Salatiël van het tweede boek Ezra. Sommige
Christelijke tradities beschouwen Selatiël als de Engel in het Boek Openbaring
8:3-4, die gebeden van mensen op Aarde naar God in de Hemel brengt.

Selatiël wordt vaak gezien als de patroonheilige van gebed
en aanbidding voor de Oosters-Orthodoxe Kerk en sommige Katholieke tradities.
In sommige Orthodoxe tradities wordt gezegd dat hij mensen helpt dromen te
interpreteren, verslavingen te doorbreken, kinderen te beschermen, exorcismen voor
te zitten en in de Hemel over muziek te regeren. Orthodoxe christenen zullen
zijn hulp zoeken als hun gebed wordt afgeleid door verstrooidheid of koelheid.
In de katholieke traditie wordt hij afgebeeld als wierookdrager.
Afbeelding: in een houding van nederig gebed, met
neergeslagen ogen en armen gekruist over zijn borst, of met een wierookvat in
de hand.
Gebed: Zuivere en H. Aartsengel Selatiël, U buigt voor de
Almachtige Heer en brengt begroetingen van lof en dank. Leid ons in ons gebed.
Net als u willen we onophoudelijk God op de juiste manier aanbidden. Moge ons leven
als wierook zijn die God aangenaam is. In afwachting van de het vertrek van
deze materiële wereld, help ons de Heilige Drie-eenheid alle dagen van ons
leven loven in de geest van ware liefde en nederigheid en later in de Hemel.
Verkrijg voor ons deze gunsten (noem ze) en breng deze verzoeken naar God de
Vader door Jezus Christus, onze Heer, samen met de Heilige Geest, voor eeuwig
en altijd. Amen.
Barachiël
(Hebreeuws Bārkiʼēl, Gezegend door God), hij wordt in het derde boek van
Enoch als aartsengel beschreven en leider over een myriade van ongeveer 496000
engelen.

De verantwoordelijkheden van Barachiël zijn net zo
gevarieerd als de zegeningen waarnaar de Aartsengel is vernoemd. Barachiël is
ook de leider van de beschermengelen en er wordt geschreven dat men zich tot Barachiël
kan wenden in gebed om alle voordelen te verkrijgen, die de beschermengel zou
schenken als men niet rechtstreeks tot hem bidt. In de Orthodoxe Kerk wordt hij
gezien als patroon van het gezins- en huwelijksleven. Hij wordt ook gezien als
de engel die door God is aangesteld om over bekeerlingen te waken (ook wel
"geadopteerde kinderen van God" genoemd) om hen bij te staan in hun
leven.
Afbeelding: met een witte roos in de hand tegen de borst
gedrukt, of met rozenblaadjes over zijn gewaad gestrooid. Dit was om Gods
zegeningen te symboliseren die over de mensen gestrooid worden. Hij wordt in
het RK afgebeeld met een broodmand of een staf, die de zegeningen van kinderen
symboliseert die God aan ouders schenkt.
Gebed: Krachtige H. Aartsengel
Barachiël, vervuld met Hemelse heerlijkheid en pracht, U wordt terecht Gods
zegen genoemd. Wij zijn Gods kinderen die onder Uw bescherming en zorg staan.
We worden in de wereld overspoeld van demonische invloeden en verwarring. Kom
ons te hulp en leid ons dagelijks zodat we steeds het goede kiezen en doen zodat
we Jezus aangenaam zijn; leer ons gevoelig te zijn voor de Heilige Geest de Geest
van waarheid. Laat de vreugde van de Heer onze kracht zijn. Hoor onze verzoeken
(noem ze). Laat ons toe dat we door Uw liefdevolle voorspraak op een dag onze Hemelse
thuis mogen bereiken. Steun ons en bescherm ons zodat we voor eeuwig vrede en
geluk kennen dat Jezus in de Hemel voor ons heeft bereid. Breng onze verzoeken
naar God de Vader, door Jezus Christus, onze Heer, samen met de Heilige Geest,
voor eeuwig en altijd. Amen.
Noot : in de Katholieke Kerk is elke dinsdag door het jaar toegewijd aan de Engelen.
|