2. Vasten
In het Oude en Nieuwe Testament
zijn er veel voorbeelden van vasten. Jezus vastte dikwijls. Volgens de traditie
wordt vasten aangemoedigd, vooral in tijden van grote bekoring of zware
beproevingen. Bepaalde duivels “kunnen op geen andere manier worden uitgedreven
dan door gebed en vasten”, zei Jezus. (Marcus 9:29)
Vasten is essentieel om
spirituele vrijheid te bereiken. Door te vasten kunnen we beter naar God en naar
de anderen luisteren. Als we door vasten die vrijheid bereiken, zullen we ons
van veel dingen bewust worden. Als we vasten, verdwijnen veel angsten en
zorgen. We staan meer open voor ons gezin en voor de mensen met wie we leven
en werken. OLVrouw vraagt ons tweemaal per week te vasten:
Vast strikt op woensdag en
vrijdag. (14/8/1984)
Ze vraagt ons om deze moeilijke
boodschap te accepteren "... met een vaste wil." Ze vraagt ons om “door
te zetten in ... vasten”. (25/6/1982)
Het beste vasten is op brood en
water. Door vasten en bidden kan men oorlogen stoppen, men kan de natuurwetten
opschorten. Liefdadigheidswerken kunnen het vasten niet vervangen ... Iedereen
behalve de zieken moet vasten. (21/7/1982)
We moeten de kracht van vasten
beseffen. Vasten betekent een offer brengen aan God, niet alleen onze gebeden
opzeggen, maar ook ons hele wezen laten deelnemen aan het offer. We moeten
vasten met liefde, met een bijzondere bedoeling, en om onszelf en de wereld te
zuiveren. We moeten vasten omdat we van God houden en strijders willen zijn die
ons lichaam aanbieden in de strijd tegen het kwaad.
3. Dagelijkse Bijbellezing
Meestal komt OLVrouw gelukkig en vol vreugde naar de
zieners. Bij een gelegenheid, terwijl ze over de Bijbel sprak, huilde ze. OLVrouw
zei: "Je bent de Bijbel vergeten."
De Bijbel is een boek dat anders is dan alle andere op
aarde. Het Tweede Vaticaans Concilie zegt dat alle canonieke boeken van de
Bijbel werden "geschreven onder inspiratie van de Heilige Geest, ze hebben
God als Auteur." Dit betekent dat geen enkel ander boek kan worden
vergeleken met de Bijbel. Daarom vraagt OLVrouw ons om HET BOEK te scheiden van de andere menselijke boeken. Er is geen heilig
schrift, zelfs niet van een heilige of geïnspireerde auteur, dat kan worden
vergeleken met de Bijbel. Daarom wordt ons gevraagd om de Bijbel op een
zichtbare plaats bij ons thuis te plaatsen.
Lieve kinderen, vandaag roep ik jullie op om de Bijbel elke
dag te lezen en deze op een zichtbare plaats te laten staan om je zoals
altijd aan te moedigen om de Bijbel te lezen en te bidden. (18/10/1984)
Het komt zeer zelden voor dat OLVrouw zegt: "jullie
moeten". Ze "verlangt", "doet een oproep", enz., Maar
bij één gelegenheid gebruikte ze een zeer krachtig Kroatisch werkwoord dat
"moet" betekent.
Elk gezin moet gezamenlijk bidden en de Bijbel lezen. (14/2/1985)
4. De Biecht
OLVrouw vraagt om een maandelijkse biecht. Vanaf de
eerste dagen van de verschijningen sprak OLVrouw over de Biecht:
Sluit vrede met God en onder elkaar. Daarom is het nodig om
te geloven, te bidden, te vasten en te biechten. (26/6/1981)
Bid, bid! Het is noodzakelijk om vast te geloven,
regelmatig naar de Biecht te gaan en ook om de H. Communie te ontvangen. Het is
de enige redding. (10/2/1982)
Wie tijdens zijn leven heel veel kwaad heeft gedaan, kan
rechtstreeks naar de Hemel gaan als hij zijn zonden belijdt, berouw heeft over
wat hij heeft gedaan en op het einde van zijn leven de H. Communie ontvangt.
(24/7/1982)
De Westerse Kerk (VS) heeft de Biecht en het belang ervan
genegeerd. OLVrouw zei:
De maandelijkse Biecht zal een remedie zijn voor de Kerk in
het Westen. Men moet deze boodschap aan het Westen overbrengen. (6/8/1982)
Pelgrims die naar Medjugorje komen, zijn altijd onder de
indruk van het aantal mensen dat op de Biecht wacht en het aantal Priesters dat
de Biecht hoort. Veel Priesters hebben buitengewone ervaringen gehad tijdens de
Biecht in Medjugorje. Over een bepaalde feestdag zei OLVrouw:
De Priesters die de Biecht zullen horen, zullen die dag
grote vreugde beleven! (augustus 1984)
De Biecht mag geen gewoonte zijn die “zondigen gemakkelijk
zmaakt”. Vicka zegt tegen elke groep pelgrims: “De Biecht is iets dat van jou
een nieuw mens moet maken. OLVrouw wil niet dat je denkt dat de Biecht je van
zonde bevrijdt en dat je erna hetzelfde leven kunt leiden. Nee, de Biecht is
een oproep tot bekering, tot transformatie. Je moet een nieuwe persoon worden!”
OLVrouw legde hetzelfde aan Jelena, die in de begindagen van de verschijningen
locuties ontving van OLVrouw:
Ga niet naar de Biecht door gewoonte, om daarna hetzelfde
te blijven. Nee, dat is niet goed. De Biecht moet je geloof een impuls geven.
Het moet je stimuleren en dichter bij Jezus brengen. Als de Biecht niets voor je
betekent, zal je werkelijk met grote moeite tot bekering komen. (7/11/1983)
Uit de Katholieke catechismus:
De
hele kracht van het boetesacrament bestaat erin ons te herstellen tot Gods
genade en ons met Hem te verbinden in een intieme vriendschap... Het Sacrament
van verzoening met God brengt inderdaad een echte 'spirituele opstanding'
teweeg, herstel van de waardigheid en zegeningen van het leven van de kinderen
van God, waarvan de meest waardevolle de vriendschap met God is.
(Paragraaf 1468)
5. De Eucharistie
OLVrouw beveelt de zondagsmis aan en, indien mogelijk, de
dagelijkse mis. De zieners hebben gemeld dat OLVrouw heeft gehuild toen ze
sprak over de Eucharistie en de H. Mis. Ze zei:
Je viert de Eucharistie niet zoals je zou moeten. Als je
zou weten welke genade en welke gaven je ontvangt, zou je je er elke dag een
uur lang op voorbereiden. (1985)
De avondmis in Medjugorje is het belangrijkste moment van
de dag omdat OLVrouw aanwezig is en ze ons op een bijzondere manier haar Zoon
geeft. De H. Mis is belangrijker dan de verschijningen van OLVrouw. Zieneres
Marija zei dat als ze moest kiezen tussen de Eucharistie en de verschijning, ze
de Eucharistie zou kiezen. OLVrouw zei:
De avondmis moet permanent worden gehouden. (6/10/1981)
Ze vroeg ook dat het gebed tot de H. Geest altijd voor de H.
Mis wordt gezegd. OLVrouw wil dat we de Heilige Mis zien als "de hoogste
vorm van gebed" en "het middelpunt van ons leven" (volgens
Marija). Zieneres Vicka zegt ook dat de H. Maagd Maria de H. Mis ziet als “het
belangrijkste en het heiligste moment in ons leven”. We moeten voorbereid en
zuiver zijn om Jezus met groot respect te ontvangen. OLVrouw huilt omdat mensen
niet genoeg respect hebben voor de Eucharistie. De Moeder van God wil dat we de
extreme schoonheid van het mysterie van de H. Mis realiseren. Ze heeft gezegd:
Velen van jullie hebben de schoonheid van de Heilige Mis
gevoeld… Jezus geeft je Zijn genaden in de Mis. (3/4/1986) Laat de Heilige Mis
je leven zijn. (25/4/1988)
Dit betekent dat het Kruisoffer en de Verrijzenis van
Christus ons leven moet worden, samen met de hoop op zijn wederkomst. Tijdens
de H. Mis ontvangen we de levende Christus en in Hem ontvangen we het hele
mysterie van onze redding dat ons moet bekeren, ons transformeren. De Heilige
Mis is de perfecte uitdrukking van het mysterie van Christus waarin we volledig
aan Zijn leven kunnen deelnemen. OLVrouw heeft gezegd:
De H. Mis is het grootste gebed van God. Je zult de
grootsheid ervan nooit kunnen begrijpen. Daarom moet je tijdens de H. Mis
perfect en nederig zijn, en je moet je erop voorbereiden. (1983)
OLVrouw wil dat we tijdens de H. Mis vol vreugde en hoop
zijn en ons inspannen om dit moment “een ervaring van God” te laten zijn.
Overgave aan Jezus en de Heilige Geest is een zeer belangrijk onderdeel van de
boodschappen omdat dit de enige weg naar heiligheid is. Openstaan voor de
Heilige Geest in de Sacramenten is de manier waarop we geheiligd zullen worden.
Op deze manier zal OLVrouw voor ons de genade verkrijgen om haar getuigen in de
wereld te worden om Gods plan en haar plan tot vervulling te brengen. OLVrouw
heeft gezegd:
Open je hart voor de H. Geest. Vooral tijdens deze dagen
werkt de H. Geest door je heen. Open je hart en geef je leven aan Jezus, zodat
Hij door je hart kan werken. (23/5/1985)