13
tips voor katholieken om met angst om te gaan 28/4/2020 door Genevieve
Cunningham
We zijn er niet volledig van overtuigd dat
we ons ertegen moeten verzetten. Zich zorgen maken lijkt een passend
antwoord op een situatie. Het laat zien dat we de ernst van een probleem
beseffen en het serieus nemen.
Piekeren kan zelfs constructief aanvoelen. Zonder het
te beseffen, zeggen sommigen onder ons onbewust tegen zichzelf: 'Ik kan
misschien niets doen, maar ik kan me tenminste echt zorgen maken. Mijn
bezorgdheid erkent het probleem en toont mijn medeleven en wie weet
het kan
misschien helpen of tot een oplossing leiden. Ik zal op zijn minst niet
verrast worden als er iets ergs gebeurt.
Helaas - zoals we allemaal hebben ervaren - zal de situatie
niet veranderen of verbeteren door zich zorgen te maken. (En we hebben het
niet over klinisch gediagnosticeerde angst, maar over de algemene alledaagse
angsten.)
Het trieste is dat piekeren de zaken erger maakt. Het
ondersteunt geen goede gewoonten: het brengt ons niet vroeg naar bed, het
moedigt geen vredig gebed aan, het kalmeert de spijsvertering niet, het
ondersteunt de gezondheid van het hart niet. Het maakt ons ook niet tot
prettig gezelschap.
Dit is niet de bedoeling om angst te
bagatelliseren. Gezinnen worden geconfronteerd met zeer reële problemen en
zelfs crises. Maar bezorgdheid verhoogt het gewicht van onze lasten -en
mensen met zware lasten hoeven niet iets om ze zwaarder te
maken.
Hoe moeilijk het ook is, het is belangrijk om te onthouden
dat we nooit de controle in handen hebben. Alleen God.
Want in Zijn macht is de ziel van al wat leeft, in
Zijn macht de adem van het menselijk geslacht. Job 12:10
Mijn vertrouwen ligt in God die
onze hulp niet nodig heeft om Zijn ontwerpen tot stand te brengen.
H. Isaac Jogues
We hebben geen 'controle' in handen - we kunnen de
resultaten van geen enkele omstandigheid afdwingen - maar we zijn niet
machteloos.
Wat kunnen we doen als we ons angstig voelen?
Hier zijn dertien tips - dertien kleine maar echte dingen
die je kunt doen - als angstgevoelens je treffen.
1.
Vertel Jezus, onze Heer in een vertrouwelijk gesprek over je angsten.
Dit is niet sentimenteel. Dit is echt.
De Godmens is onze Redder, onze hoop, ons alles. Hij
is bangelijk echt en krachtig. Hij is ook de Barmhartigheid zelf.
Emmanuel betekent God-met-ons. Hij kwam bij de
mensenkinderen. Zelfs in parochies waarvan de deuren gesloten zijn, is het
vleesgeworden Woord aanwezig in de monstrans, zijnde bij Zijn
volk.
Spreek eerlijk tegen Hem, of het nu tijdens vaste
gebedstijden is of terwijl je overdag bezig bent. Spreek vertrouwelijk met Hem; zoals
met iemand uit je gezin of familie. Bespreek je angsten en zorgen met
Hem. Als je Hem en Zijn plan, dat Hij voor je heeft, niet vertrouwt, geef
dit dan openlijk toe en vraag Hem om je de nodige genaden te schenken.
2. Zeg
het gebed van Moeder Teresa aan de H. Maagd Maria.
Moeder Teresa wendde zich in haar problemen tot
OLVrouw. Ze zei:
'Als je je ooit overdag
verdrietig voelt - roep dan OLVrouw aan - zeg dan dit eenvoudig gebed: Maria, Moeder
van Jezus, wees alsjeblieft nu een moeder voor mij. Ik moet toegeven - dit
gebed heeft me nooit in de steek gelaten. '
Zeg dit prachtige gebed tegen OLVrouw wanneer je je angstig
voelt.
Maria, Moeder van Jezus, wees alsjeblieft nu
een moeder voor mij.
We kunnen angst niet onderdrukken door
wilskracht. Maar we staan er niet alleen voor.
3.
Maak van een geestelijke lezing een dagelijkse gewoonte.
'Wat is een geestelijke lezing?'
De geestelijke lezing is langzaam, onder gebed de Bijbel
lezen of een ander boek dat het geestelijk leven voedt: zoals boeken van Heiligen,
boodschappen van de Hemel, uitleg van goede theologen
Wat zeg je? Het lezen van
deze goede boeken maakt je niet uit? Maar ik vind deze plicht meer op jou
rusten dan op degenen die in de veiligheid van een klooster leven. Voor degenen
die op open zee varen, of ze er nu voor kiezen of niet, worden geteisterd door
duizend gelegenheden tot zonde. Dus is de hulp van spirituele boeken voor
jou een noodzaak... jij die je midden in de strijd bevindt, moet jezelf
beschermen met het pantser van heilige gedachten die uit goede boeken worden
getrokken.
H. Johannes Chrysostomus
Negeer je spirituele lezing
niet. Lezen heeft veel Heiligen gemaakt.
H.. Josemaría Escrivá
Hoe wordt een geestelijke lezing gedaan? Kies een
boek. Beslis hoe lang je zult lezen. Tien, vijftien of twintig
minuten is goed. Begin met een gebed. Dit is een traditioneel gebed:
Kom, Heilige Geest,
vervul de harten van uw gelovigen
en ontsteek in hen het vuur van uw liefde.
Zend uw Geest uit en alles zal herschapen worden.
- En Gij zult het aanschijn van de aarde vernieuwen.
Laat ons bidden
God, Gij hebt de harten van de gelovigen
door de verlichting van de Heilige Geest onderwezen:
geef dat wij door die Heilige Geest
de ware wijsheid mogen bezitten,
en ons altijd over zijn vertroosting verblijden.
Door Christus onze Heer.
Amen.
Lees voor de toegewezen tijd. Als iets je aandacht
trekt, bespreek het dan met OLHeer. Je lezing moet langzaam en in
overweging zijn, maar houd jezelf niet tegen als je van nature een snelle lezer
bent. Haast je gewoon niet en het komt goed.
4. Overweeg
een Bijbeltekst.
Dit is het moment om in de Bijbel te
duiken . Lectio divina is een belangrijke oefening voor
het spirituele leven.
Paus Benedictus XVI
verwees naar de oude traditie van lectio divina als 'biddend luisteren naar het
Woord van God'.
Vooral uit deze gebedsvolle lezing van de H. Schrift heeft de Kerk door de eeuwen
heen haar heilige leerstellingen ontwikkeld en onderwezen. Als we het ultieme
gebed van de Kerk beschouwen - de H. Mis, de bron en hoogtepunt van ons leven
in Christus - kunnen we gemakkelijker begrijpen hoe het lezen van de Bijbel en
de Sacramenten versmelten in de gebedsvolle liturgie.
De liturgie van het Woord en de liturgie van de Eucharistie vormen samen
"één enkele daad van aanbidding"; de Eucharistische tafel die voor
ons is gedekt is de tafel van zowel het Woord van God als van het Lichaam van
de Heer. RKKK 1346
We kunnen zien hoe het
biddend lezen van de Bijbel altijd het spirituele leven van de Kerk heeft
aangewakkerd. Dit is de basis van lectio divina. Lectio divina is een grote
rivier die alle rijkdommen bevat die in de loop van de kerkgeschiedenis zijn
verzameld door de fervente lezers van Gods Woord. Lectio divina is nooit alleen
onze eigen lezing. Het voedt zich met de interpretatie van degenen die ons zijn
voorgegaan ... als we volharden in lectio divina en zwijgend luisteren naar wat
de Geest tegen de kerken zegt, zullen onze inspanningen worden beloond met
ongehoorde juwelen en rijkdommen. - Kardinaal Robert Sarah
In de 12e eeuw gaf een
heilige kartuizermonnik Dom Guigo II een specifieke structuur aan de lectio
divina in zijn beroemde werk Scala Claustralium (De ladder van de Monniken).
In De Ladder van vier
treden formuleerde hij een viervoudige benadering van bidden met de Bijbel:
lezen, mediteren, bidden en contempleren. We gebruiken deze gebruikelijke
methode van lectio divina tot op de dag van vandaag.
Wat voor nut heeft het om je
tijd te besteden aan het lezen of luisteren naar de daden van de Heilige
Vaders, tenzij we erop bijten en kauwen door meditatie, er wat uithalen en het
inslikken en naar het hart sturen, zodat we onze eigen gebreken vinden en
begrijpen en nadat we ze kennen ons aan het werk zetten dat we de deugden
bereiken dat erin liggen? Als je meditatie rijkelijk beloond wordt, moet je met
toewijding bidden, waardoor je de zoetheid van contemplatie kunt verkrijgen. Hierdoor
begrijp je misschien dat lezen zonder meditatie nutteloos is, meditatie zonder
gebed geen effect heeft, maar gebed met toewijding contemplatie voortbrengt.
Daarom moeten we langs deze ladder klimmen, van niveau naar niveau, van trede
tot trede, en van deugd tot deugd, tot we de God der goden in Sion zien, dat
wil zeggen in de gelukzaligheid van de Hemel.
Scala Claustralium, The Ladder of Monks door Dom Guigo II
Hoe te bidden aan de hand
van de Bijbel
1. Lezen
Het eerste
element van dit type gebed is lezen (lectio): je neemt een korte tekst uit de
Bijbel, bij voorkeur een Evangeliegedeelte en leest het zorgvuldig, een aantal
keer. Laat het echt bezinken.
2. Mediteren
Het tweede element is meditatie (meditatio). Door je verbeelding te
gebruiken, ga je het Bijbels tafereel binnen om de omgeving, de mensen en de
zich ontvouwende actie te "zien". Door deze meditatie kom je de tekst
tegen en ontdek je de betekenis ervan voor je leven.
3. Bidden
Het volgende element is gebed (oratio) of je persoonlijke reactie op de
tekst: genade vragen, lofprijzing of dankzegging aanbieden, genezing vragen of
vergeving zoeken. In deze gebedsvolle betrokkenheid bij de tekst, stel je
jezelf open voor de mogelijkheid van contemplatie.
4. Overwegen
Contemplatie (contemplatio) is je blik richten op Christus en de dingen van
God. Door Gods genade-actie kun je boven meditatie worden verheven tot een
staat van zien of ervaren van de tekst als mysterie en realiteit. In
contemplatie kom je in een ervaringscontact met de ENE die Zich achter de tekst
bevindt.
Hier zijn enkele verzen om over na te denken die passend
lijken voor onze huidige zorgen:
... dat de Heer, uw God, u gedragen heeft zoals een
vader zijn kind draagt, de hele weg die u gegaan bent tot uw aankomst hier. - Deuteronomium 1:31
Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over
jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je
zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer
dan kleding? Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en
vullen geen graanschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie
niet meer waard dan zij? Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar
1 el aan zijn levensduur toevoegen? En wat maken jullie je zorgen over kleding?
Kijk eens naar de lelies, kijk hoe ze groeien in het veld. Ze werken niet en
weven niet. Ik zeg jullie: zelfs Salomo ging in al zijn luister niet gekleed
als een van hen. Als God het groen dat
vandaag nog op het veld staat en morgen in de oven gegooid wordt al met zo veel
zorg kleedt, met hoeveel meer zorg zal hij jullie dan niet kleden,
kleingelovigen? Vraag je dus niet bezorgd af: Wat zullen we eten? of: Wat
zullen we drinken? of: Waarmee zullen we ons kleden? dat zijn allemaal
dingen die de heidenen najagen. Jullie hemelse Vader weet wel dat jullie dat
alles nodig hebben. Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn
gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. Maak je
dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor
zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last. Matteüs 6:25-34
5. Begin
met een dagelijkse routine.
Je hebt waarschijnlijk overal mensen ontmoet die
opmerkingen maakten over het belang van een dagelijkse routine tijdens de quarantaine.
Heb je er een? Wil je met een dagelijkse routine
beginnen? Welke gewoonten en praktijken kunt je aannemen of voortzetten?
Maakt gebed een belangrijk onderdeel uit van je dagelijkse routine?
Als je persoonlijke voordelen ontdekt door vast te houden
aan een routine, schrijf die dan op. Deel ze met anderen, als je wilt! We
vinden een aanmoediging allemaal fijn en het is handig om te weten wat iemand
anders helpt.
6.
Kies om vrolijk te zijn.
Dit is voor sommigen van ons moeilijker dan voor
anderen. God geeft sommige mensen een opgewektheid die als champagne overloopt.
De rest van ons vindt het veel moeilijker om zich vrolijk
te gedragen wanneer dat lijkt in te druisen tegen alles wat we ervaren. Net
als liefde is vrolijkheid een keuze. We moeten ervoor kiezen. Dit
kost moeite, maar de inspanning lijkt te verminderen naarmate we meer moeite
doen.
Zoveel mensen kunnen profiteren van onze
opgewektheid! Zelfs wij - en vooral degenen die bij ons wonen.
Probeer de taak van elke dag
gestaag en vrolijk te vervullen. Het leven van een ware Christen moet een
eeuwig gejubel zijn, een opmaat voor de feesten van de eeuwigheid.
St. Théophane Vénard
7. Richt
je op het huidig moment.
Jezus zei ons dat we ons moesten concentreren op het huidig
moment. Hij zei dat er vandaag genoeg problemen zijn zonder dat we naar de
toekomst kijken (Matteüs 6:34).
Vraag jezelf niet af: "Maar wat als ...?"
Denk niet na over wat er "kan gebeuren" of wat
"waarschijnlijk zal gebeuren".
Luister niet naar de voorspellingen van
verslaggevers. Laat je niet leven door voorspellingen van
'experts'. Niemand weet namelijk wat er gaat gebeuren. (God is de
enige echte Expert. Hij doet geen onderbouwde gissingen op basis van de
beschikbare gegevens - Hij weet het gewoon.)
Wees voorzichtig in het moment. Richt je op de huidige
behoefte. Vervul wat er op dit moment van jou wordt verlangd. En dat is
alles.
8.
Denk naar buiten gericht in plaats van naar binnen.
Als je je ervan bewust bent dat je je op jezelf
concentreert, oefen dan om naar buitentoe te denken. Probeer ten minste
één persoon te bedenken die noden heeft die je mogelijks kunt
vervullen. Denk misschien aan iemand die angstiger is dan jij. Bedenk
hoe je iemand in je gezin kutn bijstaan en helpen. Stuur een
handgeschreven briefje naar iemand die alleen woont. Misschien is er een bejaarde
die boodschappen nodig heeft.
Een kleine attentie maar belangrijk: als je in de winkel
bent, glimlach dan naar andere mensen. Veel mensen voelen zich gestrest
als ze boodschappen doen. Er is spanning in de gangpaden. Geef mensen
die je ziet dus een vrolijke glimlach - het zal je misschien verbazen dat je
uit je angst komt!
9.
Maak een lijst met taken en projecten en onderneem actie.
Er staat een rommelige kast onder de gootsteen die dringend
opgeruimd zou moeten worden.
En hoe zit het met al die kleding waarvan je weet dat je
die nooit zult dragen? Ze moeten worden verzameld, gewassen en voorbereid
om weggegeven te worden. Zelfs als de zak gewoon in je auto zit, ben je nu
een stap dichter bij het doneren van deze dingen.
Welke projecten in huis wachten om aangevat te worden? Nu
is het zeker de ideale tijd. Er gaat niets boven taken uitvoeren om angst
de deur uit te jagen.
|