68. Internationale handel
is een motor voor inclusieve economische groei en armoedebestrijding en draagt
bij tot de bevordering van duurzame ontwikkeling. We zullen doorgaan met het
bevorderen van een universeel, op regels gebaseerd, open, transparant,
voorspelbaar, inclusief, niet-discriminerend en billijk multilateraal
handelssysteem onder de Wereldhandelsorganisatie (WTO), evenals zinvolle
handelsliberalisering. We roepen alle WTO-leden op hun inspanningen te
verdubbelen om de onderhandelingen over de ontwikkelingsagenda van Doha snel af
te ronden. We hechten veel waarde aan het bieden van handelsgerelateerde
capaciteitsopbouw voor ontwikkelingslanden, waaronder Afrikaanse landen, minst
ontwikkelde landen, niet aan zee grenzende ontwikkelingslanden, kleine
eilandstaten en middeninkomenslanden, ook voor de bevordering van regionale
economische integratie en interconnectiviteit.
69. We erkennen de
noodzaak om ontwikkelingslanden te helpen bij het bereiken van de houdbaarheid
van hun schulden op lange termijn door middel van gecoördineerd beleid dat erop
gericht is de schuldfinanciering, schuldverlichting, schuldsanering en gezond
schuldenbeheer te bevorderen, voor zover van toepassing. Veel landen blijven
kwetsbaar voor schuldencrises en sommige bevinden zich midden in een crisis,
waaronder een aantal minst ontwikkelde landen, kleine eilandstaten en enkele
ontwikkelde landen. We herhalen dat debiteuren en crediteuren moeten samenwerken
om onhoudbare schuldsituaties te voorkomen en op te lossen. Het handhaven van
een duurzaam schuldniveau is de verantwoordelijkheid van de lenende landen; we
erkennen echter dat kredietverstrekkers ook de verantwoordelijkheid hebben om
leningen te verstrekken op een manier die de houdbaarheid van een land niet
ondermijnt. We zullen de handhaving van de schuldhoudbaarheid ondersteunen van
die landen die schuldverlichting hebben ontvangen en een duurzaam schuldniveau
hebben bereikt.
70. Hierbij lanceren we
een technologiefacilitatiemechanisme dat is opgericht door de Addis
Abeba-actieagenda om de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling te
ondersteunen. Het technologiefacilitatiemechanisme zal gebaseerd zijn op een
samenwerking met meerdere belanghebbenden tussen de lidstaten, het
maatschappelijk middenveld, de particuliere sector, de wetenschappelijke
gemeenschap, entiteiten van de VN en andere belanghebbenden en zal bestaan
uit: een Interagency Task Team van de VN voor wetenschap, technologie en
innovatie voor de DDOs, een gezamenlijk Multistakeholder Forum over
wetenschap, technologie en innovatie voor de DDO's en een online platform.
Het Interagency Task
Team van de VN voor wetenschap, technologie en innovatie voor de DDO's zal
coördinatie, coherentie en samenwerking binnen het VN-systeem inzake
STI-gerelateerde zaken bevorderen, waardoor synergie en efficiëntie worden
versterkt, met name om initiatieven voor capaciteitsopbouw te versterken. Het
Task Team zal gebruik maken van bestaande middelen en zal samenwerken met 10
vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld, de particuliere sector
en de wetenschappelijke gemeenschap om de vergaderingen van het
Multistakeholder Forum over wetenschap, technologie en innovatie voor de DDO's
voor te bereiden, evenals bij de ontwikkeling en operationalisering van het
online platform, inclusief het voorbereiden van voorstellen voor de
modaliteiten voor het Forum en het online platform. De 10 vertegenwoordigers
worden door de secretaris-generaal benoemd voor een periode van twee jaar. Het
Task Team staat open voor deelname van alle VN-agentschappen, fondsen en
programma's en ECOSOC-functionele commissies en zal in eerste instantie worden
samengesteld door de entiteiten die momenteel de informele werkgroep voor
technologiefacilitering integreren, namelijk: VN-ministerie van Economische en
Sociale Zaken, Milieuprogramma van de VN, UNIDO, Wetenschappelijke en Culturele
Organisatie van de VN, UNCTAD, Internationale Telecommunicatie-unie, WIPO en de
Wereldbank.
Het online platform zal
worden gebruikt om een alomvattende mapping van en informatie over bestaande
soa-initiatieven, -mechanismen en -programma's binnen en buiten de VN in kaart
te brengen en als toegangspoort te dienen. Het online platform zal de toegang
tot informatie, kennis en ervaring vergemakkelijken, evenals tot beste
praktijken en geleerde lessen, over STI-faciliterende initiatieven en beleid.
Het onlineplatform zal ook de verspreiding vergemakkelijken van relevante open
access wetenschappelijke publicaties die wereldwijd worden gegenereerd. Het
online platform zal worden ontwikkeld op basis van een onafhankelijke
technische beoordeling die rekening houdt met beste praktijken en lessen die
zijn getrokken uit andere initiatieven binnen en buiten de VN, om ervoor te
zorgen dat het de toegang tot en zorgen voor voldoende informatie over
bestaande soa-platforms, waardoor duplicaties worden vermeden en synergieën
worden versterkt.
Het
multi-stakeholderforum over wetenschapstechnologie en innovatie voor de DDO's
zal eenmaal per jaar, gedurende een periode van twee dagen, worden
bijeengeroepen om STI-samenwerking rond thematische gebieden voor de uitvoering
van de DDOs te bespreken, waarbij alle relevante belanghebbenden samenkomen om
actief bij te dragen aan hun vakgebied. Het forum zal een locatie bieden voor
het vergemakkelijken van interactie, matchmaking en het opzetten van netwerken
tussen relevante belanghebbenden en partnerschappen met meerdere
belanghebbenden om technologische behoeften en hiaten te identificeren en te
onderzoeken, onder meer op het gebied van wetenschappelijke samenwerking,
innovatie en capaciteitsopbouw, en ook om de ontwikkeling, overdracht en
verspreiding van relevante technologieën voor de DDOs te vergemakkelijken. De
vergaderingen van het forum worden door de voorzitter van de ECOSOC
bijeengeroepen vóór de vergadering van het politieke forum op hoog niveau onder
auspiciën van ECOSOC of, eventueel, in samenwerking met andere fora of
conferenties, rekening houdend met het thema dat overwogen en op basis van een
samenwerking met de organisatoren van de andere fora of conferentie. De
vergaderingen van het forum zullen worden voorgezeten door twee lidstaten en
zullen resulteren in een samenvatting van de besprekingen die door de twee
covoorzitters zijn uitgewerkt, als input voor de vergaderingen van het
politieke forum op hoog niveau, in het kader van de follow-up. up en evaluatie
van de uitvoering van de ontwikkelingsagenda na 2015.
De vergaderingen van de
HLPF worden geïnformeerd door de samenvatting van het Multistakeholder Forum.
De thema's voor het daaropvolgende Multistakeholderforum over
wetenschapstechnologie en innovatie van de DDO's zullen worden overwogen door
het Politiek Forum over duurzame ontwikkeling, rekening houdend met de
deskundige inbreng van het Task Team.
71. We herhalen dat deze
agenda en de doelstellingen en streefdoelen voor duurzame ontwikkeling, met
inbegrip van de implementatiemiddelen, universeel, ondeelbaar en onderling
verbonden zijn.
Follow-up en herziening
72. We verbinden ons ertoe de komende 15 jaar systematisch de uitvoering van
deze agenda op te volgen en te evalueren. Een robuust, vrijwillig, effectief,
participatief, transparant en geïntegreerde follow-up- en beoordelingskader zal
een essentiële bijdrage leveren aan de uitvoering en zal landen helpen de
voortgang bij de uitvoering van deze agenda te maximaliseren en te volgen, om
ervoor te zorgen dat niemand achterblijft.
73. Het opereert op
nationaal, regionaal en mondiaal niveau en bevordert de verantwoording aan onze
burgers, ondersteunt effectieve internationale samenwerking bij het
verwezenlijken van deze agenda en bevordert de uitwisseling van beste
praktijken en wederzijds leren. Het zal steun mobiliseren om gedeelde
uitdagingen te overwinnen en nieuwe en opkomende problemen te identificeren.
Aangezien dit een universele agenda is, zal wederzijds vertrouwen en begrip
tussen alle naties belangrijk zijn.
74. Follow-up- en
evaluatieprocessen op alle niveaus zullen worden geleid door de volgende
principes:
a. Zij zullen vrijwillig
en door het land worden geleid, zullen rekening houden met de verschillende
nationale realiteiten, capaciteiten en ontwikkelingsniveaus en zullen de
beleidsruimte en prioriteiten respecteren. Aangezien nationaal eigendom van
cruciaal belang is voor het bereiken van duurzame ontwikkeling, zullen de
resultaten van nationale processen de basis vormen voor evaluaties op regionaal
en mondiaal niveau, aangezien de wereldwijde evaluatie voornamelijk zal zijn
gebaseerd op nationale officiële gegevensbronnen.
b. Zij zullen de voortgang
bij de uitvoering van de universele doelstellingen en streefdoelen, inclusief
de uitvoeringsmiddelen, in alle landen volgen op een manier die hun universele,
geïntegreerde en onderling samenhangende karakter en de drie dimensies van
duurzame ontwikkeling respecteert.
c. Ze blijven gericht op
de langere termijn, identificeren prestaties, uitdagingen, hiaten en kritische
succesfactoren en ondersteunen landen bij het maken van weloverwogen
beleidskeuzes. Zij zullen helpen bij het mobiliseren van de noodzakelijke
implementatiemiddelen en partnerschappen, de identificatie van oplossingen en
beste praktijken ondersteunen en de coördinatie en doeltreffendheid van het
internationale ontwikkelingssysteem bevorderen.
d. Ze zijn open,
inclusief, participatief en transparant voor alle mensen en ondersteunen de
rapportage door alle relevante belanghebbenden.
e. Ze zullen mensgericht,
gendergevoelig zijn, de mensenrechten respecteren en zich in het bijzonder
richten op de armsten, de meest kwetsbaren en degenen die het verst achterop
staan.
f. Ze zullen voortbouwen
op bestaande platforms en processen, waar deze zich voordoen, dubbel werk
vermijden en reageren op nationale omstandigheden, capaciteiten, behoeften en
prioriteiten. Ze zullen in de loop van de tijd evolueren, rekening houdend met
opkomende problemen en de ontwikkeling van nieuwe methodologieën, en zullen de
rapportagelast voor nationale overheidsdiensten tot een minimum beperken.
g. Ze zullen rigoureus
zijn en gebaseerd op bewijs, geïnformeerd door middel van door het land geleide
evaluaties en gegevens die van hoge kwaliteit, toegankelijk, actueel,
betrouwbaar en uitgesplitst zijn naar inkomen, geslacht, leeftijd, ras, etniciteit,
migratiestatus, handicap en geografische locatie en andere kenmerken die
relevant zijn in nationale contexten.
h. Ze zullen meer steun
voor capaciteitsopbouw voor ontwikkelingslanden nodig hebben, met inbegrip van
de versterking van nationale datasystemen en evaluatieprogramma's, met name in
Afrikaanse landen, MOL's, SIDS en LLDC's en middeninkomenslanden.
i. Ze zullen profiteren
van de actieve steun van het VN-systeem en andere multilaterale instellingen.
75. De doelstellingen en
streefdoelen zullen worden opgevolgd en beoordeeld aan de hand van een reeks
globale indicatoren. Deze zullen worden aangevuld met indicatoren op regionaal
en nationaal niveau die door de lidstaten zullen worden ontwikkeld, naast de
resultaten van de werkzaamheden die zijn verricht voor de ontwikkeling van de
basislijnen voor die doelen waarvoor nog geen nationale en mondiale
basisgegevens bestaan. Het globale indicatorkader, dat moet worden ontwikkeld
door het Interagentschap en de deskundigengroep inzake DDO-indicatoren, zal
uiterlijk in maart 2016 door de VN-Commissie voor statistiek worden goedgekeurd
en daarna door de Economische en Sociale Raad en de Algemene Vergadering worden
aangenomen, in overeenstemming met de bestaande mandaten. Dit kader zal
eenvoudig maar robuust zijn, alle DDO's en doelstellingen aanpakken, inclusief
voor implementatiemiddelen, en het politieke evenwicht, de integratie en de
ambitie daarin behouden.
76. We zullen
ontwikkelingslanden, met name Afrikaanse landen, LDC's, SIDS en LLDC's, ondersteunen
bij het versterken van de capaciteit van nationale statistische bureaus en
datasystemen om toegang tot hoogwaardige, tijdige, betrouwbare en uitgesplitste
gegevens te waarborgen. We zullen transparante en verantwoordelijke opschaling
van passende publiek-private samenwerking bevorderen om de bijdrage van een
breed scala aan gegevens, waaronder aardobservatie en georuimtelijke
informatie, te benutten, terwijl we ervoor zorgen dat de nationale
verantwoordelijkheid de voortgang ondersteunt en volgt.
77. We verbinden ons ertoe
om volledig betrokken te zijn bij het uitvoeren van regelmatige en inclusieve
evaluaties van de vooruitgang op subnationaal, nationaal, regionaal en mondiaal
niveau. We zullen zoveel mogelijk putten uit het bestaande netwerk van instellingen
en mechanismen voor follow-up en evaluatie. Nationale rapporten maken het
mogelijk de voortgang te beoordelen en uitdagingen op regionaal en mondiaal
niveau te identificeren. Samen met regionale dialogen en wereldwijde
beoordelingen zullen ze aanbevelingen doen voor follow-up op verschillende
niveaus.
nationaal niveau
78. We moedigen alle lidstaten aan om zo spoedig mogelijk ambitieuze nationale
reacties te ontwikkelen op de algehele uitvoering van deze agenda. Deze kunnen
de overgang naar de DDO's ondersteunen en zo nodig voortbouwen op bestaande
planningsinstrumenten, zoals nationale ontwikkelingsstrategieën en strategieën
voor duurzame ontwikkeling.
79. We moedigen de
lidstaten ook aan om regelmatig en inclusief de voortgang te beoordelen op nationaal
en subnationaal niveau, dat door het land wordt geleid en door het land wordt
gedreven. Dergelijke beoordelingen moeten worden gebaseerd op bijdragen van
inheemse volkeren, het maatschappelijk middenveld, de particuliere sector en
andere belanghebbenden, in overeenstemming met nationale omstandigheden, beleid
en prioriteiten. Ook nationale parlementen en andere instellingen kunnen deze
processen ondersteunen.
Regionaal niveau
80. Follow-up en evaluatie op
regionaal en subregionaal niveau kunnen in voorkomend geval nuttige kansen
bieden voor intercollegiaal leren, onder meer door vrijwillige beoordelingen,
het delen van beste praktijken en discussie over gedeelde doelen. We
verwelkomen in dit opzicht de samenwerking van regionale en subregionale commissies
en organisaties. Inclusieve regionale processen zullen gebruikmaken van
evaluaties op nationaal niveau en bijdragen tot follow-up en evaluatie op
mondiaal niveau, onder meer op het Politiek Forum inzake duurzame ontwikkeling
(HLPF).
81. We erkennen het belang
van het voortbouwen op bestaande follow-up- en evaluatiemechanismen op
regionaal niveau en zorgen voor voldoende beleidsruimte, en moedigen alle
lidstaten aan om het meest geschikte regionale forum te identificeren om deel
te nemen. Regionale VN-commissies worden aangemoedigd om de lidstaten hierbij
te blijven steunen.
Wereldwijd niveau
82. De HLPF zal een centrale rol
spelen bij het toezicht op een netwerk van follow-up- en evaluatieprocessen op
mondiaal niveau, in samenhang met de Algemene Vergadering, ECOSOC en andere
relevante organen en fora, in overeenstemming met de bestaande mandaten. Het
zal het delen van ervaringen, waaronder successen, uitdagingen en geleerde
lessen, vergemakkelijken en politiek leiderschap, begeleiding en aanbevelingen
voor follow-up verschaffen. Het bevordert de systeembrede samenhang en
coördinatie van het beleid inzake duurzame ontwikkeling. Het moet ervoor zorgen
dat de agenda relevant en ambitieus blijft en moet gericht zijn op de
beoordeling van de vooruitgang, prestaties en uitdagingen waarmee ontwikkelde
en ontwikkelingslanden worden geconfronteerd, evenals nieuwe en opkomende
kwesties. Er zullen effectieve koppelingen worden gemaakt met de follow-up- en
beoordelingsregelingen van alle relevante VN-conferenties en -processen, ook
over LDC's, SIDS en LLDC's.
83. De follow-up en
evaluatie bij de HLPF zal worden geïnformeerd door een jaarlijks DDO-voortgangsverslag
dat door de secretaris-generaal in samenwerking met het VN-systeem moet worden
opgesteld, op basis van het mondiale indicatorkader en gegevens die zijn
geproduceerd door nationale statistische systemen en informatie die is
verzameld op het regionale niveau. De HLPF zal ook worden geïnformeerd door het
Globale Ontwikkelingsrapport van Duurzame Ontwikkeling, dat de interface tussen
wetenschap en beleid zal versterken en een krachtig, wetenschappelijk
onderbouwd instrument kan bieden om beleidsmakers te ondersteunen bij het
bevorderen van armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling. We nodigen de
president van ECOSOC uit om een proces van overleg te voeren over de reikwijdte,
methodologie en frequentie van het rapport, evenals de relatie ervan met het DDO-voortgangsrapport,
waarvan de uitkomst zou moeten worden weerspiegeld in de ministeriële
verklaring van de HLPF-sessie in 2016.
84. De HLPF voert onder
auspiciën van ECOSOC regelmatig evaluaties uit, in overeenstemming met
resolutie 67/290. Beoordelingen zullen vrijwillig zijn, terwijl aanmoediging
wordt aangemoedigd, en omvatten ontwikkelde en ontwikkelingslanden, evenals
relevante VN-entiteiten en andere belanghebbenden, waaronder het
maatschappelijk middenveld en de particuliere sector. Zij worden geleid door de
staat, waarbij ministeriële en andere relevante deelnemers op hoog niveau zijn
betrokken. Ze bieden een platform voor partnerschappen, onder meer door deelname
van grote groepen en andere relevante belanghebbenden.
85. Bij de HLPF zullen ook
thematische evaluaties van de voortgang op de doelstellingen voor duurzame
ontwikkeling plaatsvinden, met inbegrip van sectoroverschrijdende kwesties.
Deze zullen worden ondersteund door beoordelingen door de functionele
commissies van ECOSOC en andere intergouvernementele instanties en fora, die
het geïntegreerde karakter van de doelstellingen en de onderlinge verbanden
tussen beide moeten weerspiegelen. Ze zullen alle relevante belanghebbenden
betrekken en, waar mogelijk, inspelen op en aansluiten bij de cyclus van de
HLPF.
86. We verwelkomen, zoals
uiteengezet in de actieagenda van Addis Abeba, de specifieke follow-up en
evaluatie van de resultaten van Financiering voor ontwikkeling, evenals alle
implementatiemiddelen van de DDO's die geïntegreerd zijn in het follow-up- en
evaluatiekader van deze agenda. De intergouvernementeel overeengekomen
conclusies en aanbevelingen van het jaarlijkse ECOSOC-forum over
ontwikkelingsfinanciering zullen worden meegenomen in de algehele follow-up en
evaluatie van de uitvoering van deze agenda in het HLPF.
87. De HLPF komt om de
vier jaar bijeen onder auspiciën van de Algemene Vergadering en zal politieke
leiding op hoog niveau geven over de agenda en de uitvoering ervan, de
vooruitgang en opkomende uitdagingen identificeren en verdere acties ondernemen
om de uitvoering te versnellen. De volgende HLPF, onder auspiciën van de
Algemene Vergadering, zal plaatsvinden in 2019, waarbij de cyclus van
vergaderingen aldus wordt gereset, om de coherentie met het vierjaarlijkse
uitgebreide beleidsevaluatieproces te maximaliseren.
88. We benadrukken ook het
belang van systeembrede strategische planning, implementatie en rapportage om
te zorgen voor coherente en geïntegreerde ondersteuning bij de implementatie
van de nieuwe agenda door het VN-ontwikkelingssysteem. De relevante
bestuursorganen moeten actie ondernemen om dergelijke ondersteuning bij de
uitvoering te herzien en verslag uit te brengen over de voortgang en
belemmeringen. We zijn blij met de lopende ECOSOC-dialogen over de
positionering van het VN-ontwikkelingssysteem op langere termijn en kijken
ernaar uit om waar nodig actie te ondernemen op dit gebied.
89. De HLPF zal deelname
aan follow-up- en herzieningsprocessen door de grote groepen en andere
relevante belanghebbenden ondersteunen, in overeenstemming met resolutie
67/290. We roepen deze actoren op om te rapporteren over hun bijdrage aan de
uitvoering van de agenda.
90. We verzoeken de
secretaris-generaal, in overleg met de lidstaten, om een verslag op te
stellen dat ter overweging zal worden voorgelegd tijdens de 70e zitting van de
Algemene Vergadering ter voorbereiding van de 2016-bijeenkomst van de HLPF,
waarin cruciale mijlpalen worden geschetst voor coherent, efficiënt en
inclusief volgen -up en herziening op mondiaal niveau. Dit rapport moet een
voorstel bevatten over de organisatorische regelingen voor door de staat
geleide beoordelingen bij de HLPF onder auspiciën van ECOSOC, inclusief
aanbevelingen voor een vrijwillige gemeenschappelijke rapportagerichtlijn. Het
moet de institutionele verantwoordelijkheden verduidelijken en richtsnoeren
geven over jaarlijkse thema's, een reeks thematische evaluaties en opties voor
periodieke evaluaties voor de HLPF.
91. We bevestigen onze
niet-aflatende inzet om deze agenda te verwezenlijken en deze ten volle te
benutten om onze wereld in 2030 ten goede te transformeren.
|