De staat van genade is
niets anders dan zuiverheid, en het geeft de Hemel aan degene die zich ermee
bekleden. Heiligheid is daarom eenvoudig de gezuiverde, verlichte, verfraaide staat
van genade door de meest volmaakte zuiverheid, niet alleen vrijgesteld van
doodzonde maar ook van de kleinste fouten; zuiverheid zal Heiligen van jullie
maken! Alles zit hierin vervat!
Wanneer ik Jezus aan mijn
hart drukte zei ik tot Hem: Ik zal een priester worden. Ik beloof het U! O wat
een genaden gaf Onze Heer mij toen! Ja, ik geloof dat mijn bekering in dit tijd
oprecht en perfect was.
Priester Col, een onverschrokken
verdediger van het geloof tijdens de Franse Revolutie en pastoor van
Bourg-d'Oisans waar deze goede mensen getrouwd waren [M / M Eymard], had hun
voorzegd dat ze een zoon zouden krijgen die een priester en stichter van de
Orde van het Heilig Sacrament zou worden. Gedurende de maanden dat de moeder van
Eymard in verwachting was, bezocht zij de parochiekerk en offerde hem op aan de
verborgen God van het Tabernakel.
Heb vertrouwen in het
gebed. Het is de onfeilbare kracht die God ons heeft gegeven. Door middel van
het gebed zal je de redding van dierbare zielen verkrijgen die God je heeft
toevertrouwd en al je geliefden. Vraag en je zal verkrijgen, zei Onze Heer.
Wees jezelf bij de goede Heer.
Jezus heeft niet alleen 1
Hostie voorbereid, maar 1 voor elke dag van ons leven. De Hosties voor ons zijn
gereed. Laat ons niet 1 ervan verspelen.
Liefde kan niet zegevieren
tenzij het de enige hartstocht van ons leven wordt. Zonder zon hartstocht kunnen
we geïsoleerde daden van liefde voortbrengen, maar ons leven is niet echt
toegewijd aan een ideaal. Tot we een hartstochtelijke liefde voor Onze Heer
hebben in het Allerheiligste Sacrament, zullen we niets bereiken.
De Eucharistie is de
schakel die de Christelijke familie met elkaar verbindt. Haar de Eucharistie weg
en je hebt geen broederlijkheid meer.
O Maria! Leer ons het
leven van aanbidding! Leer ons al de mysteries en al de genaden in de Eucharistie te zien
zoals U; het Evangelie steeds opnieuw te beleven en het te lezen in het licht
van het Eucharistisch Leven van Jezus. Bedenk, O OLVrouw van het Allerheiligste
Sacrament, dat U de Moeder bent van alle aanbidders van de H. Eucharistie.
De Eucharistie had een zo
krachtige aantrekking op de H. Maagd dat ze niet kon leven verwijderd ervan. Ze
leefde erin en erdoor. Ze bracht haar dagen en nachten door aan de voet van
haar Goddelijke Zoon. Haar liefde voor haar verborgen God scheen in haar gelaat
en verspreidde zijn vurigheid aan allen rond haar.
Maria aanbad Jezus als de
Bruidegom van zielen. Vereniging is de uiteindelijke doelstelling van liefde.
Jezus verenigt Zich door de gaven van Zijn substantie in de Eucharistie met
onze ziel als met Zijn lieve bruiden. Als Bruidegom geeft Hij hen al Zijn
bezittingen, Zijn naam, Zijn Hart, Zijn hele Zelf, maar op voorwaarde dat de
ziel wederkerige blijk van liefde geeft. De ziel, Zijn bruid, zal enkel voor
Hem leven.
Ik probeer het vuur van de
H. Eucharistie terug aan te steken.
De Heer heeft Zijn
Tabernakel in de zon geplaatst, zegt de Psalmist. De zon is Marias Hart.
Zonder deze lichten en
deze kleine troon kan Onze Heer niet uit Zijn Tabernakel komen. We geven hen
aan Hem en zeggen: U bent op een mooie troon. Het is dat wat we voor U hebben
opgericht. Het zijn wij die de deur van Uw gevangenis hebben geopend en de wolk
opheffen dat U verborg, O Zon van Liefde. Richt Uw stralen nu op elk hart.
De H. Eucharistie is een
behoefte in het Hart van Christus, net zoals het een behoefte is van ons hart. Heilig
en wijd jezelf in alle dingen toe aan de geest van liefde die Onze Heer ertoe
aanzette de Heilige Eucharistie in te stellen, waarin Hij de gave van Zijn
liefde bestendigt tot eer van de Vader.
Eucharistische aanbidding
is de grootste daad. Aanbidden is het leven van Maria op aarde delen toen ze
het Mensgeworden Woord aanbad in haar maagdelijke schoot, toen ze hem aanbad in
de Kribbe, op Golgotha, in de goddelijke Eucharistie
Voorzover mogelijk dien je in stille en stille toewijding te bidden. Probeer
een favoriet gebedsthema te hebben, zoals een toewijding aan het Lijden van
Jezus, het Heilig Sacrament, bewustzijn van de goddelijke aanwezigheid; ga
zonder al te veel poespas rechtstreeks naar Jezus. **
Wanneer de uitstalling en aanbidding van de Eucharistie op
een constant basis gebeurt (24 u op een dag), wordt het eeuwigdurende
aanbidding genoemd. In een klooster of abdij wordt het door monniken of nonnen
gedaan, in een parochie door vrijwillige parochieleden sinds de 20ste
eeuw.
In een openingsgebed in de Eeuwigdurende aanbiddingskapel
in de St Pietersbasiliek bad H. Paus Johannes Paulus II voor een eeuwigdurende
aanbiddingskapel in elke parochie in de wereld. Paus Benedictus XVI stelde de
eeuwigdurende aanbidding in voor de leken in elk van de vijf sectoren van het
Roomse diocees.
Praktijk en
context
De
Eucharistische aanbidding kan zowel worden gedaan wanneer de H. Eucharistie
wordt tentoongesteld of als ze niet zichtbaar is in het Tabernakel. Het kan plaatsvinden
in de context van de liturgische ritus van Uitstalling van het H. Sacrament of
als een informeel bezoek om te bidden voor het Tabernakel. De schrijfster Valerie
Schmalz merkt op dat "In de eerste helft van de 20ste eeuw het
gebruikelijk was dat Katholieken, jong en oud, op weg naar huis, naar het werk
of school, winkel eerst een bezoek brachten aan het Heilig Sacrament in hun
plaatselijke kerk. Meestal werd de Eucharistie niet uitgestald, maar was een brandende
rode kaars of godslamp aanwezig, dat zowel toen als nu de Aanwezigheid van de
Heer in de Tabernakel beduidt.

In Katholieke
kerken is de godslamp een olielampje in de buurt van het Tabernakel dat
blijft branden zolang het H. Sacrament in het tabernakel aanwezig is. De
godslamp getuigt van Christus' Werkelijke Tegenwoordigheid. Vroeger was de
godslamp altijd een hanglamp met drie kettingen.
Sinds
het Tweede Vaticaans Concilie heeft de Katholieke Kerk van de Eucharistische uitstalling
en zegening een eigen liturgische dienst gemaakt en aan haar praktijk meer een
richtlijn gegeven. Ze ontleent haar hoofdbetekenis aan de H. Eucharistische
viering zelf. Door de Eucharistische Jezus te aanbidden, worden we wat God wil
dat we zijn! Als een magneet trekt de Heer ons naar Zich toe en transformeert
ons zachtjes.
Aan
het begin van de uitstalling van het Heilig Sacrament haalt een priester of
diaken de H. Hostie uit het Tabernakel en plaatst deze in de monstrans op het
altaar voor aanbidding door de gelovigen. Een monstrans is het instrument dat
wordt gebruikt om de geconsecreerde Eucharistische Hostie te tonen tijdens Eucharistische
Aanbidding of zegening.
De
aanbidding kan ook plaatsvinden wanneer de Eucharistie niet wordt tentoon
gesteld, maar in een ciborium wordt bewaard, die eveneens op een altaar of in
een gesloten Tabernakel wordt geplaatst, zodat de gelovigen kunnen bidden
zonder dat vrijwilligers er constant aanwezig moeten zijn ( zoals vereist is
wanneer het Heilig Sacrament wordt uitgestald).
De "Instructie over
Eucharistische Aanbidding", uitgegeven door de Heilige Congregatie van Riten
op het feest van Corpus Christi, 25 mei 1967, luidt ter zake: "De uitstalling
van het Heilig Sacrament, waarvoor ofwel een monstrans of een ciborie kan
worden gebruikt , stimuleert de gelovigen tot het besef van de wonderbaarlijke aanwezigheid
van Christus en is een uitnodiging tot spirituele gemeenschap met Hem. Het is
daarom een uitstekende aanmoediging om Hem die aanbidding aan te bieden in
geest en waarheid die Hem toekomt."
|