Beroemde relikwieën
wereldwijd
Relieken die te
maken hebben met Christus
De relikwieën van het H. Kruis :
Notre Dame te Parijs stuk van het ware Kruis van Jezus en twee nagels
van de Kruisiging van Christus. Het was eens van Anna Gonzaga, een Paltsgravin
en werd aan het klooster van St-Germain-des-Pres gegeven in Parijs. Dit
klooster werd verwoest in de Franse Revolutie, en de relieken zijn nu in de
Notre Dame Kathedraal.
Er zijn over de hele wereld
fragmenten van het ware H. Kruis te vinden. (of instanties die claimen dit te
hebben)
H. Doornenkroon :
Doornenkroon in de Notre Dame
Kathedraal
Veel andere kerken claimen de
doornenkroon of een deel ervan te bezitten. In Maastricht zouden zich twee
doornen uit de kroon in separate reliekhouders in de schatkamer van de
OLVrouwekerk bevinden. Ook in de Wenceslaskroon in Praag zou een doorn uit de
doornenkroon zijn verwerkt. Er worden ook
twee doornen in de basiliek Santa Croce in Rome bewaard.
H. Bloed van Christus :
H. Bloed in Brugge
Gestold bloed in een flesje
vervaardigd uit bergkristal of in een loden doosje. Het bloed zou uit de wonden
van Jezus opgevangen zijn. In die tijd was het gebruikelijk dat mensen bloed
van martelaren verzamelden. Een andere plaats waar het H. Bloed is verzameld
zou de abdijkerk van Fécamp (Fr) zijn.
H. Graal :

Officieel staat de H. Graal in
Valencia

Avondmaal uit gedronken zou
hebben, staat volgens Spaanse onderzoekers Margarita Torres en José Manuel
Ortega del Rio al duizend jaar in de basiliek van San Isidro in het Spaanse
León.
H. Lans :

De Heilige Lans in Wenen is een van de relieken waarvan gedacht werd
dat het de lans van Longinus zou kunnen zijn, de soldaat die de zijde van Jezus
doorboorde toen die was gestorven aan het Kruis..
De speer, die tegenwoordig in de
Schatkamer in de Hofburg (Wenen) bij de regalia van de Habsburgse dubbelmonarchie
wordt bewaard, bestaat uit verschillende lagen en elementen waarvan de basis een
van de spijkers waarmee Christus aan het kruis werd genageld zou zijn. Uit
onderzoek is gebleken dat de spijker uit het juiste tijdperk stamt en dus in
ieder geval authentiek zou kunnen zijn. Om de spijker heen zijn elementen van
latere tijden toegevoegd. Op de speer bevindt zich een inscriptie, waaruit
blijkt erop dat hij van Mauritius is. Deze inscriptie heeft een ander licht op
de zaak geworpen. Een verklaring zou kunnen zijn dat het hier om
reliekenverwisseling gaat. De lans zou een authentiek reliek zijn, maar van een
andere heilige: Mauritius van Agaunum, een soldaat in het Thebaanse Legioen
(dit was een grote groep soldaten die zich tot het christendom bekeerde ten
tijde van de vervolging door de Romeinen, en allemaal de marteldood vonden). De
lans zou dan later met opzet of per ongeluk tot Longinuslans gepromoveerd zijn.
Andere plaatsen die een H. Lans claimen: Rome, Parijs (verdwenen tijdens de
Franse Revolutie), Ejmiatsin (Armenië), Krakau, Aachen.
Lijkwade van Turijn :


De lijkwade van Turijn is 4,36
meter bij 1,10 meter. Op de lijkwade is een inprenting te zien van de voor- en
achterkant van een naakte man, die zijn handen gekruist houdt boven zijn kruis.
De man is gespierd, heeft een baard en een snor en lang haar. Hij heeft een
lengte van zeker 1,75 meter. Afgaande op enkele plekken op de lijkwade, die
bloedvlekken zijn, toont het lichaam van de man verschillende wonden op:
- (ten minste) één pols. Deze wond lijkt te zijn
veroorzaakt door een doorboring. De andere pols is niet zichtbaar, doordat
deze zich tussen de bovenste pols en het lichaam bevindt;
- de zijde. Deze wond lijkt te zijn veroorzaakt
door een doorboring;
- de schedel;
- de rug en de benen. Deze wonden lijken te zijn
veroorzaakt door geseling.
Energie bij de opstanding: Veel
mensen die geloven in de echtheid van de lijkwade geloven dat de afbeelding
ontstaan is door de energie die vrijkwam op het moment van de opstanding van
Jezus. Zij ondersteunen hun theorie onder meer door te wijzen op in 1992
ontdekte röntgenachtige afbeeldingen van tanden en vingerkootjes. Ook wordt
verwezen naar afdrukken die gevonden zijn in en rondom Hiroshima na ontploffing
van de atoombom. Door de grote hoeveelheid energie die bij deze ontploffing
vrijkwam, zijn sommige schaduwen op de weg of op muren 'gebrand'. Een dergelijk
proces zou dan een verklaring kunnen zijn voor de afdruk op de lijkwade. Enkele
onderzoekers betogen dat de afbeelding alleen nagemaakt kan worden door middel
van laserlicht, een technologie die in de Middeleeuwen nog onbekend was.
H. Tuniek van Trier:

De Heilige Tuniek (Duits: Heiliger Rock) is het vermeende
naadloze onderkleed (tunica) van Jezus, dat hij volgens de christelijke
traditie droeg vóórdat hij gekruisigd werd. De bekendste versie van het
tweedegraads relikwie, waarvan de echtheid omstreden is, wordt bewaard in de Dom
van Trier, hoewel ook andere plaatsen claimen het kledingstuk in bezit te
hebben.
Het naadloze onderkleed van
Jezus, de Tunika Christi, werd volgens het Johannesevangelie niet verdeeld,
maar door de aanwezige Romeinse soldaten verloot:
Toen dan de soldaten Jezus gekruisigd hadden,
namen zij zijn klederen en maakten daarvan vier delen, voor iedere soldaat één
deel, en zijn onderkleed. Dit kleed nu was zonder naad, aan één stuk geweven.
Zij zeiden dan tot elkander: Laten wij dit niet scheuren, maar erom loten, voor
wie het zijn zal; zodat het schriftwoord vervuld werd: Zij hebben mijn klederen
onder elkander verdeeld en over mijn kleding hebben zij het lot geworpen. Dit
hebben dan de soldaten gedaan. (Johannes 19, vers 23-24)
Het naadloos, niet uit
verschillende onderdelen samengesteld zijn van de tuniek maakt het tot een
symbool van het onverdeelde christendom. Bij de bedevaart van 1959 te Trier
werd het volgende gebed geïntroduceerd, dat geïnspireerd is door de gedachte
dat de Heilige Tuniek een symbool van de eenheid der christenen is:
Jezus Christus, Heiland en verlosser, Heb
medelijden met ons en met de hele wereld. Gedenk uw christenen en breng tezamen
wat verdeeld is.
Momenteel stelt de Kerk dat de
echtheidsvraag niet bepalend is, maar het feit dat de Heilige Tuniek een
zinnebeeld van Jezus Christus is. De verering ervan geldt net zoals bij het H.
Kruis en andere relieken van Jezus niet het voorwerp als zodanig, maar het
erachter staande oorspronkelijke beeld van Christus.
Anderen die claimen de tunica te
bezitten: Argenteuil (Frankrijk), Germia (Turkije) en Safed bij het Meer van
Tiberias (Israël).
Nagels van Jezus op het Kruis:
Van de nagels die in de handen
van Jezus zijn geslagen, zijn er minstens dertig in omloop. Opmerkelijk: dit
jaar nog beweerde de Israëlische regisseur en onderzoeker Simcha Jacobovici dat
hij de enige echte nagels had gevonden in het graf van de joodse hogepriester
Kajafas.

Volgens het Nieuwe Testament was
Kajafas de voorzitter van het gerechtshof toen Jezus berecht werd. Er zijn
nagels te vinden in de kathedraal van Trier en kathedraal van Monza.
kathedraal van Trier
De Heilige Spons:

Aan het kruis krijgt Jezus azijn aangereikt met een rietstok met een natte
spons op. Minstens acht kerken beweren dat ze een stukje spons hebben, o.a. de
basilieken Santa Croce, Maria Maggiore en Santa Maria in Rome.
Zweetdoek van Oviedo:

De zweetdoek van Oviedo is een relikwie dat bewaard wordt in de Spaanse
stad Oviedo. Van de zweetdoek wordt verteld dat deze gebruikt is om het hoofd
van Jezus te bedekken na zijn dood aan het kruis. De zweetdoek van Oviedo meet
84 x 53 cm. In de zweetdoek is geen menselijk gelaat te herkennen, maar zeker
is dat de zweetdoek menselijke bloedvlekken en andere lichaamsstoffen bevat. Op
de zweetdoek zijn verschillende vlekken zichtbaar.
Zweetdoek van de H. Veronica:

Het Heilige gelaat van Manopello is een afbeelding van een gezicht
waarvan wordt geloofd dat het het gelaat van Jezus Christus is, die wordt
bewaard in een basiliek bij het Italiaanse dorpje Manoppello. De afbeelding is
gemaakt op een doek van byssus, ook wel mosselzijde genoemd, een ragfijn
weefsel gemaakt van de ankerdraad van mosselen. Het doek is zo dun dat de
afbeelding zowel aan de voor- als de achterzijde bekeken kan worden. Het doek
wordt vaak vereenzelvigd met de zweetdoek van de H. Veronica, waarbij men ervan
uitgaat dat de doek die in Rome wordt bewaard een vervalsing is, ingesteld
nadat de echte doek naar Manoppello was overgebracht. Een andere theorie stelt,
dat het Heilige gelaat de doek is die over het gezicht van Jezus was geplaatst
toen hij in het graf lag.
Kleed van Edessa :

Het Kleed van Edessa of Mandylion
was een relikwie waarop het gezicht van Jezus te zien zou zijn. Volgens de legende, die later werd opgeschreven
door Eusebius van Caesarea (circa 263-circa 339), had de invalide koning van
Edessa, Abgar V van Osrhoene die leefde van 13 tot 50 na Christus, Jezus
geschreven hem te genezen. In plaats van Jezus zou de apostel Judas Thaddeüs gekomen
zijn, die een kleed droeg met daarop een afbeelding van het gezicht van Jezus.
Toen de koning het gezicht van Jezus zag, werd hij op miraculeuze wijze
genezen.
|