Een bijzonder graf
In 1802 deed men in de catacomben
van de H. Priscilla in Rome een bijzondere ontdekking. Een medewerker van de
opgravingen vond een loculus, een grafnis, afgedicht met drie gebakken tegels
met daarop het opschrift LUMENA PAXTE CUM FI. De volgorde van de tegels was
duidelijk verkeerd. De juiste tekst luidt PAX TECUM FILUMENA, Vrede zij met
jou, Filumena.


Originele kleitabletten die bewaard worden in
een altaar in het Heiligdom te Mugnano del Cardinale, Avellino, Italië
Rond de naam waren ankers, een
speer, pijlen en palmtakken afgebeeld. Die laatsten wijzen op een martelaar, en
volgens de toen geldende regels werd om die reden de opgraving stilgelegd, en
werd de custos reliquiarum, de bewaarder van de relieken van het
vicariaat van Rome, gewaarschuwd. Dat was in die tijd een zekere monseigneur
Ponzetti. De volgende dag werd de loculus geopend door de opzichter van de
opgravingen, en werd er het gebeente van een jong meisje aangetroffen, en
daarnaast een glazen flesje met bloed.
Het was in die tijd gebruikelijk
dergelijke gebeenten van onbekende Romeinse martelaren te bergen en in kerken
ter verering onder een altaar te leggen. Ook werden dergelijke gebeenten
dikwijls ten geschenke gegeven aan kerken in het buitenland. Veel van die
zogenaamde 'katakombenheiligen' zijn nu nog terug te vinden in vooral barokke
kerken in Midden-Europa.

Het gebeente van Filumena werd
naar Mugnano del Cardinale in de buurt van Napels overgebracht en er werden
haar talrijke mirakels toegeschreven, zoals genezingen van kanker en van de
meest verscheidene wonden. Zo gebeurde het dat deze martelares - van wie verder
helemaal niets bekend was - een zeer populaire heilige werd (denk alleen al aan
de duizenden meisjes die naar haar werden vernoemd.) Vooral in Frankrijk,
Amerika en Zuid-Italië werd zij een echte volksheilige. Haar verering kreeg
helemaal een enorme duw in de rug toen de populaire heilige Pastoor van Ars
haar verering actief bevorderde en verschillende wonderen toeschreef aan haar
voorspraak.
In Zuid-Italië wordt Filomena
druk vereerd. Rond haar feestdag, op 11 augustus, zijn er in Mugnano del
Cardinale grote volksfeesten, waarbij de straten voor de processie versierd
worden met honderden verlichte erebogen. Verder is Filomena ook in Frankrijk en
vooral in Noord-Amerika nog altijd een populaire volksheilige.
Zij wordt vereerd als patroonheilige
van toekomstige moeders, gefolterden en gevangenen.
H. Mina de Wonderdoener
Hij wordt ook de H. Menas
genoemd.
In 1905 werden duizenden kleine ampullen
(kruikjes) met de inscriptie: EULOGIA TOU AGIOU MENA (Nagedachtenis aan de H.
Menas), of gelijkaardig opgegraven door C.M. Kaufmann in Baumma (Karm Abum) in de
woestijn van Mareotis, in het noordelijk deel van de Libische woestijn.
Volgens Oosthoek encyclopedie
van 1916: Mareotis, - oudtijds meer
in t N. van t Deltagebied ten W. van Alexandri naar de zijde der Libysche
woestijn, nu Birket-el-Marioet, met vruchtbare oevers en wijnbouw. De
voornaamste daaraan gelegen plaats is Marea. In de naburige Mareotis-woestijn
lag in t Z. de Menas-stad, een oud-Christelijk Aegyptisch heiligdom, door de
opgravingen van 1905 blootgelegd.
Historisch gezien,
"Libië" verwees naar een slecht gedefinieerde gebied ten westen van het
oude Egypte , waarvan de grens van oudsher was het meer van Mareotis , buiten Alexandrië
. De oude Grieken, zoals Herodotus , gezien het geheel van de Noord-Afrikaanse
kust, om Cape Spartel in Marokko , als Libië. Later, de Romeinen organiseerde
de regio de provincies Libië Inferior en Libië Superior, die West-Egypte en
Cyrenaica gedekt. Dus de "Libische Woestijn" was de woestijn in het
zuiden van het oude Libië . Met de organisatie van de Italiaanse kolonie Libië
in de 20e eeuw de term "Libische Woestijn" voor deze regio werd een
verkeerde benaming, en het gebied van de woestijn in Egypte werd bekend als de
"Western Desert " (dwz ten westen van de Nijl, in tegenstelling aan
de Oostelijke Woestijn, ten oosten van de Nijl).




De
huidige Bumma is de begraafplaats van de Libische martelaar Menas, die in de 5e
en misschien wel de 6e eeuw een van de beroemdste bedevaartsoorden in de
christelijke wereld was. De ampullen van St. Menas waren lange tijd bekend bij
archeologen en waren niet alleen gevonden in Afrika, maar ook in Spanje,
Italië, Dalmatië, Frankrijk en Rusland, waar ze waren meegebracht door pelgrims
uit het heiligdom van Menas. Volgens de ontdekking van Kaufmann zouden de ampullen
olie bevatten van de lampen die brandden bij het graf van Menas. Uit
verschillende inscripties op de ampullen die door Kaufmann zijn opgegraven,
staat vast dat sommige, water uit een heilige put nabij het heiligdom van de H.
Menas bevatten en als herinnering aan de pelgrims werden gegeven. De zogenaamde
olie van H. Menas was dus in werkelijkheid water uit zijn heilige bron, dat
werd gebruikt als remedie tegen lichamelijke en geestelijke aandoeningen.

Leven
De Heilige Mina is zeer bekend
in zowel in het oosten als in het westen, door de vele wonderen die werden
verricht door zijn gebeden voor ons. Dit is duidelijk geworden door de vele
kleine kleiachtige flesjes die gegraveerd waren met zijn afbeelding en naam,
welke gevonden werden door archeologen en verschillende landen in de wereld,
zoals in Heidelberg in Duitsland, Milaan in Italië, Dalmatië in Joegoslavië,
Marseille in Frankrijk, Dengela in Soedan en Jeruzalem.
De Heilige Mina werd geboren in
het jaar 285 A.D., in de stad Niceos. Zijn ouders waren zeer vrome Christenen,
zijn vader Audexios en zijn moeder Aufimia. Op het kerkelijke feest van de
Heilige Maria bad zijn moeder, die geen kinderen kon krijgen, in tranen voor
het Ikoon van de Maagd, dat God haar een zoon mocht geven. Zij hoorde een stem
zeggende: "Amen", en dus noemde zij haar zoon Mina.
Zijn vader heerser over een van
de provinciën van Egypte overleed toen Mina veertien jaar oud was. Op zijn
vijftiende diende hij in het leger en had een hoge rang dankzij zijn vaders
reputatie die werd gelegerd in Algerije. Drie jaren later verliet hij het leger
met het verlangen om zijn leven lang te getuigen van Christus en vertrok in de
richting van de woestijn om een ander leven te leiden.
Na vijf jaren als een kluizenaar
te hebben geleefd, zag hij in een openbaring, de engelen, de martelarenkronen
met glanzende kronen en verlangende ernaar om met hen verenigd te zijn, haastte
hij zich naar zijn regeerder om van zijn Christelijke geloof te getuigen. Zijn
eindeloze beproevingen en kwellingen die hij doorstond bracht vele heidenen,
niet alleen tot het geloof, maar ook naar hun martelaarschap. Zijn lichaam werd
begraven in "Marriout", dichtbij Alexandrië. Zijn relikwie werd
ontdekt door de dochter van de koning Xenon, die genas toen ze daar had
geslapen. De koning bouwde daar een kerk en een grote stad werd er gebouwd.
Zieke mensen van over de hele wereld kwamen daar om genezing te zoeken. Paus
Cyrillus VI bouwde daar in de omgeving een klooster op zijn naam.
Andere Heiligen
H. Gregorius van Tours getuigt
dat een bepaalde substantie zoals bloem afgescheiden werd uit het graf van
Johannes de Evangelist. Dezelfde Gregorius schrijft dat uit het graf van de H.
Apostel Andreas in Patrae manna werd afgescheiden in de vorm van bloem en een
geurige olie.
Hieronder is een lijst van andere Heiligen uit wiens relieken of
graftomben olie vloeide:
H.
Antipas, Bisschop van Pergamum, martelaar onder Keizer Domitianus
H.
Babolenus, Abt van St-Maur-des-Fossés bij Parijs, +7de eeuw
H.
Candida de jongere van Napels, +586
H. Demetrius van Thessalonica,
martelaar in 306 or 290
H.. Eligius, Bisschop van Noyon, +660
H.
Euthymius de Grote, abt in Palestina, +473
H.
Fantinus, belijder in Tauriano (Calabria), gestorven onder Constantijn de Grote
H.
Felix van Nola, priester, +260
H. Franca, Cisterciënzer abdis,
+1218
H.
Glyceria, martelaar gedurende de heerschappij van Antonius Pius
Zalige
Gundecar, Bisschop van Eichstädt, +1075
H.
Humilitas, eerste abdis van de Vallombrosiaanse zusters, +1310
H. Johannes de Barmhartige,
Patriarch van Alexandria, +620 of 616
H. John on Beverley, Bisschop van
York, +721
H.
Lucas de jongere/Thaumaturgos, een heremiet in Griekenland, +945-6
H.
Paphnutius, bisschop en martelaar in Griekenland, +4e eeuw
H.
Paulus, Bisschop van Verdun, +648
H.
Perpetuus, Bisschop van Tongeren/Maastricht, +630
H. Peter González, Dominicaan,
+1246
H.
Peter Thaumaturgus, Bisschop van Argos, +890
H.
Rolendis, maagd in Gerpinnes in Belgie, +7e of 8e eeuw
H.
Reverianus, Bisschop van Autun, en metgezellen, martelaar om ong. 273
H.
Sabinus, Bisschop van Canosa, + ong 566
H.
Sigolena, Abdis van Troclar, + ong 700
H. Tillo Paulus, Benedictijnse
monnik in Gaul, +703
H.
Venerius, heremiet op het Eiland van Palamaria in de golf van Genua, +7e Eeuw
H.
William, Aartsbisschop van York, +1154 en een paar anderen
Uiteindelijk gebruikt God soms
materiele zaken, zoals olie uit de graftomben van Heiligen om genezing of
bekering te brengen. Het is iets dat God altijd heeft gedaan in de
heilsgeschiedenis en het is iets dat hij zeker zal blijven doen in de toekomst.
Waarom? Enkel God weet het.
|