Uit het getuigenis van
Dodd en andere voormalige leden van de CP en voormalige
Sovjet-inlichtingenagenten die in de VS werken, weten we dat zowel Lenin als
Stalin het grootste deel van hun spionagetalent, tijd en financiën investeerden
in de infiltratie en ondermijning van vakbonden, de arbeidersbeweging,
belangrijke overheidsposten, 'denktanks' en stichtingen, industriële en
militaire installaties, lokale, nationale en nationale politieke partijen en
andere seculiere Amerikaanse instellingen. Dit betekent echter niet dat de
Sovjets minder succesvol waren in kleinere projecten die ze ondernamen,
waaronder de ondermijning van religieuze instellingen, waaronder de Rooms-Katholieke
Kerk.
Hoewel er geen gebrek aan
bewijs lijkt te zijn over de succesvolle penetratie van protestantse
seminaries, kerken en sekten in de VS door de Sovjets vanaf de jaren 1930,
hebben we geen vergelijkbaar verslag van de Communistische infiltratie van de Katholieke
Kerk, inclusief Katholieke seminaries, en kerken en zijn hiërarchische bureaucratie.
Maar dit is zeker het geval want de Sovjetmeester-spion Richard Sorge is
tenslotte met succes doorgedrongen tot de hoogste niveaus van de Japanse
samenleving en de regering, die volgens de westerse inlichtingendiensten
ondoordringbaar waren.
Er waren ernstige
obstakels voor het infiltreren van Katholieke seminaries in de jaren 1930 tot
de jaren 1950, die niet aanwezig waren in het geval van hun protestantse
tegenhangers, zoals de eis van celibaat en systematisch onderzoek en
nauwlettend toezicht door superieuren, maar deze werden toch genomen. Het
verloop onder die Communistische en Socialistische radicalen die zich
vrijwillig hebben aangemeld of onder druk zijn gezet bij deze opdrachten, moet
zeer hoog zijn geweest.
In zijn autobiografie bekent
de bekende historicus Will Durant dat hij na zijn afstuderen aan de middelbare
school in 1907 verstrikt raakte in een vlucht van socialistische euforie en
besloot het priesterschap te infiltreren om 'van binnenuit te werken om de Katholieke
Kerk te leiden in de VS om samen te werken met de socialistische beweging.
Zijn experiment duurde drie jaar totdat een slecht geweten hem de baas werd en
hij Seton Hall in New Jersey verliet voor een carrière in de journalistiek en
een mooi meisje Ariel, die zijn vrouw werd.
Ondanks de ontberingen
moeten sommige Sovjetagenten de kerkelijke wijding hebben doorstaan. De sleutel
tot hun toekomstige succes zou liggen in het vermijden van parochiewerk en het
verkrijgen van een bureaubaan in een kanselarij of bij de Nationaal Katholieke
Welzijnsorganisatie. Dit laatste zou de agent de mogelijkheid bieden om op de
bureaucratische ladder te komen, met een minimum van indringing van religie,
naar een positie van macht en invloed in AmChurch.
Met de massale versoepeling van de toelatingseisen tot Katholieke seminaries en
de steile achteruitgang in discipline en moraal van seminaristen en gewijde geestelijkheid
die de revolutie van Het Tweede Vaticaans Concilie kenmerkte, en de oprichting
van de Nationale Conferentie van Katholieke Bisschoppen en de Katholieke
conferentie in Washington D.C. in 1966 op het hoogtepunt van de Koude Oorlog, stonden
de deuren op nog grotere schaal open voor subversie.
Stonewall-rellen
(Wikipedia) : Deze
rellen vonden eind juni 1969 plaats in de wijk Greenwich Village in New York
bij de ontruiming van de homobar Stonewall Inn door de Politie. Na jaren van
treiterijen en geweldplegingen door de politie besloot het bezoekende publiek
van homoseksuele mannen, lesbische vrouwen en travestieten terug te vechten.
Deze opstand vormt een scheidslijn in de geschiedenis van
de holebi-beweging, daar nooit eerder homo's en travestieten in zulke grote
aantallen hardhandig weerstand boden tegen de op hun gemeenschap gerichte
vernederingen door de politie. De optochten die ter herdenking van deze rellen
gehouden werden kregen als Gay Pride Parades wereldwijd navolging.
De rellen
Zaterdagmorgen 28 juni 1969 viel de politie binnen in de
Stonewall Inn, een homobar in Greenwich Village. Een aantal factoren maakte
deze raid anders dan vorige invallen. Zo had politiepersoneel van het zesde
district de uitbaters van de Stonewall Inn getipt. Daarnaast vonden de invallen
doorgaans vrij vroeg op de avond plaats, zodat de zaak weer normaal draaide
tijdens de piekuren s nachts. Om 1.20 uur, veel later dan bij de gewoonlijke
invallen, betraden zes tot acht agenten uit het eerste district, waarvan
slechts een in uniform, de bar, waar al undercoveragenten aanwezig waren.
Het merendeel van de ongeveer 200 klanten zou niet worden
gearresteerd aangezien alleen de personen zonder identiteitsbewijs, diegene die
gekleed waren in de kledij van het andere geslacht en sommige of alle
werknemers het doel waren. Nadat de lichten aangingen en de muziek was gestopt,
moesten alle aanwezigen bij het verlaten van de zaak hun identiteitsbewijs
laten zien. Eenmaal buiten was de sfeer aanvankelijk nog feestelijk en vrolijk.
Aanvang
Details over hoe de rellen precies begonnen variëren.
Aanwezig waren in elk geval de twee zwarte travestieten Zazu Nova en Marsha P.
Johnson, waarbij de laatste waarschijnlijk als eerste een glas of een fles naar
de politie gooide. Binnen in de bar vielen politie-agenten ook enkele lesbische
bezoekers lastig en een jonge witte lesbische vrouw werd geboeid naar een
politiewagen gebracht. Ze verzette zich tegen haar ruwe behandeling en eenmaal
in de politiewagen vluchtte ze weg, maar werd gepakt en weer terug in de auto
gezet.
Escalatie
Door de scene met de lesbische vrouw sloeg ook buiten de
stemming om en begonnen mensen eerst kleingeld en vervolgens flessen en stenen
naar de politie te gooien. De agenten werden in het defensief gedwongen en
trokken zich terug in de Stonewall Inn, waar ze aanwezige bezoekers grepen en
sloegen. De menigte viel onophoudelijk aan. Sommigen poogden het pand in brand
te steken, anderen gebruikten een parkeermeter als stormram om de
politieagenten naar buiten te krijgen.
Het nieuws van de rel verspreidde zich snel door de buurt
en vele bewoners en klanten van nabijgelegen bars haastten zich naar het schouwspel.
Om de agenten in de bar te ontzetten kwam er versterking in de vorm van de
Tactical Patrol Force (TPF) die gespecialiseerd was in het neerslaan van anti-Vietnam-manifestaties.
Ook deze eenheid slaagde er niet in de menigte te verspreiden en de demonstranten
bekogelden hen eveneens met stenen en andere projectielen, ondertussen Gay
Power! scanderend.
Uiteindelijk doofden de rellen uit en rond 4.00 uur. Vier
politiemannen en een onbekend aantal demonstranten raakten gewond. Ten minste
twee relschoppers werden ernstig in elkaar geslagen door de politie.
Na afloop
Schattingen van het aantal aanwezigen tijdens deze eerste
nacht lopen uiteen van rond de 400 toen de bargasten naar buiten kwamen, tot
tussen de 1500 en 2000 op het moment dat de oproerpolitie arriveerde.
Mogelijk mede doordat er flyers verspreid waren kwamen er
de volgende nacht nog meer demonstranten op de been dan tijdens de eerste
nacht. Het werd ook gewelddadiger en er werden in brand gestoken afvalbakken
naar de politie gegooid, die op zijn beurt traangas inzette. De
schermutselingen duurden tot vier uur in de ochtend. Op woensdagavond, vijf
dagen na de inval in de Stonewall Inn, waren er voor de derde maal rellen
waarbij weer veel schade werd aangericht door de ongeveer duizend mensen die
zich bij de bar verzameld hadden.
Betekenis voor de homo-emancipatie
De Stonewall-rellen waren niet het begin van de
homo-emancipatie maar wel de aanleiding. Eerder waren er al organisaties, zoals
de in 1950 opgerichte Mattachine Society die op vreedzame en fatsoenlijke wijze
pleitten om homoseksuelen als normale burgers te erkennen.
Ook waren er eerdere politie-invallen in homobars die tot
gewelddadig protest hadden geleid. Deze rellen werden niet herdacht, wat met de
Stonewall-rellen wel het geval was. Na de Stonewall-rellen gingen
homo-activisten op luide en provocerende toon een eigen plek in de maatschappij
opeisen. De Gay Liberation Front was geboren. Actiepunten waren onder meer
seksuele bevrijding, vrijstelling van militaire dienst, reproductieve rechten
voor vrouwen, de vrijheid om drugs te gebruiken, economische vrijheid en
anti-racisme.
Gay Pride Parades
Tijdens een bijeenkomst in november 1969 besloten
plaatselijke activisten om de Stonewall-rellen als een nationale gebeurtenis te
herdenken onder de naam Christopher Street Liberation Day. Ze zochten
aansluiting bij groepen in Chicago en Los Angeles die instemden met een
herdenking van wat in New York was gebeurd, mede omdat het een van de weinige
daden van homoverzet was geweest die landelijke media-aandacht had gekregen.
Aldus vond exact een jaar na de Stonewall-rellen, op 28
juni 1970, zowel in New York als in Chicago en Los Angeles de eerste
Christopher Street Liberation Day plaats. In New York was het een
demonstratieve optocht van Greenwich Village naar het Central Park, waar tussen
de 3.000 en 15.000 mensen aan deelnamen. Het succes van de herdenking kwam mede
door de vorm: in plaats van een sombere bijeenkomst bood een vrolijke parade de
mogelijkheid dat een breed scala aan mensen kon deelnemen en er een positief
gevoel aan kon overhouden. De parade was een viering van verschillen en bedoeld
om de publieke opinie te veranderen - dit in tegenstelling tot vroegere
demonstraties die de overheid opriepen tot gelijke behandeling. De eerste
parades kregen navolging in anderen Amerikaanse steden en in 1971 ook in Londen,
Parijs, West-Berlijn en Stockholm. Tegenwoordig vinden wereldwijd Gay Pride
Parades plaats die teruggrijpen op deze eerste demonstratie. In België vond de
eerste homodag plaats op 18 maart 1978 in Gent. De volgende internationale
homodag was op 5 mei 1979 in Antwerpen.
|