www. Acton. org Pr. Ben Johnson 24/7/2019 Er is
geen Katholieke zaak van het Communisme
Dinsdag publiceerde het
Amerikaanse tijdschrift een verontschuldiging voor het Communisme die
beschamend zou zijn geweest in het Pravda-tijdperk in Gorbatsjov. "De Katholieke
zaak voor het Communisme" minimaliseert de intens anti-Christelijke
opvattingen van het marxisme, negeert zijn onderdrukking en economische
decimering van zijn burgers, verstoort het grootste deel van de Katholieke
sociale leer over socialisme en lijkt schijnbaar te eindigen met een oproep tot
revolutie.
In dit Amerikaanse essay
wordt het lot van de slachtoffers van het Communisme gereduceerd tot het niveau
van 'ecologisch lijden'.
Terwijl auteur Dean Dettloff beweert de "echte en tragische fouten"
van het marxisme te kennen, legt hij deze uit tot het punt van een farce. Hij
geeft toe, zonder het uit te werken, dat "Communisme in zijn
sociaal-politieke uitdrukking soms groot menselijk en ecologisch lijden heeft
veroorzaakt." Dat lijkt een nogal flauwe manier om decennia van
imperialisme, censuur en marteling te beschrijven; de Gulag-archipel,
heropvoedingskampen ontworpen om de gehele persoonlijkheid van het slachtoffer
uit te roeien, en de systematische industriële slachting van 100 miljoen mensen
(en het telt nog steeds in Noord-Korea, China en Cuba).
Evenzo verdoezelt Dettloff
de Communistische haat tegen religie in het algemeen en het Christendom in het
bijzonder. Hij zal zegt alleen dat marxistisch-leninisten 'toegewijde denkers
van de Verlichting waren, atheïsten die soms aannamen dat religie zou vervagen
in het heldere licht van de wetenschappelijke reden, en op andere momenten
pleiten voor propaganda ertegen.'
Als de Communisten zich
hadden beperkt tot propaganda, zouden ze hebben gefaald voordat ze de macht
hadden overgenomen in plaats van 70 jaar daarna. De bolsjewieken vermoorden
alleen al in 1922 2.691 Russisch-orthodoxe priesters, 1.962 monniken en 3.447
nonnen. Dettloff geeft toe dat Communisten religieuze mensen hebben vervolgd
'op verschillende momenten in de geschiedenis' - blijkbaar is het marxistische
equivalent van 'sommige mensen hebben iets gedaan'. In werkelijkheid was de Communistische
vervolging van de Kerk bijna universeel. Dezelfde cyclus werd afgewikkeld in
Spanje, Hongarije, Albanië, Noord-Korea en China van Xi Jinping. Zijn zwaard is
gevallen op mensen zoals Kardinaal Mindszenty, Zalige Pr. Jerzy Popiełuszko, en
een obscure Poolse priester Karol Wojtyla genaamd.
Voordat zij Christelijke
levens eisten, pakten de Communisten hun bezit af. Lenin schreef in het geheim
in 1922 dat het Politburo de door bolsjewieken geïnspireerde hongersnood als
dekmantel moest gebruiken om "alle Kerkbezit in beslag te nemen met alle
meedogenloze energie die we nog kunnen verzamelen." Hij begreep, beter dan
Christenen, dat de Kerk zonder eigendom geen aardse zelfverdediging heeft.
Rijkdom geeft zijn houder werkingsmacht - dat wil zeggen vrijheid.
Dettloff probeert zijn
lezers gerust te stellen dat Communisten alleen 'de rijken', niet het gewone
volk, zullen vernietigen. Het afschaffen van privé-eigendom betekent niet dat
de Rode Garde werkmateriaal dat een ambachtsman of boer bezit in beslag zal
nemen, maar alleen het soort privé-bezit dat de meesten van ons niet hebben:
bedrijven, kapitaalgoederen, enz. Dit veronderstelt dat universele
mensenrechten afhankelijk zijn van de klasse waartoe iemand behoort. Het ziet
het plunderen van Kerkbezit over het hoofd, de enige weelde die de meeste
boeren ooit zagen - eigendom dat echt tientallen generaties lang
gemeenschappelijk werd bewaard. (Noot: Het feit dat kerkmateriaal in
goud of zilver is, is eer betuigen aan Jezus die Zijn leven heeft gegeven om
ons EEUWIG LEVEN TE GEVEN IN HET PARADIJS. Wat betekent dit aardse dan tegenover
het eeuwige Paradijs waar alles overvloedig aanwezig is en de straten en huizen
van het Hemelse Jeruzalem in goud zijn. Bovendien is goud en zilver duurzaam,
het moet eeuwen kunnen dienen.)
Wat nog belangrijker is,
het negeert opnieuw de met bloed doordrenkte pagina's van de Communistische
geschiedenis. Stalin stuurde soldaten huis-aan-huis om alle voedsel,
gebruiksvoorwerpen - zelfs huisdieren - in beslag te nemen voordat hij zes
miljoen Oekraïners in de Holodomor uithongerde. Had Dettloff dit 100 jaar
geleden geschreven, dan werd hij beschouwd als goedgelovig. Maar met een eeuw
geschiedenis om op te bouwen, is het moeilijk voor Dettloff - die een doctoraat
heeft behaald aan het Instituut voor Christelijke Studies - om onwetendheid te
pleiten.
'Duurzaam' beschrijft
misschien niet nauwkeurig een economisch systeem dat na zeven decennia van
rijen om brood te kunnen kopen en massale honger in een ashoop is ingestort.
Maar in zijn verhaal: 'Katholieken en Communisten hebben natuurlijke redenen
gevonden om elkaar een teken van vrede te bieden.' Dettloff citeert als bewijs
het feit dat talloze Communistische organisaties Christelijke medereizigers
toelaten om naar marxistische doelen te werken, 'Christenen werken toegewijd in
Communistische en Socialistische bewegingen over de hele wereld', en sommige
marxisten leiders waren voormalige seminaristen. (Was Josef Stalin minder
moordlustig omdat hij ooit een orthodoxe seminarist was, of Chroesjtsjov omdat
hij vrijwel alle vier de Evangeliën letterlijk van buiten kende?)
Dit lijkt veel op de
verleidster die een man uit zijn familie vervreemdt en vervolgens opschept over
haar band met zijn ex-vrouw. Het marxisme lokte Katholieken weg van het Christelijk
geloof naar een valse religie van het materialisme. (Noot: Voor
Katholieken is het EEUWIG LEVEN belangrijker dan het aardse materiële. Katholieken
houden niet vast aan bezit, maar aan Jezus, Zijn leer en Zijn beloften
waaronder EEUWIG GELUK. Jezus heeft geen gelijkheid van klassen beloofd op
aarde, Zijn Rijk is geen aards Rijk waar
politiek geknoei en corruptie aan te pas komt. Bovendien is aards bezit
VERGANKELIJK, HEMELS BEZIT NIET. Als je als mens stommiteiten doet zoals het
materiële boven God stellen, dan zit je binnenkort op de blaren voor eeuwig en
altijd.)
De ononderbroken leer van
de Rooms-Katholieke kerk veroordeelt alle vormen van marxisme en Communisme.
Paus Pius XI schreef in Quadragesimo Anno dat "niemand tegelijkertijd een
goede Katholiek en een echte Socialist kan zijn."
"Zorg ervoor, eerbiedwaardige broeders, dat de gelovigen zich niet laten
misleiden!" schreef hij. "Communisme is intrinsiek verkeerd, en
niemand die de Christelijke beschaving wil redden, kan ermee samenwerken in
welke onderneming dan ook."
(Noot: Het feminisme om het gezin te ontwrichten
is een uitvinding van het Communisme, abortus ook. De hersenspoeling in het
onderwijssysteem waar de rol van de ouders wordt overgenomen ook. De Big Brother
maatschappij ook waar elke persoonlijke identiteit wordt afgeschaft. Ook de
verdeeldheid onder de mensen waar iedereen elkaar in het oog houdt of ze wel
een goede Communist zijn, omdat ze anders worden opgepakt, en in het
slechtste geval vermoord als tegenstander van het systeem.)
Desalniettemin beweert
Dettloff dat Katholieken het marxisme moeten promoten (en impliciet dat ze het
leergezag moeten negeren), omdat het Communisme een van de weinige duurzame opposities
tegen het Kapitalisme heeft opgeleverd', dat wil zeggen 'een economisch systeem
gebaseerd op gierigheid , uitbuiting en menselijk lijden."
De economische implosie
van elk marxistisch experiment in de menselijke geschiedenis lijkt hem voorbij
te zijn gegaan. Dat geldt ook voor de concentratie van alle rijkdom in handen
van staatsfunctionarissen, de eindeloze klassenoorlogsvoering, de geschiedenis
van het toewijzen van banen ongeacht de individuele keuze, en de eis dat
iedereen de goede gunst van de politieke klasse moet afdwingen voor een
(marginaal) betere kans op overleving.
Het Kapitalisme brengt
onbetwistbaar meer rijkdom en betere levensomstandigheden voor de armen voort dan
degenen die onder het socialisme leven.
Vermoedelijk zullen marxistische apologeten beweren dat deze sociaal-politieke
uitingen 'geen echt socialisme' waren. Toch geloofden collectivisten dat de
regimes destijds socialistisch waren. Het lijkt erop dat je alleen kunt
vertellen dat een regering geen 'echt' socialisme praktiseert nadat het faalt,
op dezelfde manier waarop puriteinen alleen konden vertellen dat een vrouw onschuldig
was aan hekserij nadat ze begon te verdrinken.
De vrije markt brengt
mensen uit verschillende etnische en sociaaleconomische achtergronden samen in
harmonieuze relaties. Het vereist dat mensen anderen dienen door goederen of
diensten te leveren die ze willen kopen. Het Kapitalisme genereert
onbetwistbaar meer rijkdom en betere levensomstandigheden voor de armen dan
degenen die onder het socialisme leven. En het laat de werknemer de vruchten
van zijn of haar arbeid en daarmee de keuze en waardigheid.
|