|
Het
Katholicisme versus het Communisme
Deze twee artikels gaan over het Katholicisme versus het
Communisme. In het eerste artikel wordt een reikende hand gereikt aan het
Communisme, een dodelijke zaak. De schrijver valt in de valstrik dat de
Communisten eigenlijk geen slechte mensen zijn die alleen de opkomst van het
gewone volk voor ogen houden ten koste van de rijke opperklasse. Hij
minimaliseert de zaken tot een gevaarlijk niveau. Het tweede artikel zet de
eerste schrijver op zijn plaats met het echte beeld van het Communisme en waar
we als Katholieken niet moeten intuinen. De slachtoffers die het Communisme
reeds gemaakt heeft is ontelbaar. Het herleidt de mens tot een eenheidsproduct
waar men de identiteit moet van afpakken ten voordele van de zogezegde gemeenschap.
En naast de identiteit ook al de rest. Het leven van 1 mens is niets waard. Het
gaat over de zogezegde gemeenschap. Lees maar wat in China nu gebeurt. Een
mensenleven betekent NIETS. En dan om nog maar te zwijgen wat de Communisten
die in de Kerk zijn geïnfiltreerd sedert het Tweede Vaticaans Concilie hebben
aangericht. Bergoglio is in feite een neo-Communist. Lees het tweede artikel om
er zeker van te zijn dat het Communisme moet tegengehouden worden. OLVrouw van
Fatima heeft niet voor niets gewaarschuwd voor het vergif van het Communisme.
De
Katholieke zaak van het Communisme www. Americamagazine.org door Dean Dettlof
23/7/2019
Het is wanneer de
Communisten goed zijn dat ze gevaarlijk zijn
Dat is hoe Dorothy Day een artikel begint in Amerika, dat
werd gepubliceerd juist voor de lancering van de Katholieke Arbeider op 1 mei 1933.
In tegenstelling tot de reacties van vele Katholieken in die tijd, schilderde
Day een welwillend portret, maar met kritische ondertoon van de communisten die
ze ontmoette in de tijd van de Depressie in New York. Haar diepe personalisme
liet haar toe de menselijke verhalen te zien doorheen de ideologische strijd;
en toch concludeerde ze dat het Katholicisme en het Communisme niet alleen niet
verenigbaar waren, maar wederzijds een bedreiging vormden. Een Koude Oorlog is verstreken
sinds haar bedenkingen en een paar verduidelijkende opmerkingen zijn nu de
moeite waard.
Communisten voelen zich
aangetrokken tot het Communisme door hun goedheid, betoogde Day, die
onuitwisbare kwaliteit van het goede die zowel binnen als buiten de Kerk te
vinden is, en dat verweven is in onze natuur. Het was misschien makkelijker om
dit te beweren in 1933, toen de Amerikaanse Communisten bij het grote publiek
bekend waren omdat ze hun leven op het spel zetten om stakende arbeiders te
ondersteunen, maar het was ook iets dat je in heel wat problemen kon brengen,
niet in het minst in de Katholieke Kerk.
Door de goedheid te
bevestigen die zoveel Communisten toen en nu dreef, streefde Day ernaar de
perceptie van Katholieken te verzachten die zich meer op hun gemak voelen met
schurkachtige karikaturen van de Communisten van hun tijd dan met meer
uitdagende afbeeldingen van hen als arbeiders voor vrede en economische
rechtvaardigheid. De meeste mensen die lid worden van Communistische partijen
en bewegingen, zo wordt door Day terecht opgemerkt, zijn niet gemotiveerd door
een diepe haat jegens God of antitheïsme, maar door een streven naar een wereld
die bevrijd is van een politieke economie die enorme uitbuiting van de velen
met zich meebrengt voor het comfort van een paar.
Maar in haar poging om
sympathie te creëren voor de mensen die zich aangetrokken voelen tot het Communisme
en om een vooroordeel tegen hen te overwinnen, heeft Day twee andere
vooroordelen tegen het Communisme voortgezet. Ten eerste zei ze dat onder alle
goedheid die mensen aantrekt tot het Communisme, de beweging uiteindelijk een
programma is 'met de duidelijke visie om de Kerk neer te halen'.
Toen ze het had over een jonge Communist in haar buurt die werd gedood nadat ze
was geraakt door een steen gegooid door een aanhanger van Trotski, concludeerde
ze dat jonge mensen die de goedheid in hun hart volgen die hen naar het Communisme
kunnen leiden, zich niet volledig bewust zijn van hetgeen ze aan
meewerken-zelfs met het risico hun leven erbij in te schieten. Met andere
woorden, we zouden het Communisme moeten haten, maar de Communist liefhebben.
Hoewel de welwillende
kritiek van Day op het Communisme in veel opzichten lovenswaardig is, laat
bijna een eeuw geschiedenis zien dat het verhaal veel meer inhoudt dan deze
twee oordelen suggereren. Communistische politieke bewegingen over de hele
wereld zijn vol onverwachte karakters, vreemde ontwikkelingen en meer
gecompliceerde motivaties dan een verlangen om de Kerk ongedaan te maken; en
zelfs door de uitdagingen van de 20ste eeuw hebben Katholieken en Communisten
natuurlijke redenen gevonden om elkaar een teken van vrede te bieden.
Een ingewikkelde geschiedenis
Het Christendom en het Communisme
hebben duidelijk een ingewikkelde relatie gehad. Dat bijvoeglijk naamwoord
"ingewikkeld" zal er zeker ervoor zorgen dat sommige lezers met hun
ogen rollen. Communistische staten en bewegingen hebben inderdaad religieuze
mensen op verschillende momenten in de geschiedenis vervolgd. Tegelijkertijd
zijn Christenen hartstochtelijk vertegenwoordigd in Communistische en Socialistische
bewegingen over de hele wereld. En deze Christenen zijn, net als hun
atheïstische kameraden, Communisten, niet omdat ze de uiteindelijke doelstellingen
van het Communisme verkeerd begrijpen, maar omdat ze authentiek de Communistische
ambitie van een klasseloze samenleving begrijpen.
"Van elk naar
vermogen, naar elk volgens behoefte", vat Marx samen in "Kritiek op
het Gotha-programma", een echo dat lijkt op de beschrijving van Lukas van
de vroege Kerk in Handelingen 4:35 en 11:29. Misschien was het Day, niet haar
jonge Communistische buurman, die het Communisme verkeerd begreep.
Het is waar dat Marx,
Engels, Lenin en een aantal andere grote Communisten geëngageerde Verlichtingsdenkers
waren, atheïsten die soms aannamen dat religie zou vervagen in het felle licht
van de wetenschappelijke rede, en op andere momenten pleitten voor propaganda
daartegen (hoewel niet, omdat Lenin betoogde, op een manier die de beweging
tegen het kapitalisme zou verdelen, de feitelijke tegenstander). Dat zou op
zichzelf niet zo schandalig moeten zijn. Ze waren nauwelijks de enige als
moderne atheïsten, en hun atheïsme is begrijpelijk, wanneer het Christendom zo
vaak een kracht is geweest die verbonden is met de heersende machten die de
armen uitbuiten. Katholieken hebben in het verleden veel filosofische
bronnen in niet-Christelijke bronnen gevonden; waarom geen hedendaagse?
Ondanks en naast
theoretische verschillen, zijn priesters zoals Herbert McCabe O.P., Ernesto en
Fernando Cardenal SJ, Frei Betto O.P., Camilo Torres en vele andere Katholieken
- leden van de geestelijkheid, religieuzen en leken - geïnspireerd door Communisten
en hebben op veel plaatsen bijgedragen als leden aan Communistische en door Communisten
beïnvloede bewegingen. Sommigen doen dat nog steeds - bijvoorbeeld in de
Filippijnen, waar de 'Christenen voor Nationale Bevrijding', een activistische
groep die voor het eerst werd georganiseerd door nonnen, priesters en
uitgebuite Christenen, politiek zijn ondergebracht in het Nationaal Democratisch
Front, een coalitie van bewegingen met een sterke Communistische leidraad, die
momenteel vecht tegen de extreem-rechtse
autoritaire leider Rodrigo Duterte.
Dichter bij huis en naast een
gewapende strijd zijn Christenen tegenwoordig ook aanwezig in Communistische
bewegingen in de VS en Canada. Welke vijandelijkheden er ook in het verleden
hebben bestaan, sommige van deze bewegingen staan nu open voor Christelijke
deelname. Veel van mijn vrienden in de Partij voor Socialisme en Bevrijding,
bijvoorbeeld een Marxistisch-Leninistische partij, zijn kerkgaande Christenen
of mensen zonder wrok jegens hun Christelijke opvoeding, net als veel mensen in
de radicale vleugel van de Democratische Socialisten van Amerika.
De Communistische Partij in
de VS heeft essays gepubliceerd die de bindingen tussen het Christendom en het Communisme
bevestigen en Marxisten aanmoedigen om Christenen niet af te schrijven als
hopeloos verloren aan de rechterkant (de CPUSA-krant, People's World,
rapporteerde zelfs over de campagne van zuster Simone Campbell en Network's
Nuns on the Bus om agitatie voor immigratiehervorming). In Canada was Dave
McKee, voormalig leider van de Communistische Partij van Canada in Ontario,
ooit een Anglicaanse theologiestudent aan een katholiek seminarie, deels
geradicaliseerd door zijn contact met basisgemeenschappen in Nicaragua. Van
mijn kant heb ik het meer gehad over Karl Rahner S.J., H. Óscar Romero en de bevrijdingstheologie
tijdens meidagen en Communistische bijeenkomsten dan over mijn eigen Katholieke
parochie.
Met andere woorden, hoewel
sommige Communisten ongetwijfeld de voorkeur geven aan een wereld zonder Christendom,
is het Communisme niet alleen een programma om de Kerk te vernietigen. Velen
die hun hele leven aan de Kerk hebben toegewijd, voelden zich gedwongen om
samen te werken met Communisten als onderdeel van hun Christelijke roeping. De
geschiedenis van het Communisme, wat het ook is, zal altijd een geschiedenis
van het Christendom bevatten, en vice versa, of leden van beide facties het nu leuk
vinden of niet.
Het Communisme in zijn
sociaal-politieke uitdrukking heeft soms tot groot menselijk en ecologisch
lijden geleid. Elke goede Communist geeft dat snel toe, niet in de laatste
plaats omdat het Communisme een onafgemaakt project is dat afhankelijk is van
de erkenning van zijn echte en tragische fouten.
Maar Communisten zijn niet de enigen die zich moeten verantwoorden voor het
creëren van menselijk lijden. Marx betoogde dat het verre van een vriendelijk
spel van wereldconcurrentie was, voortgekomen uit de privatisering van wat ooit
openbaar was, zoals gedeeld land, een proces dat eerst werd afgedwongen door
fysiek geweld en vervolgens voortgezet door de wet. Naarmate de tijd verstreek,
zouden mensen zelf het privé-eigendom van andere mensen worden.
Koloniaal kapitalisme,
samen met de veronderstellingen van witte suprematie, luidde eeuwenlang
ongebreideld terrorisme in voor populaties over de hele wereld, waardoor een
systeem werd gecreëerd waarin mensen konden worden gekocht en verkocht als
handelswaar. Zelfs na de officiële afschaffing van de slavernij in de grootste
wereldeconomieën - waarvoor een bloedige burgeroorlog in de VS nodig was -
leven de gevolgen van dat systeem voort en blijven kapitalistische landen en
transnationale bedrijven arme en werkende mensen in binnen- en buitenland
uitbuiten. Voor veel mensen over de hele wereld kan het aan de verkeerde kant staan
nog steeds het verschil tussen leven en dood betekenen.
|