Het
Lijden van de Mens : Bergoglio’s staties van het Kruis waar de mens centraal
staat in plaats van Christus 29/4/2019
Op Goede
Vrijdag herdenken katholieken het Lijden en Dood van Jezus Christus, de enige
manier waarop redding kan worden verkregen (zie Joh 3: 16-18; Joh 14: 6;
Handelingen 4:12).
Een van de
meest genadevolle daden is om op Goede Vrijdag deel te nemen aan de Kruisweg,
die rijkelijk met aflaten is voorzien. Ze bestaat uit gebeden en meditaties
over elk van de 14 staties van Christus ‘Heilig Lijden’, en begint met de
doodstraf die door Pontius Pilatus werd uitgesproken over de onschuldige Jezus
en eindigt met de neerlegging van Jezus’ lichaam in het graf.
In
tegenstelling tot de H. Rozenkrans bijvoorbeeld, zijn er geen specifieke
gebeden die moeten worden gebeden als men elke statie overweegt (in een kerk of
thuis). De methode van de H. Franciscus van Assisi en de methode van de H.
Alfonsus Liguori behoren echter tot de meest populaire manieren om de staties
te bidden.
Het is reeds
lang de gewoonte dat de staties op Goede Vrijdag wordt herdacht met de Paus in
het Colosseum in Rome. Ook dit jaar. De kern van de Kruisweg
zijn de meditaties en omdat het niet modern genoeg zou zijn om de traditionele
methodes van de gecanoniseerde Heiligen te gebruiken, wordt elk jaar iemand
door de Paus gekozen om nieuwe meditaties te schrijven.
Dit jaar koos
Bergoglio Zuster Eugenia Bonetti, een 80jarige missionaris uit Italië die werkt
om prostitutie en mensenhandel tegen te gaan. De introductie paragraaf van haar
bijdrage maakt duidelijk welke richting de meditaties uitgaan: “We willen deze
via dolorosa (Kruisweg) bewandelen in vereniging met de armen, de verstotenen
van onze maatschappij en al degenen die zelfs nu de kruisiging ondergaan als
slachtoffers van onze bekrompenheid, onze instellingen en onze wetten, onze
blindheid en zelfzucht, maar vooral onze onverschilligheid en hardheid van
hart.
Met andere
woorden, het lijden van Christus is een excuus om zich te richten op het lijden
van de naaste. Het is dus zoals gewoonlijk voor de sekte van Bergoglio. En dit
is pas het begin. Laten we eens in het kort kijken naar de staties van Zr
Bonetti, die elk bestaan uit een meditatie en een gebed.
1ste
statie: Jezus wordt ter dood veroordeeld
Na een korte
meditatie over hoe de H. Maagd Maria Jezus’ hele leven vergezelde, maakt de Zuster
gebruik van de gelegenheid om zich te concentreren op alle andere moeders die
'wenen om het lot van hun dochters en zonen' die 'sterven aan ziekte,
ondervoeding en gebrek aan water, medische zorg en hoop voor de toekomst. De
'roep van de armen' komt ook ter sprake, net als 'de onverschilligheid die
voortkomt uit egoïstisch en discriminerend politiek beleid'. Een petitie voor 0% werkloosheid is ook inbegrepen.
2de statie:
Jezus neemt Zijn Kruis vast en legt het op Zijn schouders
Een snelle
verwijzing naar het Christelijk Kruisbeeld wordt onmiddellijk gevolgd door de
vermelding van 'de nieuwe Gekruisigden van vandaag: de daklozen; de jongeren
beroofd van hoop, zonder werk en zonder vooruitzichten; de immigranten
degradeerden naar sloppenwijken aan de rand van onze samenlevingen na
onnoemelijk leed te hebben doorstaan. De
'gemarginaliseerde, uitgebuite en vergeten mensen' worden ook vermeld en de
discriminatie wordt aan de kaak gesteld. Tot
zover de meditatie. Het
daarop volgende gebed noemt Christus als ons levensmodel en eindigt met de
smeekbede 'dat we ons leven altijd ten dienste van anderen zouden mogen
stellen'.
3de statie:
Jezus valt de eerste keer onder het Kruis
De Zuster rept
geen enkel woord over wat de betekenis is van de derde statie. Onze lijdende Redder
krijgt een enkele vermelding in een korte zin die Hem onmiddellijk met de mens
verbindt: "Heer Jezus, op het steile pad dat naar Golgotha leidt, hebt U
ervoor gekozen onze menselijke zwakheid te ervaren." Dat is het. De rest
gaat over "de aanwezigheid en dienstbaarheid van zoveel vrijwilligers, de
nieuwe Samaritanen van het derde millennium", een vreselijke misdaad tegen
drie Afrikaanse vrouwen, "de angst voor duisternis, eenzaamheid en
onverschilligheid", de "laatste in de rij te zijn" , en het
altijd aanwezige thema 'ontmoet Jezus in het lijden'. Wat heeft dit te maken
met Christus die op weg naar Golgotha valt?
4de statie:
Jezus ontmoet Zijn Moeder van Smarten
De H. Moeder
krijgt gelukkig toch tenminste twee onbetwistbare zinnen over haar ontmoeting
met haar Zoon op Zijn Kruisweg, maar deze beschouwing wordt vervolgens gebruikt
om te starten met steun voor de migranten, in het bijzonder 'moeders die hun
jonge kinderen hebben toegestaan naar Europa te vertrekken in de hoop hun door
armoede getroffen gezinnen te helpen, alleen om vernedering, minachting en soms
zelfs de dood te ontmoeten.’ De autochtone bevolking in Europa die zijn
verkracht en vermoord als gevolg van de ongecontroleerde toestroom van illegale
migranten, krijgen daarentegen geen vermelding.
5de statie:
Simon van Cyrene helpt Jezus om Zijn Kruis te dragen
Deze statie
wordt in het begin nauwkeurig beschreven, maar de aandacht wordt snel terug
naar de mens gebracht: 'Waar zijn de nieuwe Cyreneërs van het derde millennium?
Waar vinden we ze vandaag? Ik denk aan de ervaring van een groep religieuze
vrouwen van verschillende nationaliteiten, plaatsen van herkomst en
gemeenschappen met wie we al meer dan zeventien jaar elke zaterdag een centrum
bezoeken voor vrouwelijke immigranten zonder papieren.’ Het punt is duidelijk.
Het daaropvolgende gebed geeft het fundamentele dogma weer waar deze
bevrijdingstheologie op is gebaseerd: 'Voor al de Cyreneërs in onze
geschiedenis, dat ze nooit mogen wankelen in hun verlangen om U te verwelkomen
in de minsten van onze broeders en zusters, in de wetenschap dat bij het
verwelkomen van de armste leden van onze samenleving, wij U verwelkomen.’ Ja,
het is waar dat Christus wordt gepresenteerd, zoals Hij zei, in "deze mijn
minste broeders" (Mt 25:40), maar de bevrijdingstheologie van Bergoglio en
zijn soortgenoten verdraait en overdrijft de betekenis van deze tekst en legt
er eenzijdig nadruk op.
6de statie:
Veronica veegt het bloed van Jezus’ Gezicht
Voor de 6de
statie doet Zr. Eugenia niet eens alsof. Ze wijdt geen woord aan Veronica die
het Heilig Gezicht van onze Heer met haar sluier afveegt, en begint in plaats
daarvan haar meditatie door te denken aan 'al die kinderen in verschillende
delen van de wereld die niet naar school kunnen gaan maar in plaats daarvan
worden uitgebuit in mijnen, velden, en visserijen, gekocht en verkocht door
mensenhandelaren voor het oogsten van organen, gebruikt en misbruikt op onze
straten door velen, inclusief christenen, die het gevoel van hun eigen en
andermans heiligheid hebben verloren.’ Natuurlijk is het passend en noodzakelijk
om dergelijke gruwelijke misdaden te betreuren en eraan te werken, maar dit
heeft gewoon geen plaats in de Kruisweg. In het gebed dat volgt, noemt zuster
eindelijk het H. Aangezicht, maar natuurlijk alleen zoals het in de mens wordt
aangetroffen: 'Heer Jezus, reinig onze ogen zodat we Uw Gezicht kunnen zien in
onze broeders en zusters, vooral in alle kinderen die in veel delen van de
wereld in armoede en ellende leven.'
7de statie:
Jezus valt voor de tweede keer onder Zijn Kruis
Opnieuw geen
herdenking aan de tweede val van Jezus onder het Kruis. In plaats daarvan richt
zuster zich op vergeving als een middel tegen wraak en vermeldt dat ‘Christus’
vergeving, liefde en hoop biedt aan diegenen die vandaag, net als [Hem],
hetzelfde pad van spot, minachting, verlatenheid, verraad en eenzaamheid
bewandelen.’ Nogmaals zien we dat de mens als slachtoffer wordt voorgesteld,
terwijl de mens in feite de dader is met betrekking tot Christus’ Lijden. En
Christus nog altijd lijdt door de zonden van de mens.
8de statie:
De Vrouwen van Jeruzalem wenen over Jezus
"De
sociale, economische en politieke situatie van migranten en de slachtoffers van
mensenhandel daagt ons uit en stoort ons", begint de zuster haar
meditatie, en gaat op dit onderwerp verder. In het gebed vraagt ze God om 'ons
te leren zien met Zijn ogen', zodat we 'Hem zouden navolgen in hoe we
verschillende ideeën, gedragingen en gezichtspunten beschouwen.' En daarmee
bedoelt ze natuurlijk niet Gods haat voor en verwerping van valse ideeën en leerstellingen
(zie Marcus 7: 7; 1 Timoteüs 4: 1; Hebreeën 13: 9; 2 Johannes 1: 9-11), maar
eerder 'diversiteit accepteren'. Triestig.
9de statie:
Jezus valt voor de derde keer onder Zijn Kruis
Uiteindelijk
vermeldt de zuster dat onze Heer op de grond viel met Zijn zware Kruis. Maar ze
voegt er meteen aan toe: 'Zoals al die meisjes die door groepen
mensenhandelaars in de slavernij op straat worden gedwongen. Net als U kunnen
ze het niet volhouden door uitputting en vernedering bij het zien van hun jonge
lichamen die gemanipuleerd, misbruikt en verwoest zijn, samen met hun hoop en
dromen.' Er wordt niet verder nagedacht over Christus - Hij wordt alleen nog
een keer aangesproken in het daaropvolgende gebed, waar ze Hem vraagt om ‘ons
te helpen het lijden te delen van allen die als wegwerpmiddelen worden
behandeld.’
10de
statie: Jezus wordt van Zijn Kleren ontdaan
Voor de 10de
statie begint de zuster met de vermelding van drie woorden: 'Geld, comfort,
macht. Dit zijn de idolen van elk tijdperk.' Hier komt het blijkbaar niet bij
haar op dat ook zij misschien ‘verschillende ideeën, gedragingen en standpunten
moet beschouwen’. Ze besteedt absoluut geen aandacht aan Christus en zijn Heilig
Lijden in deze meditatie en beschouwt: “We zijn de kern van de mens, de
waardigheid, schoonheid en kracht van elke man en vrouw vergeten. Terwijl de
wereld muren en hindernissen bouwt, willen we iedereen erkentelijk zijn en
bedanken die op verschillende manieren in de afgelopen maanden hun eigen leven
hebben gewaagd, vooral in de Middellandse Zee, om het leven van zoveel gezinnen
te redden die op zoek zijn naar veiligheid en kansen. Mensen ontvluchten
armoede, dictaturen, corruptie en slavernij.' Zr. Eugenia weet hoe ze het hart
van Bergoglio sneller moet laten slaan. Voor het volgende gebed wordt Christus
alleen aanroepen als rechtvaardiging om ons op de mens te richten: 'Heer, help
ons de schoonheid en rijkdom die in elke persoon aanwezig is te herontdekken.
Help ons ten dienste van de samenleving als geheel te stellen en mensen niet te
gebruiken voor onze persoonlijke winst.’
11de
statie: Jezus wordt op het Kruis genageld
We weten dat
we van deze zuster geen enkele meditatie meer moeten verwachten over de
specifieke staties van Christus’ Heilig Lijden, en daarom komt het aansnijden
van andere onderwerpen niet als een verrassing. ‘Onze samenleving verkondigt
gelijke rechten en waardigheid voor alle mensen. Toch beoefent ze en tolereert
ze ongelijkheid.’ Daarna praat ze weer over mensenhandel. Bij het gebed
herinnert ze zich plotseling waarover de 11de statie gaat en bidt ze: ‘Heer,
hoeveel mannen en vrouwen worden zelfs vandaag aan een kruis genageld,
slachtoffers van brute uitbuiting, ontdaan van waardigheid, vrijheid en hoop
voor de toekomst!" Maar naar de Lijdende Christus wordt niet verwezen.
Alleen voor zover Hij kan worden gebruikt als een aanzet om over de mens te
praten.
12de
statie: Jezus wordt op het Kruis verheven en sterft.
Zelfs voor de
statie dat de laatste 3 pijnlijke uren van Christus aan het Kruis herdenkt, met
als hoogtepunt Zijn verlossende dood, verandert de zuster haar onderwerp niet. Ja,
ze erkent dat Christus ‘de last van minachting, spot, beledigingen, geweld,
verlatenheid en onverschilligheid droeg’, maar ze zegt niet waarom Hij dat
deed, en ze merkt op dat Christus dat ‘ook’ deed, alsof Hij slechts een van de
velen die lijden is, iemand die gewoon deelnam aan ons lijden. Zo spreekt ze godslasterlijk over ‘allen die vandaag de
dag sterven op Calvaries over de hele wereld: in transitkampen, op boten die de
toegang tot veilige havens worden geweigerd, in schuilplaatsen en kampen voor
seizoensarbeiders’! Wat een ongelooflijke godslastering! Wat een belediging van
het Kruis van Christus, dat de mensheid heeft verlost (zie Romeinen 3:24; Efeziërs
1: 7; 1 Timoteüs 2: 6; Hebreeën 9:12)! Wat is er nog meer als bewijs nodig dat
deze mensen geloven dat de mens God is? Migranten worden aanzien als
quasi-goddelijke martelaren die ‘sterven op Calvaries over de hele wereld’!
13de
statie: Jezus wordt van het Kruis afgehaald
Zuster Eugenia
gaat in dezelfde geest verder. Voor de 13de statie heeft ze het over
'26 jonge Nigeriaanse vrouwen die zijn verdronken', van wie 'de Calvarie lang
en moeilijk was'. Maar ze verzekert ons: 'hun dood, zoals die van Jezus die van
het Kruis is afgenomen, was niet tevergeefs.' En daar hebben we het: iemands dood, althans als hij onterecht
wordt veroorzaakt, is een ander voorbeeld van Christus’ Dood! De mens is
Christus en ook zijn sterfbed is Calvarie. In het volgende gebed vraagt de
zuster: 'Heeft iemand gehuild?' voor migranten die zijn gestorven, terwijl ze vergeet te huilen om de dood van Jezus, die in deze statie van
het Kruis werd afgehaald zodat ze zou
kunnen leven.
14de
statie: Jezus wordt in het graf gelegd
In plaats van
te mediteren over het feit dat Christus in het graf wordt gelegd, waaruit Hij
glorierijk zal opstaan op Paaszondag, is de zuster slechts in één ding
geïnteresseerd: de mens. ‘De woestijn en de zeeën zijn de nieuwe
begraafplaatsen van onze wereld geworden’, opent ze haar meditatie. Evenzo
houdt het volgende gebed alleen rekening met onze Heer voor zover de statie kan
worden gebruikt om de naturalistische, humanistische agenda vooruit te helpen:
'Heer, laat ons beseffen dat we allemaal kinderen van één Vader zijn. Moge de
dood van Uw Zoon Jezus de leiders van naties en wetgevers bewust maken van de
rol die ze moeten spelen in de verdediging van elke persoon die naar Uw beeld
en gelijkenis is geschapen.’
Bergoglio’s slotgebed
Hij begint als
volgt: ‘Heer Jezus, help ons alle kruisen van de wereld in uw Kruis te zien.’
Nee! We moeten in het Kruis van Christus de grote Liefde zien die God heeft
voor zondaars, zelfs tot het punt dat Hij zichzelf uitput om Zijn oneindige
Liefde aan te bieden en in ruil daarvoor onze liefde te verkrijgen, omdat het
alleen door Hem lief te hebben is dat we eeuwig geluk kunnen verwerven! Maar
deze waarheid was dit jaar totaal afwezig. Wat vervolgens volgde als onderdeel
van het gebed van Franciscus, was wat Vaticaan Nieuws "een litanie van
hedendaagse kruisen noemt, die verschillende vormen van lijden in de wereld van
vandaag vertegenwoordigen." Wij zullen u de details
besparen.
|