En uiteindelijk heeft de eniggeboren Zoon van God, Jezus
Christus uit de gehele Drievuldigheid gemeenschappelijk vleesgeworden uit
Maria, altijd Maagd, ontvangen door de medewerking van de Heilige Geest, echt
Mens geworden, en samengesteld uit een rationele ziel en menselijk vlees: één
Persoon in twee naturen - de weg ten leven nog duidelijker laten zien.
Hij werd, ofschoon Hij naar zijn godheid onsterfelijk is en
niet kan lijden, tegelijkertijd naar zijn menszijn bekwaam om te lijden en te
sterven. Ja zelfs voor het heil van de mensen heeft hij op het hout van het
kruis geleden en is gestorven, is afgedaald in de onderwereld, verrezen uit de
doden en opgestegen ten hemel, Hij is afgedaald in de ziel en verrezen in het
vlees en op gelijke wijze opgestegen in beiden.
Hij zal komen op het einde van de tijd, om de levenden en
de doden te oordelen en ieder (afzonderlijk) naar zijn werken te vergelden,
zowel de verworpenen als ook de uitverkorenen: zij allen zullen met hun eigen
lichamen verrijzen, die zij nu dragen (bezitten), opdat zij zullen ontvangen,
de enen met de duivel de eeuwige straf, en de anderen met Christus de eeuwige
heerlijkheid, al naar gelang hun werken, of die goed of slecht waren. - Paus
Innocentius III, 4de Lateraans Concilie, Hoofdst 1, DS 429
Bovendien verklaren we dat volgens de gewone ordening van
God, de zielen van degenen die overlijden in doodzonde verkeren onmiddellijk na
hun dood naar de Hel neerdalen waar ze gemarteld worden door afschuwelijke
straffen, en dat op de Dag des Oordeels alle mensen met hun lichamen zullen
klaar maken om rekenschap aft e leggen van hun eigen daden voor Gods Gerecht:
2 Korintiërs 5:10: Want wij moeten allen voor de
rechterstoel van Christus verschijnen, zodat ieder van ons krijgt wat hij
verdient voor wat hij in zijn leven heeft gedaan, of het nu goed is of slecht.
Paus Benedictus XII, Edict Benedictus Deus, DS 531
Het Laatste Oordeel volgens Bergoglio
20/10/2017
Vandaag schreef
de bekende Vatikanist Sandro Magister een artikel in zijn blog met de titel
Werelds einde Update. De Laatste Zaken volgens Franciscus waarin hij de
favoriete interviewer, de atheist Eugenio Scalfari aanhaalde:
Paus Franciscus heeft de
plaatsen afgeschaft waar zielen na de dood naartoe moesten: hel, vagevuur,
hemel. Het idee dat hij heeft, is dat zielen gedomineerd door het kwaad en geen
berouw hebben, ophouden te bestaan, terwijl degenen die verlost zijn van het
kwaad zullen worden opgenomen in zaligheid, terwijl ze God aanschouwen.
Hoewel het getuigenis van
de 90ig jarige Scalfari misschien niet helemaal betrouwbaar is, omdat hij
altijd vanuit het geheugen spreekt en nooit zijn gesprekken met de
"Paus" opneemt, heeft Franciscus nooit iets betwist wat Scalfari over
hem heeft gezegd en nodigt hij hem voortdurend uit voor meer interviews, en
keurt dus duidelijk goed voor zijn interviews.
Magister becommentarieert
de getuigenis van Scalfari en merkt op:
Het is ernstig twijfelachtig dat paus Franciscus echt van de "Laatste Zaken"
in de door Scalfari beschreven termen wil afschaffen. Er is echter in zijn
prediking iets dat neigt naar een praktisch overzicht van het Laatste Oordeel
en van de tegengestelde lotsbestemmingen van de rechtvaardigen en verdoemden.
Magister steunt zijn
thesis door de aandacht van zijn lezers te vestigen op verschillende recente
uitingen van de Paus, waar hij de laatste Bijbelteksten zorgvuldig heeft
bewerkt om bij het publiek de gedachte te wekken dat er niets te vrezen is
omdat alles genade en barmhartigheid zal zijn en een luchtbel.
Hier zijn enkele
voorbeelden genoemd door Magister:
Op woensdag 11 oktober, bij het publiek op het Sint-Pietersplein, zei Bergoglio
dat een dergelijk Oordeel niet te vrezen is, omdat "aan het einde van onze
geschiedenis er de barmhartige Jezus is", en daarom "alles zal worden
gered. Alles."
In de tekst die aan de journalisten
die aan de Heilige Stoel zijn verbonden, wordt verspreid, werd het woord
alles vetgedrukt weergegeven.
Bij een algemene audiëntie,
op woensdag 23 augustus, gaf Bergoglio een beeld voor het einde van de
geschiedenis dat enkel en alleen geruststellend is: dat van een immense tent,
waar God de hele mensheid zal verwelkomen om definitief bij hen te wonen."
Een beeld dat niet van hem
is, maar is ontleend aan hoofdstuk 21 van het Boek Openbaring, maar waaruit Bergoglio
de volgende woorden van Jezus niet citeerde:
Openb. 21:7-8:
Wie overwint komen al deze dingen toe. Ik zal zijn God zijn en hij zal mijn
kind zijn. Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben
ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst,
voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende
zwavel, dat is de tweede dood.
En nogmaals, door tijdens het
Angelusgebed van zondag 15 oktober commentaar te geven op de gelijkenis van het
bruiloftsbanket (Mattheüs 22:1-14) dat tijdens alle Missen op die dag werd
gelezen, te vermijden dat de meest verontrustende delen werden vermeld.
Zowel dat waarin "de
koning verontwaardigd werd, zijn troepen stuurde, de moordenaars liet doden en
hun stad in brand liet steken."
En dat waarin, nadat hij had gezien dat 'een man die het bruiloftskleed niet
droeg', zijn dienaren beval: 'Bind hem met zijn handen en voeten en gooi hem in
de duisternis; daar zal geween zijn en tandengeknars.
-
Sandro
Magister, Settimo Cielo, 20/10/2017
Magister gaat verder met nog 5 andere voorbeelden dat
Bergoglio ZIJN waarheid verkondigd ten gunste van zijn uitgedacht concept van
pseudo-barmhartigheid.
Bergoglio heeft elke indicatie gegeven van een ware ketter
te zijn. Als deze man Katholiek is, heeft het Katholiek zijn geen betekenis.
Bergoglio speelt met de ernst van de Laatste Zaken (dood, oordeel, Hemel, hel).
Maar dat is niet nieuw. Op 12/12/2013 verspreidde hij reeds het idee dat het
Laatste Oordeel niet moest gevreesd worden, maar dat het leek op het bijwonen
van een groot feest.
Toch weten we, zelfs met gezond
verstand, dat als iets op de wereld gevreesd moet worden, het Gods Oordeel is. Niets
anders komt zelfs maar in de buurt. Het Laatste Oordeel is in feite het
ernstigste moment in ons hele bestaan. Hoewel we voorzichtig moeten zijn om de
deugd van hoop te behouden en te bewaren, waardoor we verzekerd zijn van Gods
hulp om eeuwig leven te bereiken vanwege zijn oneindige goedheid en beloften en
de verdiensten van Jezus Christus, is het in strijd met het Evangelie en met
iedereen die de ware Katholieke Leer volgt, om de opinie van Bergoglio te volgen.
Bedenk dat Bergoglio op 12/11/2013
godslasterend beweerde dat God ons alleen maar "berispt", maar ons
nooit straft of "pijn doet". Iedereen die ooit een vluchtige lezing
heeft gegeven aan het Oude of het Nieuwe Testament, weet dat dit een groot
misverstand is. Maar wat is een betere manier om de massa te misleiden dan hun
een 'evangelie' te prediken dat zij willen horen?
2 Timoteüs 4:3-4: Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer
niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun
verlangens tegemoet komen en hun naar de mond praten. Ze zullen niet meer naar
de waarheid luisteren, maar naar verzinsels.
Als er één ding is dat
deze slechte wereld moet horen, dan is het de vreselijke en volmaakte
gerechtigheid van God die ons zal worden uitgedeeld bij het laatste oordeel - tot eeuwige redding als we sterven in de
staat van heiligende genade (na een verplichte straf in het Vagevuur voor de
meesten), en tot eeuwige straf in de hel als we sterven in doodzonde. Hoewel
Bergoglio soms verbaal een soort (zelf-) veroordeling van ongelovigen erkent, weten
we dat hij in feite voortdurend gedoopte niet-katholieken, Joden, moslims en
heidenen bevestigt in hun ongeloof en er
geen graten in ziet.
In elk geval insinueert
hij voortdurend dat alle gelovigen zullen worden gered - alsof de vuren van
de hel geen reëel of acuut gevaar zijn voor allen die zondigen, zelfs de leden
van de Kerk. Door op deze manier te spreken, verkondigt Bergoglio de
ketterij van sola fides, 'alleen geloof', gepredikt door de protestantse Martin
Luther, geheel in tegenstelling tot de duidelijke leer van de Heilige Schrift:
'... door werken is een mens gerechtvaardigd; en niet alleen door geloof
'(Jakobus 2:24). En zelfs met betrekking tot zijn hypocriete quasi-erkenning
van ongelovigen die mogelijk 'veroordeeld' zijn, zegt hij niet echt waar deze
veroordeling uit bestaat, hij noemt het slechts 'onszelf naderbij komen', een uitdrukking
die alles kan betekenen - alles behalve eeuwig hellevuur.
Daarentegen heeft de
Heilige Kerk ons altijd laten begrijpen dat we een heilige, kinderlijke vrees
voor de dood en Gods oordeel moeten hebben, dat oneindig volmaakt is en
volkomen anders dan het oordeel van mensen, die alleen de buitenkant kunnen
zien en onderworpen zijn aan misleiding, misverstand en een gebrek aan kennis.
De Heilige Schrift is natuurlijk gevuld met teksten die spreken over het einde
van ons leven, redding en verdoemenis, oordeel, hemel, hel, God's gerechtigheid
en genade, vergeving en straf. Overweeg ze en stel uzelf de vraag of het
oordeel over de ziel niet minder vrolijk is als Bergoglio wil doen geloven.
Jesaja 11:2-4: De geest van de Heer zal op hem (Jezus) rusten: een
geest van wijsheid en inzicht, een geest van kracht en verstandig beleid, een
geest van kennis en ontzag voor de Heer. Hij ademt ontzag voor de Heer; zijn
oordeel stoelt niet op uiterlijke schijn, noch grondt hij zijn vonnis op
geruchten. Over de zwakken velt hij een rechtvaardig oordeel, de armen in het
land geeft hij een eerlijk vonnis.
Micha 7:4: De deugdzaamste van hen is als een doornstruik, de oprechtste is erger
dan een stekelhaag. De dag van straf, door uw wachters aangekondigd, is
gekomen, en het volk is in beroering!
Sefanja
3:5,8: Maar de Heer is in haar midden, hij is rechtvaardig, hij
doet geen onrecht. Iedere ochtend wanneer het licht wordt spreekt hij recht, en
nooit ontbreekt hij. Maar wie onrecht doet, kent geen schaamte. Wacht maar
spreekt de Heer -, wacht op de dag dat ik mijn buit kom halen. Ik heb besloten
volken te verzamelen en koninkrijken bijeen te halen, en mijn toorn, mijn
laaiende woede over ze uit te storten. Door het vuur van mijn woede vergaat
heel de aarde.
Amos
5:18,20: Wee degenen die verlangen naar de dag van de Heer! Wat zal
hij jullie brengen, de dag van de Heer? Duisternis, geen licht. De dag van de
Heer zal duisternis zijn, en geen licht; aardedonker, zonder glans.
Spreuken
9:10: Wijsheid begint met ontzag voor de Heer, inzicht is
vertrouwendheid met de Heilige.
Maleachi
3:23: Voordat de dag van de Heer aanbreekt, die groot is en
ontzagwekkend, stuur ik jullie de profeet Elia, en hij zal ervoor zorgen dat
ouders zich verzoenen met hun kinderen en kinderen zich verzoenen met hun
ouders. Anders zou ik het land volledig moeten vernietigen.
Matteüs
7:13-14: Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die
velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar
de ondergang. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en
slechts weinigen weten die te vinden.
Matteüs
7:22-23: Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: Heer, Heer,
hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben zij niet in uw naam demonen
uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam? En dan zal
ik hun rechtuit zeggen: Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie,
wetsverkrachters!
Matteüs
10:28: Wees niet bang voor hen die wel het lichaam maar niet de
ziel kunnen doden. Wees liever bang voor hem die in staat is de ziel en het
lichaam om te laten komen in de Gehenna.
Matteüs
13:48-50: Toen het net vol was, trok men het op de oever en ging men
zitten om de goede vis in kuipen te doen; de slechte vis werd weggegooid. Zo
zal het gaan bij de voltooiing van deze wereld: de engelen zullen eropuit
trekken en de kwaadwilligen van de rechtvaardigen scheiden, en ze zullen hen in
de vuuroven werpen, waar ze zullen jammeren en knarsetanden.
Lukas
13:24-25: Doe alle moeite om door de smalle deur naar binnen te
gaan, want velen, zeg ik jullie, zullen proberen naar binnen te gaan maar er
niet in slagen. Als de heer des huizes eenmaal is opgestaan en de deur heeft
gesloten, en jullie staan buiten op de deur te kloppen en roepen: Heer, doe open
voor ons!, dan zal hij antwoorden: Ik ken jullie niet, waar komen jullie
vandaan?
Handelingen
24:25: Maar toen Paulus sprak over gerechtigheid en
zelfbeheersing en over het komende oordeel van God werd Felix bang en zie: Voorlopig
kunt u gaan. Wanneer ik in de gelegenheid ben, al ik u weer laten roepen.
Romeinen
2:2,5: Wij weten dat God hen die dergelijke dingen doen terecht
veroordeelt. Doordat u zo hardleers bent en niet tot inkeer wilt komen, maakt u
dat de straf waartoe God u veroordeelt op de dag dat hij zijn rechtvaardig
vonnis uitspreekt en uitvoert, alleen maar zwaarder wordt.
Hebreeën
10:30-31: We kennen immers degene die gezegd heeft: Het is aan mij
om te wreken, ik zal vergelden, en ook: De Heer zal oordelen over zijn volk.
Huiveringwekkend is het te vallen in de handen van de levende God!
1
Petrus 4:17-18: Beseft goed dat de tijd van het oordeel is
aangebroken. Dat oordeel begint bij Gods eigen mensen. Als het bij ons begint,
hoe zal het dan aflopen met hen die weigeren het evangelie van God te
aanvaarden? Als zij die rechtvaardig leven al ternauwernood gered kunnen
worden, hoe moet het dan gaan met hen die zondigen doordat ze God niet
gehoorzamen?
1
Johannes 2:28: Blijft dus in hem, kinderen. Dan kunnen we vol
vertrouwen zijn wanneer hij verschijnt en hoeven we ons niet te schamen bij
zijn komst.
Judas
1:14-15: Zij zijn het ook over wie Henoch, de zevende vanaf Adam,
geprofeteerd heeft toen hij zie: Ik zie de Heer komen met zijn heilige
tienduizendtallen om over allen zijn vonnis uit te spreken; alle goddeloze
zondaars zal hij veroordelen voor alle goddeloze daden die ze in hun
goddeloosheid bedreven hebben en voor de harde woorden waarmee ze hem hebben
beledigd.
Openbaring
3:3:
Herinner u dat u de boodschap hebt ontvangen en begrepen. Houd eraan vast en
breek met het leven dat u nu leidt. Maar als u niet wakker wordt, kom ik
onverwacht als een dief, op een tijdstip dat u niet kent.
Openbaring
6:15-17: Koningen, machthebbers, legeraanvoerders, rijken,
aanzienlijken, slaven en vrije mensen, iedereen trachtte zich te verbergen in
grotten en tussen de rotsen in de bergen. Ze riepen de bergen en rotsen toe: Val
op ons neer! Verberg ons voor het oog van hem die op de troon zit en voor de
toorn van het lam! Want nu is de grote dag van hun toorn aangebroken, en wie
kan die doorstaan?
Openbaring
20:11-15: Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat.
De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. Ik zag de
doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er
nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de
boeken stond geoordeeld naar hun daden. De zee stond de doden die ze in zich
had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd
geoordeeld naar zijn daden. Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel
gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. Wie niet in het boek van het leven
bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.
|