Bergoglios
ketterij : De Gedoopten kunnen hun status als Kinderen van God niet verliezen
(11/5/2018)
In het leven zegt de Vader ons: Jij bent mijn geliefde
zoon, jij bent mijn geliefde dochter. God houdt zoveel van ons, als een Vader,
en Hij laat ons niet in de steek. Dit is waar vanaf het moment van het Doopsel.
Wedergeboren als Kinderen van God, zijn we voor eeuwig!
De ware Katholieke positie is dat het sacrament van het
Doopsel drie verschillende effecten heeft:
1 De genade van rechtvaardiging,
2 vergeving van alle straffen van zonde,
3 het sacramentele karakter.
(Pohle-Preuss, Dogmatische Theologie vol 8, p. 228).
Het adoptief Zoonschap is
een van de gevolgen van de rechtvaardiging
verkregen in het Doopsel, niet van het sacramentele karakter ervan: 'Naast
het vergeven van zonde en het tot stand brengen van heiligende genade, met al
zijn formele gevolgen - gerechtigheid, bovennatuurlijke schoonheid, de
vriendschap van God en het adoptief
Zoonschap heeft het Doopsel ook invloed op de bovennatuurlijke
nevenomstandigheden van heiligende genade ... '. Een ander effect van de doop
is de infusie van heiligende genade en de bovennatuurlijke gaven en deugden.
Het is deze heiligende genade die de mens tot geadopteerde zonen van God maakt
en het recht op Hemelse heerlijkheid verleent (Katholieke Encyclopedie
betreffend het Doopsel).
De Katholieke leer ontkent
expliciet het idee, bevestigd door Bergoglio, dat ons adoptief Zoonschap het
resultaat is van het onuitwisbare karakter van de doop:
Het sacramentele karakter kan in de ziel aanwezig zijn zonder genade ... In
tegenstelling tot heiligende genade, vestigt de bovennatuurlijke configuratie
of assimilatie die wordt verleend door het sacramentele karakter een juiste
gelijkenis met Christus, niet zozeer
alsof de ziel deelnam aan Zijn Goddelijke Zoonschap, maar in de zin van het
delen in Zijn ambt van Hogepriester.
(Pohle-Preuss, Dogmatische Theologie vol. 8, pp. 91-92)
Het onuitwisbare karakter
heeft zijn eigen specifieke doeleinden, maar het geven van rechtvaardiging om
gered te worden, is daar niet een van.
Wanneer de genade van rechtvaardiging verloren gaat door
doodzonde, houden we op de geadopteerde Zonen van de Allerhoogste God te zijn:
De rechtvaardige man is
daarentegen een kind van God louter door het bezit van heiligende genade, die
verloren kan gaan door doodzonde en is bijgevolg gegrondvest op een vrije
relatie die door de mens even vrij kan worden beëindigd als die tussen hem en
God is aangegaan.
(Pohle-Preuss, Dogmatische
Theologie vol. deel 7, p. 358-359 ).
Hieruit volgt, dat het nodig is, dat door de biechtelingen,
alle doodzonden (omnia peccata mortalia), welke men zich
na zorgvuldig gewetensvol zelfonderzoek bewust is, in de belijdenis ingebracht
moeten worden, zelfs diegene die geheel in het verborgene begaan zijn, of
alleen maar verstoten hebben tegen de laatste twee van de tien geboden.
Soms verwonden zij de ziel meer en zijn gevaarlijker, dan
diegene die in het openbaar zijn begaan. Want de dagelijkse zonden (venialia),
waardoor wij niet van Gods genade worden uitgesloten, en in welke wij dikwijls
vallen, worden evenwel terecht, nuttig en zonder enige vermetelheid
uitgesproken, wat het gebruik door godsvruchtige mensen laat zien. Zij kunnen
echter, zonder schuld, verzwegen worden en door vele andere redmiddelen
uitgeboet worden. Omdat doodzonden, zelfs gedachten van mensen, die hen tot "kinderen
van de toorn" (Efeziërs 2, 3) en tot vijanden van God maken, is het
werkelijk noodzakelijk, voor alle (doodzonden), in een open en met schaamte
vervulde belijdenis voor God, om vergeving te vragen. (Concilie van Trente,
sessie 14, hoofdstuk 5, DS 899)
Dit alles is een
fundamentele Katholieke doctrine en niet bijzonder moeilijk te begrijpen. Bergoglio
had dit eenvoudig kunnen onderwijzen, maar hij koos ervoor het niet te doen.
Omdat wat hij presenteerde
tamelijk ingewikkeld is en een aantal verschillende dingen zou kunnen
betekenen, zullen we nu naar verschillende scenario's kijken en laten zien hoe
ze allemaal ernstige fouten tegen het geloof inhouden.
Wat bedoelde Bergoglio echt? Kies uit de drie
mogelijkheden
Afhankelijk van hoe je
precies wilt lezen wat Bergoglio zegt in zijn catechese van 9 mei 2018,
bevestigt de jezuïtische Antipaus een van de volgende drie uiterst ernstige
fouten:
Rechtvaardiging, eenmaal verkregen door het Doopsel, kan niet verloren gaan
Adoptief Zoonschap geeft ons geen recht op de Hemel
Adoptief Zoonschap wordt niet door genade verkregen
We zullen nu doorgaan met het weerleggen van elk van deze standpunten.
Dwaling 1: Heiligende genade, eenmaal verkregen
door het Doopsel, kan niet verloren gaan
Als Bergoglio bedoelt dat
rechtvaardiging tot redding, eenmaal verkregen door het Doopsel, niet verloren
kan gaan door doodzonde, dan onderwijst hij ketterij, in het bijzonder de
ketterij van het Calvinisme (hoewel calvinisten niet geloven dat de doop
rechtvaardiging veroorzaakt).
Bergoglio probeert zeker
de indruk te wekken dat de heiligende genade van het Doopsel niet verloren kan
gaan, omdat hij stelt dat God ons "hele leven" Zijn zonen en dochters
noemt, d.w.z. ongeacht onze zonden. Verder beweert hij dat "we zo voor
altijd" zijn met betrekking tot onze wedergeboorte, "herboren als
kinderen van God" - een duidelijke bevestiging van de ketterij van het
calvinisme - en niet minder verklaart hij de ketterij dat "hij een zoon
van blijft God die tegen God ingaat (uit de context is het duidelijk dat hij
het heeft over doodzonde, omdat hij vermeldt dat hij een bandiet is en zelfs
mensen vermoordt). De nadruk die hij legt op het feit dat God Zijn kinderen
niet in de steek laat of verwerpt, is bedoeld om de indruk te versterken dat de
doopgenade niet verloren kan gaan.
Hoe duidelijk dit in strijd is met de dogma's van de Kerk.
Bergoglio bedoelt dat rechtvaardiging tot redding, eens ze verkregen werd door
het Doopsel niet kan verloren gaan door doodzonde, en dan onderwijst hij
ketterij, in het bijzonder dat van het Calvinisme.
Bovendien worden sommigen
van deze menigte van gelovigen en verlosten eeuwig gered, omdat zij door de
genade van God trouw blijven in hun verlossing, en in hun hart de stem van God dragen:
Wie. . . blijft zelfs tot het einde toe, hij zal gered worden [Matteüs 10:22;
24:13]; en anderen gaan verloren, omdat zij niet in de veiligheid van het
geloof bleven, die zij in het begin ontvingen, en omdat zij door verkeerde leer
of door een verkeerd leven ervoor gekozen hebben om de genade van verlossing te
verliezen, en op geen enkele manier tot de volheid van redding en tot het
ontvangen van eeuwige zaligheid kwamen. H. Paus Leo IV, Concilie van Valence,
DS 324
Ook mag niemand, zolang hij in dit sterfelijk leven leeft,
uit het mysterie van de verborgen goddelijk voorbestemming veronderstellen, dat
hij met zekerheid tot de voorbestemden behoort. Zo zou het waar zijn, dat een
gerechtvaardigde ofwel niet meer zou kunnen zondigen ofwel, als hij gezondigd
heeft, voor zich een zekere herbezinning moeten beloven. Want zonder een
speciale openbaring kan men niet weten, wie God voor zich heeft uitgekozen. - Concilie
van Trente, sessie VI, hoofdstuk 12, DS 805
Ook moet tegen het sluwheid van zekere mensen, die "door
zoete woorden en spreuken de harten van argeloze mensen verleiden" (Romeinen
16, 18) gezegd worden, dat niet alleen door ongeloof, waardoor het geloof teloorgaat,
maar ook door ieder willekeurige doodzonde, niet het geloof maar wel de
ontvangen genade van rechtvaardiging
verloren gaat. Hiermee wordt de leer van het goddelijk gebod verdedigd, dat het
Rijk Gods niet alleen ongelovigen uitsluit, maar ook gelovigen als
hoerenlopers, echtbrekers, wellustigen, pedofielen, dieven, uitbuiters,
dronkaards, lasteraars, en rovers. Ook uitgesloten zijn alle anderen die
doodzonden begaan en zij die van de genade van Christus gescheiden werden.
Concilie van Trente, sessie VI, hoofdstuk 15, DS 808
Als iemand zegt: dat de éénmaal gerechtvaardigde, niet meer
kan zondigen, en ook niet de genade verliest, en dat degene die valt en
zondigt, nooit werkelijk gerechtvaardigd geweest is, of zelfs omgekeerd, zou in
zijn hele leven alle zonden, ook de dagelijkse zonden kunnen vermijden, als
niet door een speciaal voorrecht van God zoals met de zalige H. Maagd Maria, hij
zij verdoemd. Concilie van Trente, sessie VI, canon 23, DS 833
Als iemand zegt: er is geen doodzonde, behalve het ongeloof.
Of de ontvangen genade gaat niet verloren door een nog zo zware en grote zonde,
uitgezonderd het ongeloof, hij zij verdoemd. Concilie van Trente, sessie VI,
canon 27, DS 837
Het ziet er niet goed uit voor Bergoglio.
Sommige mensen zullen
bezwaar maken en wijzen op het citaat dat Bergoglio uit de catechismus van het
Tweede Vaticaans Concilie geeft: "Geen zonde kan dit merkteken uitwissen,
zelfs als de zonde de doop belet de vruchten van het heil te dragen" (nr.
1272). Toont dit niet aan dat Bergoglio niet de 'eeuwige veiligheid' ketterij
van het calvinisme onderwijst? Misschien wel en niet - het hangt ervan af hoe
we de andere dingen die Bergoglio zegt willen begrijpen.
Op het eerste gezicht
lijkt het erop dat Bergoglio opzettelijk en strategisch een tegenspraak heeft
geplaatst tegen zijn bevestiging dat de gedoopten worden wedergeboren als
kinderen van God die voor altijd in die staat blijven. We zeggen dat deze
tegenspraak strategisch is omdat het lijkt alsof hij deze alleen opneemt om
zichzelf enige ruimte te geven voor mogelijke ontkenning. Hij spreekt zichzelf moedwillig
tegen om het te laten lijken alsof hij misschien in de war is of niet goed
wordt begrepen. Deze methode om verward te lijken, zelfs zichzelf soms tegen te
spreken, om de verspreiding van ketterij te vergemakkelijken, werd door pausen
Pius VI en Pius X aan de kaak gesteld (zie respectievelijk Bul Auctorem Fidei, en
encycliek Pascendi, nr. 4).
Een ander bezwaar kan naar
voren worden gebracht: zou Bergoglio de term 'kinderen van God' in louter
natuurlijke zin kunnen gebruiken volgens welke ALLE mensen door God de Vader
zijn geschapen? In theorie is dit mogelijk, vooral omdat hij, als naturalist,
zo graag de term gebruikt; zoals hij onlangs deed toen hij kinderen vertelde
dat leden van de maffia, criminelen, kinderen van God zijn: "Die van de
maffia zijn ook kinderen van God, maar gedragen zich liever als kinderen van de
duivel".
Deze natuurlijke betekenis
is echter niet waarin Bergoglio in zijn catechese op 9 mei de term 'kinderen
van God' gebruikt. We weten dit omdat hij expliciet spreekt in de onmiddellijke
context van regeneratie en zegt dat de Kerk ons heeft geregenereerd tot het
eeuwige leven. We zijn kinderen geworden in Zijn Zoon Jezus
. Wedergeboren als
kinderen van God, zijn we zo voor altijd. Het is daarom duidelijk dat Bergoglio
het heeft over het zijn van kinderen van God door bovennatuurlijk adoptief Zoonschap.
Wat denken we echter van
de beweringen van Bergoglio dat God zijn kinderen nooit verwerpt of in de steek
laat?
Opnieuw kijken we naar de
leringen van het Concilie van Trente. Onder vermelding van de H. Augustinus
verklaart de heilige synode dat "God degenen die eens gerechtvaardigd zijn
door Zijn genade niet in de steek laat, tenzij
Hij eerst door hen wordt verlaten" (sessie VI, Hoofdstuk 11, DS 804).
Let op de waarschuwing: "... tenzij Hij eerst door hen wordt
verlaten." Bergoglio vermeldt dat gedeelte niet omdat hij de indruk wil
wekken dat onze vriendschap met God, eenmaal verkregen, nooit kan worden
vernietigd. Wat een ketterij.
|