En als het onderwerp verandert naar het homohuwelijk,
zegt Bergoglio:
Huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht? Huwelijk
is een historisch woord. Altijd in de mensheid, en niet alleen binnen de Kerk,
is het tussen een man en een vrouw
we kunnen dat niet veranderen. Het is de
natuur van de dingen. Dit is hoe ze zijn. Laat het burgerlijke verbintenissen
noemen. Laten we niet met de waarheid spelen. Het is waar dat erachter een
genderideologie zit. Ook in boeken leren de kinderen dat ze hun eigen geslacht
kunnen kiezen. Waarom is het geslacht het zijn van een man of een vrouw, een
keuze en geen feit uit de natuur? Dit zorgt nog meer voor verwarring. Maar laat
ons de dingen zeggen zoals ze zijn: het huwelijk is tussen een man en een
vrouw. Dit is de precieze term. Laat ons verenigingen tussen hetzelfde geslacht
burgerlijke verbintenissen noemen.
Ongetwijfeld zullen de conservatieven in de Novus Ordo
opgelucht zijn te horen dat de Paus de homoseksuele perversies geen huwelijk
wil noemen hoewel hij het concept zeker toelaat, stilzwijgend dan. We weten
trouwens dat toen hij nog kardinaal was in Argentinië hij streed voor de
introductie van burgerlijke verbintenissen als een tussenoplossing, en dat
hij als paus in een interview in 2014 verklaarde dat de homohuwelijken door de
staat moeten erkend worden: Elk geval moet bekeken worden en geëvalueerd in
zijn diversiteit.
Het laatste punt dat we willen bekijken is Bergoglios suggestie
dat het goed zou zijn voor [Moslims] om een kritische studie over de Koran te
doen, zoals wij deden met onze Schriften. De historische en kritische methode
van interpretatie zal hen helpen evolueren.
Klinkt goed, niet? Helaas veroordeelde Bergoglio hier zichzelf,
omdat de Katholieke Kerk lang de zogenaamde historisch-kritische methode van Bijbelse
interpretatie heeft verworpen, als modernist.
De historisch-kritische methode om de H. Schrift te
interpreteren werd ontwikkeld door liberale Protestanten in de 19e eeuw.
Historische kritiek leidt onherroepelijk tot een geloofsafval als het probeert
de betekenis van de heilige tekst in een historisch kader te plaatsen, en zo de
werkelijke zin te vervormen en het zoekt om alle bovennatuurlijke
gebeurtenissen en fenomenen tot de natuurlijke orde te herleiden. Paus Leo XIII
veroordeelde het in 1893:
Voor diezelfden en om dezelfde reden is ook nodig groter
bekendheid met en geoefendheid in de kunst van de ware kritiek.
Ongelukkigerwijze en tot groot nadeel voor de godsdienst heeft men immers een
quasi-wetenschappelijk systeem ingevoerd, waaraan men de weidse naam van
"hogere kritiek" heeft gegeven. Volgens dit systeem baseert zich het
oordeel over de oorsprong, de integriteit en de authenticiteit van ieder boek
uitsluitend op zogenaamde interne criteria. En toch, het is daartegenover
evident, dat in historische vraagstukken, zoals die over de oorsprong en het
bewaard blijven van boeken er zijn, historische getuigenissen van groter waarde
zijn dan alle andere, en dat men die dus met de grootste zorg moet verzamelen
en onderzoeken. Wat echter die interne criteria betreft, die zijn meestal niet
van zoveel gewicht, dat men ze, anders dan alleen als een soort van
bevestiging, in het geding kan betrekken. Doet men anders, dan volgen ongetwijfeld
ernstige nadelen. Dan krijgen immers de vijanden van den godsdienst groter
vertrouwen om de authenticiteit van de gewijde Boeken aan te randen en te
verscheuren. Juist die zo opgehemelde hogere kritiek zal tot eindresultaat
hebben, dat ieder bij het verklaren eigen smaak en vooropgezette mening volgt.
Dat zal op de Schriftuur niet het gewenste licht werpen en voor de wetenschap
geen enkele winst opleveren. Integendeel, men zal een bonte verscheidenheid van
uiteenlopende meningen, het kenmerk van de dwaling, voor de dag zien komen. Trouwens, de hoofdvertegenwoordigers van
deze nieuwe richting leveren daarvoor reeds het bewijs. Een verder gevolg zal dit zijn: daar de
meeste onder hen besmet zijn met de vooroordelen van valse wijsbegeerte en
rationalisme, zullen zij er niet voor terugschrikken, profetieën, wonderen, en
al wat verder de natuurlijke orde te boven gaat, uit de gewijde Boeken te
schrappen. Paus Leo XIII, encycliek Providentissimus Deus, nr 51
H. Paus Pius X vermeldde de hogere kritiek in zijn veroordeling
van de Modernisten in zijn encycliek Pascendi Dominici Gregis nr. 9 : Op grond
van welke reden de modernisten van uit het agnosticisme, dat alleen bestaat uit
"niet weten" overgaan tot een wetenschappelijk
en historisch atheïsme, dat alleen berust op ontkenning - hoe men
derhalve, juist redenerend, uit "niet-weten" of God in de
geschiedenis der mensheid al of niet heeft ingegrepen - niettemin diezelfde
geschiedenis wil verklaren met algehele uitschakeling van God, alsof Hij in
feite niet heeft ingegrepen, moet ieder die het kan maar zien te begrijpen.
Toch staat het voor hen onomstotelijk vast dat de wetenschap, zoals ook de
geschiedenis, Godloos moet zijn. Binnen
hun grenzen kan er alleen maar plaats zijn voor "verschijnselen"; God
en al wat goddelijk is zijn er totaal uit verbannen. Wij zullen
aanstonds zien wat men in deze uiterst onzinnige leer moet denken van de
allerheiligste Persoon van Christus, van de geheimenissen van zijn leven en
dood, van zijn verrijzenis en hemelvaart.
En in 1950 veroordeelde Pius XII de historisch-kritische schriftgeleerden
omwille van de bijbelse tekst te ontkrachten encycliek Humani Generis nr. 22
:
Om nu terug te komen op de bovengenoemde nieuwe
opvattingen: sommigen leren of insinueren ook dingen, die afbreuk doen aan het
goddelijk gezag van de Heilige Schrift. Want er zijn er, die de zin van de
definitie van het [Eerste] Vaticaans concilie omtrent God als auteur van de Heilige
Schrift durven verdraaien. Zij verkondigen opnieuw de reeds meermalen
veroordeelde mening, dat de Heilige Schrift vrij is van dwaling alleen daar,
waar zij spreekt over God en over punten van zedelijke en godsdienstige aard.
Zij spreken zelfs ten onrechte over de menselijke zin van de heilige boeken,
waaronder hun goddelijke zin, die volgens hen de enig onfeilbare is, schuil zou
gaan. Bij het verklaren van de Heilige Schrift willen zij volstrekt geen
rekening houden met de "analogie van het geloof" en met de
"overlevering" van de Kerk. Men zou dus de leer van de Heilige Vaders
en van het gewijde leergezag eigenlijk moeten toetsen aan de heilige Schrift,
zoals die op zuiver menselijke wijze door de exegeten wordt verklaard, en niet
de Heilige Schrift zelf moeten interpreteren volgens de opvatting van de Kerk,
die door Christus de Heer is aangesteld om heel de schat van de geopenbaarde
waarheid te bewaren en te verklaren.
Hogere kritiek, is daarom niet Katholiek, en dit verklaart
waarom Bergoglio ervoor te vinden is. De man heeft een afkeer van de ware
godsdienst, en hij doet er alles aan om het te vernietigen. Hij zal er niet in
slagen, natuurlijk, maar zal talloze zielen naar de Hel meeslepen intussen.
Noot
Claudia : Alle trouwe
Katholiek gelovigen hebben het reeds gehad met Bergoglio en hij kan
geen enkele ervan nog overtuigen van zijn gelijk. Zij weten dat in alles wat
hij zegt of doet ZOEK DE FOUT is! Dit is ook een manier om degenen die lauw
zijn en eigenlijk geen interesse hebben in het Katholiek geloof als rotte
appels van de boom te doen vallen. En Jezus zal blijven aan de boom schudden
tot de laatste rotte appel van de goede boom valt!!!
Andere hoogtepunten-NOT van Bergoglios commentaren die
gepubliceerd werden in Le Figaro waren:
Bergoglio over secularisme: De seculiere staat is een
gezond iets.
Bergoglio over de missionarissen in de Kerk: Ze zorgen
voor echte revoluties. Niet in het bekeren spreken over bekering behoort tot
een ander tijdperk maar in het dienen.
Bergoglio over strengheid: Het is een vorm van
fundamentalisme. Wanneer ik een strenge persoon tegenkom, vooral een jonge
persoon, denk ik onmiddellijk dat hij ziek is
Men voelt dat deze mensen
onbewust voelen dat ze psychologisch ziek zijn. Ze weten het niet, maar ze
voelen het. En ze gaan op zoek naar machtige structuren die hen beschermen in
het leven. Ze worden politie, ze gaan bij het leger of de Kerk. Machtige
instellingen om zich te beschermen. Ze doen hun werk goed, maar eens ze zich
veilig voelen, onbewust, manifesteert de ziekte zich. En daar rijzen de problemen. Ikzelf vrees strengheid. Ik
verkies een jonge persoon die ongeordend is, met normale problemen, die zich
opwerkt
omdat al deze tegenstrijdigheden hem zullen helpen groeien.
Woltons boek zal in
het Frans in de rekken verschijnen. Hoewel Franciscus geen Frans
spreekt begrijpt hij het en er was een vertaler (Pr. Louis de Romanet) aanwezig bij al de interviews. Het
boek zal ook in andere talen te krijgen zijn, waaronder Engels, tegen Kerstmis
dit jaar (joepie!).
|