De innerlijke gedachten van velen
3/2/2020
Lukas 2:34-35 : Simeon zegende hen en zei tegen
Maria, zijn moeder: Weet wel dat velen in Israël door hem ten val zullen komen
of juist zullen opstaan. Hij zal een teken zijn dat betwist wordt, en zelf zult
u als door een zwaard doorstoken worden. Zo zal de gezindheid van velen aan het
licht komen.
Ik had een verschillend idee dat broedde om over te
schrijven, maar toen ik hoorde over het bovenstaand vers uit het Evangelie dat
voorgelezen werd in de Mis op de feestdag van de presentatie van OLHeer in de
tempel, doordrong het mij. Er is zoveel in het verhaal dat over onze tijd gaat,
vooral de laatste zin.
Eerst en vooral lijkt het dat hoe meer de maatschappij God
verwerpt, hoe meer vrije mensen zich voelen geroepen om stem te geven aan
dingen dat in het verleden misschien onbesproken bleven. De innerlijke stem
is een stem naar buiten geworden. Elk praat vrijuit, en bijna niemand is
bereid om van zijn mening af te stappen. Temidden het lawaai en chaos is er een
spirituele dynamiek: de innerlijke gedachten van velen komen tot openbaring.
In het verleden had enkel God toegang tot onze innerlijke
gedachten. Nu worden we allen blootgesteld aan de kakofonie. We krijgen een
voorsmaak van wat God moet verdragen sinds de zondeval, maar versterkt in onze
dagen, en er is bijna geen ontsnappen aan. O, de wijsheid van stille
overweging! De geest van de mens is een paard dat bokkensprongen maakt omdat
het los gebroken is van zijn laatste harnas. Kijk uit!
De tweede reden dat deze zin mij trof is dat ik recent een
boek gelezen heb: De Waarschuwing: getuigenissen en profetieën over de
Verlichting van het Geweten door Christine Watkins. Voor degenen onder jullie
die nog nooit gehoord hebben van de geprofeteerde Waarschuwing of de Verlichting
van het Geweten, bied ik jullie een eenvoudige uitleg. De profetie, die door
talrijke beroemde Heiligen en mystici, met inbegrip van de H. Faustina, werd
uitgelegd, vertelt van een komende manifestatie van Gods barmhartigheid waarin
we onszelf zullen zien zoals God ons bekijkt, in het licht van Waarheid, maar
ook in het licht van Zijn onovertroffen liefde voor de arme zondaar en deze
gebeurtenis wordt een mini-oordeel genoemd. Het zal een grote opschudding
zijn voor de mensheid, een gebeurtenis dat alle twijfel zal wegnemen over het
bestaan van onze perfect barmhartige en onze perfect rechtvaardige God, een
tijd van keuze die elke levende menselijke ziel zal moeten nemen op de vraag
die door God zal gesteld worden: Ben je voor Mij of tegen Mij?
Het voorwoord van het bovenstaande boek werd geschreven
door Bisschop Gavin Ashenden (Kapelaan van de Koningin van Engeland van 2008 tot
2017). Hij schrijft: Om de zoveel tijd krijgt
men een boek in handen dat bijzonder krachtig is in het onthullen van het
mysterie en de kracht van Gods doel voor zijn Kerk vandaag, en dit is er één
van. "
Het boek bevat niet alleen profetieën, maar ook getuigenissen van mensen die
reeds een verlichting hebben ervaren en ongeveer kunnen zeggen wat we te
verwachten hebben.
Ik was geïntrigeerd door het boek en kocht het. Ik
realiseerde mij niet dat een van de mensen wiens getuigenis in het boek in
feite een vriendin is. Ik kende haar in de tijd toen ze haar verlichting
verschillende jaren geleden ervaarde. Ze was zo onder de indruk van de gebeurtenis
dat het een week duurde voor ze mij erover aansprak. De gebeurtenis was zeer
pijnlijk om te zien hoe haar zonden OLHeer hadden pijn gedaan. Na de
gebeurtenis had ze een diep gevoel van dankbaarheid en liefde voor Zijn
barmhartigheid, samen met een brandend verlangen om Hem nooit opnieuw pijn te
doen, wat tot op vandaag nog niet verminderd is.
Door het lezen van deze verhalen helpt het ons bewust zijn
dat zelfs onze kleine zonden God pijn doen. De H. Faustina had ook een
verlichting van het geweten en beschreef het zo:
Plotseling zag ik de volledige toestand van mijn ziel,
zoals God ze bekijkt. Ik kon duidelijk alles zien wat God onaangenaam is. Ik
wist niet dat men zelfs rekenschap moet geven over de kleinste overtredingen. Wat een moment! Wie kan het beschrijven? Om
voor de Drie-Heilige-God te staan! - Goddelijke Barmhartigheid in mijn ziel
(36)
Het is niet de bedoeling angst te veroorzaken, maar het is
een onuitsprekelijke genade die ons berouw verder voert dan we ooit zouden
kunnen inbeelden. Wat een gave! Of je
nu al dan niet gelooft dat deze globale gebeurtenis op handen is, het is altijd
voorzichtig om je spiritueel huis in orde te houden, vooral door de genade van
barmhartigheid en de barmhartigheid van genade die gevonden wordt in de
sacramenten.
Deze laatste week was er in het Getijdengebed een
overweging van de H. Bernardus, abt. Hoewel het reeds 1000 geleden werd
geschreven, blijft het een tijdloze leer over het recht dat elke zondaar heeft op
Gods barmhartigheid. Ik wilde uittreksels ervan geven, maar ik kon niet
beslissen welk juweel overbodig was. Daarom geef ik het laatste woord aan de H.
Bernardus:
'Waar kunnen de
zwakkeren een plaats van zekere veiligheid en vrede vinden, behalve in de
wonden van de Redder? Inderdaad, hoe veiliger mijn plek daar is, hoe meer Hij
kan doen om mij te helpen. De wereld woedt, het vlees is lastig en de duivel
legt zijn valstrikken, maar ik val niet, want mijn voeten staan op stevige rots.
Ik heb misschien ernstig gezondigd. Mijn geweten is bedroefd, maar het is niet
in beroering, want ik herinner mij de wonden van de Heer: hij was gewond voor
onze ongerechtigheden. Welke zonde is er zo dodelijk dat het niet vergeven kan
worden door de dood van Christus? En als ik deze sterke, effectieve remedie in
gedachten houd, kan ik nooit meer doodsbang zijn voor de kwaadaardigheid van
zonde.
Zeker, de mens die zei:
Mijn zonde is te groot om genade te verdienen, was verkeerd. Hij sprak alsof
hij geen lid van Christus was en geen aandeel in Zijn verdiensten had, zodat
hij ze als de zijne kon opeisen, zoals een lid van het lichaam kan opeisen wat
tot het hoofd behoort. Wat mij betreft, wat kan ik mij eigen maken dat het
ontbreekt in het Hart van de Heer, dat overvloedig van genade is? Ze
doorboorden Zijn handen en voeten en openden Zijn zijde met een lans. Door de
openingen van deze wonden kan ik honing uit de rots drinken en olie uit de
hardste steen: dat wil zeggen, ik kan proeven en zien dat de Heer zoet is.
Hij had vredesgedachten en
ik wist het niet, want wie kent de geest van de Heer of wie is Zijn raadgever
geweest? Maar de nagel die doorboorde is een sleutel geworden om de deur te openen,
zodat ik de goede wil van de Heer kan zien. En wat kan ik zien als ik door het
gat kijk? Zowel de nagel als de wond openbaren dat God in Christus was en de
wereld met Zichzelf verzoende. Het zwaard doorboorde Zijn ziel en kwam dicht
bij Zijn hart, zodat Hij medelijden met mij kon voelen in mijn zwakheden.
Door deze heilige wonden
kunnen we het geheim van Zijn Hart zien, het grote mysterie van Liefde, de
oprechtheid van Zijn genade waarmee Hij ons vanuit de Hemel bezocht. Waar
scheen Uw liefde, Uw genade, Uw mededogen feller dan in Uw wonden, zoete,
zachte genadevolle Heer? Meer genade dan dat heeft niemand dan dat Hij zijn
leven geeft voor hen die gedoemd waren te sterven.
Mijn verdienste komt van Zijn
genade; want het ontbreekt mij niet aan verdienste zolang Hij geen gebrek heeft
aan medelijden. En als de genade van de Heer groot is, ben ik rijk aan
verdiensten. Want zelfs als ik me bewust ben van vele zonden, wat maakt het dan
uit? Waar zonde overvloedig aanwezig is, is genade overvloedig aanwezig. En als
de barmhartigheid van de Heer eeuwig is, zal ik ook voor altijd zingen over de
barmhartigheid van de Heer. Zal ik niet zingen over mijn eigen gerechtigheid?
Nee, Heer, ik zal alleen aan Uw gerechtigheid denken. Maar ook dat is van mij;
want God heeft U tot mijn gerechtigheid gemaakt. "
Tweede Lezing van het Getijdengebed, woensdag, derde week
door het jaar
|