Als je wat je zegt of de manier waarop je het zegt ervoor
zorgt dat de priester beledigd is, bied dan je excuses aan om hem te kalmeren
en leg uit dat je enkel een leek bent die niet gewoon is over dergelijke zaken
te spreken met priesters. Maak
ook duidelijk dat je dit met hem onderling bespreek. Volg
mij niet na in mijn gesprekken met de Curia, omdat wat ik doe te Rome voor het
goed is van de hele Kerk, om iedereen op de hoogte te houden. Jullie veldslagen
zijn bedoeld om jullie diocesen te overhalen en jullie tactieken moeten
individuele overwinningen verzekeren. Houd je overwinningen geheim en publiceer
ze niet. Het doel is dat de kerkhiërarchie in je diocees in het openbaar de
kant kiest van de ware leer van de Kerk en de Paus die dit vertegenwoordigt.
Zoals ik heb gesuggereerd is het goed een lijst voor te
bereiden van ernstige schandalen in de Kerk tegenwoordig. Leid het gesprek in
die richting en leg de nadruk dat het voor de gelovigen verwarrend is en dat
zij steeds meer redenen hebben om te stoppen met naar de Kerk te gaan en geen
vertrouwen meer hebben in priesters. Laat de priester aanvoelen dat hij iets
kan doen om de vertrouwensbreuk te herstellen.
Als de priester zich als een gelovige beschouwt en als
iemand die bezorgd is over de waarheid en de dreigende vernietiging van de
Kerk, dan kan je verder gaan en erop wijzen dat het, als Katholieken, vereist
is rechtlijnig te zijn in ons geloof. We kunnen geen heidens geloof aanhangen.
Dit is zeker van toepassing in de Kerk. Als we blijven doen dat de Kerk in
vereniging is met degenen die Jezus autoriteit verwerpen, dan zullen de gelovigen
vertrekken en Jezus ergens anders zoeken. Als we blijven Jezus behandelen als
snoep in het H. Sacrament, of dat gegeven wordt aan iedereen ongeacht of ze
Zijn vrienden zijn en zich in staat van genade bevinden, tonen we dat Jezus een
klucht is en het geloof tijdverspilling.
Op dit punt zal een priester het absoluut duidelijk maken
of hij het zich aantrekt of niet. Als hij het zich niet aantrekt, beëindig dan
beleefd het gesprek en druk je teleurstelling uit zoals: ik geloof in Jezus en
ik wil Hem volgen, en ik weet niet waar priesters te vinden die Hem beminnen
zoals ik. Op deze manier zorg je ervoor dat misschien een ontmoeting in de
toekomst nog mogelijk blijft. Voor priesters die niet om de waarheid geven,
maar om gevoelens, moet je tonen dat hij heeft gefaald in zijn gesprek met jou.
Als een priester duidelijk maakt dat hij zielen wil redden,
wijs hem er dan op hoe belangrijk het is dat hij in het openbaar en in zijn
daden en woorden een positie inneemt. Leg hem uit dat de leken enkel priesters
respecteren wanneer ze de waarheid spreken, en voor de waarheid kiezen, en hen
aanmoedigen om hetzelfde te doen. Vele priesters zijn door de sleur van hun
dagelijks werk vergeten dat de leken leiders wil op weg naar God.
Als hij positief reageert in dit gesprek, wijs er dan op
dat in het verleden de geestelijkheid heroïsche leiders heeft gekend in tijden
van crisis. Ze waren niet bang om de waarheid te spreken in het openbaar. Wijs
erop hoe in de huidige wereld de strijd voor de zielen afhangt van de waarheid
en dat in de media dikwijls de waarheid wordt verdraaid. Als je dikwijls genoeg
leugens herhaalt begint men ze aan te nemen als waarheid.
Als hij zich daartoe niet geroepen voelt, vraag hem dan hoe
hij zich voelt wanneer hij zaken vertelt die ingaan tegen de oorspronkelijke
leer van de Kerk en van Jezus. Als het geen innerlijk conflict veroorzaakt om
de leugens tegen het Geloof goed te keuren? Je kunt praten over de hete
hangijzers zoals ecologie, vrouwelijke priesters of diakens, de ondersteuning
van vijanden van de Kerk in de politiek of persoonlijk leven. Je kan hem vragen
wat het uiteindelijk resultaat zal zijn van een leven van priesterschap die de
leugen aanhangt, en in het openbaar valsheden promoot. Wijs erop dat het
voorzichtig is om rechtlijnig te zijn en als hij wil zielen redden, hij een
leider moet zijn en de waarheid prediken. Hij moet handelen en niet alleen naar
woord.
Spreek over je eigen leven en hoe belangrijk God, Jezus, de
Kerk, het Geloof voor je is en hoe het je van vele problemen heeft behoed, hoe
het Eeuwig Leven de bekroning is die je zoekt en hoe je wilt weten welke
priesters echt zielen willen redden, zodat je hen kan steunen.
Als een priester echter dwalingen, ketterijen, immoraliteit
of geloofsafval verdedigt in je aanwezigheid moet je hem van antwoord dienen
volgens het geloof, waarheid en geloof en hem erop wijzen dat hij verkeerd is. Het
is gewoon een aanmaning, geen aanval. Let erop dat de meeste priesters het te
druk hebben en dat je dan beter op een andere keer verder praat. Hij is zeker op de hoogte van deze problemen.
Als hij oprecht geïnteresseerd is om zijn mening te geven,
omdat vele priesters niet met andere priesters over deze zaken spreken, kun je
het hebben over het controversieel ontslag van Paus Benedictus en hoe de
Katholieke Kerk lijkt te veranderen onder de leiding van Paus Franciscus. Als
de priester Franciscus verdedigt leid het gesprek dan terug naar het ontslag.
Als hij Franciscus begint te bekritiseren leid het gesprek ook dan terug naar
het ontslag, en wijs op de tegenstrijdigheden.
DE OORLOG VOEREN: In de hitte van de strijd
De hoofdzaken om over te spreken in de hitte van de strijd
zijn deze, met betrekking tot zijn Ontslag:
1.
Het was voor iedereen een verrassing, een schok
zelfs. Het is daarom begrijpelijk dat iedereen zo geschokt was dat ze niet
hebben gelet op de details van wat er is gebeurd.
2.
Het was 7 eeuwen geleden dat een paus zijn
ontslag had ingediend, en daarom is het begrijpelijk dat niemand voorbereid was
om gepast te reageren.
3.
Paus Benedictus is een theologisch genie, en
het is niet verwonderlijk als zijn manier van spreken niet precies werd
begrepen en een achterliggende reden had.
4.
Wijs erop dat de Secretaris voor het
Pontificale Concilie voor Wetteksten, Bisschop Arrieta recent bevestigde da
teen Pauselijk Ontslag niet door iemand kan geïnterpreteerd worden, omdat
niemand het recht heeft dat te doen; dat het duidelijk een ontslag uit het ambt
moet zijn (niet een stap terug uit bepaalde taken), anders is het ongeldig.
5.
Wijs erop dat in deze zaak dat de opinie van
iemand niet bindend is, en wat er bindend is de vereiste van de Canonieke Wet
is, omdat wanneer de man, die de paus is, ontslag indient, het de man is die
zich afscheidt van de Pauselijke dienst niet het Ambt dat hem afscheidt.
6.
Wijs erop dat zelfs de H. Paus Johannes Paulus
II toegaf dat een pauselijk ontslag ongeldig kan zijn, en dat de wet daarnaar
verwijst in de Pauselijke Wet voor Conclaven, en dat het expliciet daarover
gaat in Canon 332 paragraaf 2.
7.
Hij heeft niet gezegd wat in Canon 332 staat : ontslag
indienen en van de Petrine munus (= canonieke en theologische term voor
Pauselijk Ambt). Een werkwoord moet altijd betrekking hebben op een onderwerp
en dat was hier niet het geval.
8.
Wanneer Paus Benedictus zei dat hij ontslag nam
uit het ambt dat hij had gekregen in plaats van de zeggen dat hij de Petrine
munus opgaf, is er een duidelijk probleem dat velen zijn aan voorbij gegaan,
namelijk dat niemand in de Kerk het recht heeft om dit ontslag te interpreteren
als een ontslag uit het ambt.
9.
Vandaar dat de principes van de wet vereisen
dat de Paus ontslag indiende over (bepaalde) van Zijn taken (ministerium), maar
dat dit niet betekent dat hij de Pauselijke munus of Ambt heeft verlaten.
10.
We mogen niet iemand iets in de mond leggen,
dat hij niet gezegd of bedoeld heeft in de Kerk, zelfs niet een man die ontslag
indient. Het zijn enkel de woorden die gezegd werden die tellen. Wij mogen er
geen andere betekenis aan toekennen.
11.
In bijna 7 jaar heeft Paus Benedictus nooit
gezegd dat het zijn intentie was om het Pauselijk Ambt te verlaten, zelfs
hoewel hij twee keer in de Latijnse tekst verwijst naar munus in de Akte van Verzaking.
12.
Het Vaticaan kent dit probleem reeds 7 jaar,
omdat ze vertalingen heeft gepubliceerd van de Akte van Verzaking die verbergen
dat Paus Benedictus zowel munus als ministerium vermeldde en hij deed enkel afstand
van het ministerium.
13.
Canon 41 geeft elke priester het recht om de
Akte van Verzaking te onderzoeken, om te beslissen of het een akte van
verzaking van de munus is, en er niet naar te handelen als het geen ontslag is
van de munus. Niemand in de Kerk heeft het recht om zich op dit punt te moeien
met wat een priester denkt.
14.
Er is geen oplossing voor dit probleem dan dat
Katholieken erkennen dat de Akte van Verzaking niet het ontslag uit het ambt
betekende. Paus Benedictus XVI kan dit niet oplossen tenzij hij de Verzaking of
Ontslag op de correcte wijze doet.
15.
Omdat het Ambt van de H. Petrus niet louter
nuttig is, maar noodzakelijk voor de redding van zielen en omdat degene die
paus is de kern van de Vereniging van de Kerk is, zijn degenen die niet in
vereniging zijn met de man die het Petrine Munus uitoefent in een formeel schisma
van de Paus, van Christus en van de Kerk.
16.
Het teken van vereniging en de praktijk van
vereniging bereiken hun hoogtepunt in de Mis wanneer de priester de man die
Paus is vernoemd die in vereniging is met hij die het Offer aanbiedt. Dit is de grootste en belangrijkste taak van een
priester.
17.
Een priester kan deze controverse niet
vermijden zonder te riskeren dat hijzelf en zijn hele kudde eeuwig verdoemd
worden, omdat degenen die zich bewust zijn van het schisma niet kunnen gered
worden, omdat zij door hun scheiding van het Mystiek Lichaam van Jezus, ze
gescheiden zijn van de Enige die hen kan redden!
18.
De zonde van Schisma bestaat er niet in de
verkeerde man als paus in de Canon van de Mis te benoemen, omdat jullie werden
misleid, maar het bestaat in het benoemen van de verkeerde man als Paus in de
Canon van de Mis EENS JE OP DE HOOGTE
BENT VAN DEGENE DIE NOG STEEDS DE MUNUS (het Ambt) BEHOUDT.
19.
Er kan geen canonieke straf opgelegd worden aan
een priester die Benedictus in de Canon van de Mis benoemt, juist omdat ieder
die dit zou willen doen zich formeel en openbaar manifesteert dat hij in een schisma
verkeert van Christus, van de Katholieke Kerk en van de man die nooit de
Petrine munus heeft opgegeven volgens Canon 332 §2.
20.
Er is geen redding mogelijk voor iemand die de
onderwerping verwerpt aan de ware Paus (zie Paus Bonifatius VIII, Unam Sanctam).
Een trouwe, moedige en voorzichtige priester zal geen
advies nodig hebben wat hij dan moet doen. En het zou niet beleefd zijn advies
daaromtrent te geven. Het is alleen een jonge priester die misschien wat raad
nodig heeft.
De beste manier dat een priester kan reageren is te
onderzoeken of hetgeen je hebt gezegd waar is en de feiten bestuderen, samen
met de authentieke documenten en de canonieke wet. Als hij overtuigd is van de
waarheid, er een preek aan wijdt op zondag en uitlegt hoe een Katholiek zich
moet gedragen in zon controverse en Benedictus als Paus te vernoemen. Dan
zullen de trouwe gelovigen hem steunen en kan hij Benedictus vermelden zonder
schandaal.
Maar een priester die niet de moed heeft om de waarheid te
prediken, kan voordeel halen als je hem de raad heeft gewoon de Paus te
vermelden zonder zijn specifieke naam, omdat niemand er echt zal op letten.
|