O Radix Jesse
Antifoon: O Radix Jesse, qui
stas in signum populorum, super quem continebunt reges os suum, quem gentes
deprecabuntur; veni ad liberandum nos, iam noli tardere. O TRONK VAN JESSE, banier der scharen, die vorsten
zwijgend om U heen doet staan en naar wie biddend ieder volk zal gaan: kom ons
nabij, laat redding ons ervaren.
De derde antifoon wordt op 19 december gezongen en bezingt Jezus, Zoon van Jesse.
O Jezus, tronk van Jesse! U
nadert de stad van Uw voorouders. De Ark van de Heer is opgestaan en gaat met
de God die in haar woont, naar de rustplaats. "Hoe mooi zijn uw voetstappen,
gij dochter van de Prins," nu u de steden van Juda hun redding brengt!
De engelen begeleiden u, uw trouwe Jozef stort zijn liefde op u, de Hemel
verheugt zich in u en onze aarde bruist van vreugde om haar Schepper en haar
Koningin te dragen. Ga vooruit, O Moeder van God en Moeder van mensen! Haast u,
gij die de Verzoenende in u draagt, het goddelijk Manna dat ons leven geeft!
Onze harten zijn bij u, en tellen uw voetstappen.
Net als uw koninklijke voorvader
David, zullen we niet in de woning van ons huis binnengaan, noch naar het bed
gaan waarop we liggen, noch onze ogen dichtdoen om te slapen, noch rusten in onze
tempels, tot we een plek in ons hart hebben gevonden voor de Heer, die u draagt,
een tabernakel voor de God van Jakob. Kom, O Wortel van Jesse, die
verborgen is in deze ark van zuiverheid. U zult spoedig voor Uw volk
verschijnen. Dan zullen de vijanden, de koningen van de wereld, tot zwijgen
worden gebracht, en de naties zullen U hun gebeden aanbieden. Versnel Uw komst,
lieve Jezus! Kom, overwin al onze vijanden en verlos ons.
Wat is deze antifoon dringend. Iets wat onder de aarde ligt (een wortel) staat
als een standaard hoog in de hemel! Vexilia Regis Prodeunt (De standaard van
de koning verschijnt) we zingen in de vastentijd ... wat een kleine wortel
is tijdens de advent wordt in de vastentijd de Boom van onze verlossing.
Jesaja 11geeft ons beelden voor onze overweging vandaag. De grote profeet van
Advent vertelt ons dat het koninkrijk van David zou worden vernietigd, maar
niet volledig. Een wortel zou blijven. Jesse is de vader van David. David is de
wortel van Jesse. David leidt naar Christus. Na de vernietiging blijft er een
wortel achter. Het maakt niet uit welke uitdagingen het leven ons biedt of hoe
wisselvallig de voorbijgaande wereld is, als we ons vastklampen aan deze
wortel, zullen we uiteindelijk zeker overwinnen.
Jesse was de vader van koning
David. God beloofde David dat zijn koninkrijk voor eeuwig zou blijven bestaan
- en dat God door hem en zijn zaad zijn volk zou redden en de wereld zou
zegenen. Twee eeuwen na de dood van koning David sprak God door de profeet
Jesaja en zei:
Jesaja 11:1-5 : Dan zal een twijg aan de stronk van Jesse
ontspruiten, een scheut uit zijn wortel ontkiemen. De geest van Jahweh zal op
Hem rusten: de geest van wijsheid en verstand, de geest van raad en sterkte, de
geest van kennis en godsvrucht, en de vrees voor Jahweh zal hem vervullen. Niet
naar uiterlijke schijn zal Hij richten, geen vonnis vellen op horen-zeggen
alleen; de zwakke zal Hij recht verschaffen, eerlijk uitspraak doen voor de
armen in het land. Maar de tiran zal Hij striemen met de gesel van zijn mond,
de boosdoener doden met de adem van zijn lippen. Gerechtigheid is de gordel om
zijn heupen, waarachtigheid de band om zijn lenden.
Jesaja spreekt ook op veel andere plaatsen van de beloofde Koning die afstamt
van David degene wiens komst we verwachten in de Advent en wiens geboorte we
vieren met Kerstmis. En ook andere profeten spreken over de verwachte Koning.
Van Adam en Eva tot de oproep van Abraham om zijn huis en land te verlaten en
naar een land te gaan dat God hem zou tonen, en van de beloften aan Mozes in de
woestijn van Sinaï tot de bouw van de Eerste Tempel in Jeruzalem door koning
Salomo, heeft God beloofd bij zijn volk te zijn, bij hen te wonen en een nieuwe
wereld te laten ontstaan waar de wolf bij het lam zal leven en de panter bij
de geit zal liggen - een wereld waar de macht van Satan zal worden verpletterd
onder de hiel van het kind van Eva - een wereld waarin rechtvaardigheid zal
heersen en het kwaad niet meer zal zijn. Er zal geen lijden of dood meer zijn.

De Jesse-boom
De boom van Jesse is een afbeelding in de kunst van Christus voorouders. Het
is een afbeelding van een boom die oprijst uit Jesse van Bethlehem, de vader
van koning David en is een afbeelding van een stamboom. Afbeeldingen van de
afstamming van Christus uit David, kunnen vier of vijf figuren bevatten of een
vijftigtal. De kronkelende takken van de boom beginnen altijd met Jesse en
eindigen bovenaan met Christus.
De boom van Jesse is afkomstig uit het boek Jesaja dat de afstamming van de
Messias beschrijft in een metafoor. De verschillende figuren die in het
geslacht van Jezus zijn afgebeeld, zijn ontleend aan de namen die worden
vermeld in het evangelie van Matteüs en Lucas.
In Christelijke kunst wordt de boom over het algemeen afgebeeld met enkele van
de meest bekende personen zoals Koning David en Salomo.
De eerste voorstellingen dateren van ong. 1000 na Christus, een tonen een twijg
of een bloeiende tak in de hand van Maria of Jezus, of door de profeet Jesaja
of een andere voorouder. Deze voorstelling diende als herinnering aan de profetie.

De meest typische vorm van de Jesse-boom, is de figuur van Jesse te tonen, die vaak
groter is dan de rest, liggend of slapend (misschien naar analogie met Adam
toen zijn rib werd genomen) aan de voet van de afbeelding. Van zijn zijde of
zijn navel ontspringt de stam van een boom of wijnstok, vertakkend naar beide
kanten. Op de takken, die meestal omringd zijn door ranken van gebladerte,
staan figuren die de voorouders van Christus vertegenwoordigen. Aan de top
van de stam zijn Maria en Jezus te vinden.
De H. Leo de Grote zegt in een van zijn preken: De twijg voorspelt
ongetwijfeld de H. Maagd Maria, die uit de stam van Jesse en David is
voortgekomen en zwanger werd door de H. Geest en een nieuwe bloem van menselijk
vlees voortbracht en een maagdelijke Moeder werd.
De H. Jozef wordt zelden getoond, hoewel hij in tegenstelling tot Maria
een deel uitmaakt in de genealogieën van het Evangelie. Men geloofde in de
Middeleeuwen dat het Huis van David alleen in zichzelf kon trouwen en dat ze
onafhankelijk afstamde van Jesse. Soms worden Jezus en andere figuren getoond
in bloemenknoppen, als vrucht of bloesem van de boom.
|