Deel 22 : 'De
onrechtvaardige huishouder'
Gebaseerd op :
www.holyhome.nl van Simon J. Stamhuis en de preek van Daniel Kerr, voorganger
Lukas 16:1-13 : Nog sprak Hij tot zijn
leerlingen: Er was eens een rijk man, die een rentmeester had. Deze werd bij hem
aangeklaagd, dat hij zijn goederen verkwistte. Hij ontbood hem, en zei: Wat
hoor ik van u? Geef rekenschap van uw beheer; want ge kunt geen rentmeester
meer blijven. Toen dacht de rentmeester bij zichzelf: Wat zal ik doen? Want
mijn heer neemt mij het rentmeesterschap af; en voor spitten ben ik niet sterk
genoeg, voor bedelen schaam ik mij. Ik weet wat ik doen moet, opdat ze mij bij
zich in huis zullen nemen, wanneer ik als rentmeester ben afgezet. Hij ontbood
één voor één de schuldenaars van zijn heer. En tot de eerste sprak hij: Hoeveel
zijt ge mijn heer schuldig? Hij zei: Honderd vat olie. Hij sprak tot hem:
Ziehier uw schuldbekentenis; ga zitten, en schrijf: Vijftig. En tot een tweede
sprak hij: En gij, hoeveel zijt gij schuldig? Hij zei: Honderd mud tarwe. Hij
sprak tot hem: Ziehier uw schuldbekentenis; schrijf: tachtig. En de heer prees
de onrechtvaardige rentmeester, omdat hij met overleg had gehandeld.
Waarachtig,
de kinderen dezer wereld behartigen hun belangen met meer overleg dan de
kinderen van het licht. Ik zeg u: Maakt u vrienden door de ongerechte mammon,
opdat, wanneer hij u komt te ontvallen, zij u mogen opnemen in de eeuwige
tenten. Wie betrouwbaar is in het kleine, is ook betrouwbaar in het grote; en
die onbetrouwbaar is in het kleine, is ook onbetrouwbaar in het grote. Zo gij
dus onbetrouwbaar zijt in de valse rijkdom, wie zal u dan de waarachtige
rijkdom toevertrouwen? En zo gij onbetrouwbaar zijt in het goed van een ander,
wie zal u geven, wat u toekomt. Geen dienaar kan twee heren dienen; hij zal of
den één haten en den ander beminnen, of de één aanhangen en de ander verachten.
Gij kunt God niet dienen en de mammon.
Uitleg
Jezus vertelt het verhaal van een rentmeester, die het
bezit van zijn heer erdoor jaagt. Hij wordt door zijn heer op het matje
geroepen om rekenschap af teleggen. De rentmeester voelt het mes op de keel.
Hij blijft echter niet bij de pakken zitten. Beslist, maar gewetenloos treft
hij onmiddellijk maatregelen. Om zijn toekomst te verzekeren, gaat hij heel
gewiekst en slim te werk. Aan de schuldenaars van zijn baas scheldt hij een gedeelte
van hun schuld kwijt. Wie honderd vaten olijfolie schuldig was, moet er maar
vijftig teruggeven. Van honderd zakken tarwe, maakt hij er tachtig. Natuurlijk
is deze handelwijze onrechtvaardig. Maar zo hoopt de pientere rentmeester na
zijn ontslag bij deze nieuwe vrienden terecht te kunnen.
Verrassing
Nu volgt de verrassing. Jezus keurt deze oneerlijke rentmeester niet af, nee,
hij prijst hem zelfs. Maar let goed op:Jezus keurt niet de oneerlijke
handelwijze van de rentmeester goed. Hij noemt hem niet voor niets de
'onrechtvaardige' rentmeester. Maar toch, zegt Jezus tot zijn leerlingen,
hebben jullie van deze gewetenloze bedrieger iets te leren. Jullie zouden in
dienst van het koninkrijk der hemelen, dat is de toekomstige nieuwe wereld van
God, even vastberaden envindingrijk moeten zijn. In de crisissituatie die de
rentmeester overkwam, ging hij niet moedeloos bij de pakken neerzitten. Hij nam
beslist en stoutmoedig maatregelen om zich een nieuw bestaan op te bouwen.
Vindingrijkheid
Een beroemde kunsthandelaar loopt door het stad wanneer hij
een kat ziet slurpen uit een schoteltje in de deuropening van een winkel. Hij weet
dat het schoteltje waaruit de kat drinkt extreem oud is, zeer zeldzaam en een
grote geldsom waard is. Hij gaat de winkel binnen en biedt aan de kat te kopen
voor twintig euro. De winkelier weigert en zegt: Het spijt mij, maar de kat is
niet te koop. De kunsthandelaar smeekt: Alsjeblieft, ik heb een kat nodig om
muizen in mijn kelder te vangen. Ik betaal je honderd euro voor die kat. En de
winkelier zegt: OK, verkocht en geeft hem de kat. De handelaar gaat verder: Zeg,
voor 150 euro mag je dat oude schoteltje erbij doen. De kat gebruikt het en dan
moet ik geen schoteltje halen. Waarop de winkelier zegt: Sorry maat, maar dat
is mijn geluksschoteltje. Deze week heb ik reeds 38 katten verkocht.
Christenen zouden met evenveel overleg en doorzicht moeten
handelen in dienst van het goede als deze onrechtvaardige rentmeester in dienst
van het kwade. Maar dat is helaas niet altijd zo. De kinderen van deze duistere
wereld zijn vaak vindingrijker en creatiever dan de kinderen van het licht. Het
zou juist andersom moeten zijn. Christenen zouden steeds nieuwe middelen en
nieuwe wegen moeten bedenken om het hart van de moderne mens te raken met de
boodschap van Jezus. Dat is niet gemakkelijk. Ze kijken het best naar Jezus
zelf. Niemand was zo creatief en vindingrijk om mensen te helpen als Jezus. In
alle omstandigheden reageert hij trefzeker en attent. Hij doorziet alle mensen
tot in het diepste van hun hart, want voor Jezus is een mens waard wat hij
waard is in zijn hart. In Gods naam wil hij de wereld veranderen, beter en
mooier maken. Daarom verlegt hij voortdurend de grenzen. Hij duldt geen
middelmatigheid, geen sleur, geen passief afwachten. Iedereen moet voortdurend
waakzaam zijn om op een nieuwe manier te gaan leven.
Durf
Jezus durft te geloven in de mogelijkheden van eenvoudige
en gewone mensen. Hij kiest ongeschoolde vissers uit om van hen zijn
rondreizende predikers te maken. En met welk resultaat! Op de sabbat moest je eigenlijk
je handen vrij houden om God te dienen. Maar Jezus durft het anders te doen.
Ook op de sabbat helpt Hij zieken en mensen met problemen. Hij geneest hen en
zegt: 'De sabbat is er voor de mensen niet de mens voor de sabbat' (Mc 2,27). Dat
is ongetwijfeld de meest menselijke uitspraak die Jezus ooit gedaan heeft!
Het
goede doen
Zelfs mensen die het kwade doen, doen soms iets goeds voor
een ander, of geven toe dat ze verkeerd waren. Hier in dit geval konden de
schuldenaren profiteren van een ingeving van een rentmeester, al is het dan om
zijn vel te redden. Een Joods verhaal spreekt over een dief die op heterdaad
werd betrapt en hij werd veroordeeld om gehangen te worden. Op weg naar de galg
zei hij tot de gouverneur dat hij een wonderlijk geheim kende en het spijtig
zou zijn het geheim mee in zijn graf te nemen. Hij wilde het aan de koning
onthullen. Hij kon een zaad van een granaatappel in de grond steken en het kon s
nacht groeien en vruchten dragen door een geheim dat zijn vader hem had
verteld. De dief werd voor de koning gebracht en de volgende morgen ging de
koning samen met een hoge officier en schatbewaarder naar de plaats waar de
dief op hen wachtte.
De dief graafde een kuiltje en zei: Dit zaad mag enkel in
de grond geplant worden door een man die nog nooit gestolen heeft of iets
afgepakt dat niet van hem was. Ik als dief kan het niet doen. Hij wendde zich
tot de hoge officier, die angstig zei dat hij in zijn jonge dagen iets hem had
toegeëigend wat niet van hem was. De dief gaf het zaadje aan de schatbewaarder,
maar die zei dat hij met zon grote sommen werkte, dat hij te veel of te weinig
zal aangerekend hebben en zelfs de koning gaf toe dat hij een halsketting van
zijn vader had gestolen. De dief zei toen Jullie zijn allen machtige mannen en
hebben niets tekort, en toch kunnen jullie het zaadje niet planten, terwijl ik
een kleinigheid gestolen heb omdat ik honger had, en nu moet ik gehangen worden.
De koning stemde in met het pleidooi van de dief, en gaf hem de vrijspraak.
In het
kleine, zo ook in het grote
Als je als Christus volgt en je blijft Hem trouw, in kleine
zaken. Vb. als je telkens naar de H. Eucharistie op zondag, je gaat op bezoek
naar een zieke buurvrouw, je bewaart de vrede tussen je twee ruziënde kinderen,
je helpt een collega op het werk bij een probleem, je voert je echtgenoot naar
de kine-sessies,
Dit zijn maar voorbeelden van kleine zaken. Maar als je in
kleine zaken je best doet en Jezus volgt, dan ben je het waard om grote zaken
aan te kunnen in Jezus Rijk.
Hoop
Jezus geeft nooit op.
Ook Hij kent tegenslagen en Hij blijft onvermoeid verder prediken, zieken
genezen, het Rijk Gods verkondigen, Farizeeërs aannamen betere mensen te
worden, bidt tot Zijn Vader en gehoorzaamt Hem tot in de dood. De beloning
volgt in de Verrijzenis en Zijn Hemelvaart om aan de rechthand te zitten van
Zijn Vader. Alles hebben we van Jezus te leren. Hij is de 'rechtvaardige'
rentmeester, die de goederen van zijn Heer goed en creatief beheert.
|