Deel 9 : De gelijkenis van 'De onbarmhartige
dienstknecht'
Gebaseerd op : www.holyhome.nl van Simon J. Stamhuis, preek van Sherm Nichols, voorganger
Mattheüs
18:21-35: Nu kwam Petrus naar Hem toe, en sprak: Heer, hoe
dikwijls moet ik mijn broeder vergeven, die tegen mij misdoet? Tot zeven keer
toe? Jesus zei hem: Niet tot zeven keer toe, zeg Ik u; maar tot zeventig maal
zeven keer. Daarom is het rijk der hemelen gelijk aan een koning, die
afrekening wilde houden met zijn dienaars. Toen hij met de afrekening was
begonnen, bracht men er een binnen, die hem tienduizend talenten schuldig was.
Daar hij niets had om te betalen, beval zijn meester, hemzelf te verkopen met
zijn vrouw en zijn kinderen en alles, wat hij bezat, en zó de schuld te
vereffenen. Maar de knecht viel hem smekend te voet, en zeide: Heb geduld met
mij, en ik zal u alles betalen. De heer had medelijden met dien knecht, liet
hem gaan, en schold hem de schuld kwijt.

Maar toen die knecht was
heengegaan, ontmoette hij een zijner medeknechten, die hem honderd tienlingen
schuldig was; hij greep hem tot wurgens toe bij de keel, en zeide: Betaal me
wat ge schuldig zijt.

Zijn medeknecht viel hem smekend
te voet, en sprak: Heb geduld met mij, en ik zal u betalen. De ander wilde dit
niet, maar ging heen, en liet hem in de kerker werpen, totdat hij de schuld zou
hebben betaald. Toen nu zijn medeknechten zagen wat er gebeurd was, werden ze
diep bedroefd, en gingen hun meester alles vertellen. Nu liet zijn heer hem
roepen, en zei tot hem: Boze knecht, die hele schuld schold ik u kwijt, omdat ge
het mij hebt gevraagd; moest ook gij u dan niet ontfermen over uw medeknecht,
zoals ikzelf mij over u heb ontfermd. En in zijn toorn leverde de heer hem aan
de beulen over, totdat hij de hele schuld zou hebben voldaan. Zo zal ook mijn
hemelse Vader met u handelen, als gij niet allen uw broeder van harte vergeeft.

Uitleg
Als iemand je kwaad heeft gedaan, je heeft beledigd, je
heeft bedrogen, je heeft belogen, je te kijk heeft gezet, van je heeft
gestolen, je schade berokkent heeft, dan heb je besloten of je die persoon al
dan niet zal vergeven. Er is een soort grondregel dat je gebruikt wanneer het
komt op vergeving. Er zijn bepaalde parameters, bepaalde zaken die je
beslissing uitmaken. De bepalen niet alleen de manier waarop je hebt gehandeld
in het verleden, maar ze zijn reeds klaar voor de volgende persoon die je
kwaad doet. Je hebt ze nodig, omdat er zeer waarschijnlijk nog iemand op je
pad komt om de volgende persoon te zijn die je kwaad doet.
Petrus dacht zijn grondregel voorbij Jezus te krijgen. Het
was een populaire leer in die dagen als iemand je had kwaad gedaan, je hem
tot 3 keer zou vergeven. Daarna, mocht je beschikken en kon je volgens de
manier handelen waarbij je je goed voelde. Jezus heeft het over hoe we
verschillen moeten oplossen met mensen die ons pijn doen. Petrus haalde zijn
grondregel boven. De rabbis zeggen dat ik 3 keer moet vergeving schenken. Ik
denk als volgeling van Jezus dat we misschien moeten proberen tot 7 keer te
geraken. Petrus dacht: Jezus kennend, zal Hij waarschijnlijk zeggen dat het
niet genoeg is. Weet je wat, ik verdubbel de 3 keer, en ik doe het nog beter,
ja. Ik ga voor 7 keer vergeven. God houdt van het getal 7. Jezus kan toch niet
van mij verwachten dat ik meer dan 7 keer vergeef. En daarom stelt Petrus zijn
vraag. Jezus antwoordde echter: Niet 7 keer, maar 70 keer 7 keer. Dat was niet
waar Petrus op gehoopt had.
Leven onder de regels van God vraagt iets dieper, niet een
grens te stellen waar we onze barmhartigheid, goedheid, lankmoedigheid, geduld
en liefde mogen ophouden zoals bij het vergeving schenken wanneer we er geen
zin in hebben.
Jezus leert ons de andere kant van de medaille kennen om
toegelaten te worden in de Hemel of niet. Als je vergeving in overvloed hebt
gekregen, heeft God verwachtingen van jou. Als je vergeving hebt gekregen moet
je beseffen dat je zonde een enorm probleem was. Zonde in het algemeen, of ze
klein is of groot, is een enorm probleem. De Bijbel beschrijft de Hemel als een
plaats waar niets onzuivers kan binnenkomen, geen personen die bedriegen of
kwaad doen.
Laten we eens kijken wat de Romeinse munteenheid was. Stel
dat je een gewone job had in die tijd en een dag werkte, dan kreeg je een
denarius. Een denarius was gelijk aan een dagloon. Als je ongeveer 20 werkweken
had (100 werkdagen) dan was je in staat je 100 denarii te wisselen voor een
mina. Dus 100 daglonen was 1 mina. Als je lange tijd spaarde tot je 60 mina
had, kon je het wisselen voor 1 talent. Dus 60 minas was 1 talent. Met andere woorden
1 talent = 6000 denarii = 6000 daglonen. In deze gelijkenis was 10000 talenten
enorm veel : 10000 talenten = 60.000.000 denarii/daglonen. De man vraagt
smekend om geduld te oefenen aan de schuldeiser, want hij zou alles
terugbetalen. Dat vroeg veel geduld, omdat deze man aan een tempo van 5 dagen
per week, 230.769 jaar zou moeten werken. De schuld van deze man was dus
uitzichtloos. Op een bepaald moment moeten we bij God de rekening vereffenen.
God zal zeggen: Betaal nu je schuld! We kennen dit tegenwoordig als de
rekening van onze kredietkaart, de uitslag van een examen, de uitslag van de
bloedname
God zal zeggen: OK, het is tijd om te betalen! Het is tijd terug te
geven, waar je hebt genomen; uit te leggen wat je hebt gedaan, te tonen wat je
hebt geleerd. Breng je rekening in orde.
Wanneer je een eerlijke blik werpt op je boekhouding van
je leven, verkeer je in een slechte positie. We zijn allen voorbestemd om te
sterven. (Bedankt, Adam!) Maar daarbovenop hebben we allen gezondigd en blijven
we tekortkomen voor Gods glorie. En de betaling voor zonde is de dood. Wanneer
de betaaldag komt zullen we een negatieve balans voorleggen. Ze zullen zeggen
dat we een eeuwigheid in de hel verdienen. Wat goede werken kunnen misschien
een denarius of twee van de schuld doen, als het goed gaat. Maar het is een
druppel op een hete plaat. Het is al de man in deze gelijkenis die 10000
talenten schuldig is. Op mijn eentje is het hopeloos. Wat kan ik doen?
De enorme omvang van je zonden beseffen leidt je naar Gods
vergeving. Je bent gedoopt en je hebt op een bepaald punt Jezus als Heer
genomen. Je hebt Hem gevraagd om je te vergeven en de schuld kwijt te schelden
in het sacrament van de biecht als je katholiek bent. Je geweten te reinigen
van schuld. Als je vergeving hebt gekregen dan besef je de enorme omvang van
Gods barmhartigheid en medelijden.
Als je de enorme omvang begrijpt van je zonde, besef je ook
wat een enorme taak het is de zonde te vergeven! We moeten God loven en
dankbaar zijn voor Zijn enorme liefde voor ons. Waarom wil Jezus dat Zijn
volgelingen zoveel mogelijk samenkomen in de Eucharistie en Zijn dood
herdenken? Om ons eraan te herinneren dat Gods genade groter is dan onze zonden
en bovendien: WE ONTVANGEN HEM IN ONS HART DOOR HET TOT ONS NEMEN VAN DE
GECONSECREERDE HOSTIE, HEMZELF.
De man die vergeving kreeg had een iemand die hem ook geld
schuldig was, 100 denarii. Maar in plaats van barmhartigheid te tonen, liet hij
de man die niet kon betalen in de gevangenis werpen tot hij de schuld kon
betalen. Een schuld dat 600.000 keer minder was dan de zijne. De eerste dienaar
had het perspectief verloren dat vergeving hem had geschonken. Als wij de
enorme omvang bekijken waarvoor God ons vergeving heeft geschonken, dan hebben
we een beter perspectief van de kleinheid van schuld die anderen tegenover ons
hebben.
Wat we moeten indachtig zijn is: Op Jezus Kruis werd het
kwaad dat wij hebben gedaan en het kwaad dat anderen ons hebben aangedaan
genageld, samen met Hem. Het is hetzelfde Kruis dat alle zonden wegneemt. Ik
reken op het Kruis van Jezus om mijn zonden tegen God en de anderen weg te
nemen. Kan ik de zaken die mij werden aangedaan ook toevertrouwen aan het
Kruis? Het is hetzelfde Kruis. In het Onze Vader bidden we: Vergeef ons onze
schulden, zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren. De kleinheid van de
zonden tegen ons gedaan, tegenover de grote omvang van onze zonden tegenover
God.
We hebben de verplichting anderen vergeving te schenken,
omdat we moeten onthouden hoe God ons heeft vergeven.
Een man sprak met John Wesley en pochte: Ik vergeef nooit.
Wesley reageerde wijs hierop en zei: Mijnheer, dan hoop ik dat je nooit zondigt.
Vergeving is natuurlijk mooi op papier, maar iemand vergeving schenken is niet
gemakkelijk. En vergeten dikwijls nog erger. Het vraagt tijd om van harte te
vergeven en alles in perspectief te zetten. Bovendien IS HET AANGEWEZEN DAT JE
DE HELE SITUATIE AAN GOD GEEFT, DAT HIJ JE GENEZING SCHENKT VAN JE WONDEN ZODAT
JIJ VERGEVING KUNT SCHENKEN. DENK ERAAN DAT VERGEVING SCHENKEN EEN DEEL IS VAN
JE EIGEN GENEZINGSPROCES. Laat de vereffening aan God over, Hij kent het probleem
en Hij heeft alles in handen. Laat het aan Hem over. Neem Gods genezende liefde
aan om de wonden te helen. Besef ook dat OOK JIJ EEN ZONDAAR BENT DIE MENSEN
SLECHT HEBT BEHANDELD EN SLACHTOFFERS HEBT GEMAAKT. Bid om sterkte om te kunnen
vergeven, en laat het de persoon weten dat je hem hebt vergeven. Het kan zijn
dat je de last van zijn schouders hebt gehaald. Jezus vraagt niet dat we met de
persoon trouwen.
|