OKTOBER
1 THERESIA VAN LISIEUX, KERKLERARES (+1897) BAVO VAN GENT
(ong. + 660) PIATUS VAN DOORNIK (+300) REMIGIUS VAN REIMS (+553) MARIA
ICOON PROKOV (911)
Na 10 jaar, na 20 jaar, na 100 jaar, smeek ik jullie, blijf
arm; word steeds armer. En om het niet te vergeten: kijk naar de werkplaats te
Nazareth waar de Heer 30 jaar lang, uit liefde de goddelijke luister vergat om
mens te worden, de menselijke toestand aan te nemen van een werkman.
2 ENGELBEWAARDERS
Gebed is voor mij vooral het denken aan God terwijl je Hem bemint:
hoe meer je bemint, hoe beter je bidt. Gebed is de aandacht van de ziel
liefdevol richten op God.
3 GERARDUS VAN BROGNE (+959)
De mate van je vereniging met God zal niet gemeten worden
door het aantal uur die je toewijdt aan gebed elke dag. Jullie zullen mensen van
gebed zijn als je geloof ervoor zorgt dat je manier van naar de dingen en
mensen te kijken zoals Jezus wordt. (Rene Voillaume)
4 FRANCISCUS VAN ASSISI (+1226)
Wederzijdse liefde. Dit is nog een ideaal waar we moeten
voor opkomen. Het recht om alle wezens diep lief te hebben, met een menselijk
hart. Hoe dichter iemand tot Jezus komt, hoe groter het recht om liefde dat de
persoon zou moeten hebben. Hij maakte er een gebod van. Hij zei: Bemin elkaar.
Waarom niet beminnen zoals een moeder van haar kinderen houdt, de manier waarop
een kind van zijn ouders houdt, de manier waarop broers en zussen van elkaar
houden? Liefde is iets prachtig.
5 ANNA SCHAEFFER (+1925)
Bitterheid komt bijna altijd voort uit een gewonde
zelfwaardering of van trots die onvoldoende wordt onderdrukt. Laat ons niet
vlug de verantwoordelijkheid leggen van dit gevoel bij een ander of door
omstandigheden aan te klagen. Vrede samen met vriendelijkheid die we ook met
onszelf moeten hebben, keert terug met nederigheid en de geest van kinderlijkheid.
(Rene Voillaume)
6 BRUNO DE KARTUIZER (+1101) MARIA-FRANCISCA VAN DE VIJF
WONDEN (+1791) ISIDORUS DE LOOR (+1916) KONING ARTHUR VAN ENGELAND (+542)
De ziel is niet geschapen voor lawaai maar voor
contemplatie, en het leven zou een voorbereiding moeten zijn voor de Hemel,
niet alleen in verdienstelijke werken maar ook in vrede en contemplatie in de
Godmens. De ziel vindt een gebrek aan ware vreugde in lawaai, eindeloze
discussies en dit zorgt ervoor dat de ziel ver afgedwaald is van zijn roeping.
7 OLV VAN DE ROZENKRANS (1571)
Hoe meer ik probeer Jezus lief te hebben, hoe meer Hij mij
vraagt om al de mensen rond mij lief te hebben.
8 MARIA DE LOS REMEDIOS (OLV van Toevlucht) (1198)
Je kan enkel geven wat je hebt; en het is in eenzaamheid,
in dit leven alleen met God dat God Zich volledig geeft aan degene die zich
helemaal aan Hem geeft.
9 DIONYSIUS VAN ST-DENIS MET RUSTICUS EN ELEUTHERIUS (ong.
+250) JOHANNES LEONARDI (+1609) ABRAHAM, AARTSVADER (ong. -1700)
Dit delen van levensomstandigheden van de armsten met al
zijn implicaties dagelijks werken om te leven, onzekerheid, ontbering,
gebonden zijn aan een onmenselijke job, alle soorten lijden is een manier
waarop een Kleine Broeder zijn liefde kan tonen. (Rene Voillaume)
10 GHISLAIN VAN ST-GHISLAIN (+683)
Of ons leven dat van Nazareth is, het openbaar leven of de
Woestijn
het zou moeten het Evangelie uitschreeuwen.
11 GUMMARUS VAN LIER (ong. +770) FEEST VAN DE ORTHODOXIE
(787)
Laat ons doen zoals Priscilla en Aquila. Laat ons richten
tot al degenen rond ons, tot degenen die we kennen, tot degenen die dicht bij
ons zijn: laat ons de beste middelen toepassen bij elke persoon, bij de ene
worden, stilte bij de andere, en bij allen het voorbeeld zijn van goedheid,
broederlijke affectie, onszelf alles maken voor alle mensen om hen tot Jezus
te brengen.
12 HERLINDIS (EN RELINDIS) VAN ALDENEYK (+745-755) MARIA DEL
PILAR (40) MARIA ICOON JERUZALEM RODULFUS CAMALDOLI (+1106)
Het delen van het leven van de armen is een van de
verplichtingen van vriendschap met hen. Maar het kan geen vruchten dragen als
we geen middel vinden om in de last van ons dagelijks werk ons te verenigen met
het werk van de Heer of in het dragen van ons kruis in Zijn voetsporen.
13 CHELIDONIA VAN SUBIACO (+1152)
Ons hechten aan God alleen, Onze Redder en ten koste van alles:
alles voor God alleen die ons niet alleen alles geeft, maar Zichzelf volledig
aan ons geeft.
14 CALLIXTUS I, PAUS EN MARTELAAR (+222) DONATIANUS VAN
BRUGGE (+389) DOMINICUS LORICATUS (+1160)
Om alles op te geven in geest, om onthecht te zijn in het
hart van alles, om arm te zijn van geest, leeg van alle gehechtheden, is
absoluut essentieel om een discipel van Jezus te zijn.
15 TERESA VAN AVILA, KERKLERARES (+1582)
Broeder Charles de Foucauld zal jullie tonen dat deze
woorden (contemplatieve roeping, contemplatie) verwijzen naar het zeer
eenvoudige, vertrouwende en liefdevolle houding van een persoon in een intieme
conversatie met Jezus, de affectie van een kind voor zijn vader, het vertrouwvol
delen van een vriend met een vriend. Dit is de essentie van gebed, en de
betekenis van contemplatie.
16 HEDWIG VAN SILEZIE (+1243) MARGUERITE-MARIE ALACOQUE
(+1690) GERARDUS MAJELLA (+1755) MICHAELS VERSCHIJNING OP DE MONT-ST-MICHEL
(708)
Laat ons nooit ophouden om arm te zijn, broeders van de
armen, metgezellen van de armen.
17 IGNATIUS VAN ANTIOCHIE (ong. 107)
We mogen niet ontmoedigd zijn als we moeilijkheden
tegenkomen, maar ons ervan overtuigen dat hoe moeilijker, trager en ondankbaar
het werk is, hoe meer we ons moeten toeleggen op de taak. De woorden van St Jan
van het Kruis: We mogen ons werk niet meten naar onze zwakheid, maar onze
inspanningen in onze werken.
18 LUKAS, EVANGELIST
We raken gewoon aan de meest wonderbaarlijke dingen. Als
God nog niet had gesproken, en we zouden te weten komen dat Hij een boodschap
naar de wereld zou sturen, wat zouden we ernaar verlangen om het te horen! We
hebben het Evangelie, een onuitputtelijke mijn, en we lezen het met een
afwezige geest. Zijn woorden doordringen nauwelijks onze ziel en het bewijs is
dat we er niet naar leven.
19 MARTELAREN VAN CANADA : ISAAC JOQUES EN JEAN DE BREBEUF,
PRIESTERS EN MARTELAREN (+1642-1649) PAULUS VAN HET KRUIS (+1775) JOEL,
PROFEET (- 5e eeuw)
De Kleine Broeders van alle broederschappen moeten
onderling de meest liefdevolle naastenliefde beoefenen, de meest perfecte
eenheid, de meest broederlijke liefde, in de wetenschap dat ze allen zoals
kleine broeders zijn rond Jezus, hun eigen broeder, die hen zegt: Wees één
zoals mijn Vader en Ik één zijn.
20 IRENE VAN SANTAREM (+653)
Ik kan geen liefde indenken dat geen noodzaak voelt om
zoals U te worden en op U te gelijken, vooral in het delen van al het lijden,
al de moeilijkheden, al de ontberingen van het leven. Ik oordeel over niemand,
Heer; de anderen zijn ook Uw dienaren, en mijn broeders en ik moet alleen hen
liefhebben. Maar het is onmogelijk voor mij te begrijpen hoe men U kan beminnen
en niet zoeken om op U te gelijken, en niet de noodzaak te voelen om elk kruis
te delen.
21 URSULA VAN KEULEN MET 11000 MAAGDEN (ong. 453)
Iemand die niet klaar staat om alles te lijden en zichzelf
volledig te verlaten op de wil van de Geliefde, weet niet wat het betekent lief
te hebben.
22 CORDULA VAN KEULEN MET URSULA EN 11000 ANDEREN (ong.
453)
God vertrouwt ons zijn arme kinderen toe. Laat ons hun
troost zijn, hun toevlucht, hun schuilplaats, hun thuis, het huis van hun
vader. Op deze manier zullen we de vaders, broeders en kinderen van Jezus zijn.
Laat ons de rijken liefhebben omdat ze kinderen van God zijn, maar laten we ons
niet concentreren op hen. Laten we ons concentreren op de armen omdat we nood
hebben aan alles wat Jezus ons heeft nagelaten, zoals Zichzelf.
23 JOHANNES VAN CAPESTRANO (+1456) JACOBUS BROEDER DES
HEREN (ong. 62)
Vergeet niet dat het zeer dikwijls de kleinen en de armen
zijn die jou zullen evangeliseren en Jezus aan jou openbaren.
24 ANTONIO-MARIA CLARET
Y CLARA (+1870)
Het liefhebben van mensen, onze broeders en zusters
We
delen het leven van de armen, van degenen die lijden, gewoon uit liefde. (Rene
Voillaume)
25 VEERTIG MARTELAREN VAN ENGELAND EN WALES (+1535-1697)
Maak je roeping één van hen (van de armen) te worden realiteit.
Laat het niet alleen bij woorden blijven. Dat betekent veel: één van hen worden
betekent dat je al hun rijkdom geniet, dat je jezelf ontdoet van de illusie dat
je altijd degene bent die iets te geven heeft. Het vraagt totale openheid en
beschikbaarheid.
26 ALOUR VAN QUIMPER (+450-550)
Goddelijke lofprijzing maak een essentieel deel uit van
liefde. Als we willen onze plichten tegenover God vervullen is het zeer
belangrijk om Hem prijzen.
27 ABRAHAM DE ARME (+367)
We mogen ons niet tevreden stellen te spreken over
broederlijke, zusterlijke liefde. We moeten spreken over eenheid in liefde,
want ik besef steeds meer dat dát de zuiverste geest is van het Evangelie, de
zuivere geest van Christus, wiens laatste boodschap vooraleer te sterven was: Moge
zij één zijn zoals Wij één zijn, Mij in hen en U in Mij, en dat ze perfect
mogen zijn in eenheid.
28 SIMON DE IJVERAAR EN JUDAS THADDEUS, APOSTELEN
Wee jullie die op jullie postzegels vrijheid, gelijkheid
en mensenrechten plaatsen en dan slaven ketenen. Wee jullie die de doodstraf
uitspreken voor degenen die valsmunterij plegen, en dan toelaten dat kinderen
worden afgepakt van hun ouders en in slavernij belanden. We jullie die diefstal
van kippen bestraffen maar misdaden tegen menselijke waardigheid en vrijheid
toelaten. Niemand is er meer van overtuigd dan ik dat we ons niet mogen inlaten
met machten die regeren. We zouden eerder gerechtigheid moeten liefhebben en
het kwaad haten en tegen aardse machten uitvaren wanneer ze ernstige
ongerechtigheid plegen tegen degenen waarvoor we verantwoordelijke zijn. Op
aarde moeten we opkomen voor gerechtigheid en waarheid, en we hebben niet het
recht om enkel toe te kijken en niets te zeggen.
29 IDA VAN LEEUW (ong. +1260)
Het is liefde, die je aan Mij zou moeten doen denken, en je
niet te verwijderen van Mijn kinderen. Zie Mij in hen, en leef dicht bij hen, zoals
Ik in Nazareth, verloren in God.
30 MARCIANUS VAN SYRACUSE (ong. +255)
Bidden is denken aan God met liefde.
31 ALFONSUS RODRIGUEZ (+1617)
Vroeger heb ik alles opgeofferd om de H. Mis te vieren.
Maar iets moet verkeerd zijn in deze redenering. Sinds de tijd van de
Apostelen, offerden de grootste heiligen soms de mogelijkheid om deze viering
op te dragen op, ten gunste van geestelijke werken van barmhartigheid. Het is
goed om hier alleen te blijven. Zelfs al is iemand niet in staat om veel te
doen, is het goed een deel van de mensen te worden, en is men zo toegankelijk
en zo heel klein.
|