
Toen Christus tijdens
Zijn passie voor Pilatus stond, eiste Hij een ander soort koningschap op.
Pilatus vroeg Hem openlijk: Zijt Gij koning? En Jezus antwoordde daarop:
Ja, koning ben Ik. Vlak daarvoor had Jezus verklaard:
Mijn koningschap is niet van deze wereld
Jezus is koning, koning is van
het heelal en ook van ons christelijk hart. Hij koning is van alles wat
bestaat. Zijn koninkrijk past niet in de wereldlijke visie van een koninkrijk. De
mens kan nu eraan werken om het goede tot vervulling te brengen, dat er dank
zij God is onder de mensen in de loop van de geschiedenis. Indien wij onze
liefde voor onze naaste in praktijk brengen, dan maken wij ruimte voor de
heerschappij van God, en dan zal Zijn Koninkrijk in ons midden tot stand komen.
Moge de Maagd Maria ons helpen om
ons in te zetten om het voorbeeld van Christus te volgen, en zijn woorden in
praktijk te brengen. Wij willen ons met kinderlijk vertrouwen toevertrouwen
aan haar hemelse voorspraak, zodat wij onze christelijke opdracht in deze
wereld kunnen vervullen. M. Esperanza
Dag 2 :
De oproep van Christus, Onze Koning (verderzetting)
We kijken nu naar
de oproep van Jezus Christus. Merk op dat we geroepen zijn tot meer of grotere
(magis) dienstbaarheid en vrijgevigheid en tot bij Mij.
Ik bid om de
volgende genaden: aandachtiger luisteren naar Christus oproep in mijn leven;
voorbereid zijn op Jezus oproep en vol verlangen zijn om te doen wat Christus
wil.
Antwoord op de
oproep van Christus:
Als we deze oproep overwegen en ons laten
inspireren door voorbeelden van (gelovige) wereldverbeteraars, hoeveel te meer
is onze beschouwing waardevol van Christus, Onze Heer, de eeuwige Koning, en de
hele wereld die ondergeschikt is aan hem. Hij roept iedereen op, en tot elke
persoon in het bijzonder zegt Hij: Het is Mijn wil om de hele wereld te
overwinnen op het kwaad en al mijn vijanden te verslaan, en zo de glorie van
mijn Vader ingang te doen vinden. Allen die wensen tot Mij te komen moet met
Mij samenwerken, zodat door Mij in lijden te volgen hij of zij Mij ook volgt in
glorie. (SE95)
Ignatius suggereert
twee antwoorden: Beiden zijn liefdevolle reacties van een enthousiaste
volgeling die het verschil wil maken.
·
De eerste reactie is het offer van een discipel die hem of haar ertoe
engageert om hem of haar met het hele hart toe te wijden aan het werk voor Gods
Koninkrijk.
Al degenen die een oordeelsvermogen
en verstand hebben worden opgeroepen zich met het hele hart voor dit werk in te
spannen. (SE96)
·
De tweede reactie suggereert een nog meer genereuze respons, vanuit het
hart. De discipel die zich niet alleen toewijd aan het werk voor het
Koninkrijk, maar ook bij Christus te zijn en Hem vollediger na te volgen:
Wie een nog grotere genegenheid
willen betonen en zich willen onderscheiden in de algehele dienst van hun
eeuwige koning en Heer van alles, zullen niet alleen heel hun persoon aanbieden
voor die zware taak, zij zullen ook een opdracht doen van groter waarde en
groter gewicht, ook al gaat die in tegen hun eigen zinnelijkheid en tegen hun
liefde voor het lichaam en voor de wereld. Zij zeggen:
Eeuwige Heer van alle dingen, met uw
gunst en hulp doe ik ten overstaan van uw oneindige goedheid, van uw
verheerlijkte Moeder en van alle heiligen van het hemelse hof mijn opdracht: ik
wil en verlang en het is mijn weloverwogen besluit - indien het maar tot uw
meerdere dienst en lof is - U te volgen in het ondergaan van alle belediging,
alle verguizing en alle geestelijke alsook materiële armoede, indien uw
allerheiligste Majesteit mij wil kiezen en mij wil opnemen in zo'n levenswijze
en levensstaat. (SE 98)
Vraag : Welke
verlangens, dromen, bekommernissen, en hoop doet Christus uitnodiging in mij
opwellen? Hoe word ik ertoe bewogen om er nu op te reageren?
Overweging : Beter dan je best? - Jim Manney
Magis is een van de
mysterieuze Ignatiaanse termen. Het is een Latijns woord dat groter,
excellenter, beter betekent. Het wordt geassocieerd met een rusteloos streven
om het altijd beter te doen, om een groter project te onderneme, om meer
ambitieuze doelstellingen voorop te stellen.
Het idee komt van
de Oproep tot de Koning meditatie. Ignatius wil dat we ons Christus inbeelden
als een Koning die ons vraagt hem te helpen in zijn werk om de wereld te redden
en genezen. Zouden we niet enthousiast op deze oproep willen
reageren? Al degenen die erover nadenken zullen zich met heel hun hart inzetten
voor deze zaak, zegt de H. Ignatius.
Maar Ignatius
vraagt nog meer: om nog verder te gaan in dit werk, om offers te brengen van
grotere betekenis.
Ignatius oppert een
grotere persoonlijke dienstbaarheid en een totale dienstbaarheid. Hij wil dat we over ons engagement nadenken. Wat kan je meer
motiveren en zorgen dat je jouw uiterste best doet? Het is een vraag dat we
enkel kunnen beantwoorden als we dichter tot Onze Koning naderen.
Dag 3 : De oproep tot de discipelen om Jezus te
volgen
Gods oproep is
bedoeld om ons een voller leven te geven van diepere betekenis en authentieke
vreugde (hoewel niet zonder de offers dat een leven van discipelschap inhoudt).
Gods wil- of Gods verlangen voor ons wordt gevonden in onze diepste, ware
verlangens.
Laat Gods Geest toe
om de heilige verlangens te inspireren in jullie. We moeten geen offer of
engagement doen als we er niet klaar voor zijn. We willen er nu alleen voor
zorgen dat we genoeg open staan voor de oproep en uitzien naar Christus
visioen voor ons en de wereld.
Ik bid om de
volgende genaden: aandachtiger luisteren naar Christus oproep in mijn leven;
voorbereid zijn op Jezus oproep en vol verlangen zijn om te doen wat Christus
wil.
Mattheus 4:18-25 : Eens toen Hij zich bij het meer
van Galilea ophield, zag Hij twee broers, Simon die Petrus wordt genoemd en
diens broer Andreas, bezig met het net uit te werpen in het meer. Zij waren
namelijk vissers. En Hij sprak tot hen: Komt, volgt Mij: Ik zal u vissers
van mensen maken. Terstond lieten zij hun netten in de steek en volgden
Hem. Iets verder zag Hij nog twee broers, Jakobus en diens broer Johannes;
met hun vader Zebedeüs waren zij in de boot de netten aan het klaarmaken. Hij
riep hen, en onmiddellijk lieten zij de boot en hun vader achter en volgden
Hem.
Jezus trok rond door geheel Galilea, terwijl Hij als leraar optrad in hun
synagogen, de Blijde Boodschap verkondigde van het Koninkrijk en alle ziekten
en kwalen onder het volk genas. Zijn faam ging uit over geheel Syrië en
men bracht allen tot Hem die er slecht aan toe waren, die door velerlei ziekten
en pijnen gekweld werden, bezetenen, lijders aan vallende ziekte en lammen. En
Hij genas hen. Grote volksmenigten uit Galilea en Dekapolis, uit
Jeruzalem, Judea en het Overjordaanse sloten zich bij Hem aan.
Denk aan Jezus
oproep en de respons van de discipelen. Gebruik de techniek van het beschouwend
gebed om deze tekst te overwegen.
Overweging : Waarom God ons laat wachten
Het hele leven van
een goed Christen is een oefening in heilig verlangen. Je ziet niet waar je
naar verlangt, maar de daad van verlangen bereidt je voor, zodat wanneer God komt,
je het dan zal zien en volledig tevreden en vervuld zal zijn.
Stel dat je heel
veel wijn zult krijgen. Dan ga je ervoor zorgen een zo groot mogelijke wijnzak
vast te krijgen. Waarom? Omdat je een zo
groot mogelijke hoeveelheid wil opslaan. Daarom zorgen we er voor dat onze
wijnzak groter wordt. Zo handelt God met ons. Door ons te laten wachten, doet
God ons verlangen toenemen, en doet dit de capaciteit van onze ziel toenemen,
en zorgt het dat we kunnen ontvangen wat er aan ons gegeven wordt. H.
Augustinus
Dag 4 : Meditatie over de twee standaards
De volgende twee dagen bidden we
een andere oefening: de twee standaards. Ignatius gebruikt zijn militair
verleden. Een standaard is een vlag of banier waaronder de volgers van een
leider zich verenigen en ten strijde trekken. Ignatius vraagt ons de
tegengestelde tactieken en waarden van Christus en Lucifer/Satan te overwegen.
Lucifer/Satan is de vijand van onze menselijke natuur, vijand van onze ziel, de
vader van de leugen, de boze, de bedrieger) We worden opgeroepen om te kiezen bij
welke standaard we horen.
Ik bid voor de volgenden genaden:
een bewustzijn van het bedrog van de vijand en de moed om ze te weerstaan; een
begrip van Christus manier van leven en een verlangen om zo te leven. Overweeg
de 10 geboden van God.
Voeg je bij Jezus of bij de duivel, die de weg is van de wereld
We beginnen deze meditatie door
de twee standaards voor te stellen. Op het einde moeten we kiezen, er is geen
middenweg.
We beelden ons de plaats in. We
zien een groot kamp over heel het gebied van Jeruzalem, waar Christus onze Heer
de opperste bevelhebber van de goede mensen is; en een ander kamp in het gebied
van Babylon, waar Lucifer de aanvoerder van de vijanden is. (SE 138)
Met andere woorden, we beelden
ons een plaats in die vredevol, rechtvaardig en mooi is, en een andere plaats
vol met geweld, haat , wrok en corruptie. Voel je vrij deze plaatsen voor te
stellen zoals deze in de huidige wereld.
Dan mediteren we over de twee
standaards, beginnend met de standaard van de vijand:
Beeld je de leider in van alle
vijanden in dat grote Babylon. Hij is afgrijselijk en schrikwekkend. Imagine
the leader of all the enemy in that great plain of Babylon. Hij zit op een troon van vuur en
rook, en het is angstaanjagend en verschrikkelijk. (SE 140)
Ga na hoe hij ontelbare duivels
roept en hoe hij ze verspreidt, de een in die stad, de ander in een andere en
zo over de hele wereld, zonder ook maar één provincie, plaats, levensstaat of
afzonderlijke persoon over te slaan. (SE 141)
Ga na welke toespraak hij houdt
en hoe hij hen aanmaant netten en kettingen uit te werpen. Zij moeten eerst
bekoren met de begeerte van rijkdom zoals hij meestal doet opdat zij de
mensen gemakkelijker tot ijdele wereldse eer brengen, en daarna tot grote
hoogmoed. De eerste trap is dus die van de rijkdom, de tweede die van eer en de
derde die van hoogmoed. En langs deze drie trappen brengt hij tot alle andere
ondeugden. (SE 142)
Let aandachtig op je emotionele
reacties wanneer je deze meditatie doet.
Overweging : De twee standaards
- Joseph Tetlow, SJ
Jezus weg staat in
fel contrast tegenover de weg van de wereld en Hij drukte het zo uit: Hij die
niet met Mij is, is tegen Mij. (Lucas 11:23) Ignatius helpt ons daarover na te
denken in de meditatie van de twee standaards of vlaggen.
Sta bij Jezus of volg de weg van de wereld
Alle discipelen
moeten kiezen waar ze zullen staan bij Jezus of bij de wereld. Ongeacht welk
leven dat de Geest ons toe geleid heeft, eens we gedoopt zijn en gevormd worden
we geroepen om in Jezus gezelschap onder zijn vlag te staan.
We beginnen blijven
onder zijn standaard als we Hem volgen in de overtuiging dat alles wat we
hebben en zijn een gave van God is. Hoeveel of weinig dat we ook gekregen hebben,
het is van belang dat we dankbaar zeggen Kijk naar wat God mij heeft gegeven.
Dan opent de weg zich doorheen de rook van zelfvoldoening en goedkeuring van de
anderen. Hoe kan ik meehelpen? wordt een dagelijkse ingesteldheid. En door
een leven van liefde en dienstbaarheid leidt de Geest ons om volgzaam en
nederig te leven zoals de Heer leefde-of we nu een beroemdheid zijn of een
anonieme persoon.
De weg van de
wereld verschilt volledig. Het beginpunt is zoveel mogelijk roem, macht en
rijkdom vergaren. Je zegt: Kijk naar al wat ik heb vergaard. Wanneer de wereldse
weg zich opent voor jou, dan heb je alleen oog voor jezelf en je zogezegde
verwezenlijkingen. Je bent ervan overtuigd dat jij het middelpunt van de wereld
bent. Je hebt reeds de zonde gepleegd van hoogmoed. En deze zonde brengt
gewoonlijk een hele serie zonden met zich mee.
Om nog eens
duidelijk aan te geven waar Jezus voor staat, hier zijn de 10 Geboden die
dienen om de mensen tegen de ondergang te beschermen. Jij bent degene met een
vrije wil, die moet kiezen. Je kunt alleen de overwinning behalen door Jezus en
deze geboden van liefde en leven te volgen.
1. Gij zult geen
afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
2. Gij zult de naam
van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
3. Wees gedachtig dat
gij de dag des Heren heiligt.
4. Eer uw vader en uw
moeder.
5. Gij zult niet
doden.
6. Gij zult geen onkuisheid doen.
7. Gij zult niet
stelen.
8. Gij zult tegen uw
naaste niet vals getuigen.
9. Gij zult geen
onkuisheid begeren.
10.
Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.
Drie vormen van medeplichtigheid met de wereldse standaard
Zelfs zonder de theorieën
over het onderbewustzijn uit te leggen, zien we dat de standaard van de wereld
even aanlokkelijk is voor Christenen als voor anderen. Zelfs nadat we een plechtige
levenslange keuze hebben gemaakt om Jezus Christus te volgen, moeten we ons
dagelijks leven zuiveren van de bezoedeling van de wereld. Deze bezoedeling
komt op drie manieren:
1 Eerst is het
goedaardig secularisme. Er zijn inderdaad mensen die Jezus Christus niet kennen
en die toch een deugdzaam leven leiden. Maar zelfs de gedoopte kan een
seculiere weg bewandelen. We houden ons bezig met politiek en helpen de
behoeftigen omdat onze buren het doen. We zijn goed voor ons gezien en eerlijk
op de werkvloer. Er is geen onmiddellijke schade op deze manier, maar er is
niet meer dan een wereldse geest aanwezig, zelfs hoewel mensen het tegenwoordig
spiritualiteit noemen.
2 De tweede vorm
van bezoedeling bestaat in het bijzonder in de welvarende wereld, en is de
zoektocht naar plezier en entertainment. We worden omringd door mensen die de
weg van het vleselijke volgen (zoals de H. Paulus het zegt). Degenen die deze
weg volgen zijn het doelwit van reclame, media, technologie enz. Ze volgen de
opinie van de massa. Hun minder mooie kanten manifesteren zich in wellust,
nijd, zelfvoldoening- en dit wordt tegenwoordig als acceptabel aanzien in de
moraal. Het vlees heeft zijn eigen wetten, en degenen die deze weg volgen
zullen met gemaakt deze wetten gehoorzamen en in zonde vervallen.
3 De laatste vorm
van bezoedeling is het bezwijken aan de duisternis. Deze vorm is puur kwaad. De
meeste werken van het kwaad zijn zelfs niet duidelijk zichtbaar en woekeren
verder. Haat, wrok, geweld, pornografie, abortus, destructieve
gewoonten enz. Deze floreren in de duistere hoeken van de zondige mensheid.
In het diepste van
je hart kan je de duisternis verwensen en naar het licht lopen. Maar in het
alledaags leven zal je jezelf in de grijze zone bevinden van het goedaardig
secularisme of het vleselijke. Je kunt enkel veiligheid vinden onder Christus
standaard als je resoluut kiest om de door God ingestelde sacramenten te volgen
(de Biecht, de H. Eucharistie, enz.), Zijn geboden te volgen, te
bidden-vasten-eerherstel te brengen, Hem te danken en aanbidden, de devotie tot
de H. Maagd Maria te onderhouden. Dit vraagt een dagelijks gewetensonderzoek.
Dag 5 : Meditatie over de twee standaards (verderzetting)
We overwegen de
standaard van Christus, die in sterk contrast staat met deze van Lucifer/Satan.
Hoewel de vijand afstotelijk is, tiranniek, en alleen zoekt te bedriegen en de
mensen tot slaaf te maken, is de mens toch geneigd de leugens van Lucifer/Satan
te accepteren. Hij denkt niet na en volgt blindelings het kwade. Christus is
daarentegen uitnodigend, zachtmoedig en verlangt alleen om de mensen te
bevrijden door het beminnen van God en anderen te dienen. Lucifer/Satan wil
doen uitschijnen dat de wereld van hem is en zal blijven. Maar Jezus heeft de
overwinning al behaald op het Kruis. Het komt erop aan dat de mens nu
definitief kiest. Lucifer/Satan heerst nog maar voor een korte tijd in de
wereld, dan komt Jezus Koninkrijk definitief en daarmee ook het eeuwig leven
in vrede en liefde.
Ik bid om de
volgende genaden: een bewustzijn van het bedrog van de vijand en de moed om ze
te confronteren; een begrip van Christus manier van leven en een verlangen om
zo te leven.
Christus
uitnodiging
Luister naar
Christus uitnodiging. Richt je blik op Hem als Hij tot Zijn discipelen
spreekt. Voel je vrij om een hedendaags tafereel voor ogen te houden:
Richt je blik op de
allerhoogste en ware leider, die Christus, Onze Heer is. (SE 143) Overweeg hoe
Christus, Onze Heer zijn plaats inneemt in een groot kamp in Jeruzalem, op een plaats waar het aangenaam
vertoeven is. (SE 144)
Overweeg hoe de
Heer van de hele wereld, zoveel personen kiest, apostelen, discipelen en zo. Hij
stuurt hen over de hele wereld, om zijn leer onder de mensen te brengen van
elke levensstaat en omstandigheden. (SE 145)
Ga na welke
toespraak Christus onze Heer richt tot al zijn dienaren en vrienden die Hij
voor deze opdracht uitzendt. Hij geeft hun de aanbeveling allen te willen
helpen door hen eerst tot de hoogste geestelijke armoede te brengen, en tot
materiële armoede, indien de goddelijke Majesteit ermee gediend is en hen ertoe
wil kiezen. Ten tweede zullen ze hen brengen tot het verlangen naar minachting
en spot, want uit die twee dingen volgt de nederigheid.
Zo zijn er drie
trappen: de eerste, onthechting tegenover rijkdom; de tweede, minachting voor
wereldse eer; de derde, nederigheid tegenover hoogmoed. En langs die drie
trappen brengen ze hen tot alle andere deugden. (SE 146)
Overweging : Arme van geest Kevin OBrien SJ
Als we in de
oefeningen kijken naar de oproep van Christus, Onze Koning, en in latere
oefeningen, verlangt de disciple naar armoede.
|