
Contemplatie van de
Menswording
We beginnen de contemplatie door
de drie Goddelijke Personen te beschouwen die kijken naar het hele
aardoppervlak, naar de wereld vol met mensen (SE 102).
Denk aan wat de Goddelijke
Personen (en jij) zien en horen: mannen en vrouwen van verschillende grootte,
vorm, kleur; rijk en arm; jong en oud. Mensen die verschillende talen spreken.
Sommigen die geboren worden, anderen die sterven, sommigen die lopen en spelen,
anderen die ziek zijn en lijden. Sommigen die lachen, anderen die huilen.
Sommigen die roepen en schreeuwen, anderen die bidden en zingen.
Met de blik van de Drie-eenheid,
kijk je naar hoe de mensen elkaar behandelen: sommigen met liefde, sommigen met
haat, sommigen omhelzen elkaar, sommigen slaan, sommigen helpen, anderen zijn
onverschillig, getroffen, doden enz. Wat zie je en wat hoor je?
Hoe voel je je als je de wereld
op deze manier voorstelt? Hoe reageren de drie Goddelijke Personen op de
vreugde en het lijden van de wereld? Hoe reageert God, die liefde is, op ons,
Gods kinderen, die verdwaald zijn, doelloos, lijdend, zondigend, verward en
getroffen?
Hoor de Goddelijke Personen
zeggen, Laat ons het verlossingswerk van het mensenras bewerken (SE 107).
Welke woorden wil je tot God
zeggen, die Vader, Zoon en H. Geest is?
Overweging : Contemplatie over
de Menswording
Deel 1: de Drie-eenheid
kijkt vanuit de Hemel toe
Het grootste aandeel van de
Geestelijke Oefeningen, ongeveer 2/3 gaat over beschouwend gebed van
Evangelie-episodes uit het leven van Jezus. De retraitant bid om Jezus
duidelijker te zien, hem meer toegewijd lief te hebben, en Hem meer van
dichtbij te volgen als een discipel.
De Oefeningen beginnen bij het
begin van Jezus leven. De eerste beschouwing is het moment van Jezus
conceptie. Het gebed zoals Ignatius het ziet, is een tweeluik. Het eerste luik
is Gods beslissing en offer, het tweede luik is Marias menselijk antwoord.
Het eerste deel van de meditatie
komt niet voort uit het Evangelie, maar uit Ignatius verbeelding. Maria van
Agreda leefde van 1602 tot 1665 en in Ignatius tijd was er nog geen sprake van
de Mystieke Stad Gods en het leven van Maria. Nadat de retraitant zich bewust
wordt van Gods aanwezigheid en vraagt om wat hij of zij verlangt vb. duidelijker
te zien, wordt de retraitant uitgenodigd om alles te bekijken vanuit Gods
standpunt. De retraitant laat de H. Geest toe om hem of haar te leiden bij het
verbeelden van de drie-ene God, voor het moment van Jezus conceptie:
Kijk naar onze wereld: mannen en vrouwen die geboren worden, die
sterven, sommigen die trouwen, anderen in een echtscheiding verwikkeld zijn,
ouderen en jongeren, rijken en armen, gelukkige mensen en verdrietige mensen,
zoveel mensen die doelloos leven, wanhopen, haten end oden, zoveel mensen
ondervoed, ziek en stervend, zoveel mensen die worstelen met het leven en geen
inzicht hebben in het leven. Met God kan ik mensen horen lachen en huilen, sommigen die roepen en
schreeuwen, sommigen bidden en sommigen vloeken.
Let op de liefdevolle respons van
de Drie-eenheid tegenover deze gecompliceerde, dwalende, zoekende mensheid. Richt
ook je aandacht op je eigen gevoelens. Als je je verbeeldt in de tijd te zijn
voor Jezus komst, hoe kijk je dan naar God bij het zien van de onverloste
menselijke toestand? Zouden jullie net zo reageren als de Drie-eenheid toen?
Laat daarna het mirakel van
goddelijke liefde zich ontrafelen in je geest.
De sprong van goddelijke vreugde:
God weet dat de tijd is gekomen wanneer het mysterie van de redding, verborgen
vanaf het begin van de wereld, in de menselijke duisternis en verwarring zal
schijnen. Het is alsof je de Goddelijke Personen kunt horen zeggen: Laat ons
de verlossing van het hele mensenras tot stand brengen. Laat ons
reageren op het gekreun van de hele schepping.
Het antwood van de Drie-eenheid-O,
wonder van wonderen!-is het Goddelijke Woord, de tweede Persoon, Mens te laten
worden. God de Zoon zal het menselijk vlees aannemen als Jezus van Nazareth en
Emmanuel worden, God met ons. Het plan van de Drie-eenheid is het mysterie van
de Menswording.
Trek ongeveer 20 minuten uit deze week. Wandel in gedachten in Gods
voetsporen voor een tijdje. Kijk wat het doet met je hart en je geest. Word
verliefd op God en Jezus. Voel je vrij uit te spreken wat je ziet en voelt in
gebed met God-met 1 Persoon of alle drie. Dank Jezus Christus voor zijn
bereidheid om mens te worden.
Dag 2 : De Aankondiging

God reageert op het gekreun van
de schepping op een zeer concrete manier. Richt je op de details van hoe God
redt in de geschiedenis. Kijk vooral in het huis en de kamer van Maria, in de
stad van Nazareth in de provincie van Galilea (SE 103).
De genade die ik zoek: ik bid om
de volgende genaden: een diepe kennis van Gods droom voor de wereld, ontzag en
bewondering voor het mysterie van de Menswording.
Lukas 1:26-38 : In de
zesde maand werd de engel Gabriël van Godswege gezonden naar een stad in
Galilea, Nazareth, tot een maagd die verloofd was met een man die Jozef
heette, uit het huis van David; de naam van de maagd was Maria. Hij trad
bij haar binnen en sprak: 'Verheug u, Begenadigde, de Heer is met u!' Zij
schrok van dat woord en vroeg zich af, wat die groet toch wel kon betekenen. Maar
de engel zei tot haar: 'Vrees niet Maria, want gij hebt genade gevonden bij
God. Zie, gij zult zwanger worden en een zoon ter wereld brengen, die gij de
naam Jezus moet geven. Hij zal groot zijn en Zoon van de Allerhoogste
genoemd worden. God de Heer zal Hem de troon van zijn vader David schenken en
Hij zal in eeuwigheid koning zijn over het huis van Jakob en aan zijn
koningschap zal nooit een einde komen.' Maria echter sprak tot de engel: 'Hoe
zal dit geschieden, daar ik geen gemeenschap heb met een man?' Hierop gaf
de engel haar ten antwoord: 'De heilige Geest zal over u komen en de kracht van
de Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom ook zal wat ter wereld wordt
gebracht heilig genoemd worden, Zoon van God. Weet, dat zelfs Elisabeth,
uw bloedverwante, in haar ouderdom een zoon heeft ontvangen en, ofschoon zij
onvruchtbaar heette, is zij nu in haar zesde maand; want voor God is niets
onmogelijk.' Nu zei Maria: 'Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede
naar uw woord.' En de engel ging van haar heen.
Beeld je de achtergrond,
geluiden, geuren van de scene in, wanneer de engel Gabriel de jonge vrouw
groet. Luister naar hun gesprek. Bemerk de uitdrukkingen op hun gezicht en de
beweging van hun lichamen. Beëindig dit door biddend een intiem gesprek te
voeren met Maria.
Overweging : Magnificat -
Lucas 1:46-55 : En Maria sprak: 'Mijn hart prijst hoog de Heer, van
vreugde juicht mijn geest om God mijn redder: daar Hij welwillend neerzag
op de kleinheid zijner dienstmaagd. En zie, van heden af prijst elk geslacht
mij zalig omdat aan mij zijn wonderwerken deed Die machtig is, en heilig
is zijn Naam. Barmhartig is Hij van geslacht tot geslacht voor hen die Hem vrezen. Hij
toont de kracht van zijn arm; slaat trotsen van hart uiteen. Heersers
ontneemt Hij hun troon, maar Hij verheft de geringen. Die hongeren
overlaadt Hij met gaven, en rijken zendt Hij heen met lege handen. Zijn
dienaar Israël heeft Hij zich aangetrokken, gedachtig zijn barmhartigheid
voor eeuwig jegens Abraham en zijn geslacht, gelijk Hij had gezegd tot onze
vaderen.'
Deel 2 :
Marias antwoord als mens
Een terugkerend patroon in de
Geestelijke Oefeningen is het gebed op kosmisch niveau, en dan de retraitant
geleidelijk leidend naar het meer intieme en persoonlijke vlak. Dit patroon is
zeker van toepassing in de Ignatiaanse contemplatie van de Menswording.
Ignatius nodigt dus de retraitant
uit om op verbeeldende wijze te kijken vanuit Gods oogpunt naar de onverloste
conditie van de mensheid in het eerste luik. (ik denk altijd aan de
spectaculaire fotos van de aarde genomen vanuit het ruimteveer.) Het antwoord is een sprong van goddelijke
vreugde geboren uit liefde. De Drie-ene God beslist om de verlossing van het
hele mensenras te bewerken.
Bemerk de dramatische wending als
men in het tweede luik belandt. Het onderwerp wordt gevonden in Lukas 1:26-38
in de vertelling van de Aankondiging van de Heer. Pr. Fleming drukt het zo uit:
Ik probeer met de ogen van God te kijken en naar het jonge meisje Maria als ze
begroet wordt door Gods boodschapper, Gabriel.
Laat je meevoeren in de scene,
kijk naar de uitdrukking op het gezicht van Maria, en kijk naar de beweging en
het gedrag van Maria die zoveel vertellen over haar persoonlijkheid. Met andere
woorden, leer Maria kennen op een intieme manier. Dit jonge, eenvoudige meisje
uit een klein stadje, wiens ja-woord het God mogelijk maakte de verlossing van
het hele mensenras te bewerken.
Houd het contrast van het
kosmische, de eeuwige betekenis van wat de Drie-ene God doet op de achtergrond.
Zoom in op de verrassende eenvoud van de scène: een klein provinciaal stadje,
een klein eenvoudig kamertje waar Maria aan het bidden is uit de gebedsrollen.
Ze is een jong meisje, op het einde van de puberteit, van gewone komaf en die een
armoedig bestaan leidt. Ze bidt vurig om de komst van een Redder, de Messias, zoals
God heeft beloofd.
In dit huiselijk tafereel komt de
engel Gabriel. Hoe ziet de engel eruit? Met vleugels zoals in zoveel
schilderijen? Hoe reageert Maria op deze goddelijke tussenkomst? Hoe zou jij
reageren? Lucas vertelt dat ze geschrokken was en de woorden van de engel
overweegt wat soort van groet betekent dit? (O Heer!
Wat zegt men tot een engel? Waarom ik? En wat wil God van mij?)
Gabriel stelt haar op haar gemak
en kondigt aan dat ze genade gevonden heeft bij God en een zoon zal verwekken
en baren die Jezus zal genoemd worden. Bovendien wordt haar verteld wie Hij zal
zijn, dat zijn koninkrijk geen einde zal kennen en dat Hij de grote Heerser zal
zijn, Zoon van de Allerhoogste. Als je zo jong bent, wat een indruk moet dit
maken? Zou je niet denken dat je hallucineert? Zou je niet denken Wat zal Jozef
zeggen en mijn ouders?
Als dit gebeurt vraagt Maria
stelt ze een praktische vraag. Hoe kan dit gebeuren?
Misschien is ze luidop aan het denken. Ze is een maagd. Maar het antwoord volgt: De H. Geest
zal je overschaduwen. Daarom zal het kind dat geboren wordt heilig genoemd
worden, de Zoon van God. Wow! Is het goed nieuws? Of is het nog meer verwarrend?
Maar toch laat Maria zich niet uit het lood slagen, met haar innerlijke moed,
kracht en geloof antwoord ze: Zie, ik ben de dienstmaagd van de Heer. Moge
geschieden volgens Uw woord.
Als je je onderdompelt in het
mysterie van de Menswording kunt je bij Maria blijven of bij het eeuwig Woord,
die nu mens aan het worden is. Je kunt je vreugde, dank, ontzag, verbazing
uiten tot de Drie Goddelijke Personen. Het menselijk ras wachtte eeuwenlang van
hoop en worsteling tot God deze verbazingwekkende en onvoorspelbare zet deed. Laat
toe te wachten op Gods genade, en hoop en vertrouw dat je een dieper begrip
krijgt van dit enorme geschenk voor de mensheid. - Daniel Ruff, SJ
Dag 3 : De geboorte van Jezus
Nadat we ons verheugd hebben met
Maria in haar ja-woord aan God, beginnen we Jezus leven te bekijken vanaf zijn
geboorte, zijn verborgen leven en openbaar leven, tot aan de voet van het Kruis
in Kalvarie.
In deze weken vragen we
herhaaldelijk om de fundamentele genade voor de tweede week van de Oefeningen
om Jezus intiemer te leren kennen, om hem intenser lief te hebben en hem
dichter te volgen (SE 104). Het idee van meer tot Jezus te komen
ligt vervat in het Latijnse woord magis
en dat is essentieel voor Ignatius. De Oefeningen boren de ijver aan dat ons
wil brengen tot meer kennis, liefde en dienstbaarheid aan God en de anderen.
De orde van deze genaden is
belangrijk. We kunnen ons haasten om te zoeken wat onze roeping in dit leven
is, zonder echt Degene te kennen die ons roept. Als we ons richten op het
eerste kennen en liefhebben van Jezus, dan wordt de roep om te dienen
duidelijker en kunnen we het benaderen met minder angst. We kunnen niet iemand
liefhebben tenzij we eerst hem of haar leren kennen op een dieper persoonlijk
niveau. Uiteindelijk is het mogelijk om Jezus te volgen, maar alleen als we
geworteld zijn in onze liefde voor Hem.
De genade die ik zoek: Ik bid voor de volgende
genade: Jezus meer intiem leren kennen, Hem intenser lief te hebben en Hem
dichter te volgen.
Lukas 2:1-7 : In die
dagen kwam er een besluit van keizer Augustus, dat er een volkstelling moest
gehouden worden in heel zijn rijk. Deze volkstelling had voor het eerst plaats
toen Quirinius landvoogd van Syrië was. Allen gingen op reis, ieder naar
zijn eigen stad om zich te laten inschrijven. Ook Jozef trok op en omdat
hij behoorde tot het huis en geslacht van David, ging hij van Galilea uit de
stad Nazareth naar Judea, naar de stad van David, Bethlehem geheten, om
zich te laten inschrijven, samen met Maria, zijn verloofde, die zwanger was. Terwijl
zij daar verbleven, brak het uur aan waarop zij moeder zou worden; zij
bracht haar zoon ter wereld, haar eerstgeborene, wikkelde hem in doeken en
legde Hem neer in een kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg.
Overweeg de scène van Jezus
geboorte. Ignatius suggereert om je rechtstreeks in het tafereel te plaatsen.
Kijk naar de personen: OLVrouw,
Jozef en het kind Jezus na zijn geboorte. Ik zal mij tot een arme, kleine,
onwaardige slaaf maken en kijken naar hen, hen overwegen, hen dienen in hun
noden, alsof ik er aanwezig was, met alle mogelijke respect en eerbied. (SE 114)
Overweging : Inzicht in de Verlossing
Denk aan het zalig gelukkig paar
die alles wat ze nodig hadden vonden in elkaar en in God. Om geen andere reden
dan vrijgevigheid en het verlangen om hun geluk te delen, beslissen ze kinderen
(wij) te adopteren als hun eigen kinderen. Vanaf dan ondergaat hun leven een
diepgaande verandering. Nu zijn ze kwetsbaar, hun geluk ligt vervat in het
welzijn van de kinderen, de dingen kunnen nooit meer hetzelfde zijn.
Als de kinderen kiezen om zich te
vervreemden en beginnen de weg op te gaan van de verdoemenis, is het paar door
verdriet getroffen. Ze smeken, vernederen zich, maken grote offers, gaan op
zoek naar hun geliefde kinderen om hen te doen begrijpen dat de thuis, nog
altijd hun thuis is, en dat de liefde die ze geven onveranderlijk is.
Dit geeft ons misschien wat
inzicht in de verlossing. God ledigt Zichzelf om Zijn vervreemde en
verdwaalde kinderen terug te brengen. Dat is alles wat de Vader wil. Dit is de
enige remedie voor Zijn wonde. God is niet langer God alleen, maar altijd
God-met-de-mensheid-in-Zijn-Hart.Ruth Borrows, Kern van Gebed
Dag 4 : Glorie aan God in den Hoge
Blijf de Geboorte van Jezus
overwegen. Ga samen met de herder die op het land verblijven naar de grot waar Jezus
geboren werd. Als je bidt over Jezus leven zal je bemerken hoe Jezus zichzelf
omringt door mensen zoals de herder-degenen die arm zijn, aan de rand van de
maatschappij leven. Verheug jullie omwille van het Goede Nieuws van Jezus
geboorte, en de herders worden Jezus eerste volgelingen.
Ik bid om de volgende genade: Jezus intiemer te
leren kennen, Hem intenser lief te hebben en Hem dichter te volgen.
|