Ignatius gebruikt het beeld van de twee standaarden:

standaard
van het Legioen van Maria
In zijn wat militair aandoende taal plaatst
Ignatius in zijn Geestelijke Oefeningen twee legeraanvoerders diametraal
tegenover mekaar: Christus en Lucifer. De hoop die hij voor ogen heeft, is dat
de biddende mens voor de standaard van Christus zal kiezen met alle gevolgen
die deze keuze met zich kan meebrengen. Hij formuleert het zo:
Vragen wat ik verlang. Hier zal dat zijn: kennis
van de listen van de slechte aanvoerder en hulp om ervoor op mijn hoede te
zijn; kennis ook van het ware leven dat de ware opperbevelhebber voorhoudt en
genade om Hem te volgen. (G.O. 139)
In een overweging gaat het niet langer meer om een verstandelijke
kennis alleen maar om een doorleefde kennis, een kennis die de hele persoon en
heel zijn handelen doorzindert. Het gaat om een kennis die tot een fundamentele
keuze voert. Ze houdt in dat we de andere optie kennen, maar uiteindelijk
afwijzen omdat we wensen te kiezen voor wat Ignatius het ware leven noemt.
Het gaat hier dus om een levenskeuze. Daarom stelt Ignatius voor dat de
retraitant deze overweging vier keer na mekaar doet. Hij beseft immers dat het
niet om een oppervlakkige beaming kan gaan maar dat de keuze diep moet
doordringen. Hij beseft eveneens dat zulk een keuze niet alleen met wilskracht
wordt bereikt. Daarom vraagt hij tot twee maal toe in bovenstaand citaat om
hulp en genade. Overwegingen zijn geen eenzame bespiegelingen maar een gesprek
met Iemand, een aandachtige dialoog.
Concreet formuleert Ignatius de optie van Lucifer
als volgt:
Nagaan welke toespraak Lucifer houdt en hoe hij hen
(zijn dienaren) aanmaant netten en kettingen uit te werpen. Zij moeten eerst
bekoren met de begeerte naar rijkdom zoals hij meestal doet opdat zij de
mensen des te gemakkelijker tot ijdele wereldse eer brengen, en daarna tot
grote hoogmoed
. En langs deze drie trappen brengt hij tot alle andere
ondeugden. (G.O. 142)
Vervolgens vraagt Ignatius de toespraak van
Christus te beluisteren die een tegengestelde rede houdt zoals wij ze kennen
van de acht Zaligheden: zalig zij die
Wie de Geestelijke Oefeningen doet, ontsnapt dus
niet aan het maken van fundamentele keuzes maar hij doet ze wel in stil gebed
en hoogstpersoonlijk. De vele gemoedsbewegingen die hij daarbij ondervindt, kan
hij als richtingsaanwijzers beschouwen.
Bijkomende teksten voor de derde
week
Ervaringen van Dorheid en
Saaiheid in Gebed - Kevin OBrien, SJ
Onze relatie met God in het gebed heeft een bepaald
ritme. Er zijn momenten van hoogtepunten en dieptepunten, maar ook zeer gewone
tijden. De grootste periodes in ons leven is in feite gewoon. In ons
gebedsleven zijn we vlug geneigd deze gewone tijden te veroordelen. Er gebeurt
niets zeggen we misschien gefrustreerd, vooral wanneer we saaiheid en dorheid
ervaren in ons gebed. We kunnen een sterke verleiding voelen om te stoppen met
bidden of onze gebedstijd te verkorten.
Wanneer dit gebeurt is tegen deze bekoring vechten
het beste wat we kunnen doen. Bekijk het voor wat het is: een bekoring om gierig
te zijn met onze gebedstijd. Onthoud de kwistigheid waarmee je de bezinning
begon. Ignatius suggereert om de uitgetrokken tijd te respecteren waar we ons
hebben voor opgegeven, zelfs om nog wat extra minuten te bidden wanneer we een
sterke verleiding voelen om het kort te houden.
Zoals alle innerlijke bewegingen kan het iets
vertellen over onszelf. We kunnen ons de volgende vragen stellen:
·
Maak ik de nodige voorbereidingen voor mijn gebed? Deze
voorbereidingen zorgen ervoor dat je de gepaste instelling hebt om de genaden
te ontvangen die God je wil geven.
·
Ben ik oprecht wanneer ik bid? Als je gebed niet
verbonden is met je echte leven of je ware gevoelens en gedachten, dan is
saaiheid en dorheid een natuurlijk gevolg van deze toestand.
·
Werk ik te hard wanneer ik bid? Probeer niet teveel
inspanning te leveren om je gebed te controleren. Doe het niet geforceerd.
·
Is dit een uitnodiging om oude gebedsmanieren of verkeerde
beelden van God te laten gaan? Probeer een nieuwe manier van bidden.
·
Ben ik te gehecht aan de hoogtepunten en
dieptepunten van gebed? Momenten van gebed waarbij je intense gevoelens hebt
zijn aantrekkelijk, en de gewone tijd kan lijken op een nederlaag. Onthoud dat
we de meeste tijd in een gewone tijd doorbrengen, in het gewone leven
zonder de buitengewone zaken. Kijk naar een betekenisvolle relatie in je leven.
Sommige van de meest betekenisvolle momenten gebeuren wanneer er niets speciaals
gebeurt, en dat je gewoonweg geniet van de aanwezigheid van de ander in de
dagelijkse routines.
·
Laat ik mijn eigen verwachtingen teveel mijn gebed
dicteren? We hebben natuurlijk bepaalde verlangens en verwachtingen met
betrekking tot het gebed, net zoals we dit doen in het leven. Laat je
verlangens en verwachtingen niet een hindernis zijn voor wat God wil voor jou. Verwachtingen
kunnen erop wijzen dat je probeert te controleren wat er in je gebed gebeurt. We
moeten God de leiding laten nemen.
Waarom leidt God ons door deze gewone tijden van
gebed, die we zo vlug benoemen als dor en saai?
·
God kan misschien op een zachte manier de bodem van
je ziel bewerken voor een toekomstige oogst, de grond voorbereiden voor een
diep inzicht of toekomstige emotionele ervaring.
·
God kan misschien de tijden van dorheid gebruiken
om je gevoel van Gods aanwezigheid te verhogen, zodat je je ervan bewust zal
zijn later op de dag of in de week.
·
God kan je uitnodigen tot gewone tijden om diepe
verlangens aan te wakkeren. In dit geval is rusteloosheid een goede zaak.
·
God kan gewoon je rust gunnen na een intense
ervaring van gebed. Geniet van de kalmte en de rust.
Onthoud : in gewone tijden van gebed kunnen we
misschien voelen dat God er niet is of dat Hij niet luistert. Maar toch is Hij
er, niet zoals we het voorstellen of hebben ervaren in het verleden. Wees
trouw. God is altijd dichtbij.
Week 4 : Jezus kennen
Deze week is de tweede week of de
hoofdsectie van de Geestelijke Oefeningen. In de eerste week smaakten we de
genade van door God geliefd te zijn ondanks onze zondigheid. In de tweede week
beantwoorden we op een natuurlijke manier op Gods barmhartigheid door God, die
zo vrijgevig en liefdevol is, die ons bij naam roept, die ons neemt zoals we
zijn, te willen leren kennen.
In de tweede week, vergezellen we
Jezus op zijn aardse missie. We zoeken geen wetenschappelijke of biografische
feiten over Jezus, maar kennis over een vriend in mysterie en diepte- een
kennis die in ons hart wordt gevoeld.
We overwegen Jezus openbaar leven
later in dit gebedsavontuur. Deze week overwegen we de Menswording en de
geboorte van Jezus en zijn verborgen leven.
Deze week gebruiken we een
techniek van het Ignatiaans gebed : de overweging aan de hand van de verbeelding
of voorstelling. Deze manier van bidden houdt in dat de retraitant zich verbeeld
dat hij in een scène van het Evangelie aanwezig is, alsof hij erbij was. Het
idee erachter is een diepe connectie te ervaren in je hart met Jezus en zijn
werk.
Het beschouwend gebed - Kevin OBrien, SJ
Ignatius was ervan overtuigd dat God tot ons kan spreken door onze
verbeelding, net zoals door onze gedachten en herinneringen. In de Ignatiaanse traditie wordt
bidden met de verbeelding contemplatie of beschouwing genoemd. In de Oefeningen
is beschouwing een zeer actieve manier van bidden die de geest en het hart
engageert en gedachten en emoties doet opwellen.
Bemerk dat in andere spirituele
tradities contemplatie of beschouwing een verschillende betekenis heeft. Het
verwijst naar een manier van bidden dat de geest bevrijdt van alle gedachten en
beelden.
Ignatiaanse contemplatie of beschouwing is vooral passend voor het Evangelie. In de tweede
week van de Oefeningen, vergezellen we Jezus doorheen zijn leven door de scènes
voor te stellen uit het Evangelie. Laat de gebeurtenissen uit Jezus leven nu
aanwezig zijn voor jou. Visualiseer de gebeurtenis alsof je een film aan het
maken was. Let op de details: achtergrond, geluid, smaak, reuk en gevoelens van
de gebeurtenis. Verlies je in het verhaal, wees niet bang dat je verbeelding te
levendig wordt. Verplaats je op een bepaald moment in de scène.
Contemplatie van een
Evangelieverhaal is niet eenvoudigweg het zich herinneren of teruggaan in de
tijd. Door de handeling van contemplatie, maakt de H. Geest een mysterie van
Jezus leven aanwezig op een manier die voor jou op dit moment betekenisvol is.
Gebruik je verbeelding om dieper te graven in het verhaal zodat God kan
communiceren met jou op een persoonlijke, levensechte manier.
We zouden ons aanvankelijk zorgen
kunnen maken over buiten de context van het Evangelie te gaan. Als je jouw tijd
van gebed aangeboden hebt aan God, vertrouw dan de God communiceert met jou. Als
je je afvraagt als je verbeelding te ver leidt, kijk dan met je
onderscheidingsvermogen over hoe je bidt. Waar heeft je verbeelding je geleidt:
dichter naar God toe of verder weg? Brengt je verbeelding je troost of
troosteloosheid?
Sommige mensen vinden het
beschouwend gebed moeilijk. Het kan zijn dat ze het verhaal niet gemakkelijk
kunnen voorstellen, en toch kunnen ze een intuïtieve reactie hebben op het
verhaal. Of ze kunnen het verhaal beter aanvoelen of horen dan het te
visualiseren. Bid in dit geval zoals het je best uitkomt. Probeer het niet te
forceren. Wees er zeker van dat God tot jou zal spreken, of het nu door je
geheugen, verstand, gevoelens of verbeelding is.
Dag 1 : Overweging over de Menswording
Kijk naar het grote kader. Vorige
week overwogen we de zonde en zijn verschrikkelijke gevolgen op ons en onze
wereld. Nu beginnen we kijken naar Gods antwoord op de zonde met de Menswording
van Jezus.
In de contemplatie van de
Menswording werpen we een blik op de wereld met de Drie-eenheid- met God die
Vader, Zoon en H. Geest is. We gaan dieper in op het mysterie van de Incarnatie.
We verwonderen ons over hoe God werkt door gewone mensen zoals Maria en Jozef. We
worden vervuld met grote dankbaarheid omdat God dicht bij ons wilde zijn door
mens te worden in Jezus van Nazareth. Op deze manier maakt God een begin om de
goddelijke liefde beschikbaar te stellen aan alle mensen.
Ik bid om de volgende genaden: een diep gevoelde
kennis van Gods droom voor de wereld, bewondering en ontzag voor het mysterie van
de Menswording.
|