|
120P
Bid aandachtig de psalm. Open je hart voor God. Denk na over Hoe God is? Hoe
God je kan helpen?
Overweging : Stilstaan bij God
Gods aanraking, hoewel het maar
een moment is, leeft in ons voor altijd. Wanneer we Gods liefde en Zijn
zelfgave ervaren zijn we nooit meer dezelfde. We kunnen terugkeren naar onze
oude gewoonten van zijn en handelen, maar diep in ons zijn we niet dezelfde. We
kunnen toelaten dat er een ervaring van God in ons vrucht draagt door terug te
gaan ernaar en erbij stil te staan. Door deze nagedachtenis, en
herlevingsproces openen we ons voor God- we laten God toe te bewegen in ons,
onze harten opnieuw te laten raken zodat onze eigen ervaringen van God diep
rimpels vormen in ons en blijven een verschil maken in ons leven.Maureen
Conroy, The Discerning Heart
Dag 2 : Dank zeggen voor de gaven van deze dag
De tweede stap van het Onderzoek
is dankzeggen. Voor de H. Ignatius is dankbaarheid de eerste, belangrijkste
stap op de spirituele tocht. Een houding van dankbaarheid, die dikwijls wordt
gepraktiseerd, helpt ons God in alle
dingen vinden en kan de manier omvormen hoe we ons leven en andere mensen bekijken.
Ik bid voor de volgende genaden:
het opzien naar Gods schepping die voortdurend in verandering is, dankbaarheid
voor de gave van God die mij en de wereld heeft geschapen.
Terugblik op de dag : Overloop de dag en som de
zegeningen op, van de meest betekenisvolle en duidelijke, tot de meer gewone. God
(niet de duivel) wordt gevonden in de details, wees dus zeer specifiek! Als je de
slotsom maakt, eer de gave van anderen in je leven, maar vergeet niet de gaven
in jezelf te herkennen, want ook zij werden door God geschonken. Heb niet het
gevoel dat je uur na uur de dag moet herbeleven of een lijst moet maken van
alle gaven. Maar ervaar de smaak van de gaven die God je toont. Laat de dag
door je gaan met Gods liefdevolle leiding. Psalm 99

Lees aandachtig en in gebed. Vraag : Waar ben ik dankbaar voor?
Overweging : Zijn Goddelijke Majesteit is werkelijk aanwezig in alle
dingen
Dag 3 : Bid over betekenisvolle gevoelens
In de derde stap van het
Onderzoek kijken we naar onze gevoelens. De H. Ignatius geloofde dat God tot
ons spreekt niet alleen door mentaal inzicht maar ook door onze innerlijke
bewegingen, zoals onze gevoelens, emoties, verlangens, hartstochten, afkeer,
en ingesteldheid. Gevoelens zijn noch positief noch negatief: het is wat je
ermee doet dat morele vragen doet rijzen.
Ik bid voor de volgende genaden:
het opzien naar Gods schepping die voortdurend in verandering is, dankbaarheid
voor de gave van God die mij en de wereld heeft geschapen.
Overweeg je gevoelens : Als je een terugblik werpt
op de dag, merk je date r sommige sterke gevoelens kunnen rijzen. Ze kunnen
pijnlijk zijn of aangenaam- bv. vreugde, vrede, verdriet, bekommernis, verwarring,
hoop, medelijden, spijt, woede, vertrouwen, jaloersheid, zelftwijfel, saaiheid
of opwinding. Kies een of twee sterke gevoelens of bewegingen en bid over hen. Vraag
God om je te helpen begrijpen wat deze gevoelens heeft veroorzaakt en waar ze
je hebben geleid.
Hebben ze
je dichter tot God gebracht? Hebben ze je geholpen te
groeien in geloof, hoop en liefde? Hebben ze je vrijgevig gemaakt met je tijd
en talent? Hebben ze jou vol leven doen voelen, en menselijk? Hebben ze je
ertoe geleid je meer verbonden te voelen met anderen of je uitgedaagd om te
groeien in overgave?
Of hebben
de gevoelens je verder van God weggevoerd? Hebben ze je minder
gelovig, hoopvol en liefdevol gemaakt? Hebben ze ervoor gezorgd dat je bezorgd
was of egoϊstisch? Hebben ze je in twijfel gebracht en in verwarring? Hebben
ze je geleid tot een breuk in relaties?Psalm 116

Overweging : De grote
ontdekking van de H. Ignatius
Men heeft dikwijls gezegd dat het
Evangelie een verhaal is van sterkte en triomf die uit zwakheid en nederlaag is
ontstaan. De Verlosser is een arme man in een provinciaal land, waar het geloof
op een laag pitje staat. Verlossing komt tot stand door lijden en dood. Met de
woorden van het Magnificat van Maria : Heersers ontneemt Hij hun troon,
maar Hij verheft de geringen. Hongeren overlaadt Hij met gaven, en rijken
zendt Hij heen met lege handen. We worden getroffen door verdeelde harten die
ervoor zorgen dat we belast zijn met angst, onzekerheid, en vrees wanneer we
belangrijke beslissingen nemen. Maar deze verwarring van gedachten en gevoelens
is de plaats waar we Gods voetsporen vinden. Het is het ruwe materiaal voor
onderscheid te maken. Dit was de grote ontdekking van de H. Ignatius.
Dag 4 : Verheug je over de goede zaken en zoek vergeving voor de mindere
zaken.
De vierde stap van het Onderzoek
is overwegen wat je kunt verbeteren.
Ik bid voor de volgende genaden:
het opzien naar Gods schepping die voortdurend in verandering is, dankbaarheid
voor de gave van God die mij en de wereld heeft geschapen.
Nabijheid bij God : Verheug je in de tijden dat je
dichter bij God werd gebracht, en vraag vergeving voor de tijden van de
afgelopen dag waar je Gods aanwezigheid in je leven hebt tegen gehouden. Prijs
God om de genade van bewustzijn die je hebt gekregen gedurende deze tijd van
gebed, zelfs al je je bewust werd van de dingen waar je niet trots op bent. Dit bewustzijn is het begin van genezing en
bekering.
psalm van berouw:

Bid de psalm aandachtig in een
geest van vertrouwen.
Je hebt een wonder bewerkstelligt,
Heer Jezus Christus, en laat mij verbazing voelen. Mijn geest schittert bij
jouw Verrijzenis, Ik lach samen met Jou. Ik ben ondergedompeld in de lach van
Jouw vrienden. Jij hebt gewonnen, Heer, we weten dat Jij hebt gewonnen! Je hebt
al het slechte dat we konden doen verslagen, voor elkeen en allen tezamen. Jij
hebt de krachten van de duisternis en de dood verpletterd om opnieuw vredevol
in ons vlees te leven, nu en voor eeuwig. Kom naar mij, grote Heer van het
Leven, zoals Je naar al Jouw vrienden komt. Stuur mij naar degenen rond mij om
hen die pijn hebben, te troosten. Kom, en stuur Jouw vrienden in deze wereld om
vol hoop te werken aan het Koninkrijk van God. Joseph A. Tetlow, SJ, Choosing
Christ in the World
Dag 5 : Kijk naar morgen.
Het Onderzoek eindigt met een
blik naar de dag die komt. Net zoals God bij je is vandaag, zal God bij je zijn
als je slaapt en wanneer je morgen wakker wordt. Nodig God uit om deel uit te
maken van je toekomst. Waar heb je Gods hulp bij
nodig? Wees praktisch en specifiek. Het is goed te kijken naar je agenda voor de
volgende dag. God wil er zijn voor jou, in de meest wereldse momenten van je
leven. Vraag God om je de genade te geven die je nodig hebt- bv. moed,
vertrouwen, wijsheid, geduld, standvastigheid, of vrede. Of misschien is er
iemand waarvoor je zou willen bidden. Noem deze persoon bij naam.
Ik bid voor de volgende genaden:
het opzien naar Gods schepping die voortdurend in verandering is, dankbaarheid
voor de gave van God die mij en de wereld heeft geschapen. Lukas 11:1-13 :
Op een keer was Hij
ergens aan het bidden. Toen Hij ophield, zei een van zijn leerlingen tot Hem:
'Heer, leer ons bidden, zoals Johannes het ook aan zijn leerlingen geleerd
heeft.' Hij sprak tot hen: 'Wanneer ge bidt, zegt dan: Vader, Uw Naam worde
geheiligd, Uw Rijk kome. Geef ons iedere dag ons dagelijks brood, en
vergeef ons onze zonden, want ook wijzelf vergeven aan ieder die ons iets
schuldig is; en leid ons niet in bekoring.' Hij vervolgde: 'Stel, iemand
van u heeft een vriend. Midden in de nacht gaat hij naar hem toe en zegt:
Vriend, leen mij drie broden, want een vriend van mij is van een reis bij
mij aangekomen en ik heb niets om hem voor te zetten. Zou die ander van
binnenuit dan antwoorden: Val me niet lastig, de deur is al op slot en mijn
kinderen en ik liggen in bed; ik kan niet opstaan om het je te geven? Ik
zeg u: als hij al niet opstaat en het hem geeft omdat hij zijn vriend is, zal
hij toch opstaan en hem geven al wat hij nodig heeft, om zijn onbescheiden
aandringen. Tot u zeg Ik hetzelfde: Vraagt en u zal gegeven worden; zoekt
en gij zult vinden; klopt en er zal worden opengedaan. Want al wie vraagt,
verkrijgt; wie zoekt, vindt; en voor wie klopt, wordt opengedaan. Is er
soms onder u een vader die aan zijn zoon een steen zal geven, als deze hem om
brood vraagt? Of als hij om vis vraagt, zal hij hem toch in plaats van vis geen
slang geven? Of als hij een ei vraagt, zal hij hem toch geen schorpioen
geven? Als gij dus, ofschoon ge slecht zijt, goede gaven aan uw kinderen
weet te geven, hoeveel te meer zal dan uw Vader in de hemel de heilige Geest
geven aan wie Hem erom vragen.'
Nodig God uit om deel uit te
maken van je toekomst. Waar wil je dat God je bij helpt?
Overweging : Het Onderzoek : Leven in het huidige
moment
Ons onderzoek leert ons vooral te
leven in het tegenwoordige. Onze dagen zijn typisch manische zorg om de
volgende vergadering bij te wonen, boodschappen te doen, maaltijden te
bereiden, en honderden taken dat er in een dag te doen zijn. De monnik Thich
Nhat Hanh wijst erop dat mensen goed zijn in het willen opofferen van vandaag om
te sparen voor autos en huizen van morgen, maar we hebben het moeilijk om te aanvaarden
dat we leven in het huidig moment, het enige moment dat er is om te leven. Hij
verwijst naar de Boeddhistische praktijk van het volledig bewust zijn van het
huidig moment. Het Onderzoek moet ons kort uit de dagelijkse maalstroom houden
en ons heroriënteren op het huidige. Wanneer we dit goed doen kan volgens Thich
Nhat Hanh Elke adem, elke stap vervuld zijn van vrede, vreugde en sereniteit.
Leer uit het verleden, zie de
toekomst voor je, leef in het tegenwoordige. Het is een leven met de uitdaging
het te vormen tot meesterschap, maar het Onderzoek helpt ons erbij dit te
verwezenlijken.
Dag 6 : Wees
niet bang
Onze meditaties voor de volgende
twee dagen richten we op het luisteren naar God.
God probeert altijd onze aandacht te trekken in duidelijke en subtiele
manieren. We worden
herinnerd aan de profeet Elia die op een bergtop God vond, niet in een
krachtige wind, of in een aardbeving, of in vuur, maar in een gesuis van een
zachte bries. (1 Kon 19:11-13) We kunnen God vinden in de drukte van ons leven,
maar nog beter in de stilte van ons gebed.
Ik bid om de volgende genade: een
dankbaar bewustzijn van de vele manieren waarin God mij roept.
(Oproep van Jezus van de
apostelen : ) Lucas 5:1-11 : Op
zekere dag stond Jezus aan de oever van het meer van Gennesaret, terwijl de
mensen op Hem aandrongen om het woord Gods te horen. Hij zag nu twee boten
liggen aan de oever van het meer; de vissers waren eruit gegaan en spoelden hun
netten. Hij stapte in een van de boten, die van Simon en vroeg hem een
eindje van wal te steken. Hij ging zitten en vanuit de boot vervolgde Hij zijn
onderricht aan het volk. Toen Hij zijn toespraak had geëindigd, zei Hij
tot Simon: 'Vaar nu naar het diepe en gooi uw netten uit voor de vangst.' Simon
antwoordde: 'Meester, de hele nacht hebben we gezwoegd zonder iets te vangen,
maar op uw woord zal ik de netten uitgooien.' Ze deden het en vingen zulk
een massa vissen in hun netten, dat deze dreigen te scheuren. Daarom
wenkten ze hun maats in de andere boot om hen te komen helpen. Toen die gekomen
waren, vulden zij de beide boten tot zinkens toe. Bij het zien daarvan
viel Simon Petrus Jezus te voet en zei: 'Heer, ga van mij weg, want ik ben een
zondig mens.' Ontzetting had zich meester gemaakt van hem en allen die bij
hem waren vanwege de vangst die ze gedaan hadden; en zo verging het ook
Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, die met Simon samenwerkten. Jezus
echter sprak tot Simon: 'Weest niet bevreesd, voortaan zult ge mensen vangen.' Ze
brachten de boten aan land en lieten alles achter om Hem te volgen.
Luister naar Jezus die Simon
Petrus zegt niet bang te zijn. Vraag : Waar ervaar ik God die mij roept
temidden van mijn dagelijks leven?
Overweging - Geduldig
vertrouwen
Heb vertrouwen in het langzame werk van God.
We zijn snel ongeduldig met alles,
we willen zonder uitstel ons doel bereiken.
We zouden graag de tussenliggende stappen overslaan.
We zijn altijd ongeduldig op weg naar iets.
Het onbekende, iets nieuws. Toch is de wet van de vooruitgang
dat je pas iets bereikt als je alle tussenliggende, soms onzekere,
stappen neemt, en dat kunnen er vele zijn.
En zo denk ik dat het met jou ook gaat.
Je ideeën nemen stapsgewijs vaste vorm aan, laat ze groeien,
laat ze langzaam vorm krijgen. Neem geen overhaaste stappen
opdat je vandaag al degene bent die je morgen zou willen zijn
dat wil zeggen, laat genade en omstandigheden je de weg wijzen.
Alleen God kan je vertellen wat deze nieuwe geest,
die je langzaamaan vormt,
met je doet.
Schenk God het vertrouwen dat het zijn hand is die je hierbij leidt.
En accepteer het gevoel van onzekerheid en onvolmaaktheid.
Pierre Teilhard de Chardin sj
Dag 7 : Waar ben je naar op zoek?
Alleen we echt vrij zijn kunnen
we Gods oproep horen. We overwegen hoe God ons nu roept in de concrete bijzonderheden
van ons leven. Maak je geen zorgen over het maken van grote beslissingen of het
veranderen van je leven. Dat kan later komen. Verwonder je in plaats daarvan
dat God elk van ons in het bijzonder roept. Luitster niet alleen naar de roep
maar ook naar Degene die roept.
We ontmoeten God op verschillende
manieren: in mensen rond ons en in de werksfeer, in wat we lezen of zien in de
wereld, en in de inspiratie van de H. Schrift en de liturgie. We vinden
God ook in de heilige verlangens die opwellen in ons hart. Dit is een kernpunt
in de Ignatiaanse spiritualiteit. Omdat God, onze Schepper, ons leven geeft en
omdat we naar het beeld van God werden geschapen, zijn Gods verlangens en onze
diepste verlangens hetzelfde. Wat we werkelijk verlangen is ook wat God voor ons verlangt.
Ik bid om de volgende genade: een
dankbaar bewustzijn van de vele manieren waarin God mij roept.
Johannes 1:35-39 : De
volgende dag stond Johannes daar weer, nu met twee van zijn leerlingen. Hij
richtte het oog op Jezus die voorbijging en sprak: Zie, het Lam Gods. De
twee leerlingen hoorden hem dat zeggen en gingen Jezus achterna. Jezus
keerde zich om en toen Hij zag dat zij Hem volgden, vroeg Hij hun: Wat
verlangt gij? Ze zeiden tot Hem: Rabbi vertaald betekent dit: Meester
waar verblijft ge? Hij zei hun: Gaat mee om het te zien. Daarop gingen
zij mee en zagen waar Hij zich ophield. Die dag bleven zij bij Hem. Het was
ongeveer het tiende uur.
Luister naar Jezus die zegt aan
zijn discipelen en aan jou: Waar zijn jullie naar op zoek? Hoe
reageren jullie?
Overweging : John Henry
Cardinal Newman [1801-1890]
God heeft mij geschapen om een bepaalde dienst voor
Hem te verrichten; Hij heeft mij een werk opgedragen dat Hij niet aan een ander
heeft opgedragen. Ik heb mijn zending misschien zal ik die zending nooit in
dit leven kennen, maar ik zal ze kennen na dit leven.
Ik ben een schakel in een keten, ik sta in
betrekking met andere personen. Hij heeft mij niet voor niets geschapen. Ik zal
goed doen, ik zal zijn werk doen; ik zal een vredestichter zijn, verkondiger
van de waarheid op mijn eigen plaats, zonder het te bedoelen, als ik zijn
geboden maar onderhoud en Hem dien in mijn staat en stand.
Daarom zal ik Hem vertrouwen. Wat of waar ik ben, ik kan nooit weggeworpen
worden. Ben ik ziek dan kan mijn ziekte Hem dienen; ben ik in moeilijkheden dan
kan mijn moeilijkheid Hem dienen; ben ik in verdriet dan kan mijn verdriet Hem
dienen. Mijn ziekte, mijn moeilijkheden, mijn smarten zijn misschien
noodzakelijke middelen voor een of ander groot doel dat niemand van ons kent.
Hij doet niets tevergeefs; Hij kan mijn leven verlengen, Hij kan het verkorten;
Hij weet wat Hij doet. Hij kan mijn vrienden wegnemen. Hij kan mij tussen
vreemden plaatsen, Hij kan mij vereenzaamd doen voelen, neerslachtig maken, de
toekomst voor mij verborgen houden, maar Hij weet wat Hij doet. Amen.
Vertaald door Prof. Dr. Aurelius Pompen O.F.M.
Bijkomende teksten voor de tweede
week
Zoeken
naar God en biddend je dag doorgronden - Dennis
Hamm, SJ
Ongeveer 20 jaar geleden had ik
een kleine openbaring. Dit was toen ik in een kleine gemeenschap leefde met 5 Jezuïeten,
allen graduaatstudenten in New Haven in Connecticut. Ik was alleen in de
keuken, met mijn ontbijtgranen en de krant, toen een van de Jezuïeten
binnenkwam en zei: Ik had een eigenaardige droom vooraleer ik wakker werd. Het
was een liturgische droom. De lezer had juist de eerste lezing gedaan en
kondigde aan De antwoordpsalm van vandaag is: Als je niet van de eerste keer
slaagt, probeer het opnieuw. Waarop de congregatie deze
psalm herhaalde. We vonden het komisch. Maar ik kon niet zeggen waarom het komisch was en
waarom komisch in de liturgie?
Een beetje later op de dag, kreeg
ik een ingeving. Een gelijkaardige zin kwam in mijn gedachten: Als je vandaag
zijn stem hoort, verhard dan niet jullie hart. (Psalm 95) Het trof mij dat
deze zin exact hetzelfde syntax had als Als je niet slaag van de eerst keer,
probeer opnieuw. De zinnen beginnen elk met als en eindigen imperatief. Het
was een onbewuste bron van humor.
Het sentiment van het vers van
Psalm 95 drukt een overtuiging uit die centraal staat in het Christelijk
geloof, dat we een leven leiden in dialoog met God.
Hoe horen we de stem van God? Onze
Christelijke traditie heeft en minste vier antwoorden op deze vraag. Eerst,
samen met gelovigen van de meeste religies, bemerken we het goddelijke in wat
God heeft geschapen, het is de schepping zelf. Ten tweede horen we Gods stem in
de H. Schrift, die we Gods Woord noemen. Ten derde horen we God in de leer van
de Kerk, de levende traditie van onze geloofsgemeenschap. En als laatste horen
we God door onze ervaringen, en door ze te interpreteren in het licht van al de
anderen manieren van het horen van de goddelijke stem-de structuren van de
schepping, de Bijbel, de levende traditie van de geloofsgemeenschap.
De zin Als je vandaag zijn stem
hoort, houdt in dat de goddelijke stem op een of andere manier toegankelijk
moet zijn in onze dagelijkse ervaringen, want we zijn wezens die een dag per
keer beleven. Als God wil communiceren met ons, moet het gebeuren in de loop
van een dag van 24 uur, want we leven in geen andere tijd. En hoe gaan we om
met dit soort van luisteren? Een lange traditie heeft een handig middel
voorzien, die we het gewetensonderzoek noemen. De zoektocht naar God
suggereert dat de zoeker voelt en kijkt naar iets waarvan hij zeker is dat het
er is en dat het te vinden is. Ik denk dat dit beeld overeenkomt met wat in
kerktaal het gebed van het onderzoek wordt genoemd.
Het gewetensonderzoek is een oude
praktijk in de kerk. Het is in feite reeds aanwezig voor het Christendom, want
de Pythagoreeërs en de stoϊcijnen promootten een versie van deze praktijk. Het
is wat de meesten onder ons, Katholieken kennen om zich voor te bereiden op de
biecht. In deze vorm was het onderzoek het overlopen van iemands leven in het
licht van de 10 Geboden om te zien hoe het dagelijks gedrag overeenstemde met
de goddelijke criteria. Het gewetensonderzoek is een oefening in de Geestelijke
Oefeningen van de H. Ignatius.
Het is nog altijd een
zaligmakende methode om te doen, maar het is moeilijk dit aan te houden als
dagelijkse praktijk. Het is moeilijk jezelf te motiveren om je geweten te
doorzoeken waar je hebt gezondigd. Bovendien is de implicatie van het woord geweten
in Romaanse talen zoals het Frans (conscience) en het Spaans (conciencia)
groter dan in het Nederlands en betekent het in deze context moreel bewustzijn
en oordeel; het betekent ook bewustzijn.
Gebed dat de volledige inhoud van
ons bewustzijn omvat, zorgt dat het net dat je uitgooit breder is dan het gebed
dat zich beperkt tot het begrip geweten, of moreel bewustzijn. Een aantal
mensen zoals George Aschenbrenner, SJ, hebben in een artikel in Review
for Religious (1971) dit idee ontwikkeld in praktische manieren. Wat ik hier voorstel is een manier om het
onderzoek te doen dat hielp voor mij. Ik zal eerst beschrijven hoe het werkt en
dan nodig ik je uit om een paar minuten het te proberen. Als laatste beschrijf
ik resultaten die ik heb ontdekt door dit soort gebed te beoefenen.
Een methode dat bestaat uit 5
stappen:
1. Bid om
verlichting. Omdat we niet gewoon dagdromen of herinneringen
oproepen, maar zoeken naar de zin over hoe Gods Geest ons leidt, is het aangewezen
te bidden om verlichting. Het doel is niet alleen het zich herinneren, maar
genadevol begrip van de omstandigheden. Je kunt het zo formuleren: Heer, help
mij de voorkomende verwarring begrijpen en laat Uw licht schijnen in mijn leven
zodat ik mijn tekortkomingen zie en ze kan veranderen.
2. Overloop
de dag in dankzegging. Merk op hoe verschillend het is tegenover het onmiddellijk kijken
naar je zonden. Niemand vindt het aangenaam zijn geheugenbank te doorlopen om
kleinheid, zwakheid, gebrek aan mildheid aan te treffen. Maar iedereen heeft
graag mooie gaven, en dat is precies wat de voorbije 24 uur bevat gaven van
bestaan, werk, relaties, voedsel, uitdagingen. Dankbaarheid is de basis van
onze hele relatie met God. Gebruik dus alle wenken die je helpen om je dag te
beleven vanaf het ontwaken- zelfs dromen die je je herinnert bij het ontwaken. Overloop
de voorbije 24 uur, van uur tot uur, plaats tot plaats, taak tot taak, persoon
tot persoon, de Heer dankend voor elke gave die je tegenkomt.
3. Overloop
de gevoelen die aan de oppervlakte komen in het hernemen van de dag. Onze gevoelens, positieve en
negatieve, de pijnlijke en de aangename, zijn duidelijke tekenen waar de actie
was gedurende de dag. Eenvoudig aandacht schenken aan deze gevoelens als ze aan
de oppervlakte komen, aan de hele reeks: verveling, hoop, genot, angst, wrok,
vrede, schaamte, onzekerheid, medelijden, walging, dankbaarheid, trots,
twijfel, bewondering, verlegenheid, ongeduld, verlangen, vertrouwenwat er ook
aanwezig was. Sommigen onder ons kunnen weigerachtig staan om zich te richten
op gevoelens in dit tijdperk van over-psychologie, maar ik geloof dat gevoelens
de index zijn van wat er in ons leven gebeurt. Dit leidt ons naar het vierde
moment.
4. Kies
een van deze gevoelens (positief of negatief) en bid vanuit deze gevoelens. Kies
het gevoel dat het meest je aandacht heeft getrokken. Het gevoel is een teken
dat er iets belangrijk gaande was. Bid spontaan het gebed dat in je opkomt als
je de bron van het gevoel kent gebed van lofprijzing, smeking, berouw, roep
om hulp of genezing
5. Kijk
naar morgen. Gebruik
je agenda als dat helpt, ga de confrontatie aan met je onmiddellijke toekomst.
Welke gevoelens komen naar boven als je kijkt naar de taken, vergaderingen, en afspraken?
Angst? Vreugdevolle verwachting? Gebrek aan zelfvertrouwen? De verleiding om wat
komt uit te stellen? Spijt? Zwakheid? Wat het ook is, vorm het tot
gebed om hulp, om genezing, wat er spontaan in je opkomt. Om het onderzoek af
te ronden, bid het Onze Vader.
Gevolgen en resultaat van dit soort gebed:
1. Er is
altijd iets om voor te bidden. Voor een persoon die dit soort gebed bidt op
een dag, is er nooit de vraag: Waarover zou ik met God over praten? Tot je
sterft, heb je altijd een voorbije 24 uur, en je hebt altijd een gevoel wat er
komt.
2. Het
moment van dankbaarheid is reeds waardevol. Wijd je toe aan dankbaarheid, zegt Paulus aan de
Kolossenzen. Zelfs als we in slaap sukkelen na de gaven van de dag op een
rijtje te hebben gezet, hebben we de Heer geprezen.
3. We leren
om naar de Heer te kijken vanwaar we staan, zoals we zijn. Er is
geen andere manier om voor God aanwezig te zijn, maar we bedriegen onszelf door
te denken dat we op ons best moeten zijn vooraleer we ons tot God richten.
4. We leren onze gevoelens te respecteren. Gevoelens zijn belangrijk. Ze
zijn moreel neutraal tot we een keuze maken om te handelen volgens die
gevoelens. Maar als we er geen acht op slagen, zorgen we ervoor dat we niet
zien wat ze ons vertellen over de kwaliteit van ons leven.
5. Bidden
vanuit gevoelens zorgt ervoor dat we ons ervan kunnen bevrijden. Een
emotie waar we niet op letten kan ons domineren en manipuleren. Ernaar kijken
en vanuit dat gevoel bidden en over de personen en situaties die ons tot dat
gevoel brengen, helpen ons om niet onbewust slaven te zijn van onze emoties.
6. We vinden
wat we in de biecht moeten belijden. We komen onze zonden
tegen zonder er ons op te richten.
7. We kunnen
een innerlijke genezing ervaren. Mensen hebben ervaren dat over gevoelens bidden
(in tegenstelling tot piekeren of ontkennen) tot genezing leidt van het mentale
leven. We zorgen waarschijnlijk zelfs voor prettige dromen wanneer we dit doen.
8. Dit
soort gebed helpt ons over ons Deϊsme geraken. Deϊsme is een geloof in een God die
bestaat maar niet veel, of zelfs niets te maken heeft met het leven van zijn
volk. Door onze Christelijke ervaring zijn we te weten gekomen dat God meer
aanwezig is dan we gewoonlijk denken.
9. Bidden
op deze manier is een tegengif voor de spirituele ziekte van Pelagianisme. Pelagianisme
was een ketterij dat het leven met God voorstelde als een doe-het-zelf project
(Als je de eerste keer niet slaagt,
), terwijl een ware theologie van genade
en vrijheid het leven ziet als een respons op de liefde van God (Als je
vandaag Gods stem hoort,
)
Een laatste gedachte: Hoe kan
iemand zeggen dat aandacht schenken aan ervaringen, het luisteren is naar de
stem van God? Op het eerste zich lijkt dit een gevaarlijke veronderstelling.
Maar ik ben het geheugen niet op 1 lijn aan het stellen met de stem van God. Ik
zeg gewoon, als we luisteren naar God die ons heeft geschapen en in stand
houdt, we de ontmoeting met de anderen mensen ernstig moeten nemen en biddend
ervaren. Iedereen houdt God liefdevol in bestaan. Dit raakvlak is de ervaring
van mijn dag. Het verdient een gebedsvolle aandacht. Het maakt een groot deel
uit van hoe we God kennen en reageren tegenover Hem.
Dennis Hamm, SJ, bijbelgeleerde,
geeft les in theologie aan de Creighton Universiteit, Omaha, Nebraska.
Het Gewetensonderzoek
Een gebed
tot God
God, dank
u.
Ik dank
u, God om altijd bij mij te zijn, maar vooral ben ik dankbaar dat u nu bij mij
bent.
God, zend
uw H. Geest over mij.
God, laat
de H. Geest mijn geest verlichten en mijn hart verwarmen zodat ik weet waar en
hoe we vandaag tezamen waren.
God, laat
mij mijn dag overlopen.
God, waar
heb ik uw aanwezigheid gevoeld, uw gezicht gezien, uw woorden gehoord vandaag?
God, waar heb ik u genegeerd, mij van u verwijderd, misschien u verworpen
vandaag?
God, laat
mij dankbaar zijn en om vergeving vragen.
God, ik dank u voor de tijd vandaag waar we samen zijn geweest en samen hebben
gewerkt.
God, het spijt mij voor de keren dat ik u heb beledigd door wat ik heb gedaan
of wat ik niet heb gedaan.
God, blijf
dicht bij mij.
God, ik vraag dat u mij steeds dichter bij u brengt, vandaag en morgen en alle
dagen.
God, u bent de God van mijn levendank u.
|