Wat je nog kunt lezen in de eerste week: Een korte
cursus over gebed - J.J. OLeary, SJ
Dit zijn een paar praktische
raadgevingen over gebed samen met wat vragen om de discussie te
vergemakkelijken over je leven met God en met je gezin. Als je deze bijkomende
raadgevingen nog leest is God op een of andere manier werkelijk levend in je
leven. Spirituele schrijvers zijn allen erover eens dat het een onfeilbaar
teken van Gods aanwezigheid is in je leven als er een verlangen is naar God. Als
je wilt bidden, ben je reeds aan het bidden. Het verlangen om te bidden is het
bewijs dat God reeds aan het werk is in jou. De eerste genaden die we krijgen
zijn onze verlangens en door dit te lezen, toon je het verlangen in je leven.
Het gebed waarover ik zo willen
praten is het gebed vanuit het hart, intiem gebed, gebed vanwaar we ons
bevinden. Eerst denk ik dat de meesten van ons meer bidden dan we denken dat we
doen. Elke keer we denken aan onze gezinnen, onze kinderen, onze job, iets waar
we dankbaar voor zijn, dan is dat een mooi gebed. Velen onder ons denken dat
bidden enkel en alleen het praten is tegen God hierboven. Maar gebed begint met
de werkelijkheid. De eerste realiteit die we hebben, is onszelf en daar is waar
het gebed begint.
Het raken van onze innerlijke kern
Karl A. Meninger, M.D. heeft het over intimiteit al seen kwaliteit van
een persoon, niet een relatie. Hij zegt voor zover ik dicht bij mijzelf ben, kan ik dichtbij anderen
zijn; voor zover ik intiem ben met mijzelf, kan ik intiem zijn met anderen.
Het diepste van elk van ons ligt in onszelf, we raken de God binnenin.
God spreekt tot ons in onze
diepte menselijke ervaringen, gevoelens, verlangens, gedachten of ideeën. Als
je je bewust bent van deze ervaringen, wordt je je bewust van Gods werk in hen
en dan je door deze te offeren aan God. We richten ons op onze eigen ervaring
om Gods woord te horen door deze en worden dan opgeroepen om te reageren. Wat
zegt God tot ons door deze ervaringen. We moeten geen problemen, zorgen,
plannen oplossen of de controle erover hebben. Met andere woorden, we herkennen
de God binnenin en luisteren dan eerbiedig door de vele wegen waar God tot ons
spreekt door onze gedachten, onze gevoelens, onze kinderen, onze collegas en mensen
die we ontmoeten.
Intimiteit is dan niet
hoofdzakelijk een deelname met een ander. Intimiteit begint bij het intiem zijn
met jezelf. Intimiteit is de kern van de dingen zelf kennen. Dan volgt wat ik
doe uit waar ik ben geweest. Maar intimiteit begint met het in contact komen
met jezelf. Je moet in contact zijn met jezelf vooraleer je kunt geven, jezelf
geven of delen. Het is belangrijk om in verbinding te zijn met je diepste
menselijke ervaringen omdat dat de plaats is waar God zich aan ons toont. Waar
we het meest aanwezig zijn, daar is God het meest aanwezig.
Bijvoorbeeld: laat ons aannemen
dat degene die ik het meest bemin een ontwrichtte schouder heeft. Waar is die
persoon het meest aanwezig? In zijn of haar schouder,
waar de verwonding is. De pijn is intens. Wanneer ik aan die persoon denk, waar denk ik dan
aan? Ik denk dan aan Hoe de pijn is? Waar we het meest aanwezig zijn, is God
het meest aanwezig. Dat is het belang van te luisteren naar waar we ons
bevinden.
Zelfbewustzijn
Gebed is een manier om je geest en
hart naar God te buigen, die aanwezig is in ons. In gebed ontdekken we wat we
reeds hebben. We hebben nu alles, maar we weten het niet en we ervaren het
niet. Al wat we nodig hebben is ervaren wat we reeds hebben. Rollo May zegt: Hoe
meer zelfbewustzijn iemand heeft, hoe meer vol leven hij is. Deze verklaring is
gelijkaardig aan degene die in 200 n. Chr. werd gedaan door Irenaeus van Lyon:
De glorie van God is de mens die vol leven is.
Hoe meer zelfbewustzijn we
hebben, hoe meer vol leven we worden. Velen onder ons leiden geen leven waarbij
ze ten volle met leven vervuld zijn. Ik geloof dat deze benadering in verband
met het gebed, ons helpt om ten volle en ten diepste te leven. Zo dikwijls
zeggen mensen: Ik ben verstrooid wanneer ik probeer te bidden. Mijn antwoord
hierop is te suggereren dat de mensen van deze verstrooiing de inhoud van hun
gebed moeten maken. Niet het probleem oplossen, het uitdokteren, het ontleden,
maar Gods woord in deze persoon, in deze situatie, wat het ook is, horen. Het
is gewoonlijk het onderwerp van de situatie, een persoon waar ik zou moeten
over nadenken, over hem/haar bidden in de aanwezigheid van de Heer. Daarom denk
ik dat de meeste verstrooiingen die we tegenkomen, niet echt verstrooiing zijn.
Wat telt is dat we vermijden weg
te lopen van de kern van ons wezen. We binnen door gevoelig te zijn voor wat er
in ons gebeurt, ons bewust zijn van ons humeur, onze geest omdat het uit deze
geest is, deze filter, dat we omgaan met anderen, en dat ik informatie ontvang.
Hoe ik mij op dit moment voel
Bijvoorbeeld: hoe voelde ik mij
op het moment toen ik wakker werd deze morgen? Voor de meesten onder ons zal
deze geest, dit humeur en ingesteldheid blijven duren de hele dag lang. Niet alleen
je bewust zijn ervan is waardevol, omdat als ik bijvoorbeeld niet in mijn
gewone doen ben, ik meer moet letten op wat ik zeg en nog meer te ontvangen wat
anderen zeggen op een nijdige manier.
Sommige mensen hebben er baat bij om hun gebed te beginnen door een akte
van hun aanwezigheid. Hoe ben ik? Waar is mijn geest? Hoe is mijn humeur/ingesteldheid?
Wat is er gaande? Het is mogelijk
dat dit aan God overhandigen, iemand gebed kan zijn. Of door te merken dat er
een bijzondere gedachte of bekommernis overheerst. God spreekt tot ons op de
meest duidelijke wijze door de gebeurtenissen in ons leven, zegt Aartsbisschop
Fulton J. Sheen. En van daaruit kun je beginnen bidden.
In het toneelstuk Fiddler on the Roof, bidt Tevye over de liefde
voor zijn vrouw, het huwelijk van zijn dochters, zijn eigen armoede, het
verlies van zijn thuisland omdat deze de zaken waren die hem toen bezig
hielden. Voor anderen kan gebed om een vriend draaien die in serieuze problemen
verwikkeld is, of een verloren liefde, of iets waar ze bijzonder dankbaar voor
zijn. Deze zijn
de situaties waar God aanwezig is in mijn alledaags leven.
Mensen vragen zich dikwijls af "Waar is God in mijn leven?". Het beste antwoord dat ik kan geven is te vragen "Waar ben jij?-dat is waar God is." Op deze manier kan gebed iets zeer praktisch zijn, en verstrengeld met ons leven. Kortom we erkennen eerder God in onszelf, dan ons te proberen richten tot God, ergens hierboven. Omdat het louter 'zijn' een zegen is, en het leven zelf heilig is. Ons leven is heilig,
juist zoals het is. Als er iets is dat Jezus openbaarde, is het dat Hij bemint
wat Hij vindt. Hij bemint ons
zoals we zijn. Niets in ons leven is onaangenaam voor God. (Noot :
In de wetenschap dat we proberen uit vast voornemen te leven zoals God het vraagt
en Zijn wetten na te leven. De mens is niet onaangenaam voor God, zonde wel.)
Gebed begin waar we ons werkelijk
bevinden, omdat God in ons is, zoals we zijn. God verwacht niet dat we ons
anders voordoen dan we zijn, behalve dat er een verandering is in ons leven dat
God bewerkstelligt. Op een manier moeten we niet aankloppen, we zijn reeds
binnen. Gebed is komen zoals je bent, het is enkel zijn wie je bent.
Klaar staan voor de Heer
We hebben rechtstreeks contact met God door onze relatie met mensen. Het is in concrete situaties, de
gebeurtenissen in ons leven waar God tot ons spreekt-in ons gezin, op het werk,
een opmerking door een vriend, gedachten, gevoelens-dit zijn manieren waar God
tot ons spreekt.
Zo kan gebed voor sommigen een
soort ontvankelijkheidsperiode worden, om ontvankelijk te zijn voor wat God
je zegt door de vele relaties, ontmoetingen, gebeurtenissen en gevoelens die
mijn leven maken.
In feite kan met de H. Schrift op
dezelfde manier lezen door enkel de lezingen van de dag te nemen en dan te zien
hoe ze in verbinding staan met de dag die in het verschiet ligt. Dikwijls botsen
ze met onze geest omdat het niet is waar we staan. Ik denk dat het meer helpt
te starten op het punt waar we zijn, met wat er in ons gaande is en dan een
bijbeltekst te vinden dat erbij past. Gebed kan dan een tijd zijn van stille
overweging, een verdieping, onze ingesteldheid aan te passen door de tedere
aanwezigheid van de Heer.
Het gewetensonderzoek
Een prachtige manier om de dag te
beëindigen is het opnieuw bekijken, door al de zaken die in die dag zijn gebeurd te overlopen.
Sommige zaken deden mij lachen, wenen, boos zijn, tevreden zijn in de
aanwezigheid van God. Ons hart zijn zoals plamuur-als je het kneedt blijft het
zacht, maar als je dit niet doet, wordt het hard en vast. Door stil de gebeurtenissen
van een dag te overlopen, houden we ons hart zacht, onze geest bewust, en onze
visie open voor de aanwezigheid van anderen- en van de Heer.
Ik zou aanraden dat het beste dat
we kunnen doen om een gebedsleven te voeden, het regelmatig vragen aan God is
om ons te leren hoe te bidden. Ik geloof niet dat er een gave is dat God ons
liever wil geven dan de gave van gebed. Maar het lijkt dat er zo weinig mensen
er ooit om vragen. En dan met de weinig minuten dat we doorbrengen in gebed, of
het nu vijf, tien of veertig minuten is op een dag, God te vragen ons eraan te
herinneren en te laten zien waar Hij midden in ons leven aanwezig is. Dit zal
zorgen voor een nieuwe toon in onze dagen en ons helpen ons hele leven in een
duidelijk perspectief te zien.
Vragen
over mijzelf en God
·
Wat houdt
mij tegen om een meer liefdevolle persoon te worden?
·
Hoe was
mijn geest, mijn ingesteldheid deze voorbije week?
·
Wat doet
mij afwijken van mijn goede ingesteldheid, mijn goede geest?
·
Hebben
iemands woorden mij meer getroffen dan gewoonlijk?
·
Wat is
iets dat ik echt waardeer bij mijzelf?
·
Op een
schaal van 1 tot 10 als hoogste, hoe gelukkig ben ik?
·
Voel ik
mij geroepen om iets te doen of te laten varen in mijn leven?
·
Wanneer
was ik mij het meest bewust van God, en ten volle met leven vervuld?
·
Als ik
zou sterven vandaag, wat zouden de mensen missen in mij?
·
Welke
drie woorden zou ik het liefst hebben dat men zegt als ik vandaag zou sterven?
·
Wat
ontmoedigt mij, wat sterkt mij, wat maakt mij bezorgd?
·
Heb ik de
neiging iemand te worden die piekert of ben ik degene die zaken kan loslaten in
vertrouwen?
·
Moet ik
de controle hebben over mensen en zaken?
·
Wat houdt
mij tegen om te vertrouwen?
·
Hoe ga ik
om met zorgen?
·
Welke
situatie zou ik het liefst willen veranderen in mijn leven, maar kan het niet?
Vragen over
het gezin
·
Wat zie
ik als de grootste prestatie van mijn gezin?
·
Wat zijn
mijn sterke punten als zoon, dochter of echtgeno(o)t(e)?
·
Wat zijn
mijn zwakke punten als gezinslid?
·
Wat
verwijdert mij van mijn gezin?
·
Ben ik
degene die met betrekking tot mijn gezin meewerkt of tegenwerkt?
·
Ben ik in
staat te luisteren naar mijn gezin of wil ik domineren?
·
Bid ik
samen met mijn echtgeno(o)t(e) of vriend/vriendin?
·
Bid ik
dagelijks voor mijn gezin/gezinslid?
·
Accepteer
ik de gezinsleden zoals ze zijn, of verwacht ik zoveel van hen dat het zorgt dat
het mij van hen verwijderd?
·
Steun ik
hen?
Verstrooiingen
in het gebed - Kevin OBrien, SJ
Het is natuurlijk dat men soms verstrooid
geraakt gedurende het gebed. Als je kunt, erken gewoon de verstrooiende
gedachte en laat ze los. Soms is het echter wat lijkt op een verstrooiing,
hetgeen dat een kans biedt voor een genadevolle ontmoeting met God. Vandaar als
de verstrooiende gedachte blijft duren, onderzoek dan voorzichtig of het echt
een verstrooiing is of iets waar je over moet bidden.
In de loop van een bezinning in
het dagelijks leven, gebeuren er zaken thuis, op het werk of in relaties die
vragen om gebedsvolle overweging. We zouden niet mogen aarzelen om te bidden
over de schrift van ons leven, als we denken dat God probeert onze aandacht
te trekken door wat we eerst dachten wat een verstrooiing was.
In contrast zijn sommige
gedachten zijn werkelijk onnodige bezorgdheden; we kunnen ons later op ze
richten. Bekijk de suggesties om je voor te bereiden en je gebedstijd te
structureren. Als je deze beproefde raadgevingen volgt kan het helpen om je
aandacht op het gebed te houden. Als de verstrooiingen blijven duren, spreek
dan met een geestelijk leidsman. Als je de neiging hebt in slaapt te vallen
tijdens je gebed, verander je houding dan eens in je gebed, of de tijd wanneer
je je gebed begint.
Soms kan het lijken dat er niets
gebeurt, maar diep vanbinnen kan God iets in beweging brengen-we hebben het
enkel nog niet gerealiseerd. Als je een gebedsgewoonte hebt aangekweekt,
vermijd dan de verleiding te oordelen over je gebed: Vandaag was het een goed
gebed, gisteren was het maar zo-zo. (Beeld je elke tijd in dat je doorbrengt
met een vriend of geliefde en deze tijd naar waarde schat!) God kan van alles
goed gebruik maken, zelfs van verstrooiingen en bekommernissen.
Luister naar de bemoediging van
de H. Franciscus van Sales en anderen na hem: als het alles is wat je doet,
terugkeren is naar Gods aanwezigheid na verstrooiingen, dan is het een zeer
goed gebed. Je vasthoudendheid toont hoezeer je bij God wilt zijn.
Beelden
van God - Kevin OBrien, SJ
Br. William A. Barry, SJ, een
bekende spirituele directeur en geleerde van de Geestelijke Oefeningen, biedt
een zeer goede definitie van het gebed aan: gebed is een bewuste, persoonlijke relatie met God.
Hij stelt voor dat we over onze
relatie met God kunnen leren door onze relaties met andere mensen te bekijken.
Hij herdefinieert zijn eerdere definitie van gebed: De beste analogie voor de
relatie dat God met ons wil, is vriendschap. God
verlangt dat mensen bestaan omwille van vriendschap.
Barrys beeld van Gods vriendschap kan nieuw zijn voor sommigen, vooral
degenen die worstelen met vrees voor God. We hebben allen verschillende beelden
van God die in onze geest aanwezig zijn. Bijvoorbeeld omwille van ervaringen in onze jeugd
kunnen we God zien als een vriendelijke, maar verstaande grootvader of degene
die de goede en slechte daden bijhoudt. De H. Schrift geeft ons een reeks
beelden, waaronder God als voedende moeder; als een barmhartige Vader, als een rechter,
als een goedgunstige Schepper, als de Gees ten natuurlijk als Jezus Christus.
Als we ouder worden, evolueren
onze Godsbeelden. Je kunt nieuwe beelden van God opdoen als je de Oefeningen
bidt. We moeten beelden loslaten die een hindernis vormen met een volwassen
relatie met God, die zowel ver boven ons staat, en toch zo dicht bij ons is.
Geen beeld vat God zoals Hij is. We
natuurlijk proberen we onze ervaring van God onder woorden te brengen, maar alle
woorden schieten tekort omdat we te maken hebben met God, die het Ultieme Mysterie
is. We moeten voorzichtig zijn onze beelden van God niet in afgoden te
veranderen. In de plaats moeten we God laten openbaren aan ons, met liefde en
natuurlijk.
Als je God ervaart als verwijderd
uit je leven, of als je gevoelens hebt van vrees wanneer je God nadert, dan kun
je extra tijd uittrekken met de introductie dagen van de Oefeningen, op jouw
manier bidden tot een meer vertrouwvolle ervaring van God. De schrijver van de
eerste brief van Johannes verzekert ons: 1 Joh 4:18 De volmaakte liefde drijft
de vrees uit, want vrees duidt op straf en wie vreest is niet volgroeid in de
liefde. Bid om de troostende liefde van God te ervaren, die verlangt dat
we de vreugde van onze schepping ervaren.
Week 2 : God vinden in alle dingenW
De H. Ignatius geloofde dat we
God in alle dingen kunnen vinden, op elk moment, zelfs in de meest gewone
alledaagse momenten. Daarom moeten we tijd nemen om te mediteren over onze
ervaringen, de dag overlopen en hun betekenis onderscheiden.
De H. Ignatius raadde vijf
stappen aan van gebed dat het Onderzoek werd genoemd om God te vinden in alle
dingen. Het Onderzoek zet ons aan om een terugblik te werpen over een periode
en aandacht te schenken aan wat er in en rond ons gebeurt. Dan kijken we
verder, naar wat er komt, zodat we kunnen reageren op een waardige manier die
onze roeping als Christenen waardig is.
Dit zijn
de vijf stappen van het Onderzoek:
1 Bidden om Gods hulp
2 Dank zeggen voor de gaven van deze dag
3 Bidden over betekenisvolle gevoelens
4 Zich verheugen (over de goede zaken) en vergeving
zoeken (voor de mindere zaken)
5 Kijken
naar morgen
Deze week zullen we de stappen
van het Onderzoek vijf dagen overwegen. En de andere twee zullen we ons
concentreren op het luisteren naar God.
Dag 1 : Bidden om Gods hulp
Het Onderzoek begint door je hart
te openen voor God. Je wilt zien vanuit Gods perspectief, niet het jouwe. Je
kunt kiezen om een of meer gebedstijden buiten door te brengen, je
onderdompelen in de natuurlijke schoonheid van de schepping. Gebruik al je
zintuigen om de wereld te ervaren. Deze week, als je in de straten wandelt en
je dagelijkse bezigheden doet, wees dan aandachtig voor de verscheidenheid van
Gods schepping, vooral in de mensen die je ontmoet.
Ik bid voor de volgende genaden: het opzien naar
Gods schepping die voortdurend in verandering is, dankbaarheid voor de gave van
God die mij en de wereld heeft geschapen.
Gesprek met God : Er is niets magisch aan bidden. Gebed
is een gesprek met God. Nodig God dus uit om bij jou te zijn gedurende deze
heilige tijd. Vraag God je te helpen om dankbaar en oprecht te zijn als je de
voorbije dag overloopt. Kijk aandachtig hoe de Geest aan het werk was in en
door jou, anderen en de schepping, door hulp te vragen aan God. Laat toe dat je
de dag ziet zoals God ze ziet.
|