|
a)
De geestelijkheid gepast
voorbereiden om het hoofd te bieden aan het complexe en dringende probleem van
corruptie
b)
Een cultuur van
eerlijkheid promoten en van respect voor anderen en voor het gemeenschappelijk
goed
c)
Leken begeleiden,
steunen en trainen voor betekenisvolle openbare aanwezigheid in politiek,
economie, academisch leven en alle vormen van leiderschap
d)
Het volk begeleiden in hun strijd voor de zorg
van hun gebieden en respect van hun rechten
e)
Onderzoeken hoe geld
wordt gegenereerd en hoe het wordt geïnvesteerd in de Kerk, een systeem van
gemeenschapsadministratie tot stand brengen en audit, en daarbij rekening
houden met de geldende kerkelijke normen
f)
Kerkassociaties oprichten
met andere entiteiten in initiatieven om de bedrijven op te roepen hun
verantwoordelijkheid te nemen voor het socio-ecologische impact van hun acties,
volgens de juridische parameters van de staten
De kwestie van
integrale gezondheid
Gezondheid in het Amazonegebied
Het Amazonegebied bevat vandaag
de grootste diversiteit van fauna en flora in de wereld, en zijn inheemse
bevolking heeft een integrale voeling met het leven dat niet bezoedeld is door
economisch materialisme. De Amazone is een gezond gebied in zijn lange en
vruchtbare geschiedenis, hoewel ze toch met ziektes werd geconfronteerd. Met de
mobiliteit van de mensen, met de ongecontroleerde invasie van vervuilende
industrie, gegeven de toestand van klimaatsverandering, en een totale
onverschilligheid van de openbare gezondheidsorganisaties, zijn er nieuwe
ziektes opgedoken en pathologieën die eerder waren overwonnen. Het
ontwikkelingsmodel is enkel gericht op de economische exploitatie van het
regenwoud, de ontginning en hydrokoolstof rijkdom van het Pan-Amazonegebied en
treft de gezondheid van het Amazone bioom, hun gemeenschappen en de hele
planeet. De schade treft niet alleen de fysieke gezondheid maar ook de cultuur
en spiritualiteit van het volk: het beschadigt hun integrale gezondheid. Het volk
uit de Amazone heeft het recht op gezondheid en op een gezond leven, wat
betekent harmonie met wat Moeder Aarde ons aanbiedt.
Waardering en ontwikkeling van traditionele geneesmiddelen
Als antwoord op de wegwerpcultuur
worden de discipelen van Christus opgeroepen om een cultuur van zorg en
gezondheid te promoten. Betrokkenheid met gezondheidszorg vraagt daarom een
dringende verandering in de persoonlijke levensstijl en in de structuren.
De rijkdom van de fauna en flora
van het regenwoud bevat echte levende artsenijboeken en onontdekte genetische
principes. Ontbossing in de Amazone zal vermijden dat we in dergelijke rijkdom
kunnen delen, en de toekomstige generaties tekort doen. Tegenwoordig is de
uitsterving van soorten in de Amazone wegens menselijke activiteiten duizend
keer groter dan van natuurlijke processen. De enige manier om deze rijkdom te
bewaren is zorg te dragen voor het gebied en het regenwoud en de inheemse
bevolking en inwoners aan de macht te helpen.
Inheemse rituelen en ceremonieën
zijn essentieel voor de integrale gezondheid omdat ze de verschillende cycli
van menselijk leven en natuur integreren. Ze creëren harmonie en evenwicht
tussen mensen en de kosmos. Ze beschermen het leven van kwaad dat kan
veroorzaakt worden door zowel mensen als andere levende wezens. Ze helpen om
ziekten te genezen dat het milieu, het menselijk leven en andere levende wezens
schade toebrengen.
sjamaan uit het Amazonegebied
Lees de website www.marcvanroosmalenstichting.org
eens in verband met een veldbioloog die in Brazilië bij een sjamaan heeft
geleefd en geleerd heeft wat de eeuwenoude geneeswijzen uit het regenwoud zijn.

Marc van Roosmalen is een van de
beroemdste veldbiologen ter wereld. Geboren in 1947 in Tilburg heeft hij het
grootste deel van zijn leven in de Amazone doorgebracht, waar hij, in de
traditie van Alexander von Humboldt en Alfred Wallace, meer dan 20
zoogdiersoorten ontdekte en tal van nieuwe boomsoorten. Veel soorten heeft hij
wetenschappelijk beschreven en een wetenschappelijke naam gegeven.
Als wetenschapper is Marc een
pionier, die telkens nieuwe wetenschapsgebieden exploreert en met elkaar
verbindt. Begonnen als botanicus, schreef hij een tweedelig boek over de
vruchten van Suriname (1973-1975), later opgevolgd door een veldgids over de
vruchten van de Guianas (1981-1985). Tijdens het schrijven deed hij onderzoek
naar de planten in hun natuurlijke biotoop en ontdekte hij dat veel van de
duizenden plantensoorten van Zuid-Amerika voor hun zaadverspreiding volledig
afhankelijk zijn van dieren. De plant-dierrelaties brachten hem tot het besef
dat de Amazone een van de meest waardevolle ecosystemen ter wereld is, en
alleen daarom al het bestuderen en beschermen waard. De laatste jaren doet Marc
onderzoek naar de plaats van de mens in dit ecosysteem, met name naar inheemse
volkeren, die bewezen hebben gedurende duizenden jaren in een duurzame relatie
met hun omgeving te hebben geleefd.
De paspoort-affaire
Door zijn strijd voor het behoud
van het regenwoud, is Marc in zijn leven meermalen in conflict gekomen met de
plaatselijke autoriteiten. Zo werd hij in 2007 beschuldigd van biopiraterij
en belandde hij in de gevangenis van Manaus. Op borgtocht vrijgekomen, vluchtte
hij op de laatste dag dat zijn Nederlandse paspoort geldig was naar Nederland,
waar hij onderdook. Na Kamervragen en een petitie, gestart door twee leden van
de Partij voor de Dieren, kreeg hij versneld een nieuw Nederlands paspoort,
waarmee hij terug kon keren naar zijn gezin en in Brazilë rechtbescherming
geniet. Inmiddels is hij vrijgesproken van alle aanklachten en leeft en werkt
hij in Manaus in het hart van de Amazone.
In zijn autografische werken
Blootsvoets door de Amazone en Tropenkolder staat zijn leven en werk
beschreven.
Als Paus Franciscus ECHT in de agenda van de
bescherming van het Amazonegebied zou geïnteresseerd zijn dan kon hij al lang
een dergelijk project gesteund hebben.
Suggesties
Gezondheidszorg voor de inwoners
vraagt een gedetailleerde kennis van medicinale planten en andere traditionele
elementen die deel uitmaken van genezingsprocessen. Daarom rekenen inheemse
volkeren op mensen, die door hun levens, zich gespecialiseerd hebben in het
observeren van de natuur en in het luisteren en het verzamelen van de kennis
van de ouderen, vooral vrouwen. Maar omwille van milieuvervuiling, takelen
zowel de natuur als de lichamen van de mensen in het Amazonegebied af. Contact
met nieuwe toxische elementen zoals kwik veroorzaakt nieuwe ziektes, die tot nu
onbekend waren door de oudere genezers. Dit alles zorgt ervoor dat deze kennis
van de voorouders in gevaar komt. Daarom legt dit document de nadruk op de
noodzaak om de kennis van traditionele geneeskunde te bewaren en over te dragen.
Er werd voorgesteld om de volkeren van de Amazone te helpen om deze kennis voor
de promotie van integrale gezondheid te behouden, herstellen, systematiseren en
verspreiden.
De inwoners worden gedwongen om
medicijnen te kopen van farmaceutische bedrijven die dezelfde planten gebruiken
van de Amazone, om deze nieuwe ziekten te genezen. Eens deze producten op de
markt worden gebracht zijn ze buiten hun financiële bereik omwille van patenten
op de geneesmiddelen en buitensporige prijzen. Daarom werd er voorgesteld om de
traditionele geneeskunde, de wijsheid van de ouderen en de inheemse rituelen
naar waarde te schatten, en tegelijk de toegang tot de geneesmiddelen te
vergemakkelijken om nieuwe ziektes te genezen.
Maar het zijn niet alleen
medicinale kruiden en geneesmiddelen die genezing helpen. Zuiver water en
lucht, en gezond voedsel, de vruchten van hun eigen cultivatie, jagen en
vissen, zijn noodzakelijke voorwaarden voor de integrale gezondheid van
inheemse volkeren. Daarom werd er voorgesteld dat regeringen zouden vereist
zijn om de industrie strikt te reguleren en degenen terecht te wijzen die het
milieu vervuilen. Aan de andere kant, wordt er gesuggereerd om ruimte te creëren
voor interactie en educatieve begeleiding om de gewoonten van goed leven te
herstellen, en zo een cultuur van zorg en preventie te genereren.
Als laatste werd er voorgesteld
om de gezondheidsstructuren van de Kerk te evalueren, zoals ziekenhuizen en
gezondheidscentra, in termen van integrale gezondheid die beschikbaar moet zijn
voor alle inwoners die rekenen op de traditionele geneeskunde als deel van hun
gezondheidsprogramma.
Integrale educatie
Een synodale Kerk: discipel en leraar
Door wederzijds luisteren naar de
volkeren en de natuur, transformeert de Kerk in een Kerk dat zowel op een
geografische als op structurele manieren naar buiten treedt, en een Kerk dat
zuster en discipel is door synodaliteit. Dat is wat Paus Franciscus duidelijk
maakte in de Apostolische Constitutie Episcopalis Communio: Vandaar dat de
Bisschop zowel leraar als discipel is
hij is een discipel wanneer hij, wetend
dat de Geest werd uitgestort over elke gedoopte, luistert naar de stem van
Christus die spreekt door het hele Godsvolk. Paus Franciscus werd zelf een
discipel in Puerto Maldonado door zijn bereidheid uit te drukken om te
luisteren naar de stem van de Amazone.
Educatie als een ontmoeting
Educatie houdt in dat er een
ontmoeting is en een uitwisseling waarin waarden worden geassimileerd. Elke
cultuur is tegelijk rijk en arm. Omdat het historisch is, heeft de cultuur
altijd een pedagogische dimensie van leren en verbeteren. Wanneer bepaalde categorieën
van rede en wetenschap worden opgenomen in de verkondiging van de boodschap
worden deze categorieën instrumenten van evangelisatie; water wordt in wijn
veranderd. Wat er ook opgenomen is, is niet alleen verlost, maar wordt een
instrument van de Geest voor verlichting en vernieuwing van de wereld. De
ontmoeting is een openheid van hart wat nabijheid van geest mogelijk maakt dat
kan leiden tot meervoudige kennis.
|