|
Suggesties
De Pan-Amazone is overvloedig multicultureel, en daarom is de
grootste bijdrage te blijven strijden om zijn schoonheid te bewaren door de
gemeenschaps-familie structuur van zijn volkeren te versterken. Daartoe moet de
Kerk de culturele identiteiten waarderen en respecteren. In het bijzonder moet
de Kerk:
a) De
gepaste vorm van gemeenschapsorganisatie respecteren. Vet openbare beleid beïnvloedt
het gezin en de collectieve identiteit, en daarom is het noodzakelijke
processen te initiëren en begeleiden die beginnen van het gezin/ clan/
gemeenschap om het gemeenschappelijk goed te promoten, en helpen de structuren
die zorgen voor vervreemding te overwinnen: w moeten ons organiseren vanuit
onze thuis.
b) Luisteren
naar liederen die in het gezin en de familie worden geleerd als een manier om
de profetie in de wereld van de Amazone uit te drukken.
c) Het
promoten van de rol van vrouwen, het erkennen van hun fundamentele functies in
de vorming en continuïteit van culturen, in spiritualiteit, in gemeenschappen
en gezinnen. Vrouwen moeten een leidende rol binnen de Kerk opnemen.
d) Elementen
van gezinswerking tot uitdrukking brengen die de raad van de Apostolische
Exhortatie Amoris laetitia weerspiegelen:
·
Een gezinspastoraal van integrale begeleiding,
die het gewonde gezin niet uitsluiten
·
Een sacramentele pastorale werking die iedereen
versterkt en troost en niemand uitsluit
·
Een voortdurende vorming van pastorale
bedienaars die rekening houden met de recente synoden en de realiteit waar de
gezinnen uit de Amazone in leven
·
Een pastorale werking voor het gezin waarin het
gezin zowel het onderwerp van uitmaakt als de hoofdfiguur is
De
socialistische agenda van Paus Franciscus : Hij heeft meer radicale
ideeën dan dat de meeste mensen zich realiseren. Hij is een extreme socialist.
Hij heeft veel negatieve uitlatingen over het kapitalisme (de mest van de
duivel), maar geen kritiek op het socialisme. Zijn ideeën werden gevormd door
Marxistische denkers en activisten. Hij probeert de Kerk naar de linkse zijde
te schuiven. Het valt ook niet te ontkennen dat het Vaticaan het goed kan
vinden met de Chinese overheid: het zijn de beste uitvoerders van de sociale
doctrine van de Kerk. Het Vaticaan heeft een deal gesloten met de Chinese
regering waarbij het communistische regime de macht kreeg om bisschoppen aan te
stellen. Ook werden onder het pausschap van Bergoglio verschillende
bevrijdingstheologen in ere hersteld en blijft de Paus de zaak van de globale
linkse agenda stimuleren.
Wat hoort er onder deze linkse agenda: pro-abortus,
stimuleren van homoseksualiteit, transgenderisme, in de doofpot steken van
seksueel misbruik, pornografie, grenzeloze maatschappijen, klimaatterrorisme
enz. Onder dat klimaatterrorisme is het pauselijk dogma dat de
klimaatverandering door de mens wordt veroorzaakt en dat het uitdunnen van de
bevolking de oplossing is. Bisschop Sorondo, uit de achterban van Paus
Franciscus suggereerde dat de Katholieke gezinnen niet meer dan twee kinderen
zouden mogen hebben, en dat het wettelijk is dat de staat tussenkomt om de
demografie van de bevolking op koers te houden. Voor Paus Franciscus is de
politieke agenda een substituut geworden voor religie. Zijn progressieve religie
gaat niet om de bekommernis om zielen te redden, maar veeleer de redding van
de mensheid. Hij en zijn achterban denken dat zij de verlossers zijn, niet
God. De Kerk onder Paus Franciscus wordt steeds meer een linkse politieke
partij. Het progressieve geloof van Franciscus humanistische Kerk lijkt
steeds minder bezorgt om de redding van zielen en meer bezorgd om de creatie
van een egalitaire utopische maatschappij hier op aarde, met de elite aan het
roer. 11/3/2019 William Kilpatrick
Paus Franciscus steekt niet onder stoelen of banken dat hij
fan is van Dom Helder Camara (Braziliaanse aartsbisschop van 1964-1985) en
Oscar Romero (El Salvador). Paus Franciscus combineert net als Dom Helder een
agressieve linkse politiek samen met modernistische theologie. Hij zei eens: Ik
heb veel respect voor priesters met wapens rond hun schouders; ik heb nooit
gezegd dat wapens gebruiken tegen een verdrukker immoreel of antichristelijk
is. Maar het is niet mijn keuze, niet mijn weg, niet mijn manier om het Evangelie
toe te passen. Dom Helder steunde de Orthodoxe traditie dat echtscheiding
toelaat en het opnieuw huwen. Hij steunde ook vrouwelijke priesters en
omschreef het verbod van de Kerk voor voorbehoedsmiddelen als een dwaling dat bestemd is om vrouwen te martelen en de vrede van vele gezinnen te verstoren,
hoewel hij later beweerde Paus Paulus VI toe te juichen met zijn encycliek
Humanae Vitae. Hij speelde een hoofdrol in de politisering van de Latijns-Amerikaanse
bisschoppen en drong aan dat ze de socialistische bevrijdingstheologie zouden omarmen, in een conferentie in Medellin, Colombia in 1968.
Het stokpaardje van Paus Franciscus en waar hij
zoveel bewondering voor heeft : de bevrijdingstheologie in het kort : is vooral in Latijns-Amerikaanse landen
een populaire theologie. In de bevrijdingstheologie staat de bevrijding
van de zonde centraal. In de ogen van de bevrijdingstheologen is in het
begrip "zonde" de westerse benadering aan de orde bij de problematiek
van het vergeven van bepaalde verkeerde handelingen van de gelovige, zoals bij leugen,
seksuele misdraging, oplichterij, overspel en moord. Het begrip
"zonde" is volgens de bevrijdingstheologen veeleer te vinden in
sociale onderdrukking, slavernij, ongelijkheid, economische onrechtvaardigheid
enzovoort. Vaak sluiten bevrijdingstheologen het concept van individuele zonde
zelfs uit; enkele onder hen zijn overtuigde deterministen en
stonden van begin af op gespannen voet met de Rooms-katholieke geloofsleer. De
radicaliteit van het Evangelie is het uitgangspunt: Christus'
menslievendheid en zijn inzet voor de armen, zoals beschreven in de Bergrede en
in Mattheüs 25 en de eerste christengemeenten/kerken en hun solidariteit staan
centraal in de bevrijdingstheologie. Bevrijdingstheologen stonden zeer kritisch
ten opzichte van de gevestigde orde en de Zuid-Amerikaanse dictaturen.
Niet zelden namen zij de wapens op om de zogenaamde volksonderdrukkers te
bestrijden. Hierbij stonden zij vaak aan de zijde van radicaal-marxistische guerrillastrijders.
De later sterk geworden pacifistische stroming binnen de
bevrijdingstheologie wijst echter gewelddadige acties af. Ook binnen het
jodendom, het Palestijnse christendom en de islam is er de laatste jaren sprake
van een eigen bevrijdingstheologie.
Kunnen
Katholieken uiteindelijk socialisten zijn? Dr Christopher Manion Ph D
ChurchMilitant.com 6/6/2019
Vorige maand, vond de Vaticaanse prelaat, Kardinaal Peter
Turkson het nodig om openbaar te verkondigen dat Paus Franciscus geen socialist
is. Paus Franciscus is voorstander van de sociale economie, legde Turkson
uit, en dat mag niet verward worden met socialistische economie.
Wat Franciscus voor ijvert is niet Adam Smiths
onzichtbare hand, het concept dat aan de basis ligt van de vrije
markteconomie; maar eerder is wat de Paus promoot de sociale doctrine van de
Katholieke Kerk, en dat houdt in de zeer zichtbare hand van broederlijkheid,
solidariteit en het gemeenschappelijk goed zijn.
Hoe kan deze zeer zichtbare hand verschillend zijn van de
zware hand van het socialisme, gesteund door de sterke arm van de regering? Eenvoudig,
je noemt het gewoon Katholiek het heeft zelfs een imprimatur!
Franciscus riep op voor een bijzonder door de wet
ingestelde autoriteit zoals de Verenigde Naties die wat hij het supranationaal
gemeenschappelijk goed noemde zou kunnen vergemakkelijken een ongetwijfeld
seculiere autoriteit.
"Ongelijkheid van inkomen is de wortel van sociaal
kwaad, schreef Paus Franciscus in Evangelium Gaudium (No. 202). Als
ongelijkheid van inkomen de wortel van alle sociale kwaad is, dan moeten we
het gemeenschappelijk goed definiëren als gelijkheid van inkomen.
En hoe bereiken we deze gelijkheid? Solidariteit,
antwoord Paus Franciscus. En het moet beleefd worden als de beslissing om
terug te geven aan de armen wat aan hen toebehoort.
Maar wacht, hoe moeten we aan de armen geven wat nooit van
hen was in de eerste plaats? Het antwoord komt van Pierre-Joseph Proudhon, Karl
Marx's tijdgenoot, en zijn vurige tegenstrever in het intellectuele slagveld
dat onder de socialisten leefde in de jaren 1840.
"Bezit is diefstal," beweerde ah, het
was gestolen van de armen. Het was dus van hen, uiteindelijk! En je hebt het
recht even kwaad te zijn zoals Alexandria Ocasio-Cortez omdat je bent
beroofd, en je het niet meer kan hebben! Zo verkopen de socialisten hun
boodschap: door het aanwakkeren van de doodzonde van afgunst, de zonde van
Satan en de motor van het socialisme.
De economist Thomas Sowell, zelf een Marxist in zijn jeugd,
legt uit hoe het zo goed werkt: Het sterkste argument voor socialisme is dat
het goed klinkt, zegt hij. Het
sterktste argument tegen socialisme is dat het niet werkt.
Waarom dan het socialisme verkopen als je weet dat het niet
werkt? Wel, het maakt niet uit of het niet werkt.
"Wat socialisme, fascisme en andere ideologieën van
links gemeenschappelijk hebben is de veronderstelling dat sommige zeer wijze
mensen zoals zij beslissingen uit handen van minderwaardige mensen, zoals
de rest van ons, moeten nemen en deze beslissingen door de goedkeuring van de
regering moeten opleggen, schrijft Sowell.
Het is dus niet rechtvaardigheid zelfs geen
sociale gerechtigheid dat uitmaakt; het is macht, macht in handen van de
regering.
En wat soort van regering? Paus Franciscus zei recent tegen
de Pontificale Academie van Sociale Wetenschappen dat hij opriep voor en
bijzonder door de wet ingestelde autoriteit zoals de Verenigde Naties die wat
hij het supranationale gemeenschappelijk goed zou kunnen vergemakkelijken
dat dat zou ongetwijfeld een seculiere autoriteit zijn.
De Paus bevestigde een doelstelling dat de Internationale
Socialisten reeds decennia voor ijveren en toch, is hij niet een socialist.
Kardinaal Turkson heeft wel een moeilijke taak. Hij klaagt
dat elke keer hij naar de VS gaat, de sociale agenda van de Paus verkeerd
wordt begrepen als het adopteren van ofwel een socialistische ofwel een
communistische benadering van de economie.
Verkeerd begrepen? De
meest notoire socialist is het niet ermee eens. De Paus is een socialist,
vertelde Bernie Sanders aan zijn interviewer, Pr. Thomas Rosica, in 2016.
Als ongelijkheid van inkomen het grootste sociale kwaad is,
wat dan met het materialisme? Wat is er gebeurd met de zonde?
Zo weinig mensen zouden niet zoveel mogen hebben, en ik
denk dat dit hetgeen is waarover de Paus spreekt, zei hij, en wakkerde
jaloersheid aan met woede en wrok bij elke kans.
Het is niet toevallig dat sinds dat interview, Pr. Rosica aan
de kaak wordt gesteld als een notoire seriële plagiator. En bemerk wat
plagiators doen: ze stelen wat anderen hebben gecreëerd en kleven er hun naam
op.
Wel, is dat niet wat socialisten doen? Ze nemen wat aan
iemand anders toebehoort en herverdelen het, en houden altijd het goede stuk
voor zich.
Plagiaat is diefstal, en ook socialisme.
Het is duidelijk dat Kardinaal Turkson geërgerd is dat
zoveel Amerikanen tegen het socialisme zijn, zelfs als het aangeboden wordt in een
Katholieke verpakking. En
Paus Franciscus zal ook wel geergerd zijn. Hij zet zijn nu en dan zijn
socialische zeilen bij om de wateren te kalmeren en bezoedeld ze ook.
Ik ben conservatief zei hij recent in een uitvoerig
interview.
Kunnen Katholieken
socialisten zijn? Ja, zolang als we het Katholiek noemen. Maar
er blijft een beklemmende vraag. Als ongelijkheid van inkomen het grootste sociale
kwaad is, is dat het materialisme tolereren? En wat gebeurde er met zonde?
Stop met vragen
stellen.
Corruptie
Corruptie in het Amazonegebied
Corruptie in de Amazone beïnvloedt
ernstig het leven zijn volkeren en gebieden. Er zijn ten minste twee types van
corruptie: de eerst die zich buiten de wet bevindt en de andere die beschermd
wordt door de wetgeving die het gemeenschappelijk goed verraadt.
In de laatste decennia is de
investering voor de ontginning van de rijkdom van het Amazonegebied door grote
bedrijven steeds toegenomen. Velen onder hen jagen winst na ten koste van alles,
zonder bekommerd te zijn over de schade op sociaal vlak en het milieu dat ze
veroorzaken. De regeringen die dergelijke praktijken autoriseren omdat ze buitenlandse
deviezen nodig hebben om hun openbaar beleid te promoten, vervullen niet altijd
hun taak om het milieu en de rechten van hun volkeren te beschermen. Vandaar
dat corruptie de politieke, gerechtelijke, wettelijke, sociale, kerkelijke en
religieuze autoriteiten in verlokking brengt, die voordelen ontvangt in ruil
voor het toelaten van acties van deze bedrijven. Er zijn gevallen waarin grote maatschappijen
en regeringen corruptiesystemen hebben in het leven geroepen. Sommige
individuen die in openbare dienst waren zijn veroordeeld, in de gevangenis of
zijn gevlucht. Zoals het Aparecida-document vermeldt: Het niveau van corruptie
in de economieën is ook alarmerend, en zowel de openbare als de private sectoren
zijn erbij betrokken, waaraan ruim gebrek is aan transparantie en
aansprakelijkheid tegenover de burgers. In veel gevallen is corruptie verbonden
aan de gesel van drugshandel en heeft het de sociale en economische structuur van
hele gebieden vernietigd.
Een structurele morele gesel
Een cultuur van corruptie is zo gecreëerd
dat het de staat en zijn instellingen vergiftigd, en alle sociale voorzieningen
doordringt, waaronder ook de inheemse gemeenschappen. Dit is werkelijk een
morele gesel; met als resultaat dat het vertrouwen in instellingen en hun
vertegenwoordigers zoek is en de politiek en sociale organisaties totaal in
diskrediet zijn gebracht. De volkeren uit de Amazone zijn gewoon aan corruptie,
en ze worden zijn voornaamste slachtoffers.
Suggesties
Als men ziet dat er een duidelijk
gebrek aan economische middelen van de Kerken in het Amazonegebied is, zou er
bijzondere aandacht moeten geschonken worden aan de oorsprong van de donaties
of andere soorten voordelen, evenals investeringen die door kerkinstellingen of
Christenen worden gedaan. De Bisschoppelijke Conferenties zouden een
adviesorgaan kunnen aanbieden en begeleiding, consultatie en promotie van strategieën
om de wijdverspreide corruptie tegen te gaan en ook om tegemoet te komen aan de
nood om bronnen te genereren om pastoraal werk te steunen. Een voorzichtige
analyse is nodig in verband met drugshandel:
|