|
Een andere aanval op mensenrechten is de criminalisering
van protesten tegen de vernietiging van het gebied en zijn gemeenschappen, omdat
sommige wetten in de regio ze afschilderen als illegaal. Een verder misbruik
is de weidverbreide weigering van de staten om het recht van raadpleging te
respecteren en voorafgaand op de toestemming van inheemse en lokale groepen
vooraleer concessies en contracten te verlenen om het gebied te ontginnen,
hoewel een dergelijk recht expliciet erkend wordt door de Internationale
Arbeidsorganisatie: De betreffende volkeren zullen het recht hebben om over hun
eigen prioriteiten te beslissen in verband met het ontwikkelingsproces omdat
het hun leven, hun geloof, instellingen en geestelijke welzijn beïnvloed en het
land waar ze leven of gebruiken, en om controle uit te oefenen, in de mate van
het mogelijke over hun eigen economische, sociale en culturele ontwikkeling.
Hetzelfde recht wordt erkend door de grondwet van sommige landen van het
Amazonegebied.
Het drama van de inwoners van de Amazone blijkt niet alleen
in het verlies van hun land wegens gedwongen verhuis, maar ook in het bezwijken
onder de verleiding van geld, omkoperij en corruptie van de agenten van het
techno-economisch model van de wegwerpcultuur, vooral onder de jonge mensen.
Het leven is verbonden en geïntegreerd in het gebied, zodat de verdediging van
het leven de verdediging van het gebied is. Er is geen scheiding tussen de twee
aspecten. Dit is de boodschap in zoveel getuigenissen: Ze nemen ons land weg
waar moeten we heen? Als dit recht wordt afgenomen zijn er geen opties meer om
zich te beschermen tegen degenen die hun overleving bedreigen.
Het massaal rooien van het regenwoud, de uitroeiing van het
regenwoud door opzettelijke brandstichting, de uitbreiding van landbouwzone en
monocultuur zijn de oorzaken van het huidig regionale klimaatonevenwicht, met
duidelijke effecten op het globale klimaat, met planetaire dimensies zoals
grote droogtes en een toename van veelvuldige overstromingen. Paus Franciscus
verwijst naar het Amazone en Congobekken als de longen van onze planeet, en
onderlijnt de dringende behoefte om ze te beschermen.
De schepping wordt gepresenteerd in het boek Genesis als
een manifestatie van leven, overleven, mogelijkheid en grens. In het eerste
stuk (Gen 1:1-2:4a) wordt de mens uitgenodigd om in relatie te treden met de
schepping op dezelfde manier zoals God. In het tweede stuk (Gen 2:4b-25) wordt
dit perspectief verdiept met het mandaat om te cultiveren (in het Hebreeuws
betekent het ook dienen) en de tuin te bewaren (de houding van bescherming
en liefde) (Gen 2:15). Dit houdt in dat er een relatie is van wederzijdse
verantwoordelijkheid tussen mensen en de natuur wat een erkenning met zich
meebrengt van de juiste grens van schepsel zijn en daarom een houding van
nederigheid inhoudt, omdat we geen eigenaars zijn (Gen 3:3).
Suggesties
De uitdaging is groot: Hoe het Amazonegebied terug te
winnen, het redden van neokoloniale degradatie en zijn authenticiteit en gezond
welzijn herstellen? Voor de oorspronkelijke gemeenschappen zijn we hen
duizenden jaren van zorg en de cultivatie van de Amazone schuldig. In hun
voorouderlijke wijsheid hebben ze de overtuiging gekoesterd dat de hele
schepping verbonden is, en dit verdient ons respect en verantwoordelijkheid. De
cultuur van het Amazonegebied, die de mens met de natuur integreert, is een
referentiepunt om een nieuw paradigma te bouwen van integrale ecologie. De kerk
zou in zijn missie de zorg voor onze gemeenschappelijke thuis moeten opnemen:
a) Institutionele
actielijnen voorstellen die respect promoten voor het milieu.
b) Formele
en informele trainingsprogrammas naar voor schuiven over de zorg voor onze
gemeenschappelijke thuis, voor zijn pastorale agenten en de gelovigen, en voor
de hele gemeenschap, om het bewustzijn van de mensen te vergroten zoals
opgeroepen is in de Encycliek Laudato si.
c) Het
aanklagen van de overtreding van mensenrechten en de vernietiging die
veroorzaakt wordt door onbegrensde exploitatie.
Inheemse volkeren in vrijwillige isolatie :
bedreiging en bescherming
Volkeren
aan de rand van de maatschappij
In het Amazonegebied zijn er volgens gegevens van
gespecialiseerde Kerkinstellingen (vb. CIMI) en anderen tussen 110 en 130
verschillende inheemse volkeren in vrijwillige isolatie of vrije volkeren. Ze
leven aan de rand van de maatschappij of in sporadisch contact ermee. We weten
hun namen, hun talen of hun culturen niet. Daarom noemen we ze geïsoleerde
volkeren, vrije volkeren, autonome volkeren of volkeren zonder contact.
Deze volkeren leven in diepe verbondenheid met de natuur. Velen onder hen
hebben gekozen om zich te isoleren omdat ze voorheen traumas hebben opgelopen,
anderen werden met geweld verdrongen door de economische exploitatie van het
Amazonegebied. De inheemse volkeren in vrijwillige isolatie weerstaan het
huidig economische ontwikkelingsmodel van roofbouw, genocide en ecocide en
opteren voor gevangenschap om zo in vrijheid te leven.
Sommige geïsoleerde volkeren leven op exclusief inheems gebied,
anderen op inheemse landen die gedeeld worden met de gekende volkeren, anderen
leven in beschermde gebieden, en sommigen in grensstreken.
Kwetsbare
volkeren
Deze inheemse volkeren die vrijwillige isolatie verkiezen
zijn kwetsbaar voor de dreiging van agro-industriële bedrijven en van degene
die clandestien mineralen, hout en andere natuurlijke hulpbronnen ontginnen. Ze
zijn ook het slachtoffer van drugstrafiek, infrastructurele mega-projecten zoals
hydro-elektrische dammen en internationale autowegen, en illegale activiteiten
verbonden met de ontginningsnijverheid.
Het risico op geweld tegen vrouwen uit deze dorpen steeg
wegens de aanwezigheid van kolonisten, houtkappers, soldaten en bedienden uit
de ontginningsnijverheid, waarvan de meesten mannen zijn. In sommige gebieden
van de Amazone werden 90% van de inheemse vrouwen vermoord in de geïsoleerde
nederzettingen. Dergelijk geweld en discriminatie vormen een ernstige bedreiging
van de fysieke, spirituele en culturele overleving van deze inheemse volkeren.
Voeg daarbij het gebrek aan erkenning van de territoriale
rechten van deze volkeren. Het criminaliseren van hun bondgenoten voor
protesten en het verminderen van het budget zorgde ervoor dat hun gebied nog
gemakkelijker over te nemen was, en zo hun kwetsbare levens bedreigde.
Suggesties
Met het oog op deze dramatische situatie, en het horen van
dergelijke noodkreten van de aarde en van de armen zou het opportuun zijn:
a) De
respectievelijke regeringen te vragen om de noodzakelijke bronnen voor de
effectieve bescherming van geïsoleerde inheemse volkeren te garanderen.
Regeringen moeten alle nodige maatregelen treffen om hun fysieke integriteit te
beschermen en dat van hun gebieden, gebaseerd op het voorzorgsprincipe, of
andere beschermingsmechanismen in overeenstemming met de internationale wet (
)
Het is ook noodzakelijk om hun vrijheid te garanderen om hun isolement te
verlaten wanneer ze het wensen.
b) De
vraag om de bescherming van de gebieden/natuurlijke reserves waar ze gesitueerd
zijn, vooral in termen van hun afbakening om het binnendringen te voorkomen in
plaatsen waar ze leven.
c) Het
promoten van de volkstelling en het in kaart brengen van de gebieden waar deze
volkeren leven.
d) Specifieke
teams vormen in diocesen en parochies en gezamenlijke pastorale actie plannen
in grensgebieden omdat dat de plaats is waar de mensen die verhuizen gevonden
worden.
e) Het
informeren van inheemse volkeren over hun rechten, en het generale publiek
informeren over hun situatie.
Migratie
Amazonevolkeren
die het gebied verlaten
In het Amazonegebied is de migratie op zoek naar een beter
leven een historische constante. Het is zoals een slinger van komen en gaan,
van gedwongen verhuis binnen hetzelfde land en naar het buitenland, van
vrijwillige migratie van landelijke zones naar de stelen evenals internationale
migratie. Deze verweiding in het Amazonegebied werd niet goed begrepen of
onvoldoende uitgewerkt vanuit pastoraal oogpunt. Paus Franciscus, verwees in
Puerto Maldonado naar deze realiteit: Vele mensen zijn geïmmigreerd naar de
Amazone op zoek naar huisvesting, land en werk. Ze gaan op zoek voor een betere
toekomst voor zichzelf en hun gezin. Ze laten arme, maar toch waardige levens
achter. Velen onder hen worden aangetrokken door de beloftevolle allure van de
gouddelvers en verkeren in de hoop dat bepaalde jobs een einde zullen stellen
aan hun onzekere levenssituaties.
Oorzaken
van migratie
Het Amazonegebied bevindt zich onder de gebieden met het
hoogste niveau van interne en internationale mobiliteit in Latijns Amerika. De
oorzaken zijn sociaal en politiek, klimatologisch en economisch evenals een
etnische vervolging. De economische oorzaken liggen grotendeels bij politieke
projecten, megaprojecten en de ontginningsbedrijven, die arbeiders aantrekken
maar tegelijk de inwoners van de getroffen gebieden verdrijven. De agressie
tegen het milieu in naam van ontwikkeling heeft dramatisch de levenskwaliteit
van de Amazonevolkeren verslechterd, zowel van de stedelijke als de landelijke
volkeren, wegens de aantasting van het gebied en het verlies van de
vruchtbaarheid.
Wegens deze oorzaken is de regio in feite een migratiestroom
geworden. Dergelijke migraties doen zich voor tussen landen van het
Amazonegebied (zoals de groeiende golf van migratie uit Venezuela) of naar
andere regios (vb. naar Chili en Argentinië).
Gevolgen
van migratie
Het fenomeen van migratie, dat zowel politiek als pastoraal
wordt genegeerd, heeft ertoe bijgedragen dat er een sociale destabilisatie is
in de gemeenschappen van de Amazone. De steden die voortdurend een groot aantal
van nieuwkomers ontvangen, zijn niet in staat te voorzien voor de basisdiensten
die de migranten nodig hebben. Dit heeft ertoe geleid dat vele mensen
rondzwerven en in binnensteden slapen, zonder werk, zonder voedsel, dakloos.
Vele onder deze mensen behoren tot de inheemse volkeren die gedwongen waren om
hun land te verlaten. De steden lijken een land te zijn zonder eigenaar. Zij
zijn de lotsbestemming tot wie de mensen zich keren nadat ze zijn verdreven uit
hun gebieden. De stad moet begrepen worden volgens dit model van exploitatie:
om de gebieden te ontvolken om ze te kunnen toe-eigenen, om de
bevolkingsgroepen te verplaatsen en hen te verdrijven naar de stad.
Dit fenomeen destabiliseert gezinnen wanneer een van de
ouders ver weg moet op zoek naar werk, de kinderen moet achterlaten en jongeren
opgroeien zonder de vader en/of moeder figuur. Jongeren verhuizen ook op zoek
naar werk om degenen van de familie die overblijven te onderhouden, en verlaten
de school en komen terecht in alle soorten misbruik en exploitatie. In vele
regios van de Amazone, zijn deze jonge mensen slachtoffers van drugstrafiek,
mensenhandel of prostitutie (mannen en vrouwen).
De verwaarlozing van de regeringen met betrekking tot de
implementering van openbare voorzieningen in het binnenland, hoofdzakelijk
educatie en gezondheid, zorgen dat dit proces van mobiliteit elke dag toeneemt.
Hoewel de Kerk deze migratiestroom heeft bijgestaan, blijven er pastorale
onvolkomenheden in het binnenland van het Amazonegebied die moeten bediend
worden.
Suggesties
Wat verwachten de migranten van de Kerk? Hoe kunnen we hen
meer effectief helpen? Hoe kunnen we de integratie promoten tussen migranten en
de lokale gemeenschap?
a) Er is
nood aan een beter begrip van de mechanismen die tot onevenredige groei van
stedelijke centra leiden en de ontvolking van het binnenland, omdat beide
bewegingen deel uitmaken van hetzelfde systeem (alles is verbonden). Dit alles
zal voorbereiding vergen van het hoofd en hart van pastorale agenten om deze kritische
situatie aan te kunnen.
b) Het is
noodzakelijk om te werken als een team, met sterke missionaire idealen en gecoördineerd
door personen met diverse en complementaire vaardigheden om effectief te kunnen
handelen. Het probleem van migratie moet aangepakt worden op een gecoördineerde
manier, vooral door kerken aan de rand van de Amazone.
c) De
oprichting van een ontvangdienst in elke stedelijke gemeenschap dat vlug
degenen verwelkomt die onverwacht aankomen met dringende noden en dat ze ook bescherming
kunnen bieden tegen de dreiging van criminele organisaties.
d) De
promotie van agro-familieprojecten in landelijke gemeenschappen.
e) Het
betrekken van de kerkelijke gemeenschap in het onder druk zetten van openbare
autoriteiten om te reageren op de noden en rechten van de migranten.
a) Er is
nood aan een beter begrip van de mechanismen die tot onevenredige groei van
stedelijke centra leiden en de ontvolking van het binnenland, omdat beide
bewegingen deel uitmaken van hetzelfde systeem (alles is verbonden). Dit alles
zal voorbereiding vergen van het hoofd en hart van pastorale agenten om deze kritische
situatie aan te kunnen.
b) Het is
noodzakelijk om te werken als een team, met sterke missionaire idealen en gecoördineerd
door personen met diverse en complementaire vaardigheden om effectief te kunnen
handelen. Het probleem van migratie moet aangepakt worden op een gecoördineerde
manier, vooral door kerken aan de rand van de Amazone.
c) De
oprichting van een ontvangdienst in elke stedelijke gemeenschap dat vlug
degenen verwelkomt die onverwacht aankomen met dringende noden en dat ze ook bescherming
kunnen bieden tegen de dreiging van criminele organisaties.
d) De
promotie van agro-familieprojecten in landelijke gemeenschappen.
e) Het
betrekken van de kerkelijke gemeenschap in het onder druk zetten van openbare
autoriteiten om te reageren op de noden en rechten van de migranten.
f) Het
promoten van integratie tussen migranten en de lokale gemeenschappen en
intussen elkaar culturele identiteit respecteren, zoals Paus Franciscus het
uitdrukt: Integratie, die noch assimilatie noch incorporatie is, is een proces
van twee kanten, essentieel geworteld in de gezamenlijke erkenning van de
andere culturele rijkdom: het is niet het opleggen van een cultuur tegenover
een anderen, noch wederzijdse isolement, met het bedrieglijke en gevaarlijke
risico van gettos te creëren.
Verstedelijking
Verstedelijking
van het Amazonegebied
Ondanks dat er tegenwoordig wordt gesproken over het
Amazonegebied als van de long van de planeet en de broodmand van de wereld,
hebben de verwoesting van de regio en de armoede een grote verhuis van de
bevolking veroorzaakt die op zoek is naar een beter leven. Het resultaat van
deze exodus op zoek naar het beloofde land, is het fenomeen van de
verstedelijking in de regio, waar steden een ambivalente realiteit vormen. De
Bijbel portretteert deze dubbelzinnigheid wanneer het Cain presenteert als de
stichter van steden na zijn zonde (Gen 4:17), maar stelt ook de mensheid voor als
degene die streeft naar de vervulling van de belofte van het hemels Jeruzalem,
Gods woonplaats bij de mensheid (Openb 21:3).
Volgens statistieken, is de stedelijke bevolking uit de
Amazone exponentieel toegenomen; er woont 70% tot 80% van de bevolking in
steden. Velen onder hen kennen een gebrek aan infrastructuur en openbare
middelen die nodig zijn om tegemoet te komen aan de noden van het stadsleven.
Met de toename van het aantal steden, daalt het aantal inwoners van de landelijke
bevolking.
Stedelijke
cultuur
De kwestie van verstedelijking houdt niet alleen de verhuis
van volkeren in en de groei van steden, maar ook de transmissie van een
bijzondere hoofdstedelijke levensstijl. Zijn patroon reikt tot in de landelijke
wereld, verandert gewoonten, gebruiken en traditionele levensstijlen. Cultuur,
religie, het gezin, de educatie van kinderen en jeugd, tewerkstelling en andere
aspecten in het leven veranderen snel als reactie op de nieuwe vraag van de
stad.
Stedelijke
uitdagingen
Het introduceren van de Amazone in de globale markt zorgde
voor meer uitsluiting, evenals een verstedelijking van armoede. Volgens de
raadpleging zijn de problemen die zijn gerezen met de verstedelijking de
volgende:
a) Een
toename van het geweld op alle vlak.
b) Seksueel
misbruik en uitbuiting, prostitutie, mensenhandel, vooral van vrouwen.
c) Drugstrafiek
en drugsgebruik.
d) Wapenhandel
e) Menselijke
mobiliteit en identiteitscrisis
f) Echtscheidingen
g) Culturele
conflicten en verlies van zin van het leven
h) Inefficiëntie
van gezondheidsdiensten
i) Gebrek
aan kwaliteitsonderwijs en schoolverlaters
j) Gebrek
aan reactie van de openbare autoriteiten betreffende infrastructuur en promotie
van tewerkstelling
k) Gebrek
aan respect voor het zelfbeslissingsrecht en autonomie van de bevolking
l) Administratieve
corruptie
Suggesties
Het is aanbevolen om:
a. Een stedelijke
omgeving te promoten waar de openbare ruimtes worden tot leven gewekt, met goed
voorziene marktpleinen en culturele centra.
b. Het
promoten van universele toegang tot educatie en cultuur.
c. Het
promoten van milieubewustzijn, het recycleren van afval en het vermijden van
verbranding.
d. Het
promoten van een systeem van afvalverwerking en universele toegang tot
gezondheid.
e. Onderscheid te maken hoe het landelijk leven
te waarderen, met overlevingsalternatieven zoals gezinslandbouw
f. Plaatsen
creëren voor interactie tussen de wijsheid van de inheemse bevolking, rivier en
quilombola mensen in stedelijke gebieden en de wijsheid van de stedelijke
bevolking, om zo een dialoog tot stand te brengen en integratie over de zorg
voor het leven.
Gezin en gemeenschap
Gezinnen
in het Amazonegebied
Een kosmische dimensie van ervaring (cosmovivencia) klopt
binnen de gezinnen en families. Het trekt een eeuwenoude traditionele kennis
aan en praktijk op verschillende vlakken zoals landbouw, geneeskunde, jagen en
vissen, in harmonie met God, de natuur en de gemeenschap. Het is ook in het
gezin dat culturele waarden worden overgedragen, zoals liefde van het land,
wederkerigheid, solidariteit, leven in het tegenwoordige, de gezinsband, eenvoud,
gemeenschapswerk, zelforganisatie, voorouderlijke geneeskunde en educatie. En
bovendien de orale cultuur (verhalen, geloofsovertuigingen en liederen) met
zijn kleuren, klederdracht, voedsel, talen en rituelen maken deel uit van deze
erfenis dat werd overgedragen in de familie. In het kort is het gezin de plaats
waar iemand leert te leven in harmonie: tussen volkeren, tussen generaties, met
de natuur, in dialoog met de geesten.
Sociale
veranderingen en kwetsbaarheid van het gezin
Het gezin is in het Amazonegebied het slachtoffer geweest
van kolonialisme in het verleden en van neokolonialisme in het tegenwoordige.
De druk van een westers cultureel model zorgde ervoor dat er een bepaalde
verachting was voor de mensen en de gebruiken van het Amazonegebied, en men
noemde ze zelfs wilden of primitieven. Vandaag zorgt de druk van een
westers economisch model dat de nadruk legt op exploitatie opnieuw dat gezinnen
getroffen worden doordat hun land, hun cultuur en hun leven wordt
binnengedrongen en vernietigd. Men dwingt hen te emigreren naar de steden en
voorsteden.
De huidige versnelde veranderingen treffen het gezin in de
Amazone. Vandaar vinden we nieuwe gezinsstructuren: eenoudergezinnen waar een
vrouw de boel bereddert; een toename van echtgescheidenen, samenwonenden en
samengestelde gezinnen; en steeds minder huwelijken. Bovendien vindt men nog
steeds vrouwen die onderdrukt worden in het gezin, terwijl partnergeweld,
afwezige ouders, tienerzwangerschappen en abortussen toenemen.
Het gezin in de stad is een plaats van synthese waar
traditionele en moderne culturen elkaar ontmoeten. Maar gezinnen hebben
dikwijls te lijden van armoede, slechte huisvesting, werkloosheid en drugs- en
alcoholverslaving, discriminatie en zelfmoord onder jongeren. Bovendien is er
een gebrek aan dialoog tussen generaties in families; tradities en taal gaan
verloren. Gezinnen worden ook geconfronteerd met nieuwe gezondheidsproblemen;
er is nood aan degelijke educatie over moederschap. Men vindt er ook een gebrek
aan aandacht voor zwangere vrouwen en prenatale en postnatale periodes.
|