|
Totale
bevolking van inheemse mensen in Brazilië : 996900 (maken 0.6% uit van de
totale bevolking van Brazilië) ze bevinden zich hoofdzakelijk in het noorden
en centraal-westen van het land zij praten inheemse talen en het Portugees
de religies : 61.1% Rooms Katholiek, 19.9% Protestant, 11% niet-religieus en 8%
andere geloofsovertuigingen
Wat de inheemse
bevolking van het Amazonegebied als spiritualiteit heeft :
Spiritisme/sjamanisme
Naast
de grote religies (katholieke en protestantse religie) worden in bepaalde
staten zoals Rio de Janeiro aan spiritisme gedaan. Het is gebaseerd op Amerindiaanse
culturen, het is een mengeling van de Afrikaanse gebruiken en rituelen die
eeuwen geleden werden beoefend door de slaven van West-Afrika. Sommige van
spiritistische sekten, zoals Santo Daimo, zijn gekend voor het gebruik van
ayahuasca, een hallucinogene thee uit het Amazonegebied. Het wordt ook gebruik
als een deel van traditionele spirituele ceremoniën onder verschillende
inheemse stammen in het Amazonebekken. Men gelooft dat dit de communicatie met
geesten toelaat en het verandert de staat van bewustzijn voor ongeveer 8 uur na
consumptie. Het wordt ook gebruikt voor medische doeleinden door deze stammen.
Ayahuasca kan ook gebruikt worden als braakmiddel om het lichaam te zuiveren
van wormen en andere parasieten.
ayahuasca thee
Candomblé en Umbanda
Dit zijn de twee meest bekende religies die werden geïntroduceerd door Afrikaanse
culturen. Hoewel ze veel geëvolueerd zijn sinds hun introductie 500 jaar
geleden, blijven er bepaalde traditionele elementen bestaan zoals het gezang
(chanting) en dans, en het communiceren met geesten.
Candomblé wordt het meest gepraktiseerd in Salvador, Recife, Rio de
Janeiro en het zuidoosten van Brazilië. Het zuiden heeft een hoger aantal van
Umbanda volgelingen en is tegenwoordig een combinatie van spiritisme, inheemse
geloofselementen en Afrikaanse culturele elementen. Andere Afrikaanse religies
die in Brazilië worden beoefend zijn Batuque, Xango and Tambor de Mina.
Sommige stammen in het hart van het regenwoud beoefenen zelfs nog endokannabalisme
Sommige stammen praktiseren nog traditionele, vreedzame, kannibalistische
doodsrituelen. In de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw bestudeerde de
Zuidamerikaanse antropologist Aparecida Vilaca het fenomeen van : endokannabalisme.
Dit betekent dat leden van dezelfde familie of gemeenschap worden opgegeten.
Dit wordt nog onder de Wari-mensen gepraktiseerd in het Amazonegebied. Tot de
Christelijke missionarissen het in de jaren 60 hadden uitgeroeid, werd het
endokannibaliseme als een van de belangrijkste begrafenisrituelen
gepraktiseerd. Vilaca maakt een duidelijk contrast tussen endokannibalisme en exokannibalisme.
Exokannibalisme bestaat in het opeten van buitenstaanders: krijgsgevangenen en
vreemdelingen die op het territorium van de stam zijn binnengedrongen. Vroeger
aten de Waris buitenstaanders op door ze te roosteren en aten ze ze op met hun
handen, net zoals een groot stuk wild.
Vilaca heeft de kannibaal begrafenisrituelen zelf niet gezien, maar
sprak met mensen die het hadden beoefend. Wanneer een lid van de Wari overleden
was bracht de familie van de overledenen een paar dagen door in de rest van de gemeenschap.
Tegen de tijd dat de begrafenis plaatsvond, begon het lijk te rotten in de
vochtige omgeving. De familieleden huilden dan uitvoerig als er leden van de
gemeenschap het lichaam uiteen sneden. Tenslotte aten degenen die geen familie
waren kleine stukjes van het mensenvlees, en gebruikten kleine stokjes als
gebruiksvoorwerpen en toonden geen tekenen van genot. Voor de Wari betekende
het eten van de doden dat de doden echt uit het rijk van de levenden waren
verdwenen en dat de geest uit de dode persoon was verdwenen. Het liet toe dat
het een acceptabele vorm van eetbare prooi werd. Voor de Wari waren deze
rituelen en het verschil tussen de leden van de groep versus buitenstaanders
heel belangrijk. Omdat ze buitenstaanders niet aanzien als volle personen en
omdat ze hun eigen dode familieleden alleen opeten als ze in iets anders zijn
veranderd, beschouwen ze zich niet als kannibalen.
Wat Aparecida vertelt :
Aparecida Vilaca
De bekering van
inheemse volkeren uit het Amazonegebied tot het christendom is reeds lange tijd
een probleem voor antropologen, geschiedkundigen en missionarissen, die het
meestal niet eens zijn over de balans tussen de continuïteit van culturele vormen
en de radicale veranderingen die het christelijke begrip van bekering inhoudt.
Antropologen die zich op continuïteit richten, hebben de neiging om de
conversie verkeerd te representeren als een oppervlakkige verandering. Met mijn
onderzoeksproject Lokalisatie van het christendom en de mensheid in het
Amazonegebied probeer ik te laten zien hoe continuïteit en verandering
intrinsiek worden verward in de transformaties die de Waris ervaren tijdens
bijna 40 jaar gelijktijdig contact van evangelische missionarissen en
katholieken uit de VS. De interesse van de Wari in de christelijke boodschap is
voornamelijk gekoppeld aan hun traditionele kijk op de mensheid als een positie
die bezet kan worden door andere soorten wezens, inclusief dieren. De Wari
waren bang het risico de prooi te worden van gehumaniseerde dieren. De
christelijke schepping, beschreven in het bijbelse Genesis, waarin dieren door
mensen worden onderworpen en voor eeuwig hun prooi worden, bood hen een
onverwachte intellectuele oplossing voor dit probleem, waarbij de mensheid bovenaan
het inheemse domein werd geplaatst.
De oorspronkelijke volkeren van het Amazonegebied werden
waarschijnlijk nooit eerder zo bedreigd zoals nu. De landbouwprojecten en de
exploitatie van de hulpbronnen zonder rekening te houden met het gebied
vernietigen dit gebied, en riskeert om in een savanne te veranderen. Het
Amazonegebied wordt gecontesteerd op verschillende fronten. De ene reageert op
grote economische belangen met betrekking tot olie, gas, hout, goud en agro-industriële
monoculturen enz. Een andere is een ecologische conservatisme dat zorgt voor
het gebied maar de volkeren negeert. Beide dreigingen brengen schade toe aan
het land en de volkeren: We worden getroffen door boeren, houthakkers en
andere derde partijen. We worden bedreigd door economische partijen die een vreemd
model willen implementeren in onze gebieden. De houthakkersbedrijven dringen
het territorium binnen om het regenwoud te kappen. Wij zorgen voor het
regenwoud ter wille van onze kinderen. We hebben vlees, vis, medicinale
planten, fruitbomen (
) Hydro-elektrische installaties hebben een impact op de
rivier en op de aanpalende gebieden (
). Wij zijn een regio van gestolen
gebied.
Volgens de raadplegingen gaan de noodkreten in het
Amazonegebied over drie grote zaken:
* Het gebrek van erkenning, afbakening en titel van de
inheemse gebieden die een integraal deel uitmaken van hun leven.
* De invasie van grote, zogenoemde ontwikkelingsprojecten
die in feite zowel het land en de volkeren vernietigen. Belangrijke voorbeelden
zijn de hydro-elektrische projecten: legale en illegale mijnbouw die geassocieerd
is met illegale garimpeiros (informele mijnbouwers die goud delven); waterwegprojecten
die de belangrijkste zijrivieren van de Amazonerivier bedreigen; koolwaterstofprojecten,
veeteelt, ontbossing, een landbouwtechniek van monocultuur, agroindustrie en
grilagem (toe-eigening van land met valse documenten). Vele van deze
vernietigende projecten in naam van vooruitgang worden gesteund door lokale,
nationale en buitenlandse regeringen.
* Vervuiling van rivieren, lucht, bodem en regenwoud en de
vermindering van levenskwaliteit, cultuur en spiritualiteit.
We moeten daarom ons realiseren dat een ware ecologische
benadering altijd een sociale benadering wordt. Het moet kwesties van rechtvaardigheid
integreren in debatten over het milieu, om zowel de noodkreet van de aarde en
de armen te horen. Dit is wat Paus Franciscus integrale ecologie noemt.
Integrale
ecologie
Integrale ecologie wordt gebaseerd op de erkenning van in
relaties zijnde als een fundamentele menselijke categorie. Dit betekent dat we
ons ontwikkelen als mensen op basis van relaties met onszelf, met anderen, met
de maatschappij in het algemeen, met natuur/milieu, en met God. Deze integrale
verbondenheid werd regelmatig benadrukt gedurende de raadplegingen met de
gemeenschappen van het Amazonegebied.
De Encycliek Laudato si introduceert deze relationele paradigma
van integrale ecologie als de fundamentele banden die de ware menselijke
ontwikkeling mogelijk maken. Mensen maken deel uit van de ecosystemen die de
relaties vergemakkelijken die het leven schenken aan onze planeet. Daarom is de
zorg voor deze ecosystemen essentieel. En het is fundamenteel zowel voor het
promoten van de waardigheid als mens en het gemeenschappelijk goed van de maatschappij,
als voor de zorg voor het milieu. De notie van integrale ecologie is
verlichtend geweest voor de verschillende perspectieven die de complexe
interacties tussen het milieu en de mens en tussen de zorg voor de schepping en
de voorstellen voor ontwikkeling en evangelisatie.
Integrale
ecologie in het Amazonegebied
Voor de zorg van de Amazone zijn de oorspronkelijke
gemeenschappen van levensbelang als gesprekspartners, omdat het precies zij
zijn die normaal het best zorg dragen voor hun territorium. Vandaar vertelde Paus
Franciscus bij het begin van het synodaal proces, op zijn eerste bezoek aan het
Amazonegebied aan de inheemse leiders: Ik wil naar jullie komen om jullie te
ontmoeten en luisteren, om tezamen te zijn in het hart van de Kerk, om ons te
verenigen voor jullie uitdagingen en samen met jullie een oprechte optie te
zoeken voor de bescherming van het leven, de bescherming van het land en de
bescherming van culturen. De gemeenschappen in het Amazonegebied delen dit
perspectief van integrale ecologie: De hele activiteit van de kerk in het
Amazonegebied moeten beginnen vanaf de
integraliteit van de mens (leven, territorium en cultuur).
Om de integrale ecologie in het dagelijks leven van de
Amazone te promoten, is het echter ook noodzakelijk om de notie van
intergenerationele communicatie en rechtvaardigheid te begrijpen, en dat houdt
de transmissie van voorouderlijke levenservaring in, kosmologie, spiritualiteit
en de theologie van de inheemse volkeren in termen van zorg voor onze
gemeenschappelijke thuis. In de strijd moeten we vertrouwen in Gods kracht,
omdat de schepping van God komt, omdat God Zijn werk verder zet. De strijd van
onze voorouders om te strijden voor deze rivieren, voor onze gebieden, om te
strijden voor een betere wereld voor onze kinderen.
Een
NEE tegen de vernietiging van de Amazone
De noodkreet van de Amazone spreekt ons van de strijd tegen
degenen die het leven willen vernietigen, dat integraal tot stand kwam.
Dergelijke krachten worden geleid door een economisch model dat verbonden is
aan productie, handel en consumptie, waar de maximalisatie van winst de
overhand haalt boven menselijke noden en het milieu. Met andere woorden, de
strijd is gericht tegen degenen die de mensenrechten niet respecteren en de
rechten van de natuur in de Amazone.
|