Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    17-07-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amazone-synode (3)

    “Van zodra zij de dialoog met Jezus beëindigde” keerde de Samaritaanse vrouw terug naar haar dorp, “zij werd een missionaris, en vele Samaritanen geloofden in Jezus ‘door het woord van de vrouw’. Jezus was in staat tot dialoog en liefde buiten de bijzonderheid van haar Samartiaanse religieuze erfenis. Dit is hoe de evangelisatie werd uitgevoerd in het gewone leven van Samaria, in de Amazone, over de hele wereld. Dialoog is een vreugdevolle communicatie “onder degenen die elkaar liefhebben.”

    Joh. 4 : De vrouw liet haar waterkruik in de steek, liep naar de stad terug en zei tot de mensen: “Komt eens kijken naar een man, die mij alles heeft verteld wat ik gedaan heb! Zou Hij soms de Messias zijn?” Toen verlieten zij de stad om naar Hem toe te gaan.

    Sinds zijn Menswording heeft de ontmoeting met Jezus Christus altijd plaats gevonden binnen het domein van een historische en eschatologische dialoog van het hart. Het komt voor in de verschillende plaatsen van de pluralistische en vervlochten wereld van het Amazonegebied. Het omvat politieke relaties met staten, sociale relaties met gemeenschappen, culturele relaties met verschillende levenswegen, en ecologische relaties met de natuur en met zichzelf. Dialoog zoekt uitwisseling, consensus en communicatie, akkoorden en verbonden, “maar zonder de onderliggende kwestie uit het oog te verliezen”.

    Daarmee wordt bedoeld: de bekommernis voor een rechtvaardige maatschappij, die aandacht schenkt aan iedereen zonder uitzondering. Daarom is dialoog een te verkiezen optie voor de armen, marginalen en uitgestotenen. Zaken van gerechtigheid en diversiteit, zijn zaken van het Koninkrijk van God. We verdedigen geen “project van een paar voor een paar, of van een verlichte minderheid”. Dialoog houdt in dat er een overeenkomst is om samen te leven, een sociaal en cultureel pact. Voor dit pact vertegenwoordigt het Amazonegebied en pars pro toto, een deel van het geheel, een paradigma, een hoop voor de wereld. Dialoog is de methode dat altijd moet toegepast worden om het “goede leven” te bereiken voor allen. De grote vraagstukken die uit het Amazonegebied rijzen zullen geen oplossingen vinden door geweld of druk, maar door dialoog en communicatie.

    Het zijn de volkeren van het Amazonegebied, vooral de armen en degenen die op cultureel vlak verschillend zijn, die de hoofdgesprekspartners en protagonisten zijn van de dialoog. Ze confronteren ons met de herinnering aan het verleden met de wonden die veroorzaakt zijn gedurende lange periodes van kolonisatie. Daarom vraagt Paus Franciscus nederig om “vergeving, niet alleen voor de overtredingen die de Kerk zelf heeft begaan, maar ook voor de misdaden tegen de oorspronkelijke volkeren gedurende de zogenaamde verovering van Amerika.” Er ware momenten wanneer de Kerk medeplichtig was met kolonisten, en dit verstikte de profetische stem van het Evangelie. Vele hindernissen voor een dialogische evangelisatie en het open staan voor culturele diversiteit zijn historisch van karakter en verborgen achter versteende doctrines. Dialoog is een proces van leren, dat vergemakkelijkt wordt door “openheid tot transcendentie” en gehinderd wordt door ideologieën.

    Dialoog en leren

    Vele volkeren van het Amazonegebied zijn innig verbonden mensen van dialoog en communicatie. Er is een breed en essentieel kader van dialoog tussen de spiritualiteit van het Amazonegebied, geloofsovertuigingen en religies die een benadering vereisen naar het hart van de verschillende culturen. Respect voor deze ruimte betekent niet dat men de eigen overtuigingen moet relativeren, maar andere wegen erkent die zoeken om het onuitputtelijk mysterie van God te ontcijferen. Onoprechte openheid voor de andere, net zoals een corporatistische houding, die redding exclusief voorbehoudt voor zijn eigen geloofsovertuiging, zijn vernietigend voor deze geloofsovertuiging. Dit is wat Jezus uitgelegd heeft aan de Wetsgeleerde in de parabel van de Barmhartige Samaritaan. (Lucas 10:30-37) Liefde dat beleefd wordt in gelijk welke religie is aangenaam voor God. “Door een uitwisseling van gaven, kan de Geest ons steeds meer leiden naar waarheid en goedheid.”

    Lukas 10:25-37 : Daar trad een wetgeleerde naar voren om Hem op de proef te stellen. Hij zei: 'Meester, wat moet ik doen om het eeuwig leven te verwerven?' Hij sprak tot hem: 'Wat staat er geschreven in de Wet? Wat leest ge daar?' Hij gaf ten antwoord: 'Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart en geheel uw ziel, met al uw krachten en geheel uw verstand; en uw naaste gelijk uzelf.' Jezus zei: 'Uw antwoord is juist, doe dat en ge zult leven.' Maar omdat hij zijn vraag wilde verantwoorden, sprak hij tot Jezus: 'En wie is dan mijn naaste?' Nu nam Jezus weer het woord en zei: 'Eens viel iemand, die op weg was van Jeruzalem naar Jericho, in de handen van rovers. Ze plunderden en mishandelden hem en toen ze aftrokken, lieten ze hem halfdood liggen. 

    Bij toeval kwam er juist een priester langs die weg; hij zag hem wel, maar liep in een boog om hem heen. Zo deed ook een leviet; hij kwam daarlangs, zag hem, maar liep in een boog om hem heen. Toen kwam een Samaritaan die op reis was, bij hem; hij zag hem en kreeg medelijden; hij trad op hem toe, goot olie en wijn op zijn wonden en verbond ze; daarna tilde hij hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en zorgde voor hem. De volgende morgen haalde hij twee denariën tevoorschijn, gaf ze aan de waard en zei: Zorg goed voor hem, en wat ge meer mocht besteden, zal ik u bij mijn terugkomst vergoeden. Wie van deze drie lijkt u de naaste van de man die in handen van de rovers gevallen is?' Hij antwoordde: 'Die hem barmhartigheid betoond heeft.' En Jezus sprak: 'Ga dan en doet gij evenzo.'

    Een dialoog ten voordele van het leven is ten dienste van de “toekomst van de planeet”, van het transformeren van enge mentaliteiten, van het bekeren van verharde harten, en het delen van waarheden met de hele mensheid. We zouden kunnen zeggen dat dialoog volgens Pinksteren is, want het is de geboorte van de kerk, die op tocht gaat op zoek naar haar identiteit en naar eenheid in de H. Geest. We ontdekken onze identiteit vanuit de ontmoeting met de anderen, van de verschillen en toevalligheden die ons de ondoorgrondelijkheid van de werkelijkheid en mysterie van de aanwezigheid van God tonen.

    Dialoog en weerstand

    Bereidheid om in dialoog te treden gaat dikwijls gepaard met weerstand. Economische belangen en een technocratisch paradigma weerhouden elke poging om te veranderen. Hun supporters zijn bereid om zich door geweld op te dringen, overtreden de fundamentele rechten van de volkeren in het Amazonegebied en de normen voor zijn instandhouding en duurzaamheid. In een dergelijke situatie worden de mogelijkheden van dialoog en ontmoeting grotendeels gereduceerd en verdwijnen in sommige gevallen. Hoe reageert men op zoiets? Aan de ene kant zal iemand verontwaardigd zijn, niet op een gewelddadige manier, maar standvastig en profetisch. Het is de verontwaardiging van Jezus tegen de Farizeeërs (Mc 3:5; Mt 23) of tegen Petrus (Mt 16:23) – wat Thomas van Aquino “heilige verontwaardiging” noemde, veroorzaakt door ongerechtigheden, of verbonden met onvervulde beloftes of alle soorten verraad. Een volgende stap is overeenkomst te zoeken, zoals Jezus suggereert (Lukas 14:31-32).

    Lukas 14:31-32 : Of welke koning zal, als hij tegen een andere koning ten oorlog wil trekken, niet eerst overleggen of hij sterk genoeg is om met tienduizend man het hoofd te bieden aan iemand die met twintigduizend man tegen hem optrekt? Zo niet, dan stuurt hij, als de tegenstander nog ver weg is, een gezantschap en vraagt om de vredesvoorwaarden. 

    Het is een kwestie van een mogelijke dialoog tot stand te brengen en nooit onverschillig te zijn voor de onrechtvaardigheden van de regio of van de wereld.

    Een profetische Kerk is een Kerk dat luistert naar de kreten van liederen van vreugde en pijn. Tegelijk werpen inspirerende liederen licht op de situaties waarin mensen leven en voelen ze mogelijke oplossingen en transformaties aan. Er zijn mensen die over hun geschiedenis zingen en ook over hun huidig bestaan, zodat degenen die de liederen horen hun toekomst in perspectief kunnen stellen. Een profetische Kerk in het Amazonegebied is een Kerk dat een dialoog voert, dat weet hoe overeenkomst te zoeken, en dat uit een standpunt van de armen en hun levensgetuigenis zoekt naar concrete voorstellen ten gunste van een integrale ecologie. Een Kerk met het vermogen van onderscheid en durf met betrekking tot het misbruik van de volkeren en de vernietiging van hun territorium, en dat zonder uitstel reageert op de kreet van de aarde en van de armen.

    Besluit

    Het leven in het Amazonegebied, waar water, territorium, en de identiteit en spiritualiteit van zijn volkeren onderling verweven zijn, nodigt uit tot dialoog en leren over zijn biologische en culturele diversiteit. De kerk neemt deel en genereert leerprocessen die wegen openen van voortdurende vorming over de zin van het leven die geïntegreerd is in zijn gebied en verrijkt door wijsheid en voorouderlijke ervaringen. Dergelijke processen nodigen ons uit om oprecht en profetisch te reageren op het protest voor het leven van de volkeren en het Amazonegebied. Dit houdt een vernieuwde zin van missionering van de Kerk in het Amazonegebied in dat startend van de ontmoeting met Christus, op zoek gaat om de andere te ontmoeten en een proces van bekering tot stand brengt. In deze context komt er nu ruimte om een bediening te herscheppen die aangepast is aan dit historisch moment. Het is het juiste moment om te luisteren naar de stem van de Amazone en te reageren als profetische en Samaritaanse Kerk.

    2 Integrale ecologie : de noodkreet van de aarde en van de armen

    Over de ernstige problemen die veroorzaakt worden door aanvallen tegen het leven in het Amazonegebied. De agressie tegen deze vitale zonde van Moeder Aarde en zijn bewoners bedreigt zijn bestaan, zijn cultuur en zijn spiritualiteit. Het treft ook het leven van de hele mensheid, vooral de armen, de uitgestotenen, de marginalen, de vervolgden. De huidige situatie roept op tot een integrale ecologische conversie.

    Vernietiging door exploitatie

    De noodkreet van het Amazonegebied

    Kunst-en-cultuur.infonu.nl : Het regenwoud dat zich rond de Amazonerivier bevindt herbergt een enorm aantal indianenstammen. Een aantal van deze indianenstammen heeft nog nooit contact met de buitenwereld gehad. Hierdoor kunnen er soms problemen ontstaan wanneer zo'n indianenstam in contact komt met de rest van de bevolking. Vanwege het dichtbegroeide regenwoud zijn er een hoop inheemse stammen voor een lange periode verborgen gebleven. De grote hoeveelheid vegetatie zorgt er namelijk voor dat er weinig te zien is op lucht- en satellietfoto's. De dichte begroeiing zorgt ervoor dat deze foto's hierdoor ongeschikt zijn om te analyseren. Hiernaast is het gebied haast onbegaanbaar. Slechts ervaren ontdekkingsreizigers hebben genoeg middelen en kennis in pacht om een poging te wagen. Hiernaast heeft men kapmessen nodig om zich in de dichtbegroeide jungle te kunnen verplaatsen. Er zijn zelfs periodes waarbij vele hectares grond onder water komen te staan. Dit zorgt ervoor dat de vaste grond plotseling verandert in een rivierbodem. In deze periode is het noodzakelijk om per boot door de amazone te reizen. Ten slotte is het gebied ver van de bewoonde wereld verwijderd. Het kan soms dagen duren om naar het onherbergzame gebied te reizen.

    Onderzoekers denken dat de Amazone meer dan 75 indianenstammen herbergt die geen contact hebben met de buitenwereld. Hiervan komen er maar liefst zo'n 67 stammen uit Brazilië. Dit aantal is sinds 2005 gegroeid. Onderzoekers dachten namelijk dat het aantal dichter bij de veertig lag. Omdat ze geheel afgezonderd leven zijn ze zeer vatbaar voor infecties wanneer er contact gemaakt wordt met de buitenwereld. Ze komen op zo'n moment namelijk in contact met veel nieuwe bacteriën en virussen die in het regenwoud niet voorkomen. Hun natuurlijk afweersysteem is hier niet op ingespeeld waardoor een simpele griep zelfs een dodelijk afloop tot gevolg kan hebben. In landen zoals Colombia en Peru hebben ze een verhoogde kans om in contact te komen met drugshandelaren. Hiernaast kunnen de indianen houthakkers tegenkomen die zich in hun gebied begeven. De machines die de houthakkers gebruiken kunnen de inheemse stammen flink laten schrikken waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Hiernaast komen ze weleens in aanmerking met veeboeren. Deze mensen ploegen het grondgebied zodat er hier vee op kan grazen. Omdat deze boeren hun landbouwgebied vergroten komen ze hierdoor steeds meer in aanmerking met de inheemse indianen.

    Stammen zoals de "Awá" hebben liever geen contact met de buitenwereld. Ze reageren vijandig wanneer er buitenstaanders in hun buurt komen of verbergen zich in het woud. Soms worden er mensen of machines met pijlen beschoten. Laagvliegende vliegtuigen worden soms ook beschoten met behulp van pijl en boog. Omdat zij zo ver van de beschaafde wereld af staan hebben ze geen besef van de hedendaagse ontwikkelingen elders op de wereld.

    www.survivalinternational.nl : De Awa-Indianen, zijn nomadische jager-verzamelaars. Zij kunnen in een paar uur een onderkomen bouwen en deze enkele dagen later weer verlaten.

    Andere stammen hebben een meer gevestigd bestaan. Ze wonen in gemeenschappelijke huizen en verbouwen op vrijgemaakte plekken in het regenwoud gewassen zoals maniok. Ze jagen en vissen.

    In Acre zouden in totaal wel 600 Indianen leven die tot vier verschillende groepen behoren. Ze hebben hier een betrekkelijk rustig bestaan in verschillende afgebakende gebieden (inheemse reservaten) die grotendeels onaangetast zijn.

    Deze Indianen maken gebruik van enorme bogen met pijlen – er is een boog met een spanwijdte van vier meter gevonden – die qua omvang en ontwerp grote overeenkomsten vertonen met die van de Sirionó-stam in het naburige Bolivia.

    FUNAI-functionaris J. C. Meirelles met pijlen die afkomstig zijn van ongecontacteerde Indianen

    Ze eten graag schildpaddenvlees, blijkt uit de schildpadresten die gevonden zijn in verlaten nederzettingen.

    Van andere ongecontacteerde groepen daarentegen zijn er zo weinig mensen over dat je ze de vingers van één hand kan tellen. Ze leiden een onzeker bestaan tussen overleven en uitsterven.

    Deze kleine, versplinterde groepen, die voornamelijk in de deelstaten Rondônia, Mato Grosso en Maranhão leven, zijn de overlevenden van barbaarse vormen van landroof, waarbij ze doelgericht werden aangevallen en vermoord door houthakkers, veeboeren en anderen.

    Tot op de dag van vandaag worden ze doelbewust opgejaagd en worden hun leefgebieden in een snel tempo ontbost.

    Bijzonder bedreigend zijn de grootschalige hydro-elektrische stuwdamprojecten en de aanleg van wegen die onderdeel vormen van het ‘versnelde ontwikkelingsplan’ van de Braziliaanse overheid.

    Deze zeer afgelegen levende volken zijn erg kwetsbaar omdat ze geen weerstand hebben opgebouwd tegen ziektes die elders veelvuldig voorkomen.

    Binnen een jaar na een eerste ontmoeting met mensen van buitenaf overlijdt doorgaans 50% van zo’n geïsoleerd levende stam aan ziektes als de mazelen en griep.

    Zo werd werd de bevolking van de Matis tot de helft gereduceerd na hun ‘eerste contact’. Zowel jong en oud, waaronder de meeste sjamanen, overleed aan voor hen onbekende ziektes.

    In gebieden waar ongecontacteerde stammen leven, gaan economische projecten gepaard met conflicten en gewelddadige botsingen. Hierbij vallen aan beide kanten doden – aan de kant van de Indianen meestal veel meer dan aan de kant van de indringers.

    De Akuntsu werden op gruwelijke wijze aangevallen door veeboeren en de stam werd bijna compleet uitgemoord. De laatste vijf Akuntsu die nog in leven zijn, zijn de enige getuigen van de barbaarse slachting van hun families en vrienden en de vernietiging van hun nederzettingen met bulldozers.

    archiefbeeld van een geïsoleerde Amazonestam uit 2011



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs