|
Bescherming
van het leven, de confrontatie met de exploitatie
De geraadpleegde gemeenschappen hebben ook de nadruk gelegd
op de bedreiging van het biologisch en geestelijk leven. De vernietiging van de
het Amazonebekken kent vele facetten en zorgt voor een onevenwicht in het lokale
en globale territorium, in de seizoenen en in het klimaat. Dit treft onder
andere de vruchtbaarheid en reproductie van fauna en flora en treft al de
gemeenschappen in het Amazonegebied. De vernietiging van de natuur en de
vervuiling treft de voedselproductie, en kwaliteit. De zorg voor het leven en
het goede leven staat in contrast met de wegwerpcultuur, met de
exploitatiecultuur en verdrukking. Tegelijk betekent het opkomen tegen de
onverzadigbare visie van onbegrensde groei, van de afgoderij van geld, van een
wereld die afgesneden is van zijn wortels en omgeving, van een doodscultuur.
De bescherming van het leven en cultuur van zijn volkeren
betekent ook het beschermen van het territorium en zijn energiebronnen of
hulpbronnen. Het betekent ook het versterken van hun organisaties, het
afdwingen van hun rechten en de mogelijkheid om gehoord te worden. Met de
woorden van de inheemse bevolking zelf: Wij, het inheemse volk van Guaviare
(Colombia) maken deel uit van de natuur omdat we water, lucht, aarde en leven
zijn van het milieu dat God heeft geschapen. Daarom vragen we dat het misbruik
en vernietiging van Moeder Aarde ophoudt. De aarde heeft bloed en het bloed
is aan het stromen, de multinationals hebben de aders van onze Moeder Aarde
doorgeknipt. We willen dat onze kreet gehoord wordt door de hele wereld.
Schreeuw
voor het leven
De bedreiging van het leven zorgt voor noodkreten van de
mensen en van de aarde. (
) Daarom moeten wegen van conversie gestart worden.
Het beeld van leven en goed leven als een weg naar de heilige heuvel houdt
een vereniging met medepelgrims in en met de hele natuur, en dat is een weg
naar integratie met de overvloed aan leven, met de geschiedenis en met de
toekomst. Deze nieuwe wegen zijn noodzakelijk omdat, vanuit een pastoraal
perspectief, de grote geografische afstanden en de overvloed van culturele
diversiteit van het Amazonegebied nog niet pastoraal werden aangesproken.
Het territorium
Territorium,
leven en Gods Openbaring
(
) De Amazone is niet alleen een geografische plaats, maar
ook een plaats van geloof of de ervaring van God in de geschiedenis. Het is
vandaar een theologische plaats waar het geloof beleefd wordt, en ook een bijzondere
bron van Gods openbaring: een plaats waar de voorraad van leven en wijsheid
voor de planeet aanwezig is, een leven en wijsheid dat over God spreekt. (Bodem,
water, bergen: alles is als het ware een streling van God) In de Amazone worden
de strelingen van God manifest en zijn ze aanwezig in de geschiedenis.
Een
gebied waar alles met elkaar verbonden is
Een contemplatieve, aandachtige en respectvolle kijk naar
de broeders en zusters, en ook naar de natuur broeder boom, zuster bloem,
zusters vogels, broeders vissen, en zelfs de kleinste zusters zoals mieren,
larven, schimmels of insecten die de gemeenschappen van de Amazone toelaten
te ontdekken hoe alles verbonden is met elkaar, elk schepsel te waarderen, om
het mysterie van Gods schoonheid te zien in alles en op vriendschappelijke
basis met elkaar samen te leven.
Er zijn geen gebieden van het Amazonegebied die op zichzelf
kunnen bestaan. Ze vormen een levend geheel. Vandaar biedt het gebied een
voorbeeld van een integraal begrip van onze relatie met anderen, met de natuur
en met God, zoals Paus Franciscus het stelt.
De
schoonheid van het gebied en de bedreiging ervan
Wanneer we de schoonheid van het Amazonegebied overwegen
ontdekken we een meesterwerk van de schepping van de God van het Leven. Zijn eindeloze
horizonnen van grenzeloze schoonheid zijn een lied, een hymne aan de Schepper.
(verwijzing naar Ps 104,1-2). Zijn veelvoudige uitdrukking van het leven is een
mozaïek van God die ons een vrije erfenis heeft geschonken om te beschermen,
kostbare ruimte van menselijke samenleving en gedeelde verantwoordelijkheid voor
het goed van allen. Paus Franciscus uitnodiging in Puerto Maldonado om deze
bedreigde regio te verdedigen, het te beschermen en te herstellen voor het goed
van allen, geeft ons de hoop in ons vermogen te bouwen aan het
gemeenschappelijk goed en onze gemeenschappelijke thuis.

Uit Wikipedia : Puerto
Maldonado is een stad in de Tambopata-provincia in
de Madre de Dios-regio van Peru. De stad is gelegen in het Amazonegebied,
niet ver van de grens met Bolivia en op de plek waar de Tambopata rivier
en de Madre de Dios rivier samenkomen. Puerto Maldonado is officieel
gesticht op 10 juli 1902. In 2015 telde het 74.000 inwoners.
Vanuit Puerto Maldonado zijn tochten mogelijk naar lodges
in het oerwoud. Deze lodges zijn alleen met gemotoriseerde kano's te bereiken.
Soms is er vanuit de redelijke comfortabele lodge voor kleine groepen een
tweedaagse kanotocht mogelijk, dieper het oerwoud in, waarbij 's nachts in een
tent geslapen wordt.
Vlinder uit het Tampopatagebied
Tegenwoordig is de Amazone in zijn schoonheid vervormd, het
is een plaats van pijn en geweld. De lokale Kerken wijzen erop: De jungle is
geen bron om te exploiteren, het is een schepsel of verschillende schepsels
waarmee we moeten in verbinding staan. We worden getroffen door de
vernietiging van de natuur, de vernietiging van het regenwoud, van leven, onze
kinderen en toekomstige generaties. De veelvoudige vernietiging van het
menselijke leven en het milieu, ziekten en vervuiling van rivieren en land, het
hakken en verbranden van bomen, het enorme verlies van biodiversiteit, de uitsterving
van dier- en plantensoorten (meer dan 1 miljoen van de 8 miljoen dieren en
planten worden bedreigd) zijn een brutale realiteit dat voor ons allen een
uitdaging is.
Geweld, chaos en corruptie tieren welig. Het gebied in een
plaats van onenigheid en uitroeiing van volkeren, culturen en generaties.
Degenen die gedwongen worden hun land te verlaten vallen dikwijls in de
valstrikken van maffias, drugstrafiek en mensenhandel (vooral vrouwen),
kinderarbeid en kinderprostitutie. Deze tragische en complexe realiteit staat
buiten de wetsgrenzen en mensenrechten. De noodkreet van de Amazone klinkt
zoals het volk dat in slavernij verkeerde in Egypte en die God niet in de steek
laat: (Ex 3:7-8) Ik heb de ellende van mijn volk in Egypte gezien, de
jammerklachten om zijn onderdrukkers gehoord; ja, Ik ken zijn lijden. Ik
daal af om mijn volk te bevrijden uit de macht van Egypte.
Gebied
van hoop en van goed leven
De Amazone is waar de mogelijkheid van goed leven
aanwezig is, en de belofte en hoop van nieuwe wegen om te leven. Leven in de
Amazone is geïntegreerd en hangt samen met het gebied, er is geen verdeeldheid
tussen de partijen. Deze eenheid omvat het hele bestaan: werk, rust, menselijke
relaties, rituelen en vieringen. Alles wordt gedeeld: private ruimte die
minimalistisch is (zo typisch aan het moderne). Het leven gaat verder op een
gemeenschappelijke weg waar de taken en verantwoordelijkheden verspreid zijn en
gedeeld omwille van het gemeenschappelijk goed. Er is geen plaats voor het idee
van een individu losstaand van de gemeenschap of zijn territorium.
Het leven van de gemeenschappen in het Amazonegebied is nog
niet beïnvloed door de Westerse beschaving en dat wordt weerspiegeld in de
geloofsovertuigingen en de rituelen betreffende de werking van geesten, of de
goddelijkheid die vele namen kent en handelt met en in het territorium, met en
in relatie met de natuur. Deze wereldvisie is gevat in de mantra van
Franciscus: alles is verbonden met elkaar.
De integratie van de schepping, van het leven dat beschouwd
wordt als een totaliteit dat het hele bestaan omarmt, vormt de basis van de
traditionele cultuur dat overgedragen wordt van generatie op generatie door het
luisteren naar de voorouderlijke wijsheid een levende reserve van inheemse
spiritualiteit en cultuur. Deze wijsheid inspireert zorg en respect voor de
schepping, duidelijk bewust van zijn limieten en het voorkomen van misbruik.
Het misbruik van de natuur is het misbruik van de voorouders, de broeders en
zusters, de schepping en de Schepper. Deze misbruiken is een hypotheek op de
toekomst.
De kosmosvisie van de Amazone en het Christelijk
wereldbeeld zijn beide in een crisis verzeild wegens de druk van het
mercantilisme (bevordering van handel en industrie), secularisatie,
wegwerpcultuur en de geldgod. Deze crisis treft vooral jonge mensen en de
steden die hun stevige wortels van traditie verliezen.
De tijdsgeest
Een
tijd van genade
De Amazone beleeft een moment van genade, een kairós. De
synode van de Amazone is een teken van de tijd wanneer de H. Geest nieuwe wegen
opent dat we onderscheiden door een wederzijdse dialoog onder alle volkeren van
God. De dialoog begon enige tijd geleden, van het armzaligste begin en in de
veronderstelling dat elk proces van opbouw traag en moeizaam verloopt. Het
gaat gepaard met de uitdaging om de ruimte open te breken en zich open te
stellen om samen te werken, om te leven in een cultuur van ontmoeting, om een
zusterkerk te bouwen.
De oorspronkelijke volkeren van het Amazonegebied hebben
ons veel te leren. We erkennen dat zij voor duizenden jaren gezorgd hebben voor
hun land, water en regenwoud, en erin geslaagd zijn te bewaren tot vandaag
zodat de mensheid er voordeel uit kan halen Gods vrije gaven van de schepping
te genieten. De nieuwe wegen van evangelisatie moeten gebouwd worden in dialoog
met de voorouderlijke wijsheid waarin de zaden van het Woord manifest worden.
Een
tijd van inculturatie en interculturaliteit
inculturatie : het proces waarbij
elementen uit een bepaalde religie of cultuur geïntegreerd worden in een andere
cultuur;
meestal gebruikt in rooms-katholieke context
|
Voorbeelden:
|
`Reeds in de eerste contacten met de
Grieks-Romeinse cultuur vormde inculturatie een belangrijk hulpmiddel bij de
kerstening.`
|
interculturaliteit
: Een maatschappelijk en
politiek concept waarbij men ervan uit gaat dat de verschillende levende
culturen naast elkaar kunnen bestaan, elkaar wederzijds kunnen beïnvloeden.
De Kerk in het Amazonegebied heeft zijn aanwezigheid op
originele, creatieve en inculturele wegen nagelaten. De stijl van evangelisatie
is niet louter een strategische respons op huidige realiteiten, maar het omarmt
een weg dat een antwoord biedt op de tijdsgeest dat het volk van God aanmoedigt
om zijn Koninkrijk te verwelkomen temidden van hun bio-socio-diversiteiten. De
Kerk werd belichaamt door haar woonplaats haar tapiri- daar te vestigen. (
)
De unieke diversiteit van het Amazonegebied biologisch, religieus en
cultureel veronderstelt een nieuw Pinksteren.
Een
tijd van ernstige en dringende uitdagingen
De versnelde urbanisatie en de uitbreiding van de landbouw
door grote landbouwbedrijven, samen met het misbruik van natuurlijke
hulpbronnen van de bevolking zelf (inheemse bevolking, mestizos, rubbertappers,
riviervolkeren en zelfs stedelingen) zijn een bijkomende klacht bij de rest.
Een mesties (Spaans: mestizo, Portugees: mestiço, Frans: métis, Engels: mestee)
is een persoon geboren uit een Europese, vaak Spaanse of Portugese, vader
en een Indiaanse moeder of omgekeerd. In bredere zin wordt iedereen
van gemengde etnische afkomst wel mesties genoemd. Het woord is afgeleid van mixtus,
het verleden deelwoord van het Latijnse miscere (mengen).
De migraties van de recente jaren hebben ook een toename
veroorzaakt van religieuze en culturele veranderingen in de regio.
Geconfronteerd met een versnelde transformatie, is de Kerk niet langer meer het
enige referentiepunt voor de beslissingen van mensen. Bovendien is het nieuwe
leven in de stad niet altijd gunstig voor dromen en aspiraties, maar is
dikwijls een plaats voor disoriëntatie, vervreemding en zinloze hoop op betere
levensomstandigheden.
Dialoog
Nieuwe
wegen van dialoog
Paus Franciscus zet ons aan om nieuwe wegen van dialoog te
openen die ons zullen helpen om te ontsnappen aan het pad van zelfvernietiging
van de huidige sociale en milieu crisis. Verwijzend naar het Amazonegebied, denkt
de Paus dat het essentieel is om een interculturele dialoog te voeren waar de
inheemse bevolkingsgroepen de hoofdgesprekspartners zijn, vooral als het komt
tot vooruitgang te boeken in grote projecten die hun gebieden betreffen.
Erkenning en dialoog zullen de beste manier zijn om historische relaties te
transformeren die gekenmerkt waren door uitsluiting en discriminatie. Deze
lokale dialoog waarin de Kerk wil betrokken zijn staat ten dienste van het
leven en van de toekomst van de planeet.
Dialoog
en missie
Sinds het Amazonegebied een pluri-etnische, pluri-culturele
en pluri-religieuze wereld is, vereist de communicatie en daardoor ook de
evangelisatie wegen van ontmoeting en samenleving die de dialoog bevorderen.
Het tegengestelde van dialoog is het gebrek aan luisterbereidheid en hetgeen
wat ons tegenhoudt elkaar te ontmoeten, te communiceren en samen te leven.
Jezus was een persoon van dialoog en ontmoeting. We zien Hem daarom bij de
Samaritaanse vrouw bij de bron waar Hij zocht om zijn dorst te lessen (Joh
4:7-26).
De
Samaritaanse vrouw : Hij moest door Samaria en kwam zo aan
een stad van Samaria, Sichar genaamd, dichtbij het stuk grond dat Jakob aan
zijn zoon Jozef had gegeven. Daar bevond zich de bron van Jakob en
vermoeid van de tocht ging Jezus zomaar bij deze bron zitten. Het was ongeveer
het zesde uur. Toen een vrouw uit Samaria water kwam putten zei Jezus tot
haar: Geef Mij te drinken. De leerlingen waren namelijk naar de stad
gegaan om levensmiddelen te kopen. De Samaritaanse zei tot Hem: Hoe kunt
Gij als Jood nu te drinken vragen aan mij, een Samaritaanse? Joden onderhouden
namelijk geen betrekkingen met de Samaritanen. Jezus gaf haar ten
antwoord: Als ge enig begrip had van de gave Gods en wist wie het is, die u
zegt: Geef Mij te drinken, zoudt ge het aan Hem hebben gevraagd en Hij zou u
levend water hebben gegeven. Daarop zei de vrouw tot Hem: Heer, Ge hebt
niet eens een emmer en de put is diep; waar haalt Ge dan dat levende water
vandaan? Zijt ge soms groter dan onze vader Jakob die ons de put gaf en er
met zijn zonen en zijn vee uit dronk?
Jezus antwoordde haar: Iedereen die van dit water drinkt,
krijgt weer dorst, maar wie van het water drinkt dat Ik hem zal geven,
krijgt in eeuwigheid geen dorst meer; integendeel, het water dat Ik hem zal
geven, zal in hem een waterbron worden, opborrelend tot eeuwig leven. Hierop
zei de vrouw tot Hem: Heer geef mij van dat water, zodat ik geen dorst meer
krijg en niet meer hier behoef te komen om te putten. Jezus zei haar: Ga
uw man roepen en kom dan hier terug. Ik heb geen man, antwoordde de vrouw.
Jezus zei haar: Dat zegt ge terecht: ik heb geen man; want vijf mannen hebt ge
gehad, en die ge nu hebt is uw man niet. Wat dit betreft hebt ge de waarheid
gesproken. Heer, zei de vrouw, ik zie dat Gij een profeet zijt. Onze
vaderen aanbaden op die berg daar, en gij, Joden, zegt dat in Jeruzalem de
plaats is waar men aanbidden moet.
Geloof Mij, vrouw, zei Jezus haar, er komt een uur dat
gij noch op die berg noch in Jeruzalem de Vader zult aanbidden. Gij
aanbidt wat gij niet kent; wij aanbidden wat wij kennen, omdat het heil uit de
Joden komt. Maar er zal een uur komen, ja het is er al, dat de ware
aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid. De Vader toch zoekt
mensen die Hem zo aanbidden. God is geest, en wie Hem aanbidden, moeten
Hem in geest en waarheid aanbidden. De vrouw zei Hem: Ik weet dat de Messias
(dat wil zeggen: de Gezalfde) komt, en wanneer Die komt zal Hij ons alles
verkondigen. Jezus zei haar: Dat ben Ik, die met u spreek.
Van zodra zij de dialoog met Jezus beëindigde keerde de
Samaritaanse vrouw terug naar haar dorp, zij werd een missionaris, en vele
Samaritanen geloofden in Jezus door het woord van de vrouw. Jezus was in
staat tot dialoog en liefde buiten de bijzonderheid van haar Samartiaanse religieuze
erfenis. Dit is hoe de evangelisatie werd uitgevoerd in het gewone leven van
Samaria, in de Amazone, over de hele wereld. Dialoog is een vreugdevolle
communicatie onder degenen die elkaar liefhebben.
Joh. 4 : De vrouw liet haar waterkruik in de steek, liep
naar de stad terug en zei tot de mensen: Komt eens kijken naar een man,
die mij alles heeft verteld wat ik gedaan heb! Zou Hij soms de Messias zijn? Toen
verlieten zij de stad om naar Hem toe te gaan.
Sinds zijn Menswording heeft de ontmoeting met Jezus
Christus altijd plaats gevonden binnen het domein van een historische en
eschatologische dialoog van het hart. Het komt voor in de verschillende
plaatsen van de pluralistische en vervlochten wereld van het Amazonegebied. Het
omvat politieke relaties met staten, sociale relaties met gemeenschappen,
culturele relaties met verschillende levenswegen, en ecologische relaties met
de natuur en met zichzelf. Dialoog zoekt uitwisseling, consensus en
communicatie, akkoorden en verbonden, maar zonder de onderliggende kwestie uit
het oog te verliezen.
|