|
Op 15 oktober 2017 kondigde Paus Franciscus de bijeenkomst
aan van een bijzonder Synode voor de Amazone, en initieerde een proces van onderzoek
naar wat in het Amazonegebied leefde met zijn bezoek aan Puerto Maldonado
(19/01/2018). Dit werkdocument is de vrucht van een lang proces dat het
Voorbereidingsdocument is geworden voor de synode in juni 2018, en een
uitvoerig onderzoek van de gemeenschappen in het Amazonegebied.
Vandaag heeft de Kerk opnieuw de kans om een luisteraar te
zijn, en vooral in dit gebeid waar er zoveel op het spel staat. Luisteren houdt
in de hoogdringendheid van het Amazonegebied als nieuw onderwerp te erkennen. (
)
Het werkdocument bestaat uit drie delen:
1. De Stem
van de Amazone, zijn doel is de realiteit van het gebied en zijn volk te
presenteren.
2. De Integrale
ecologie: de roep van de aarde en van de armen, die de ecologische en
pastorale problemen bespreekt.
3. Een
Profetische Kerk in de Amazone: uitdagingen en hoop wat de kerkelijke en
pastorale kwesties bespreekt.
Een Kerk dat opgeroepen wordt om meer synodaal te zijn
begint bij het luisteren naar de volkeren en naar de aarde door in contact te
treden met de overvloedige realiteit van een Amazongebied vol leven en wijsheid
maar ook van contrasten. Het blijft duren met de roep dat veroorzaakt wordt
door vernietigende ontbossing en extractieve activiteiten en dat vraagt een
integrale ecologische conversie. Het besluit met de ontmoeting met culturen die
de nieuwe wegen inspireren, uitdagingen en hoop van een Kerk dat pastorale conversie
omarmt, verlangt om Samaritaans en profetisch te zijn. Het volgt op het
voorstel van de Pan-Amazone Netwerk van de Kerk (REPAM) en het document is
gestructureerd op drie conversies waartoe Paus Franciscus ons uitnodigt:
·
Pastorale conversie waartoe hij ons oproept in
de Apostolische Exhortatie Evangelii gaudium (zien-luisteren)
·
Ecologische conversie waar de Encycliek Laudato
si op aandringt en de koerst uitstippelt (oordeel-handelen)
·
De conversie tot de kerksynodaliteit die
opgenomen is in de Apostolische Constitutie Episcopalis Communio, dat het samen
op pad zijn leidt (oordeel-handelen) Dit alles gebeurt binnen een dynamisch
proces van luisteren en de nieuwe wegen onderscheiden waarbij de Kerk in het
Amazonegebied het Evangelie van Jezus Christus wil verkondigen de komende jaren
1 Stem
van de Amazone
Evangelisatie in Latijns-Amerika was een gave van de
Voorzienigheid die iedereen oproep tot verlossing in Christus. Ondanks
militaire, politieke en culturele kolonisatie, en buiten de ambitie en hebzucht
van de kolonisten, waren er vele missionarissen die hun leven gaven om het
Evangelie door te geven. Deze missionaire ontvankelijkheid inspireerde niet
alleen de vorming van Christelijke gemeenschappen, maar ook de wetgeving zoals
de Laws of the Indies die de waardigheid van inheemse volkeren beschermden
tegen het misbruik van hun volkeren en gebieden. Dergelijke misbruiken
verwonden de gemeenschappen en overschaduwden de Blijde Boodschap. Christus
werd dikwijls verkondigd in medeweten met de machten die de hulpbronnen
exploiteerden en de bevolking verdrukten.
Vandaag heeft de kerk de historische opportuniteit om zich
duidelijk te differentiëren van de nieuwe koloniale machten door te luisteren
naar de volkeren van het Amazonegebied, om zo zijn profetische rol met
transparantie uit te voeren. Er zijn vier sleutelconcepten waarmee dit
samenhangt: leven, gebied, tijd en dialoog, daar de Kerk geïncarneerd is en een
missionaire dimensie krijgt in het Amazonegebied.
Het
leven
De
Amazone, bron van leven
Deze synode gaat over het leven: het leven van het
Amazonegebied en zijn volkeren, het leven van de kerk, het leven van de
planeet. Zoals weerspiegeld in de consultaties met hun gemeenschappen, draait
het leven in het Amazonegebied onder andere om water. De Amazonerivier is zoals
een adder van het continent en van de wereld, het vloeit zoals aders voor de
fauna en flora van het gebied, zoals een bron van leven, maar ook als een verbinding
voor de verschillende manifestaties van leven, waarin alles verbonden is. De
rivier verenigt ons in plaats van ons te scheiden, het helpt ons samen te leven
met verschillende culturen en talen.
Het gebied rond de Amazonerivier en de omringende tropische
wouden voeden de bodem en door het ecosysteem op planetair niveau. De
Amazonerivier alleen voert 15% van het totale drinkwater van de planeet elk
jaar in de Atlantische Oceaan. De Amazone is essentieel voor de distributie van
regen in andere afgelegen gebieden van Zuid-Amerika en draagt bij aan de
luchtbewegingen op aarde. Bovendien voorziet het de natuur van voedsel, leven
en cultuur van de inheemse bevolking, boeren, stedelijke en riviergebonden gemeenschappen.
Volgens internationale experten is de Amazone een van de meest kwetsbare
gebieden van de planeet, na de Arctische, wanneer het de klimaatverandering
betreft die veroorzaakt wordt door mensen.

Het Amazonegebied strekt zich uit over delen van Brazilië, Bolivia,
Peru, Ecuador, Colombia, Venezuela, Guyana, Suriname en Frans-Guyana. Het
bevindt zich in het hart van Zuid-Amerika en is 7,8 miljoen km2 groot. De
wouden van het Amazonegebied bedekken ongeveer 5,3 miljoen km2, en die 40% van
de globale regenwouden vertegenwoordigen. Dit is maar 3,6% van land op aarde,
die ongeveer 149 miljoen km2 bedraagt, of ongeveer 30% van het aardoppervlak.
Het Amazonegebied bevat een van de geologisch rijkste en meest complexe
biosferen op aarde. Er is een natuurlijke overvloed aan water, warmte en
vochtigheid en de ecosystemen zorgen voor ongeveer 10% tot 15% van de
biodiversiteit op aarde en bewaren tussen 150 en 200 miljard ton koolstof elk
jaar.

Uit
wikipedia : Het Amazoneregenwoud, ook wel de selva genoemd,
is het grootste regenwoud op Aarde. Het heeft een oppervlakte van 5.5
miljoen km² en is verspreid over negen landen: Brazilie (60%), Peru (13%), Colombia (9%), Venezuela (5%), Bolivia (5%), Guyana (3%), Suriname (2,0%), Ecuador (1,5%)
en Frans-Guyana (1,5%). Meer dan de helft van al het overgebleven
regenwoud op aarde ligt in het Amazonegebied.
Het regenwoud ligt in een bekken dat grotendeels door de
rivier de Amazone en zijn 1100 zijrivieren wordt doorstroomd.
In het regenwoud leven ongeveer 100 miljoen
insectensoorten, honderdduizenden plantensoorten, en bijna 2.000 soorten vogels
en zoogdieren. De diversiteit van plantsoorten is de hoogste ter wereld.
Sommige deskundigen schatten dat één km2 meer dan 75.000 type bomen en 150.000
soorten hogere planten kan bevatten. Eén vierkante kilometer Amazoneregenwoud
kan ongeveer 75.000 ton levende planten herbergen.
Eén op de vijf van alle vogels in de wereld leeft in de
regenwouden van de Amazone. Maar er moeten nog een hoop soorten worden
geregistreerd, ontdekt of gecatalogiseerd.
Het Amazoneregenwoud wordt de laatste decennia ernstig
beschadigd. Vooral ontbossing is een groot probleem. Uit de vernietiging van
het bos zal verlies van biodiversiteit voortvloeien. Verder van belang is de
hoeveelheid koolstof die in de bomen zit: het vrijkomen van deze
koolstof zal het broeikasteffect versterken. Er ligt ook een
economische drijfveer achter het beschermen van het regenwoud: één vierkante
kilometer Peruaans Amazoneregenwoud is naar schatting $ 692.000 waard als het
woud intact en duurzaam is. Er zouden veel lucratieve gewassen en bomen op
verbouwd kunnen worden, zoals vruchten, latex en hout.
Ontbossing
Meer dan één vijfde van het Amazoneregenwoud is reeds ontbost.
Ook wordt er nog een groot deel bedreigd, met name vanwege (veelal illegale) houtkap en
(aangestoken) bosbranden. Er zijn belangengroepen (ranchers, sojaboeren
bv.) die illegaal land nemen, het bos rooien en in gebruik nemen voor eigen
baat. Wie deze praktijken aan de kaak stelt en het op durft te nemen voor de
rechten van eigenaren: inheemse stammen of kleine boeren werden en worden
bedreigd of zelfs vermoord (b.v. Chico Mendes, Zuster Dorothy Stang e.v.a.). De
rook van deze bosbranden houdt de neerslag tegen en verergert de droogte.
De boswetgeving, die voorziet dat 80% van het woud behouden moet blijven in
elke zone waar gronden van bestemming veranderen, wordt overtreden.
Vervuiling
Veel ondernemingen die zich in het Amazoneregenwoud
vestigen, zoals de olie-industrie en plantages, springen nogal onzorgvuldig om
met de omgeving. De oliepijpleidingen lekken zo veel dat de zandweggetjes
er pikzwart uitzien, de olie sijpelt ook door in het drinkwater van
de plaatselijke bevolking.
De plantages gebruiken grote hoeveelheden meststoffen en
pesticiden. Ook is afval een groot probleem, op sommige plaatsen is er meer dan
4.000 ton van enkel pesticidenverpakkingen.
Mogelijke oplossingen
Een manier om ervoor te zorgen dat de boeren genoeg winst
maken zodat ze hun grond niet hoeven te verkopen aan grootgrondbezitters door
de nood aan meststoffen teniet te doen, zou zijn door gebruik te maken van de terra preta, zeer vruchtbare grond in
het Amazoneregenwoud die is nagelaten door een lang vergeten beschaving waar
tegenwoordig nog enkele indianenstammen van overleven. Deze aarde kan men zelf
maken door in de plaats van de as van de afgebrande bomen door de regen te
laten wegspoelen, het vuur op tijd uit te doven zodat er houtskool van
overblijft, gemengd met de grond wordt die zeer vruchtbaar. Om het oude
ecosysteem enigszins in ere te houden zou gebruik kunnen worden gemaakt van
agro-bosbouw, waarin verscheidene planten worden geteeld in een op de
oorspronkelijke gelijkende omgeving. Maar het beste zou zijn dat alle mensen
die schade berokkenen aan de natuur weggaan uit het Amazone-woud. Daar is
echter onvoldoende (politieke) steun voor.
***
Leven
in overvloed
Jezus biedt het leven in overvloed (Joh 10:10 :Ik ben
gekomen, opdat jullie leven zouden bezitten en wel in overvloed.), een leven
vol van God, een leven van verlossing (zöë), dat begint met de schepping en
zich manifesteert van het begin in de meest elementaire dimensie van leven
(bios). In de Amazone wordt dit weerspiegeld in zijn overvloedige
biodiversiteit en culturen. Een integraal leven, een lofzang op het leven,
zoals het lied van de rivieren. Het is een leven dat goddelijkheid
vertegenwoordigt en onze relatie ermee. Onze pastorale dienstbaarheid, zoals
de Bisschoppen bevestigden in Aparecida, is een dienstbaarheid tot de volheid
van leven van de inheemse volkeren en dat vraagt om Jezus Christus aan te
kondigen en het Goede Nieuws van het Koninkrijk van God, om situaties van zonde
te verwerpen, structuren van dood, geweld en interne en externe
onrechtvaardigheid aan de kaak te stellen, om intercultureel, interreligieuze
en oecumenische dialoog in stand te houden. Een dergelijke aankondiging en
verwerping zien we in het licht van Jezus Christus, de Levende (Openb 1:18), de
volheid van alle openbaring.
Goed
leven
De inheemse volkeren van het Amazonegebied zoeken naar het
volle leven in wat ze noemen goed leven. Het gaat over het leven in harmonie
met zichzelf, met de natuur, met mensen en met het opperwezen, omdat daar een
intercommunicatie is tussen de hele kosmos, waar er niemand wordt uitgesloten
en dat ieder van ons een project van het volle leven kan smeden.
Een dergelijk begrip van leven wordt gekarakteriseerd door
de verbondenheid en harmonie van relaties tussen water, land en natuur,
gemeenschapsleven en cultuur, God en de verschillende geestelijke krachten. Goed
leven betekent het begrip van het relationeel-transcendente karakter van mensen
en van de schepping, met inbegrip van goede daden of goede werken. De
materiele en geestelijke dimensies kunnen niet van elkaar worden gescheiden.
Deze integrale modus drukt zich uit in een manier van zelf-organisatie, die
start van het gezin en de gemeenschap, en houdt een verantwoordelijke gebruik
van alle goederen van de schepping in. Sommige spreken van wandelen naar het land
zonder kwaad of de zoektocht naar de heilige heuvel, beelden die hun bestaan
weerspiegelen.
Bedreiging
van het leven
Het leven in het Amazonegebied wordt bedreigd door de
vernietiging en exploitatie van het milieu en door de systematische overtreding
van de mensenrechten van de bevolking in dit gebied. In het bijzonder de
overtreding van de rechten van de inheemse bevolking, zoals het recht op
territorium, zelfbeslissing, de afbakening van territorium. Volgens de
deelnemende gemeenschappen komt de bedreiging van leven vanuit economische en
politieke belangen van de heersende sectoren van de tegenwoordige maatschappij,
vooral de exploitatie van hulpbronnen door bedrijven die dikwijls getolereerd
worden door lokale en nationale regeringen evenals traditionele leiders. Zoals
Paus Franciscus bevestigt: degenen die deze belangen nastreven lijken
onverschillig te zijn voor de kreten van de armen en de aarde.
De talrijke raadplegingen die werden gehouden in het
Amazonegebied tonen aan dat het leven daar vooral bedreigd wordt door:
·
Criminaliteit en moord op leiders en
verdedigers van het gebied
·
Inbezitname van natuurlijke goederen, zoals
water zelf
·
Zowel legale als illegale concessies van
ontbossing
·
Ongecontroleerde jacht en visserij, vooral in
de rivieren
·
Mega-projecten waar concessies worden aan
gegeven voor waterkrachtcentrales en ontbossing voor wegenbouw en spoorwegen,
mijnbouw en olieboringen
·
Vervuiling veroorzaakt door exploitatie van
hulpbronnen die problemen en ziekten veroorzaken, vooral bij kinderen en
jongeren
·
Drugstrafiek
·
Sociale problematiek in verband met deze
dreigingen zoals alcoholisme, geweld tegen vrouwen, prostitutie, mensenhandel,
verlies van de originele cultuur en identiteit (taal, religie, en gebruiken) en
al de armoedige omstandigheden waaraan de volkeren van het Amazonegebied zijn
blootgesteld
Tegenwoordig is de klimaatsverandering en de toename van
menselijke interventie (ontbossing, branden en veranderingen van landgebruik)
een weg die de Amazone bewandelt waar er geen terugkeer mogelijk is, met hoge
ontbossing, gedwongen verhuis van de volkeren, en vervuiling. Ze plaatsen de
ecosystemen in gevaar en verdrukken de lokale cultuur. Drempels van een
verhoging van temperatuur van 4 graden of 40% ontbossing die het gebied tot woestijnvorming
brengen, en dat betekent een nieuw biologische staat die over het algemeen
onomkeerbaar is. En de tegenwoordige ontbossing ligt reeds tussen de 15 tot
20%.
|