|
Van de karmelgemeenschap te Bierbeek Broeder Hendrikus
van der Wal ocd
EEN VONK UIT POLEN BEREIDT DE WERELD VOOR OP DE
PAROUSIE (Glorierijke wederkomst van Jezus)
De afbeelding van de Barmhartige Jezus met het onderschrift
JEZUS, IK VERTROUW OP U is over de hele wereld bekend. Juist zo, met de
gekleurde stralen die op borsthoogte uit de plooien van het gewaad kwamen
aanschouwde de Poolse zuster Faustyna Kowalska de Heer Jezus, die haar de
secretaresse van Mijn Barmhartigheid noemde. In haar Klein Dagboek lezen
we bij nummer 1732: Toen ik voor Polen bad hoorde ik deze woorden: Polen
heb ik in het bijzonder bemind, en als zij gehoorzaam zal zijn aan mijn wil zal
ik haar in macht en heiligheid verheffen. Uit haar zal een vonk voortkomen, die
de wereld zal voorbereiden op mijn laatste komst. Op welke vonk en welke
komst doelde Jezus? Wat wordt bedoeld met de voorbereiding van de wereld?
Wie kan daaraan deelnemen en op welke voorwaarden?

1. WAAR DIENT DE WERELD OP VOORBEREID TE
WORDEN?
De komende gebeurtenissen, die mij gegeven waren vanaf mijn
vroegste jeugd te beleven, zijn onafwendbaar, hoewel de mensen er niet aan
willen denken en zinloos hun leven vele jaren vooruit plannen, en de regeerders
en politici zich onledig houden met statistieken en ridicule prognoses maken
voor de verre toekomst. Het is echter niet mijn taak om ondergangsprofeet te
zijn, aangezien die rol Jezus Christus zelf heeft vervuld toen hij
vreeswekkende verschijnselen aan de hemel aankondigde, en op aarde doodsangst
onder de volkeren, die radeloos zijn door het donderend geweld van de zee en
haar golven. De mensen zullen het besterven van schrik zo sprak Hij in
spanning om wat de wereld gaat overkomen. Het is voor mij duidelijk dat het zo
gaat gebeuren als de mensen raketten gaan afschieten richting van een op de
aarde afkomende enorme asteroïde (ik heb deze van nabij gezien), deze zullen
haar echter missen. Een botsing zal onvermijdelijk zijn, dus er staat een
schrikwekkende beving van de gehele aarde te wachten, zodanig dat niemand zal
standhouden. Monstrueuze oceaangolven zullen de eilanden overspoelen en diep de
continenten binnendringen, en supervulkanen en bergvormende bewegingen van de
aardkorst zullen de maat van de verwoesting volmaken. De Moeder Gods van Fatima
voorspelt dat deze rampen tot de ondergang (aniquilaçao, letterlijk vernietiging)
zullen leiden van vele volkeren. Deze ondergang heeft zij laten zien tijdens de
verschijningen in Garabandal (1961-1965) en in Akita (Japan) (1973-1982).
Ongetwijfeld zullen deze vreselijke straffen te maken
hebben met de Wederkomst van Jezus, de Parousie geheten. Waar echter, op
welke moment van de geschiedenis kunnen we deze plaatsen? De rampen die onze
Heer aankondigt in de evangeliën zouden geen enkele zin hebben helemaal aan het
einde van de wereld ze zouden dan doelloos zijn. Waarom zou Hij zo pijnlijk
de aarde zuiveren, als die toch al gedoemd zou zijn tot een verdelging bij het
juist aanstaande zijnde Laatste Oordeel? De Parousie dienen we derhalve te zien
als een midden-gebeurtenis, zij is een tweede komst ofwel wederkomst van de
Heer en heeft betrekking op een zekere periode die aan het einde van de wereld
voorafgaat, echter niet helemaal aan het einde van de wereld gesitueerd, maar
aan het einde der tijden (zie Jes. 2,2), of aan het einde der dagen (Jer.
23,20, 30,24).
De Parousie als midden-gebeurtenis is uitstekend
zichtbaar in zeer vele bronnen op welke de Kerk zich tegenwoordig in haar leer
baseert, alleen is zij
afwezig in de leer van de Kerk zelf! De Parousie
schreeuwt als het ware van de bladzijden van de Evangeliën en de Apocalyps van
St. Johannes, uit sommige Psalmen, ook uit de boeken van vele profeten, met
Jesaja voorop. Om maar niet te spreken van de Mariaverschijningen van de
laatste eeuwen, op welke de Kerk teruggrijpt, waarbij zij niet wil opmerken wat
voor cruciale plaats daar juist de Parousie inneemt. Als zij die verschuift
naar het eind van de wereld begrijpt zij noch de boodschap van Fatima, noch de
Vrouwe van Alle Volkeren van Amsterdam, noch Akita in Japan, noch Kibeho in
Ruanda, noch zovele andere. Als de Kerk zo te werk gaat is het geen wonder dat
zij geen acht slaat op Garabandal in Spanje, Naju in Korea, Medjugorje met
tientallen geheimen, die immers juist betrekking hebben op
de Parousie!
Hoe heeft het kunnen gebeuren dat onze Kerk in een bepaalde
periode van haar geschiedenis de geest van de verwachting van de Parousie heeft
verloren, die zo kenmerkend was voor de eerste eeuwen? Dat heden ten dage in
feite geen van de hiërarchen, van de pausen tot de laatste van de bisschoppen,
niets hierover zegt? Geloven zij niet dat onze Heer al heel nabij is, bijna in
de deuropening staat, zoals de evangelische eenvoudigen van geest, zo vaak
uitgelachen door de wijzen en verstandigen, durven te geloven?! Ja, zij
geloven dat niet, omdat ik herhaal het - de Parousie ten onrechte helemaal
naar het einde van de wereld is verdrongen, en omdat niemand de datum van het
einde kent zeggen ze: Waar moeten we ons druk over maken?! Dat slaat niet op
ons, want er komen nog vele generaties na ons
Hoe kan men doofstommen ervan
overtuigen dat ze aan de rand van de afgrond staan, als die er heilig van
overtuigd zijn dat ze er nog ver vandaan zijn? Hoe kan men ze elektriseren zonder
hun vrijheid aan te tasten?
Helaas herhaalt de geschiedenis zich als we de eerste en de
tweede komst van de Messias vergelijken. Op de eerste wachtte het uitverkoren
volk tweeduizend jaar, vanaf Abraham tot het moment dat er een groot licht
verscheen boven het slapende Betlehem, ondertussen de profetie van geslacht op
geslacht doorgevend. Toen de Messias eenmaal was gekomen en zijn missie
volbracht erkenden de Joden Hem niet en verwierpen ze Hem, en bezwaarden ze
zichzelf met Zijn Bloed, en ze verwerpen Hem tot de dag van vandaag. Het nieuwe
uitverkoren volk - de Kerk leefde aanvankelijk in de spanning van de
verwachting van Zijn terugkeer, maar met het verstrijken der jaren verbond zij
zich zo hecht met de wereld, met haar machtigen en haar rijkdom, dat ze ophield
met wachten, en dus ook met waken. Enkele ronde jaardagen zetten sommigen aan
tot reflectie, anderen tot spot om de naïevelingen. Zo was het, naar het
schijnt, in het jaar 1000, maar ook in het jaar 2000, doch op kleinere schaal.
Johannes Paulus II heeft weliswaar bekendgemaakt dat de Kerk na het jaar 2000
een nieuwe fase in haar historie aanving, dat er een nieuwe lente aankwam
tegelijk met een nieuw Pinksteren, maar dit thema heeft hij echter niet verder
uitgewerkt. Hij werd niet gehoord, laat staan begrepen. En tegenwoordig kunnen
degenen die in de Kerk willen vasthouden aan de heilige apostolische traditie
de vraag stellen: Waar blijft die lente? Of is het niet eerder een winter?,
waarop de liberalen, de verkondigers van een valse barmhartigheid voor allen,
de twijfelaars aan het bestaan van de hel antwoorden: Die is al aangekomen!.
Maar zowel de eersten als de tweeden weten geen raad met de vraag: en wat
verder?
Het antwoord daarop dient echter zonneklaar te zijn.
Symmetrisch (zoals bij de eerste keer), is de Messias, na tweeduizend jaar
wachten van het nieuwe uitverkoren volk, in aantocht! Maar, zal hij geloof op
aarde vinden als Hij komt? (Lc. 18,8). Wie verwacht Hem? Deze keer zal het
niet gaan om Hem te negeren of om de hand tegen Hem op te heffen! Wie Hem
verwerpt zal zelf voor eeuwig worden verworpen, maar wie Hem met liefde
aanvaardt zal de kans hebben om Zijn koninkrijk op aarde te bouwen. Maar moeten
degenen die Hem tegenwoordig beminnen niet al het mogelijke doen om de overigen
van de verdoeming te redden?! Juist het antwoord op deze vraag heeft me
ertoe aangezet om deze brief te schrijven aan allen die God beminnen!
Ook ik dwaalde jarenlang door de Parousie aan het einde van
de wereld te plaatsen, hoewel God me al van kindsbeen af op een bijzondere
manier had verlicht. Meestal bracht hij me in nachtelijke visioenen over naar
de toekomst en liet me schokkende gebeurtenissen zien die de wereld wachten. Ze
schokten me tweeërlei: ze ontstelden me waar het ging om de rampen, maar ze
wekten vreugde en dankbaarheid jegens God bij het zien van de grondige en
heerlijke omvorming van de hele werkelijkheid. Als kind had ik geen idee hoe ik
dat wat ik meemaakte moest begrijpen, en ik had niemand om daarover te praten.
Als volwassene werd (en word!) ik niet begrepen, zelfs uitgelachen.
God zelf heeft echter ingegrepen om mij de ogen te openen
en te verlichten. Dat deed Hij tijdens een nachtelijk gebed in de kerk waar ik
pastoor was, zo rond 1983. Jezus voerde mijn geest mee tot voor Zijn majesteit,
komend met grote macht en glorie te midden van engelen, en liet mij gaan door
het kleine oordeel, in de literatuur terecht de waarschuwing of het
verlichten van de gewetens genoemd. Dat deed Hij op zon manier dat ik
onmiddellijk de kerk uitrende in de overtuiging dat alle bewoners van de aarde
gelijk met mij hetzelfde hadden beleefd. Vanaf die tijd begrijp ik op welke
wijze zich die eerste fase van de wederkomst van de Heer zal voltrekken, die
voor allen verrassend zal zijn. Ja, de eerste, aangezien de zuivering van de
wereld, die gepaard gaat met de onvermijdelijke straf, pas zal eindigen met de
drie dagen van duisternis, waarbij de opstandige mensen van de aarde zullen
worden weggenomen.
Deze nachtelijke ontmoeting met de Heer werd voor mij als
het ware het sluitstuk van alles wat mij van mijn vroegste jaren gegeven was te
leren kennen. Pas nu heb ik begrepen wat God bewerkstelligt op aarde aan het
einde der tijden, wanneer satan, de verleider der volkeren, wordt vastgebonden
en in de afgrond wordt geworpen (Openb. 20, 1-3), waarop de ondergang van het
vijandige Babilon zal berusten en het stichten van het Rijks Gods op aarde.
Pas nu heb ik het aangedurfd aangemoedigd door mijn geestelijk leidsman om
hierover niet alleen te spreken, maar ook te schrijven. Ik wilde de mensen
helpen om met hun verbeelding en hun hart dat nieuwe binnen te gaan, en zelfs
om daarnaar te verlangen, en zo is het boek Met de Engel naar de Nieuwe
Wereld ontstaan. Omdat het moeilijk is te verlangen naar iets wat eerst angst
aanjaagt en pas daarna vreugde geeft is het, lijkt me, begrijpelijk waarom ik
daar ben voorbijgegaan aan de tragische episode.
Omdat ik zelf niemand ben, zonder enige autoriteit, zal ik
me nu baseren op de woorden van de Zegevierende Koningin van de Wereld, de
Vrouwe van Alle Volkeren. Staat u mij toe dat ik eerst teruggrijp op de
diagnose die de Koningin stelt t.a.v. de huidige levensstijl, als zij zich
richt tot haar trouwe zoon, de Italiaanse priester Stefano Gobbi. Hij noteerde
25 jaar lang Haar boodschappen, die hij uitgaf in het 600 paginas tellende
boek Aan de priesters, de geliefde zonen van de Moeder Gods. Dit boek geniet
erkenning van de Vaticaanse Congregatie voor de Geloofsleer, die het aan een
grondige analyse heeft onderworpen, zonder er ook maar een correctie in aan te
brengen, afgezien van de titel. De data van de alineas van het boek staan
tussen vierkante haakjes. Laten we bij het lezen ons ervan bewust zijn dat de
eerste boodschappen van Maria in dit boek van ruim 40 jaar geleden zijn. Wie
zich de wereld uit die tijd nog herinnert, een wereld zonder computers,
smartphones en zoveel andere speeltjes kan deze vergelijken met de wereld van
nu
De wereld is erger geworden dan in de tijden van de zondvloed.
Daarom bedreigt jullie het levensgrote gevaar van teloorgang op de wegen van
zonde en ontrouw in dit leven en van eeuwige ondergang in het eeuwige leven
[13.10.1982]. Hij [satan] is erin geslaagd u te verleiden door de hoogmoed. Hij
heeft alles op zeer intelligente wijze weten te schikken. Elke sector van de
menselijke wetenschap en techniek heeft hij naar zijn plan geplooid, door alles
op te zetten tot opstand tegen God. Een groot deel van de mensheid heeft hij
reeds in zijn macht. Met bedrog heeft hij wetenschapsmensen, kunstenaars,
filosofen, geleerden en machtigen tot zich weten te trekken. Door hem misleid,
hebben zij zich thans in zijn dienst gesteld om te handelen zonder God en tegen
God [18.05.1977]. Satan heeft zijn koninkrijk in de wereld gevestigd. Daar
heerst hij nu, overtuigd van zijn overwinning. De krachten die de menselijke
gebeurtenissen in overeenstemming met zijn snode plannen richting geven en
beïnvloeden zijn de duistere en duivelse krachten van het Kwaad. Hij is erin
geslaagd de hele mensheid tot een leven zonder God te brengen [13.05.1993].
De Moeder Gods laat zich hier in vrij algemene bewoordingen
uit. We weten echter dat het niet alleen om de wereld gaat, omdat er ook in
de Kerk zulke onthutsende dingen gebeuren dat haar trouwe kinderen zich van
verbazing in de ogen wrijven
Het in sommige landen, met toestemming van Paus
en bisschoppen, uitdelen van de H. Communie aan paren die in overspel leven, of
ook (hoewel voorlopig sporadisch) het zegenen van paren devianten kan bij velen
ontzetting wekken! Landen die voorheen katholiek waren zijn ver van hun geloof
afgedwaald, de kerken zijn overwoekerd door gras of zijn veranderd in
restaurants of moskeeën, en de islam geniet een grotere bescherming en
privileges dan het katholicisme, dat wordt weggedrongen uit het openbare leven!
En wat gebeurt er in de huizen, de scholen, de schuilhoeken van het menselijk
hart? Dus hoe kunnen de priesters zeggen: er gebeurt niets speciaal kwaads,
het kwaad was en is er altijd, dus er is niets om je druk over te maken?!
Nu iets heel optimistisch. Nemen we opnieuw het boek ter
hand van de hierboven aangehaalde priester Gobbi, de stichter van de Mariale
Priesterbeweging (Movimento Sacerdotale Mariano). Proberen we er achter
te komen waarop de Moeder Gods de Kerk, en zelfs de gehele mensheid, wil
voorbereiden.
Alles staat op het punt in vervulling te gaan volgens het
plan van God. Uw Moeder wil u insluiten in haar Onbevlekt Hart om u geschikt te
maken voor de volmaakte verwezenlijking van het goddelijk plan. Hierin
schittert de triomf van de barmhartigheid van de Vader die al zijn
afgedwaalde kinderen wil leiden op de weg die terugvoert naar Hem, die zo
verlangend op hen wacht. Dit plan brengt het grote uur tot vervulling van de barmhartige
liefde van de Zoon, die wil dat door zijn Bloed heel deze wereld gezuiverd
wordt, die door Hem op het Kruis verlost werd. Tegelijkertijd komt de
tijd van de Heilige Geest, die u door de Vader en de Zoon in rijke
overvloed zal geschonken worden, om heel de Kerk te voeren naar een nieuw
Pinksteren [05.11.1977].
Dit zal nog steeds dezelfde Kerk zijn, doch vernieuwd en
schitterend. De zuivering zal haar deemoediger en sterker maken, armer,
evangelischer, opdat in haar voor het oog van iedereen het glorierijke Koninkrijk
van Mijn Zoon Jezus moge schitteren. Voor haar zal dat als het ware een nieuw
Pinksteren zijn [09.03.1977].
De tijd is aangebroken, waarop de woestijn van deze wereld
door de barmhartige liefde van de Vader zal worden herschapen, die, in de
Heilige Geest, allen wil trekken tot het goddelijk Hart van de Zoon, opdat
eindelijk in de wereld Zijn Koninkrijk zal schitteren, een Rijk van Waarheid en
Genade, van liefde, van gerechtigheid en vrede [25.11.1978].
De Geest des Heren zal de mensheid voorbereiden op de
aanvaarding van het glorierijke Koninkrijk van Christus, opdat de Vader bemind
en verheerlijkt kan worden door allen [07.06.1987].
Heel de Kerk zal Mijn hof zijn, waarin de goddelijke
Drievuldigheid zich met welbehagen zal weerspiegelen. De Vader zal verheugd
zijn als Hij in de Kerk het plan van zijn schepping volmaakt verwezenlijkt zal
zien. De Zoon zal bij u verblijven, onder wie het Rijk van de Vader reeds
gekomen is. De Heilige Geest zal zelf het leven zijn in een wereld die opnieuw
aan de glorie van God gewijd is.
Dit zal de triomf zijn van mijn Onbevlekt Hart [06.08.1977].
Mijn Onbevlekt Hart zal triomferen, ziende hoe u allen de
weg gaat van verheerlijking van de Vader, van navolging van de Zoon en van
volledige eenheid met de Heilige Geest [25.03.1983].
Aldus zullen allen binnenkort Jezus van aangezicht tot
aangezicht leren kennen en zij zullen verbaasd zijn dat God hen hun hele leven
lang in zijn handen heeft gedragen en tegen zich heeft aangedrukt, zorgde voor
hun behoeften, en dat zij Hem hebben genegeerd. Ze hebben beweerd dat Hij niet
bestond, ze hebben op alle mogelijke manieren de stem van hun geweten
onderdrukt, die immers Zijn stem was, en de nobele aspiraties van hun hart
hebben ze in de kiem gesmoord. Wanneer God zelf zich aan hen laat kennen zal
Hij hen voor de laatste maal vragen of ze met Hem willen zijn op aarde en in de
eeuwigheid. Dit moment is zeer nabij, en van hun antwoord hangt hun verdere lot
af. Hij zal op aarde alleen hen achterlaten die Zijn liefde met hun liefde zullen
beantwoorden.
Er is hoop dat velen van u op aarde zullen blijven om samen
met God de wereld opnieuw op te bouwen volgens de evangelische principes, om op
de puinhopen van de oude wereld een nieuwe, buitengewoon gelukkige wereld te
bouwen, naar welke ik vele malen in de geest ben overgebracht en waarnaar ik
met heel mijn wezen verlang. Een wereld die veel mooier is dan die iemand ooit
maar heeft kunnen dromen. Een wereld die als een grote verrassing een geschenk
van God zal zijn op het einde der tijden. Voordat de aarde ophoudt te bestaan
zal de mensheid enkel één zon tijdperk gegeven worden, weliswaar niet al te lang,
maar voldoende om erachter te komen hoe het leven op aarde eruit had kunnen
zien als allen gehoorzaam waren geweest aan God en Zijn geboden.
2. ONZE PERSOONLIJKE VOORBEREIDING
Uiteraard gaat het om een geestelijke voorbereiding, ik ga
immers niet schrijven over het aanleggen van voorraden
Zoals ieder kan
vermoeden moeten wij op de eerste plaats stellen het regelmatig schoonwassen
van onze ziel in het Bloed van het Lam in de biechtstoel en een leven in
staat van genade, met andere woorden, een leven leiden dat een monstrans
van God waardig is. De Drie-ene God wil blijvend in de ziel van zijn kind
wonen, die vrij is van zonde.
Wee degene die in zware zonde verkeert, waardoor hij God
van de troon heeft gestoten die Hem toekomt in het heiligdom van de ziel, en
hij satan op die troon heeft genodigd! Het moment is al zeer nabij waarop hij
bij de Parousie plotseling zijn helse meester ontwaart en de gruwel van zijn
verraad van God dat zal nog erger zijn dan de dood! Velen zullen sterven van
afgrijzen en wanhoop, en in die geestesgesteldheid zullen ze voor altijd
blijven.
Indien iemand twijfelt of zijn biechten goed waren en of
hij in staat van genade is (heb ik altijd alles wat nodig was beleden, heb ik
altijd oprecht berouw gehad en wilde ik mijn leven werkelijk beteren, was ik
vastbesloten om niet meer in zware zonden te vervallen) dan moet hij de hele
levensperiode die twijfels wekt in zijn biecht insluiten. Bij het voorzien
van een langere biecht dient hij te gaan biechten na afspraak met een priester,
en niet in de rij voor de biechtstoel, en dan nog het beste na een nauwgezet
uitgevoerd gewetensonderzoek en het noteren van de zonden opschrijft op papier.
Maar wat moeten degenen doen die de weg naar de
sacramenten zelf voor zich hebben afgesloten? Zij moeten proberen met Gods
hulp die weg weer te openen, door te breken met zondige banden of relaties, ook
al zou het pijnlijk zijn als de amputatie (zonder verdoving, die men in de tijd
van Jezus niet kende!) van een oog of een lidmaat (zie Mc. 9, 43-48). Laat
niemand opgesloten zitten in de duivelse val van het goedpraten van zijn
zondige staat, waartoe de zielenjager hem graag tientallen argumenten aanreikt:
Dat gaat mijn krachten te boven; dat is onmogelijk, en God vereist geen
onmogelijke zaken; dat is immers de natuur God heeft mij zo geschapen; nog
even wat plezier op deze aarde, en daarna ga ik nadenken over boete; ik kan die
persoon (personen) niet zo achterlaten, ongelukkig maken door uit elkaar te
gaan, etc. Zijn jullie daartoe geroepen om elkaar de hel in te slepen en voor
eeuwig ongelukkig te maken?!
Wie het moeilijk vindt om vanuit dit gezichtspunt naar zijn
huidige leven te kijken en de genoemde amputatie te verrichten moet zich
inbeelden dat hij sterft, dat zijn hart tot stilstand komt. Dit kan trouwens
elk moment gebeuren! Een weg terug komt niet meer in de staat waarin hij
sterft zal hij voor eeuwig blijven. Dit is zo een kleine proeve voor de komende
Parousie, waarin onze Heer allen een ultimatum zal stellen met betrekking hun
levenskeuze en op hun besluit zal wachten. Het is goed reeds op dit moment
zichzelf en Hem het antwoord te geven, waarop Hij misschien al jarenlang wacht!
Wat kan men nog meer doen? Zich blijvend onderdompelen in
een diep en oprecht berouw voor de zonden (de Kerk noemt dit een
volmaakt berouw), en God zelf kan dan vergiffenis van zonden geven. Alleen
berouw is echter niet voldoende de zondaar moet daarbij de wil tot
verbetering hebben, ofwel tot loskoming uit de zondige situatie. Om zon
loskoming dient hij God vurig te smeken dat Hij zelf de zaak in handen neemt
en op zijn manier de ontwikkeling van de situatie leidt. God verhoort zon
gebed altijd, en Hij heeft daarbij mogelijkheden die ons onbekend zijn. Zijn
Barmhartigheid kent geen grenzen, echter alleen ten aanzien van hen die het pad
der bekering opgaan. Ten aanzien van de overigen moet Hij rechtvaardig zijn,
waartoe zij Hem zelf dwingen. Hoeden wij ons voor de zonde tegen de Heilige
Geest, die neerkomt op een al te groot en zorgeloos, derhalve ongegrond
vertrouwen in de Goddelijke Barmhartigheid. Helaas zijn er ook sommige
geestelijken die een dergelijke valse barmhartigheid voor iedereen
verkondigen!
Nog een andere mogelijkheid, hoewel die veeleer van ons
onafhankelijk is, en dus ook riskant (aangezien onze toekomst in Gods hand
is): wachten tot een moment van een ernstige levensbedreigende situatie (bijv.
een dodelijke ziekte), wanneer elke priester het recht heeft om allen te
absolveren. De Parousie de wederkomst van Jezus, wanneer beslist wordt over
het eeuwige lot van elke aardbewoner zal zowel zondaars als priesters zon
mogelijkheid geven; die laatsten echter, belegerd door massas mensen in de
biechtstoelen, zullen niet in staat zijn van allen de biecht af te nemen, en
dan nog wel over het hele leven! Maar behalve dat zullen ook dan de voorwaarden
van het boetesacrament zoals oprecht berouw en het vaste voornemen zijn leven
te beteren van kracht zijn zonder dat zal God geen vergeving schenken, zelfs
als de priester de vergevingsformule uitspreekt. Aldus hebben bijv. alle
overspelplegers geen enkele kans als ze niet voor altijd met hun partners
breken, evenmin drugsverslaafden of alcoholici als ze niet breken met hun
verslaving.
Kortom: we kunnen beter niet lijdzaam wachten op wat
vanzelf komt, aangezien onze bekering een zaak van de allerhoogste activiteit
is, het benutten van alle mogelijkheden dienaangaande. Alleen bestormers
verwerven het Rijk der Hemelen (Mt. 11,12). En om de gave van de uiteindelijke
bekering en volharding tot het einde in de heiligmakende genade dient iedereen
te bidden, onafhankelijk van de staat van zijn ziel.
Een laaiend vuur wordt door water geblust, en weldadigheid
verzoent de zonde lezen we in het boek Ecclesiasticus (3, 30). Plotseling zal
iedereen op aarde met lege handen staan en dat moment is al niet ver meer -
wanneer de eerste grootste paniek de mensen naar de banken drijft en ze voor
altijd met niets weggaan. Dit zal het leven van de steden verlammen, die
ontvolkt raken, zonder dat er een aardbeving aan te pas komt. Wat er daarna
komt daar zal ik over zwijgen. Niettemin spoor ik allen aan om nu de
voorraad- en schatkamers wijd open te zetten voor hen die armer zijn dan
jullie, zolang ze nog niet leeg zijn! Als jullie dat van harte doen en genereus
zijn want meestal gaven jullie weg wat jullie over hadden, wat brokken
zullen jullie Engelbewaarders deze goede daden in jullie Gouden Boek van het
Eeuwige Leven noteren. Op die manier vergoeden jullie aan God en de mensen
jullie egoïsme en gebrek aan liefde, en kunnen jullie ook vele jaren van boete
in het vagevuur ontwijken. Dit betreft iedereen, en niet alleen degenen die
misbruiken hebben begaan. Inderdaad, weldadigheid verzoent de zonde!
Wee degenen die erop rekenen dat hun welstand hen de
toekomst veiligstelt er is niets dat misleidender is, en dat juist op dit
moment! De door hen opgeblazen zeepbel schittert weliswaar op dit moment nog
met alle kleuren van de regenboog, maar wat zal ervan overblijven? Ik zie ze
voor me die denken: Goed dat je ons waarschuwt, ik hol direct naar de bank!
Ojee, waar zal ik investeren, wat zal ik kopen? O meest beklagenswaardige
mensen, denkt toch niet in deze categorieën! Ik kan jullie verzekeren dat je in
de Nieuwe Wereld niets aan deze dingen hebt. Er zal geen geld zijn noch
eigendomsrecht alle hypotheekregisters zullen in vlammen zijn opgegaan; niemand
zal ruziën om een akkerscheiding of procederen bij rechtbanken, die er trouwens
dan niet meer zullen zijn. De mensen zullen alles gemeenschappelijke hebben,
als in een groot klooster, en het delen met anderen zal voor hen een bron van
grote vreugde zijn. Jullie behoeftes zullen worden bevredigd. Ik zal jullie
iets aanraden wat werkelijk zinvol is, de best mogelijke investering. Als
jullie in de nabije omgeving geen mensen zien die arm zijn, ziek, dakloos,
eenzaam of gemarginaliseerd om te helpen, - er zijn talrijke nobele stichtingen
die om ondersteuning vragen, er zijn zoveel missionarissen die om hulp smeken.
Elke missieorde kan jullie de juiste adressen of bankrekeningen aangeven. Doe
iets, zolang het nog kan!
3. HOE KAN MEN DE WERELD HELPEN ZICH VOOR TE
BEREIDEN OP DE PAROUSIE?
God heeft mij onlangs toegestaan te ontdekken wat voor
vonk er uit Polen zou moeten voortkomen en de hele wereld voorbereiden op de
Parousie, in overeenstemming met de in het begin genoemde aankondiging van
Jezus. Het ging onze Heer niet om iemand met een enorme autoriteit zo iemand
was er niet en zal er niet zijn, aangezien niemand alle aardbewoners met een
Goddelijke advent-boodschap kan bereiken. Jezus had elke mens voor ogen die
in staat is twee dingen te doen: zich aan God opofferen en bidden, en
wel voor de hele wereld. Als alle bewoners van de aarde voldoende
beschermd zullen zijn door offer en gebed van de Vonk, - dan zal de
Parousie een feit worden.
Om in zon belangrijke kwestie niet alleen af te gaan op
eigen inspiraties, ervaringen en overdenkingen breng ik iets van de
verschijningen in Fatima in herinnering van honderd jaar terug. Weten jullie
nog waarvan de Hemelse Begeleidster zich bediende om het drietal levenslustige
herdertjes tot waarachtige apostelen om te vormen? Eerst zond Zij de
Vredesengel, daarna deed ze echter iets vreselijks, zonder de kinderen te
sparen en hen blootstellend aan een schok: ze liet hen de hel zien!
Lucia schrijft: Onze Dame toonde ons een vuur van zee, die zich diep in de
aarde leek te bevinden; in die zee zagen wij demonen en zielen, die
doorzichtige gedrochten leken te zijn of gloeiende brokken houtskool in
menselijke gedaante. Ze werden opgestuwd in een vuur, voortgedreven door de vlammen,
die uit hen schoten gelijk met wolken rook. Ze vielen alle kanten uit, als
vonken bij hevige branden, in staat van gewichtloosheid, huilend van pijn en
schreeuwend van wanhoop. Bij het zien daarvan zou men gek kunnen worden of
sterven van angst. De demonen hadden afschrikwekkende en weerzinwekkende
gestalten van walgelijke onbekende dieren. Maar ook die waren doorzichtig en
zwart. Deze aanblik duurde slechts een moment. Gedankt zij de Allerheiligste
Moeder, die ons daarvoor, bij het eerste visioen, had gerustgesteld met de belofte
dat zij ons zou meenemen naar de hemel. Als dat niet zo was geweest denk ik dat
wij van angst en ontzetting gestorven waren.
De Vrouwe van Fatima heeft ons in haar verschijning van 14
augustus via de kinderen voorgelicht dat de hel in principe niet had hoeven te
bestaan, als de werkelijk gelovige mensen hun mogelijkheden zouden benutten.
Dit zijn Haar woorden: Bidt. Bidt veel, doet offers voor de zondaars, want
vele zielen gaan de eeuwige verdoemenis in, omdat ze niemand hebben die zich
voor hen opoffert en voor hen bidt. Moeten we niet schok voelen bij de
gedachte alleen al dat iemand door onze nalatigheid naar de hel zou kunnen
gaan? Ik althans ben hier sinds jaren door geschokt, en in het bijzonder nu, nu
de Parousie aanstaande is en het eeuwige lot op het spel staat van miljarden
mensen, die daar niet aan denken! Verbaast het u dus dat ik een zo groot
mogelijk aantal mensen wil mobiliseren voor deze zo nobele en verheven
reddingsactie? Met andere woorden, deze vonk uit Polen zo te verspreiden
dat haar gelederen op volle sterkte komen door niet alleen Polen, maar ook
andere nationaliteiten te betrekken?
Het is goed om ook in overweging te nemen dat men door zich
aan te sluiten bij onze Vonk op eenvoudige wijze de top van persoonlijke
heiligheid en apostolaat kan bereiken, en de aarde is ons immers juist met
dit dubbele doel gegeven. We weten niet hoe lang we op aarde zullen zijn,
aangezien sommige volkeren nu eenmaal zullen omkomen. Zelfs als onze aardse
pelgrimage in het geweld van de natuurrampen zou eindigen zou dat de
heerlijkste bekroning zijn van ons leven en een opvlucht recht naar de
hemelpoort! Dit verzekert ons de Koningin zelf door de heerlijke beloften voor
degenen die zich opofferen voor de wereld:
1. Hun naam zal geschreven staan in het van liefde
brandende Hart van Jezus en het Onbevlekte Hart van Maria.
2. Door hun offer, verenigd met de verdiensten van Jezus,
zullen zij vele zielen van de eeuwige verdoemenis redden. De verdiensten van
hun offers zullen zich naar de zielen uitstrekken tot aan de uiteinden der
aarde.
3. Niemand van hun familieleden zal worden verdoemd, zelfs
niet wanneer de uiterlijke kenmerken daarop zouden duiden: voordat hun ziel
zich losmaakt van het lichaam zullen zij de genade van een volmaakt berouw
verkrijgen.
4. Op de dag waarop zij zichzelf aan God ten offer brengen
zullen hun familieleden uit het vagevuur worden bevrijd.
5. Op het uur van hun dood zal Ik hen helpen en hen met
voorbijgaan van het vagevuur begeleiden tot voor het aangezicht van de
Glorierijke Allerheiligste Drievuldigheid, waar zij de plaats zullen innemen
die hen door de Heer is bereid en zullen zij samen met Mij gelukkig zijn.
Ik weet goed dat de reactie op zon voorstel van mensen die
hun persoonlijke kruis niet hebben begrepen, en dit kruis dus tot heden toe
niet op zich hebben genomen, niet hebben gedragen en niet hebben geofferd,
negatief kan zijn. Daarom ook worden ze niet begeesterd door de grootse
beloften. Ze vrezen zelfs een gering lijden, en wat zou het wel niet zijn zo
denken zij als ze moeten riskeren en een groter lijden te verstouwen krijgen?
Het kiezen van de gemakkelijkste weg, het bevredigen van alle begeertes, het
naarstig zorgen voor allerlei levenscomfort en pleziertjes is jarenlang de kern
van hun leven geweest, dus hoe kan je hier opeens omschakelen? Zelfs hun beeld
van God is verwrongen: het komt hen voor dat God hen boven hun krachten zou
kunnen beproeven en hun leven kapot zou kunnen maken, zodra ze instemmen een
iets groter offer te brengen
De stelling dat liefde zich dient te openbaren in
een offer des te groter naarmate die liefde vuriger is dringt zeker niet
tot hen door. Moet ik me dan opofferen en lijden voor al die slechteriken die
de hel verdiend hebben? zullen ze vragen. Niemand heeft ze zeker ooit geleerd
dat uit het Doopsel hun universele priesterschap voortkomt, dat juist neerkomt
op het zichzelf offeren aan God uit liefde, en uit het Vormsel de plicht tot
apostolaat en tot strijd met satan om de zielen de eigen ziel en die van
anderen
Toch doe ik een beroep op die mensen: wordt nu eindelijk
eens ware leerlingen van Jezus, hetgeen zonder persoonlijk kruis onmogelijk
is (Mt 10,38)! God de Vader verwacht geen grote offers van jullie, want Hij is
een echte Vader en kent jullie krachten, maar ook die kleine en kinderlijke
offers van jullie verbindt Hij met het offer van zijn Zoon, waardoor ze een
oneindige waarde verkrijgen en de hele wereld zullen kunnen redden. Een druppel
water alleen is niets, maar geplengd in de oceaan wordt die een oceaan. Toont
dus moed dit is voor jullie een grote kans! Op elk moment kunnen jullie je
trouwens terugtrekken van de weg van het dagelijkse kruis door eenvoudig tegen
God te zeggen: ik wil niet langer, en Hij zal jullie besluit eerbiedigen.
Jullie lopen dus geen enkel risico, maar het is werkelijk het proberen waard.
Als jullie niet aansluiten bij de Vonk wacht jullie het vagevuur, en daar is
het lijden naar het schijnt zo groot dat dit met niets op aarde vergeleken kan
worden. Het loont dus om de weg van deze kleine offers op aarde te gaan, gewoon
uit eigenbelang, niet eens met de gedachte aan apostolaat. Als jullie daardoor
echter helpen iemand gered te krijgen, al was het er maar één, zullen jullie
samen met hem in het eeuwig geluk verblijven, dat voor jullie daardoor mateloos
zal toenemen. Als jullie uit de hemel zouden kunnen terugkeren voor een kort
moment van lijden zouden jullie dat met de grootste geestdrift doen, maar dat
zal jullie nooit meer gegeven zijn! De tijd van verdienste zal eindigen op het
moment van de dood.
Zij die zich aangesproken voelen door mijn argumenten en
aansporingen zullen zeker vragen: wat moeten we doen om aan te sluiten bij de
Vonk uit Polen? Hoe kun je dat offer voor de wereld brengen, en welke gebeden
moet je zeggen? Hoe kun je anderen winnen voor dit idee?
A. Offer voor de wereld
Al met vele mensen hebben wij in de kapel plechtig,
nadrukkelijk en met kracht de akte van opoffering gebeden, welke aan het eind
van deze brief geplaatst wordt. We hebben deze bevestigd met het betekenisvolle
gebaar van de uitgestrekte handen. In de zelfverzekerde en vastbesloten stemmen
waren de geestdrift en het begrip voor dit verheven idee voelbaar. Uit de
gesprekken met deze personen weet ik dat het invloed had en nog steeds heeft
op hun leven, dat hierdoor aan zin had gewonnen. Soms komt het voor dat
iemand de roeping kreeg tot een groter lijden dan tot dan toe, maar dat zijn
slechts enkelen, die van te voren door God daartoe zijn voorbereid.
Vele mensen hebben de akte van opoffering bij hen thuis
gebeden en zich zo bij ons aangesloten. Niet de woorden zijn echter het
belangrijkste, maar het idee van het zich opofferen aan God, dat door de
woorden van de akte wordt weergegeven en verduidelijkt. Na kennis genomen te
hebben van dit idee kan men zich naar eigen keuze bedienen van woorden en een
gebaar, bijv. het maken van een diepe buiging voor God of een prosternatie
(zich languit ter aarde werpen). In plaats van woorden kan er ook een stilte
zijn, als iemand dat prefereert.
Hoe lang moet het opdragen aan God van het kruis van
alledag, dat hij ons wil geven, duren?
- als reddingsactie tot het einde van de drie dagen
van duisternis, tijdens welke aan het eind van de straf het eeuwige lot van
hen die van de aarde worden weggenomen wordt beslist; daarna kan ieder zich
terugtrekken of zijn offer laten voorduren tot het eind van zijn leven, en voor
wie hij dit offer wil brengen kan hij zelf beslissen (het meest zal het
vagevuur dit dan nodig hebben);
- tot het moment van onze dood, als dat vóór die dagen zou
plaatsvinden;
- tot het moment dat iemand zich duidelijk en vastbesloten
van deze weg terugtrekt, welk moment aantreedt als we in vrije bewoording God
zeggen dat we ons terugtrekken. Uiteraard kan men altijd op de weg van de
opoffering terugkeren.
- We kunnen ons offer elke dag met een paar woorden (bijv.
hier ben ik) hernieuwen, bijv. s morgens bij het opstaan. Hetzelfde geldt
voor momenten dat we plotseling een tegenslag, beproeving, mislukking of lijden
ondergaan. In het bijzonder echter tijdens de H. Mis, daar dienen wij onszelf
ten offer te brengen aan de Vader tezamen met het Offer van Jezus, met ons hart
de hele wereldbol omvattend.
B. Gebed voor de wereld
Op de vraag van de kinderen van Fatima: Wie bent u? was
het antwoord eenduidig, doch tevens door de eeuwen heen uitzonderlijk: De
Allerheiligste Maagd Maria van de Rozenkrans. Ook op andere
verschijningsplaatsen heeft Maria ons opgeroepen dit gebed, dat uiteindelijk al
onze problemen kan oplossen, dagelijks te bidden. Laten we daarom niet al te
lang nadenken: als we al de vier reeksen geheimen van de Rozenkrans hebben
overwogen en we hebben nog tijd over, laten we dan doorgaan met het bidden van
de rozenkrans in plaats van schone kroontjes te zoeken. Een rozenkrans die
gezamenlijk thuis wordt gebeden heeft een speciale kracht. Heeft de rozenkrans
niet twee huizen met nabije omgeving beschermd in het centrum van Hiroshima en
Nagasaki tijdens het ontploffen van de atoombommen? Met de rozenkrans in de
hand hoeven we derhalve geen enkele ramp te vrezen!
En wat met het Kroontje tot de Goddelijke Barmhartigheid?
Laten we het op waarde schatten! Aangezien Jezus dit gebed welhaast een
sacramentele waarde en kracht heeft gegeven Hij heeft het ons o.a.
aangewezen als redding voor stervende zondaars zou het onze schuld zijn om
Zijn gave teloor te laten gaan. We dienen geëlektriseerd te worden door Zijn
belofte dat Hij iedere stervende de genade van bekering geeft, indien bij hem
het Kroontje gebeden wordt, en hij zich daartegen niet heeft verzet. We mogen
erop vertrouwen dat Hij deze genade ook schenkt aan personen die wij niet
kennen, en die wij op afstand vergezellen bij hun sterven, aangezien er voor
God immers geen afstand bestaat.
Wat geldt voor het Kroontje, geldt evenzeer voor de Noveen
tot de Goddelijke Barmhartigheid, waarvan het Kroontje een belangrijk
onderdeel vormt. De noveen zou ons dagelijks gebed kunnen zijn, juist gezien haar
bij uitstek apostolische karakter en haar wereldwijde bereik. Gedurende de
opvolgende dagen doorlopen wij in gedachten de aardbol en verzamelen wij
allerlei mensen: gelovig en ongelovig, vurig en lauw, heiligen en grote
zondaars. Wij brengen hen in de tabernakel van het Barmhartige Hart van Jezus,
en wij vragen Zijn Vader om op hen neer te zien door het prisma van dat Hart en
om hen zijn barmhartigheid te betonen in plaats van straf.
Buitengewoon effectief is het gebed dat samengaat (dat
geldt overigens ook voor de rozenkrans) met het inschakelen van de verbeelding,
genaamd het onderdompelen (schoonwassen) in het Allerheiligst Bloed van
Jezus van mensen en de situaties waarin zij zich bevinden. Het is afkomstig
uit boodschappen die mystici hebben ontvangen.
De meesten van ons hebben hun beproefde of meest
doeltreffende voorkeurs- gebeden, die kan men dus blijven gebruiken. Het
belangrijkste bij onze actie is echter dat onze gebeden:
1. vertrouwvol zijn gebaseerd op een diepe
overtuiging van Gods Barmhartigheid, en tevens op het verlangen van God dat
iedere zondaar zich bekeert en in de hemel komt. Zo vertrouwvol, dat de
biddenden in staat zijn om God direct te bedanken voor de verhoring, hoewel zij
de vruchten van hun gebed nog niet zien.
2. verbonden met het hogepriesterlijke gebed van Jezus als
Hoofd van de gehele mensheid. Hij is onze voorspreker en Middelaar bij de
Vader, uit Hem ook putten onze gebeden hun kracht. Het duidelijkst zien we dat
in het heerlijkste en meest doeltreffende van alle gebeden: de Heilige Mis.
In de H. Mis richt de Kerk zich tot God de Vader door Christus onze Heer. In de
H. Mis worden wij ons wel het duidelijkst bewust van het feit dat we niet op
ons eentje bidden, maar in het gezelschap van de engelen en heiligen. Wie ook
maar enigszins kan, laat die zo vaak mogelijk de H. Mis bijwonen, in zijn armen
de hele aardbol aandragend!
3. Met de Parousie in het verschiet kunnen we ervan
overtuigd zijn dat als we bidden voor de gehele mensheid, onze
bijzondere intenties en ons kleine wereldje waarin wij tot dan toe verkeerden
hun plaats zullen vinden in die ene, alomvattende intentie.
4. Hoe lang moeten wij die wereldomvattende intentie
op de eerste plaats stellen? Het antwoord daarop is hetzelfde als hierboven met
betrekking tot het voor de wereld gebrachte offer.
In het kort dient ook het derde middel genoemd te worden,
waar de mensheid in Fatima op werd gewezen. De herinneringen van zuster Lucia
bevatten het verzoek van de Moeder Gods om verstervingen voor de bekering
der zondaars. Zoals we weten hebben de drie kinderen, geschokt door de
aanblik van de hel, zichzelf zeer strenge verstervingen (zelfs voor
volwassenen!) opgelegd. Dat hield bijv. in het zich onthouden van eten en
drinken tijdens een hitteperiode, het eten van bittere eikels, het zich branden
met brandnetels, het dragen in de taille van een scherpsnijdend touw, het
staken van spelletjes. Het touw verwondde hun huid tot bloedens toe, dus men
zou denken dat Maria de kinderen van een dergelijke praktijk zou moeten
afhouden. In plaats daarvan beval zij hen alleen maar aan om het touw
uitsluitend overdag te dragen
Moet ons dat niet aan het denken zetten? Als wij
ons kunnen zetten tot vrijwillige verstervingen, hoe klein dan ook, zullen die
ons stalen en kracht geven om geduldig het kruis te dragen dat God ons elke dag
weer geeft. Ze zullen uiteraard afhankelijk zijn van de mogelijkheden van ieder
van ons, van onze gezondheids- toestand, onze verplichtingen en onze
leefsituatie.
Zij die aansluiten bij de Vonk uit Polen hebben de kans
om de geestelijke vaders en moeders te worden van een zo reusachtig aantal
zielen als niemand anders in de geschiedenis van de Kerk. Hun omgeving zal daar
voorlopig niets van merken, en zelfs zij zelf zullen dat pas na hun dood
beseffen, als alle gelukzalig geredde zielen hen tegemoet zullen komen bij de
Hemelpoort. Laat dit laatste argument jullie allen sterken in de overtuiging
dat het inderdaad loont deze weg te gaan. Geeft een positief antwoord op het voorstel
van God, de ogen van de hele Hemel zijn op jullie gericht.
Voor een zo goed mogelijke vervulling van deze roeping en
voor de hele weg die jullie nog moeten afleggen naar de Hemelpoort, moge u
zegenen op voorspraak van het hele Hemelse Hof God de Vader en de Zoon + en de
Heilige Geest. Amen.
Adam Skwarczyński, pr.
Rakowiec, 8 juli 2017
|