Opbouw
van het Lichaam van Christus
Efeziers
4:1-4, 14-16 : Ik, de gevangene in de Heer, vraag u met
aandrang: leidt een leven dat beantwoordt aan de roeping die gij van God
ontvangen hebt, in alle deemoed en zachtheid, in lankmoedigheid, liefdevol elkaar verdragen. Beijvert u de eenheid des Geestes te behouden door de band van de vrede, een lichaam en een Geest, zoals gij ook geroepen zijt tot een en dezelfde hoop waarvoor Gods roeping borg staat.
Dan
zullen wij niet langer onmondig zijn, heen en weer geslingerd en meegesleurd
door elke windvlaag, ik bedoel, elke leer die door het valse spel van sluwe
mensen wordt uitgedacht om tot dwaling te verleiden. Neen, laten wij de waarheid spreken in liefde en zo geheel
naar Christus toegroeien. Hij is het hoofd waaruit het hele lichaam kracht put.
Als een welsluitend geheel bijeen gehouden door de steun van al zijn gewrichten
bereikt het zijn volle wasdom door de werkzaamheid die ieder deel is toegemeten
en bouwt het zichzelf op in liefde.
De natuur van God is eenheid. Bij het Laatste Avondmaal, smeekte
Jezus de Vader opdat zij allen één mogen zijn zoals Gij, Vader, in Mij en Ik
in U: dat ook zij in Ons mogen zijn opdat de wereld gelove, dat Gij Mij
gezonden hebt. (Joh 17:21). Eenheid
is niet onbelangrijk noch optioneel. Het was een laatste verzoek van Jezus aan
de Vader, waar de apostelen getuige van waren bij het Laatste Avondmaal. We
begrijpen misschien niet alles wat er gaande is in de Kerk, maar dit gebed is
zeer duidelijk. We worden tot eenheid geroepen.
Gods Heilige Kerk heeft in elk tijdperk beproevingen
ondergaan, aanvallen van buitenaf en van binnenuit. Vandaag escaleren de
aanvallen van buiten de Kerk op een manier die nooit eerder werd gezien. En ook
de aanvallen van binnenuit. De sluwe vijand van de Kerk heeft een wapen dat
rechtstreeks gericht is op goede Katholieken. Het is de bekoring van een
schisma. Ik lees niet dikwijls commentaren op Katholieke websites, maar wanneer
ik het doe, ben ik geschokt door de kritiek die gespuwd wordt tegen de Heilige
Vader door mensen die zich beschouwen als goede, trouwe Katholieken. Ik heb uit
persoonlijke ervaring geleerd dat zelfgerechtigheid een vorm is van trots die
de duivel reserveert voor goede mensen. Nederigheid is de enige manier om het
kwaad te verdelgen.
Jezus gaf een structuur aan zijn Kerk om ons te beschermen,
en waar we het grootste respect moeten voor hebben. We weten dat de hele
geestelijkheid menselijke zwakheden heeft, zoals iedereen, maar laat ons het
verhaal van de H. Franciscus voor de geest halen waar hij tot een confrontatie
kwam met een priester die in een aanstootgevende relatie leefde met een vrouw.
De H. Franciscus viel op zijn knieën, nam de handen van de priester vast in
zijn eigen gestigmatiseerde handen, kuste ze en zei Al wat ik weet en al wat
ik wil weten is dat deze handen mij Jezus geven. Daarna bekeerde de priester
zich.
Onze taak bestaat er niet in de geestelijkheid te
bekritiseren, en vooral niet de Heilige Vader, maar hun dienst te respecteren,
onophoudelijk voor hen te bidden, en hen op alle manieren te steunen. De H.
Franciscus vertelde tot zijn broeders: Als jullie zonen van vrede willen zijn,
zullen jullie de geestelijkheid en de mensen winnen voor de Heer, en de Heer
oordeelt dat het meer aanvaardbaar is dan de mensen te winnen en over de
geestelijkheid kwaad te spreken. Reken hun misstappen niet aan, vergeef hun
vele tekorten; en wanneer jullie dit hebben gedaan, wees nog meer nederig. (Celano,
Second Life 146)
Wanneer we beproevingen kennen, is het goed om ons af te
vragen of we op de proef gesteld worden, en te overwegen hoe we het best onze
liefde en vertrouwen in de Heer kunnen tonen. God is schoon schip aan het
houden en hij begint met het Zijne. Om Pr Altier aan te halen: wanneer Jezus de
tempel reinigde, reinigde hij zoals een man, hij verplaatste enkel de grote zaken.
Maar nu doet Zijn Moeder de reiniging, en zij reinigt zoals een vrouw, en
reinigt in alle hoeken en kantjes. God zuivert zijn Bruid. Wat er nu gebeurt is
pijnlijk, maar zo noodzakelijk!
Zoals de H. Paus Johannes Paulus II drukte dit profetisch
uit gedurende het Eucharistisch Congres in Philadelphia in 1976:
We staan nu op de drempel om geconfronteerd te worden met
de grootste historische confrontatie die ooit werd ervaren. Ik denk niet dat de
wijde kring van de Amerikaanse Maatschappij, of de wereldwijde kring van de
Christelijke Gemeenschap dit ten volle beseft. We staan nu op de drempel van de
confrontatie tussen de Kerk en de anti-kerk, tussen het Evangelie en het
anti-evangelie, tussen Christus en de antichrist. De confrontatie ligt in de
plannen van de Goddelijke Voorzienigheid. Omdat het in Gods Plan berekend is,
moet de Kerk deze beproeving opnemen, en ze moedig aangaan.
Meer dan ooit worden we geroepen om samen aan een zeel te
trekken en God te laten zijn machtig werk doen door zijn verenigde Kerk, hoe onvolmaakt
het ook moge zijn. Aartsbisschop Chaput zei gedurende een recente synode: We
moeten ook God danken voor de gaven van deze huidige, moeilijke moment. Omdat
conflict altijd twee dingen doet: het zuivert de kerk, en het verduidelijkt het
karakter van de vijanden die haar haten.
Het brengt in herinnering wat Simeon zei bij de Presentatie
van de Heer: Lukas 2:34-35 : Daarop
sprak Simeon over hen een zegen uit en hij zei tot Maria, zijn moeder: Zie,
dit kind is bestemd tot val of opstanding van velen in Israël, tot een teken
dat weersproken wordt, opdat
de gezindheid van vele harten openbaar moge worden; en uw eigen ziel zal door
een zwaard worden doorboord.'
Dit
moet overwogen worden. Wat ik bemerk is dat de wereld meer gepolariseerd wordt,
de innerlijke gedachten van de mensen komen aan het licht. Denk aan al de
polariserende figuren van tegenwoordig in de wereld, mensen die onze
veronderstellingen uitdagen en dikwijls tot verhitte discussies leiden: Paus
Franciscus, President Trump, en nog andere figuren: talloze andere
wereldleiders en bewegingen. Onze innerlijke gedachten komen aan het licht en
bijna niemand houdt zich in.
Laat
ons de boodschappen van OLVrouw herinneren, dat de enige gepaste reactie op al
deze beroering gebed, boete, nederigheid en vertrouwen in God is. Het is nog
altijd Gods Kerk, en ongeacht hoe de dingen lijken: Haar Onbevlekt Hart ZAL
triomferen. Ik houd van deze uitspraak van Andrew van der Bijl, stichter van
Open Doors: Gebed is geen voorbereiding voor de strijd; gebed IS de strijd.
Als we meer praten dan bidden, vechten we voor de vijand, niet tegen hem. Laten
we karig zijn met onze woorden en afgemeten. Onthoud wat Jezus vertelde tot
zijn leerlingen: Als men u ergens niet ontvangt en niet naar uw woorden
luistert, verlaat dan dat huis of die stad en schudt het stof van uw voeten. (Matt 10:14) Er is een tijd voor elk
doel onder de hemel een tijd om te argumenteren, en een tijd om te zwijgen en
op onze knieën te vallen. Moge God ons wijsheid verlenen (om het onderscheid te
kennen)!
We
moeten onthouden altijd te vertrouwen op God, te geloven in zijn beloften en
trouw te zijn aan onze missie dat is, ONZE missie en niet deze van iemand
anders. Het is aanlokkelijk te handelen als kritikasters wanneer er
zoveel is om over te praten en iedereen zijn mening heeft, en het leidt ons af
van de kern van de zaak. Onze voornaamste taak in deze wereld, en vooral als
boetelingen, is en zal altijd zijn om heilig te worden en de missie te
vervullen die ons werd toevertrouwd. Als we verwachtingen hebben die niet worden
ingevuld door de Paus of de Kerk als een geheel, moeten we denken aan de
geschiedenis van het volk van God, waar de verwachtingen van de mensen niet
werden vervuld. Dat is de manier waarop God werkt. Als Hij voorspelbaar was,
zou Hij God niet zijn.
Het is zo gemakkelijk om ons te laten meeslepen door de
negatieve stemmen in de wereld. Hier zijn een paar uitspraken om ons hoop te
geven en een reden om standvastig en onwankelbaar te zijn op het dek van het
Schip van Petrus, trouw op onze positie op het schip.
Uitspraken van Mark Mallett op zijn blog Over het
bekritiseren van de geestelijkheid:
Kardinaal Sarah: We moeten de Paus helpen. We moeten bij
hem staan net zoals we onze eigen vader zouden bijstaan. (16/8/2016 Brieven
van Robert Moynihan)
Kardinaal Raymond Burke: Absoluut niet. Ik zal nooit de
Katholieke Kerk verlaten. Ongeacht wat er gebeurt ben ik van plan te sterven
als een Rooms Katholiek. Ik zal nooit deel uitmaken van een schisma. Ik zal het
geloof behouden zoals ik het ken en reageren op de best mogelijke manier. Dat
is wat de Heer van mij verwacht. Maar ik kan je verzekeren: Je zult mij niet
vinden als deel van enige schismatieke beweging, of, God verhoede mij, mensen
aan te voeren om zich af te scheuren van de Katholieke Kerk. Wat mij betreft,
is het de kerk van onze Heer Jezus Christus en de paus is zijn plaatsvervanger
op aarde en ik ga mij niet afscheiden ervan. (LifeSiteNews 22/8/2016)
Kardinaal Gerhard Müller: Er is een front van
traditionalistische groepen, net zoals er een is van progressieven, die mij
zouden willen zien als hoofd van een beweging tegen de Paus. Maar ik zal dit
nooit doen
Ik geloof in de eenheid van de Kerk en ik zal niet toelaten dat
iemand mijn negatieve ervaringen van deze laatste paar maanden uitbuit.
Kerkautoriteiten, aan de andere kant, moeten luisteren naar degenen die
ernstige vragen hebben of gerechtvaardigde klachten. Je mag ze niet negeren, of
erger, ze geringschatten. Anders, zal men zonder het te willen, het risico
lopen een trage afscheiding te bewerkstelligen die als gevolg heeft dat er een
schisma komt van een deel van de Katholieke wereld, die gedesoriënteerd en gedesillusioneerd
is. (Corriere della Sera, 26/11/2017, Brieven van Moynihan 64)
Van Aartsbisschop Fulton Sheen:
De openbaring van Fatima is een herinnering dat we in een
moreel universum leven, dat het kwaad zichzelf vernietigt, dat het goede zichzelf
in stand houdt, dat de basisproblemen van de wereld niet op politiek of
economisch vlak liggen, maar in ons hart en onze ziel, en dat geestelijke heropleving
de voorwaarde is van sociale verbetering.
Van het Evangelie:
Psalm 46:7 : de Heer der heerscharen Hij is met ons, een
burcht is ons de God Jakobs.
Psalm 37:10-11 : Nog kort - en wie kwaad zaait is heen, zoekt
gij naar zijn standplaats - verdwenen! De ootmoedigen beerven het aardrijk, laven zich aan de volheid des vredes.
Kom Goddelijke Wil! Kom heersen op de aarde! Mogen uw
koninkrijk komen en vlug.
|