WAT IS ZONDE
St Augustinus
definieert zonde als een gedachte, woord of daad tegen Gods Wet. Zonde is in
essentie een bewuste opstandigheid tegen Gods autoriteit waardoor we
zelfverheerlijking verkiezen die tegen de gehoorzaamheid aan Gods Wet ingaat.
Doodzonde berooft ons van Gods vriendschap en brengt een rechtvaardige straf
met zich meer, ofwel hier op aarde of in het volgende leven of beide. In het
sacrament van de biecht heeft God ons in zijn barmhartigheid ons voorzien van een
middel tot verzoening en genezing, waardoor we kunnen hersteld worden in vriendschap met Hem.
De zonde is zowel
een doodzonde als een dagelijkse zonde en kan onderverdeeld worden in:
Actuele of
werkelijke zonde: een persoonlijke zonde.
Zonde uit
gewoonte: door een levensstaat in onberouwvolle zonde.
Formele zonde:
een bewuste en subjectieve aangerekende zonde.
Materiële
zonde: een objectieve zonde die weinig of niet aangerekend wordt.
Het kwaad van
elke zonde ligt erind at het een daad van de menselijke wil is die tegen de
goddelijke wil ingaat als geϊnterpreteerd door ons geweten. Een verschrikkelijk
vooruitzicht.
DOODZONDE
Het woord
doodzonde is afgeleid van het Latijnse woord
peccatum mortale en het is een ernstige of zware belediging of overtreding
tegen Gods Wet. Deze zonde wordt doodzonde genoemd omdat het ons van al het
bovennatuurlijke leven beroofd. Het betekent ook de volledige scheiding van God
en eeuwige verdoemenis van de ziel van de zondaar in de Hel, indien hij geen
berouw toont over deze zonde. Er zijn drie voorwaarden of criteria die nodig
zijn om te spreken van een doodzonde en die de persoon schuldig maken.
1 De zonde moet
een ernstige of zware zaak (of gedachte in het geweten zijn om een ernstige of
zware zaak te zijn.)
2 De persoon
moet ervan bewust zijn of de zonde op voorhand en voldoende overwegen
3 Na voldoende
of gepaste overweging moet de persoon bewust en in vrijheid de ernstige zonde
gekozen hebben te plegen, of het nu door doen of laten is.
Om te weten hoe we het onderscheid moeten maken of het een doodzonde is, moeten we de leer van de Kerk kennen door de Katechismus, de documenten
van het Magisterium, de Kerkvaders en Leraars van de Kerk, theologen enz.
DAGELIJKSE
ZONDE
De dagelijkse
zonden is afgeleid van het Latijnse woord venia wat vergeving betekent en het
is een belediging of overtreding tegen God dat ons niet beroofd van Zijn vriendschap
en heiligmakende genade maar ons verwond en onze relatie aantast met Hem.
Dagelijkse
zonde, hoewel ze licht in ernst, zou zeer erntig moeten genomen worden omdat
het desondanks een belediging of overtreding is tegen God en Zijn goedheid. Het
wordt dagelijks genoemd omdat het veel gemakkelijker vergeven wordt dan
doodzonde.
Dagelijkse
zonde heeft als effect de wil en ijver van onze naastenliefde te verminderen en
als gevolg onze wil betreffende ons streven naar deugd te verzwakken. Bewuste en
onberouwvolle dagelijkse zonde berooft ons van vele genaden en de toekomstige
heerlijkheid en kan mogelijk leiden tot een doodzonde of de neiging ertoe.
Dagelijkse zonde verdient tijdelijke straf en zal als gevolg ervan moeten
uitgeboet worden door nederige offers, versterving en boetedoening in dit leven
of verplicht worden door God om
verzoening te bieden voor deze zonde in het volgende leven in het Vagevuur.
MORELE
TEKORTKOMINGEN
Hoewel het
magisterium van de Katholieke Kerk niet direct het concept van morele
tekortkoming uitlegt, zijn er vele theologen en Kerkleraars die een poging
gedaan hebben door de eeuwen heen om de natuur van morele tekortkomingen uit te leggen en hoe ze zonde in het spirituele leven beinvloeden. De consencus onder de
theologen bestaat erin dat een morele tekortkoming strikt gesproken geen zonde is,
maar eerder een van de volgende twee zaken:
1 De bewuste
verwerping of het negeren van een geinspireerde goede daad dat we kunnen en
zouden moeten doen, maar niet strikt genomen moeten doen zoals misschien een
bijzondere goede daad of een werk van barmhartigheid.
2 Het
bewerkstelligen van een goede daad dat niet goed gedaan werd of niet zo goed
uitgevoerd werd als we zouden kunnen en zouden moeten gedaan hebben zoals een
goede daad die maar half werd uitgevoerd of een gebed dat niet goed werd
gebeden.
Tekortkomingen
zijn duidelijk geen zonden omdat een goede daad niet ophoudt om een goede daad
te zijn, zelfs wanneer het niet zo goed werd uitgevoerd zoals het zou moeten
gedaan geweest zijn. In essentie is een morele tekortkoming een gebrek aan
mildheid van onze kant tegenover de goede God die onze totale en absolute
beminnelijkheid en ijver verdient. De H. Johannes van het Kruis en St Thomas
van Aquino suggereerden beiden dat het falen om een vrijwillige habituele
tekortkoming te erkennen de precieze reden is waarom velen van ons geen
voortuitgang boeken in het geestelijk leven.
UITPRAKEN VAN
HEILIGEN OVER DE ZONDE
Degene die niet
de liefde van God verkrijgt zal nauwelijks standhouden in de genade van God,
want het is zeer moeilijk om zich van zonde af te keren, en enkel zich af te keren uit vrees voor
kastijding. St Alfonsus van Liguori
Ik kan niet
begrijpen hoe iemand die zich bewust is van doodzonde kan lachen of blij zijn.
St Thomas van Aquino
|